Решение по дело №271/2020 на Районен съд - Лом

Номер на акта: 260060
Дата: 30 март 2021 г. (в сила от 13 юли 2021 г.)
Съдия: Борислава Славчева
Дело: 20201620200271
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 12 юни 2020 г.

Съдържание на акта

 

 

 

 

 

 

 

                          Р   Е   Ш   Е  Н   И   Е       

 

 

                                                   

 

 

                                         Гр.Лом,  30.03.2021г.

                     

 

                       В   И М Е Т О    Н А    Н А Р О Д А

 

 

       Ломски районен съд, втори наказателен състав, в открито съдебно заседание  на  двадесет и първи януари две хиляди двадесет и първа, година, в състав:

 

                                                                        ПРЕДСЕДАТЕЛ : Б.СЛАВЧЕВА

 

 

       при секретаря Л.Петрова, като се запозна с докладваното от съдията Славчева АНД № 271/20г. по описа на ЛРС, за да се произнесе взе предвид следното :

 

       Административнонаказаното дружество „ПЪТИНЖЕНЕРИНГ-М“ АД, с ЕИК ……., със седалище и адрес на управление: гр.Монтана, ул.“Граф Игнатиев“ № 24, представлявано от Т.П.П. и Б.Б. обжалва издаденото от Министъра на енергетиката на РБ Т. П. НАКАЗАТЕЛНО ПОСТАНОВЛЕНИЕ № Е-НП–7  от 15.04.2020г. с което на осн. чл.93, ал.2, т.1 и чл.95, ал.3 от Закона за подземните богатства е наложено административно наказание „ИМУЩЕСТВЕНА САНКЦИЯ“ в размер на 50 000лв /петдесет хиляди лева/ за нарушение на чл.4, ал.2 от ЗПБ.

        В с.з. административнонаказаното дружество се представлява от процесуален представител – адв.Г.Г. от МАК, който поддържа жалбата с молба да бъде отменено издаденото НП изцяло като неправилно и незаконосъобразно, поради нарушение на материалния и на процесуалния закон.

       Въззиваемият не се явява, изпраща процесуален представител в лицето на юрисконсулт П.Й., която взема становище за неоснователност на  жалбата, моли съда да потвърди издаденото НП, като правилно и законосъобразно, а жалбата да бъде оставена без уважение.

        Доказателствата по делото са писмени и гласни.

        Съдът, след като се запозна със събраните по делото доказателства поотделно и в тяхната взаимна връзка и съвкупност, както и във връзка с доводите и становищата на страните, намери за установено следното :

        С Наказателно постановление № Е-НП–7  от 15.04.2020г. издадено от Министъра на енергетиката на РБ Теменужка Петкова на „ПЪТИНЖЕНЕРИНГ-М“ АД, с ЕИК ….., със седалище и адрес на управление: гр.Монтана, ул.“Граф Игнатиев“ № 24, представлявано от Т.П.П. и Б.Б., на осн. чл.93, ал.2, т.1 и чл.95, ал.3 от Закона за подземните богатства е наложено административно наказание „ИМУЩЕСТВЕНА САНКЦИЯ“ в размер на 50 000лв /петдесет хиляди лева/ за нарушение на чл.4, ал.2 от ЗПБ, а именно за това, че установените извършвано от дружеството на 24.07.2019г. дейности по изкопаване на пясък и чакъл, представляващи подземни богатство – строителни материали, съгл. чл.2, ал.1 от ЗПБ с еднокофов хидравличен багер, марка „Хюндай“ с рег.№ С 12313, управляван от работник на „Пътинженеринг М“ АД С.Л.П. и натоварване на изкопната маса на автосамосвал с рег.№ СА 15 30 КР на място с координати 34ТО672039/4841913, попадащо в границите на находище „Василовци“, „Участък 2“ с.Василовци, обл.Монтана представляват добив по смисъла на т.4 от параграф 1 от ДП на ЗПБ, без надлежно предоставена концесия за добив.

        В с.з. процесуалният представител на дружеството моли съда да отмени изцяло атакуваното НП като неправилно и незаконосъобразно, тъй като при съставяне на акта са допуснати съществени нарушения, свързани със съставянето на АУАН, а именно: по време на извършване на проверката завършила със съставянето на Констативен протокол в същия не е отразено дали присъства представител на дружеството, а впоследствие вече съставения КП не е връчен на представляващия дружеството, което е довело до нарушаване правото му на защита. Впоследствие и съставеният АУАН не е връчен и подписан от представител на дружеството. Наред с това не са събрани достатъчно доказателства, които по несъмнен и категоричен начин да налагат извода, че дружеството е извършило точно това нарушение, тъй като не е установено по съответният ред със съответните средства предмета на нарушението, за което е необходимо безспорно специални знания в тази област.

       Процесуалният представител на въззиваемият юрисконсулт Й. оспорва подадената жалба, която намира изцяло за неоснователна. Намира, че извършеното административно нарушение е доказано по безспорен и категоричен начин, поради което моли съда да издаде решение с което потвърди НП изцяло, като правилно и законосъобразно. Лицата извършили проверката имат необходимото образование за това, като единият от тях св.Т. Д. и минен инженер, а св.Г. Л. – строителен инженер. Отделно от това са представени писмени доказателства, че мястото на извършване на нарушението попада в находище Василовци, 2-ри участък, което е изградено от речните наноси на пясъци и чакъли и е регистрирано находище на подземни богатства – строителни материали.

      Депозираната жалба е процесуално допустима, подадена от лице, имащо правен интерес, в предвиденият от закона 7-дневен срок за обжалване.

       Разгледана по същество жалбата се явява основателна.

       От събраните по делото писмени и гласни доказателства се установи по категоричен и безспорен начин следната фактическа обстановка :

       На 24.07.2019г. около 16,30ч. св.Т.Д. и Г.Л. – двамата на длъжност „главни инспектори“  в отдел „Контрол“ на Дирекция „Природни ресурси, концесии и контрол“ към Министерство на енергетиката на РБ извършвали контрол на място на концесионера „Пътинженеринг-М“ АД в землището на с.Василовци, общ.Брусарци, обл.Монтана. Проверяващите били придружени от служител на дружеството–С.И. на длъжност „геодезист“. Първоначално проверяващите посетили една от разработените кариери–„Езерото“, намираща се между с.Мартиново и гр.Чипровци, а впоследствие поискали св.И. да ги отведе и до втората кариера „Лома“, която се намира в землището на с.Василовци, обл.Монтана. Приближавайки моста над р.Лом в близост до населеното място свидетелите забелязали багер и три коли. Проверяващият екип поискали да отидат до мястото където се намират МПС-та и приближавайки ги св.И. установил, че това са служители на неговата фирма. В момента на пристигането последните забелязали, че се извършва товарителна дейност от еднокофов хидравличен багер, марка „Хюндай“ с рег.№ С 12313 на автосамосвал с рег.№ СА 15 30 КР, като водача на последния, след като багера изсипва вече натоварения върху него материал напуска мястото. На мястото имало още два автосамосвала, които също, както и първият самосвал и багера били с логото на дружеството жалбоподател. Свидетелите Д. и Л. направили проверка на местоположението на МПС-та и установили ,че това е точка с координати 34Т02039/4841913, заснета с GPS Garmin 64s, за която дружеството, собственик на установените машини няма предоставена концесия за добив на подземни погаства, както и че посочената точка попада в „Участък 2“ на находище „Василовци“, което е с утвърдени количества запаси от пясък и чакъл, годни за бетон. За това находищя няма предоставени права за добив.

       Проверяващите изготвили Констативен протокол, в който отразили, че по време на проверката извършена на 24.07.2019г. е установено, че се извършва изкопаване и товарене на земна маса с голямо съдържание на пясъци и чакъли, нарушеният терен е повече от 1дка, определен окомерно и дълбочината на изкопа е около 2-3м под котата на терена. КП бил подписан от проверяващите и пристигналите на място представители на МВР – свидетелите П.П., М.М. и К.Ц., чието съдействие било потърсено междувременно, тъй като водачите на превозните средства отказали да окажат съдействие на проверяващите. КП бил съставен в 2екземпл. по един за МЕ и за МВР.

       Впоследствие Директора на Дирекция „Природни ресурси, концесии и контрол“ при МЕ на РБ Ст.С. изпратил писмена покана до изп.директор на „Пътинженеринг-М“ АД гр.Монтана – Т.П.П.  да се яви на 16.10.2019г. от 14ч. за съставяне и връчване на АУАН, тъй като във връзка с извършена на 24.97.2019г. проверка на място от представители на МЕ на територията на находище „Василовци“, обл.Монтана и съставен Констативен протокол за същата са установени нарушения на разпоредби на ЗПБ извършени от представляваното от П. дружество.

       АУАН бил съставен на 16.10.2019г. в МЕ от св.Т.Д. в присъствието на св.Г.Л. за нарушение на чл.4, ал.2 от ЗПБ и бил връчен на Д. С. – надлежно упълномощена от представляващите дружеството Т.П. и Б.Б. да получил въпросния акт.

      В законноустановеният тридневен срок – на 21.10.2019г. против съставеният АУАН постъпили Възражение от представляващите дружеството, че последното не е извършвало незаконен добив на подземни богатства, а почистване на пътя от земни маси, с оглед предоставяне на достъп на проверяващите до територията на концесията.

       Впоследствие АНО издал атакуваното НП с което на осн. чл.93, ал.2, т.1 и чл.95, ал.3 от Закона за подземните богатства на дружеството – жалбоподател е наложено административно наказание „ИМУЩЕСТВЕНА САНКЦИЯ“ в размер на 50 000лв /петдесет хиляди лева/ за нарушение на чл.4, ал.2 от ЗПБ.

        Горното се установява от фактическа страна от събраните по делото писмени доказателства, както и от показанията на разпитаните в с.з. свидетели Т. Д., Г.Л., С.П., Д.Д., Р.К., П.П., М.М., К.Ц., О.Й., С.Л.П., които съдът кредитира, като обективни, последователни, и намиращи се във връзка, както по между си, така и с останалите събрани по делото доказателства.

      Съгласно разпоредбата на чл.6 от ЗАНН административно нарушение е това деяние /действие или бездействие/, което нарушава установеният ред на държавно управление, извършено е виновно и е обявено от закона за наказуемо с административно наказание налагано по административен ред. Следователно деянието обявено за административно нарушение трябва да е извършено виновни –умишлено или непредпазливо, като законодателят е предвидил непредпазливите деяния да се наказват само в предвидените от закона случай

        В нормата на чл.4, ал.2 от ЗПБ законодателят е регламентирал, че добивът на подземни богатства се извършва чрез предоставяне на концесия.

        Съгласно легалната дефиниция на понятието "добив", дадена в § 1, т. 4 от ДР на ЗПБ, това е цялостният технологичен процес на извличане на твърди, течни и газообразни полезни изкопаеми от земните недра, включително чрез преработка на естественото им състояние. Понятието технология означава система от последователни процеси, чрез които от суровия материал се получава готов продукт.

        В конкретния случай такива действия, попадащи сред тези посочени в цитираната норма, не са установени от наказващия орган и липсват конкретни преки доказателства за фактически извършен добив на подземни богатства - поради което според съда липсва съставомерност на деянието, а от тук не следва да бъде ангажирана административно-наказателната отговорност на ответното дружество.

        Констатираните действия по "изкопни работи и натоварване" на пясък и чакъл не са предвидени като форма на изпълнително деяние в състава на вменената за нарушена разпоредба – чл. 4 ал.2 от Закона за подземните богатства и не представляват също така и "добив" по см. на закона, тъй като не са част от този цялостен технологичен процес по аргумент от § 1, т.4 от ДР на ЗПБ.

        Наред с това  АНО не доказа по какъвто и да е начин твърдението си, че изкопаната земна маса е подземно богатство по смисъла на ЗПБ. От събраните по делото доказателства, съдът намира, че не се доказа, че изкопаната и натоварена в превозното средство земна маса съставлява природно богатство. Административно наказващия орган не доказа вида на тази земна маса, чрез химични и лабораторни изследвания, след взимане на материал за изследване по законоустановения начин. В този смисъл не са достатъчни само събраните в административнонаказателната преписка доказателства, от които по никакъв начин не се доказа, че тази земна маса представлява пясък и чакъл.

        Не се доказа, че тази земна маса е "подземно богатство" по смисъла на § 1, т. 21 от ДР на ЗПБ, а това са природни твърди, течни и газообразни минерални и органични образувания в земните недра и минните отпадъци от проучването, добива и първичната им преработка, които е възможно да бъдат използвани в материалното производство. Изкопаването на земна маса - пясък и чакъл е различно от извличането на подземни богатства. Липсва съставомерно изпълнително деяние "добив" на подземни богатства, съгласно чл. 93, ал.2, т.1 от ЗПБ, поради което отговорността на жалбоподателя  незаконосъобразно е ангажирана, като същият

       При така установеното съдът счита, че от събраните по делото доказателства не може да се приеме за безспорно установено, че дружеството жалбоподател към момента на проверката е извършвало дейности, които биха могли да се окачествят като добив на подземни богатства.

        В този смисъл е и установената съдебна практика по идентични казуси – Решение № 1165/03.06.2019г. на Адм.съд гр.Пловдив по КАНД № 1041/19г., Решение от 08.01.2017г. на РС гр.Девин по АНД № 48/17г. по описа на ЛРС.

         По отношение на направените възражения за нарушено право на защита, съдът намира същите за неоснователни. Видно от представеното по административно-наказателната преписка Нотариално заверено пълномощно представляващите дружеството Т.П. и Б.Б. изрично са упълномощили лицето Д. С. в качеството и на юрисконсулт на същото да получи АУАН от Д „ПРКК“ на МЕ на посочената в изпратената им писмена покана за съставяне на АУАН дата – 16.10.2019г., на която е връчен препис от акта.

       С оглед изложеното съдът приема, че АНО е достигнал до издаване на  НП при неизяснена  фактическа обстановка на твърдяното за извършено нарушение, а оттам и недоказаност по категоричен и безспорен начин на нарушението на чл.4, ал.2 от ЗПБ. В случая наказващият орган е този, който носи доказателствената тежест и който трябва да докаже, че е извършено административно нарушение и че то е извършено именно от санкционираното лице. 

       Изводите на наказващия орган са недоказани по надлежния ред и със съответните безспорни доказателства, поради което, съдът намира, че неоснователно е била ангажирана административно-наказателната отговорност на дружеството – жалбоподател, и подадената жалба се явява основателна и следва да бъде уважена, а издаденото НП следва да бъде отменено, като неправилно и незаконосъобразно, за това

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                             

                                 Р  Е  Ш  И  :

              

        

 

           ОТМЕНЯВА НАКАЗАТЕЛНО ПОСТАНОВЛЕНИЕ №  Е-НП–7  от 15.04.2020г. издадено от Министъра на енергетиката на РБ Т. П., с което на жалбоподателят „ПЪТИНЖЕНЕРИНГ-М“ АД, с ЕИК ….., със седалище и адрес на управление: гр.Монтана, ул.“Граф Игнатиев“ № 24, представлявано от Т.П.П. и Б.Б., на осн. чл.93, ал.2, т.1 и чл.95, ал.3 от Закона за подземните богатства е наложено административно наказание „ИМУЩЕСТВЕНА САНКЦИЯ“ в размер на 50 000лв /петдесет хиляди лева/ за нарушение на чл.4, ал.2 от ЗПБ, КАТО НЕПРАВИЛНО и НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНО.

 

       Решението може да се обжалва пред Административен съд гр.Монтана, по реда на АПК, в 14-дневен срок от съобщението на страните, за неговото изготвяне.

    

       След влизане в сила на решението препис от него да бъде изпратен на

Министъра на енергетиката за сведение.

 

        

                                                                          РАЙОНЕН  СЪДИЯ :