Решение по дело №291/2020 на Окръжен съд - Силистра

Номер на акта: 260003
Дата: 18 май 2022 г. (в сила от 13 юни 2023 г.)
Съдия: Добринка Савова Стоева
Дело: 20203400100291
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 27 юли 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е № 260003

 

Силистра, 18.05.2022г.

 

 В  И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

Силистренският окръжен съд, гражданско отделение, в открито заседание на деветнадесети април през две хиляди двадесет и втора година, в състав:

 

                                                    ПРЕДСЕДАТЕЛ:  ДОБРИНКА СТОЕВА

                                                                                                  

при секретаря Мирена Стефанова, като разгледа докладваното от съдия  Стоева   гр. д.    291   по описа за  2020 година и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

           

         Предявен е иск с правно основание чл. 153, ал. 1 от ЗПКОНПИ, като ищецът Комисията за противодействие на корупцията и за отнемане на незаконно придобито имущество /КПКОНПИ/ моли да се постанови решение, с което да се отнемане в полза на държавата следното имущество на стойност 108 013,90 лв.:

На основание чл. 151, във връзка с чл. 142, ал. 2, т. 1, във връзка с чл. 141 от ЗПКОНПИ от Е.Е.К. сумата в размер на 10 000 лв., получена от продажбата на недвижим имот: ДВОРНО МЯСТО с площ от 283 кв.м. в с. Средище, община Кайнарджа, обл. Силистра, съставляващо урегулиран поземлен имот в кв.15, за който е отреден парцел VII, по регулационния план на селото, идентичен с парцел II, кв.15 заедно с построената в имота: ЕДНОЕТАЖНА СГРАДА – ТЪРГОВСКИ ОБЕКТ с площ от 91 кв.м., както и сумата в общ размер на 67 881,80 лв., представляваща получени парични средства от трети лица чрез системата на „Western Union" в периода от м.септември 2010 г. до 26.02.2019 г., непреобразувана в друго имущество.

На основание чл.151 във връзка с чл. 142, ал. 2, т. 5, във връзка с чл. 141 от ЗПКОНПИ от Ц.Ц.А. сумата в общ размер на 30 132,12 лв., представляваща получени парични средства от трети лица чрез системата на „Western Union", непреобразувана в друго имущество.

Твърди се, че с Решение № 727/23.04.2020 г. на КПКОНПИ е образувано производството за отнемане в полза на държавата на незаконно придобито имущество въз основа на постъпило в ТД - Варна уведомление от Окръжна прокуратура Търговище с вх.№ УВКПКОНПИ-266/21.02.2019 г., че лицето Е.Е.К. е привлечено в качеството на обвиняем по ДП № 6518 ЗМ-174/2019 г. по описа на ОД МВР гр. Силистра, пр.пр. № 1661/2018 г. по описа на Окръжна прокуратура – гр. Силистра за престъпления по чл. 255, ал.1, т.1 във вр. с чл.26 от НК, за това, че през периода от 23.12.2014 г. до 30.03.2018 г. в с. Кайнарджа, общ. Кайнарджа, в условията на продължавано престъпление, в качеството си на данъчно задължено лице, е избегнала установяването и плащането на данъчни задължения в големи размери – 3 119,19 лв., като не е подала съответните декларации по чл. 49 от ЗМДТ в Дирекция „Местни данъци и такси“ към Община Кайнарджа в нито един случай на получени в периода 42 броя дарения от различни лица на обща стойност 62 384,05 лв., като на 15.04.2019г. Окръжна прокуратура – Силистра е внесла в Силистренски Окръжен съд /СОС/ обвинителен акт, по който е образувано НОХД № 89/2019 г. по описа на СОС, приключило с присъда № 8 от 12.06.2019 г., с която Е.Е.К. е призната за невинна по така повдигнатото обвинение, но с Присъда № 10/ 15.11.2019 г., постановена по ВНОХД № 324/2019 г. по описа на ВнАС тя е призната за виновна по същото обвинение. Твърди се, че престъплението попада в обхвата на чл. 108, ал. 1, т. 18 от ЗПКОНПИ. Твърди се също, че с Протокол № ТД 04ВА/УВ-2938/26.02.2019 г. е образувана проверка за установяване на значително несъответствие в имуществото на Е.Е.К. и на Ц.Ц.А. /баща на двете общи деца с проверяваната Е. и явяващ се лице във фактическо съжителство с нея по силата на §1, т.19 от ДР на ЗПКОНПИ/, който на основание §1, т.15, б.“а“ от ДР на ЗПКОНПИ е включен в обхвата на извършената по реда на ЗПКОНПИ проверка за периода от 26.02.2009 г. до 26.02.2019 г., като при анализ за определяне на значително несъответствие за целия проверяван период на доходите на тези лица е установено несъответствие в размер над 150 000 лв., а именно в размер на размер на 230 070,11 лв., което е  значително по смисъла на чл. 107, ал.2 във вр. с §1, т. 3 от ДР на ЗПКОНПИ. Твърди, че са налице всички предпоставки, визирани в чл. 141 във връзка с чл. 142, ал. 2, т. 1, т. 2, т. 4, чл. 151 и чл. 153 от ЗПКОНПИ за отнемане в полза на държавата на посоченото по-горе незаконно придобито имущество от ответниците. Претендират се съдебно-деловодни разноски.

Ответниците Е.Е.К. и Ц.Ц.А. не депозират писмени отговори в законоустановения срок и не се явяват в съдебно заседание.

Силистренски окръжен съд, след запознаване с предявения иск и приетите доказателства, намира за установено следното:

Предявен е иск правно основание чл. 153, ал. 1 от ЗПКОНПИ, като ищецът Комисията за противодействие на корупцията и за отнемане на незаконно придобито имущество /КПКОНПИ/ моли да се постанови решение, с което да се отнемане от ответниците в полза на държавата подробно посоченото имущество на стойност 108 013,90 лв.

Не се спори по делото, а и от доказателствата е видно, че с Присъда № 10/ 15.11.2019 г., постановена по ВНОХД № 324/2019 г. по описа на ВнАС, Е.Е.К. е призната за виновна за извършени престъпления по чл. 255, ал.1, т.1 във вр. с чл.26 от НК, попадащи в обхвата на чл. 108, ал. 1, т. 18 от ЗПКОНПИ, за това, че през периода от 23.12.2014 г. до 30.03.2018 г. в с. Кайнарджа, общ. Кайнарджа, в условията на продължавано престъпление, в качеството си на данъчно задължено лице, е избегнала установяването и плащането на данъчни задължения в големи размери – 3 119,19 лв., като не е подала съответните декларации по чл. 49 от ЗМДТ в Дирекция „Местни данъци и такси“ към Община Кайнарджа в нито един случай на получени в периода 42 броя дарения от различни лица на обща стойност 62 384,05 лв.

Не се спори също, че Ц.Ц.А. е баща на двете общи деца с проверяваната Е. и се явява лице във фактическо съжителство с нея по силата на §1, т.19 от ДР на ЗПКОНПИ.

С Протокол № ТД 04ВА/УВ-2938/26.02.2019 г. е образувана проверка за установяване на значително несъответствие в имуществото на Е.Е.К. и на съжителя Ц.Ц.А. на осн. §1, т.15, б.“а“ от ДР на ЗПКОНПИ, обхващаща периода от 26.02.2009 г. до 26.02.2019 г., като при анализ за определяне на значително несъответствие за целия проверяван период на доходите на тези лица е установено несъответствие в размер над 150 000 лв., а именно в размер на размер на 230 070,11 лв., което се явява значително по смисъла на чл. 107, ал.2 във вр. с §1, т. 3 от ДР на ЗПКОНПИ.

Въз основа на така представените доказателства по делото е формирано основателно предположение, че придобитото от проверяваните лица имущество е от незаконен източник - чл. 107, ал. 2 от Закона.

По делото липсват както твърдения, а и доказателства, установяващи обратното - че имуществото е придобито със средства от законен произход.

Отнемане по специалния закон може да бъде постановено в случай, че имуществото в края на проверявания период се е увеличило в сравнение с това в началото на периода и увеличението надхвърля посочения в § 1, т. 3 от ДР на ЗПКОНПИ размер.

В случая Комисията е установила значително несъответствие между имуществото (в края на проверявания период) и нетния доход на проверяваните лица -  в размер на 230 070,11 лв. за целия проверяван период, което не е оспорено от ответниците.

За да бъде отнето имуществото, предмет на предявения иск, същото следва да е налично.

В случая, видно от представените доказателства, а и от изявленията на ищеца в ИМ, както и от назначената експертиза, претендираното за отнемане в полза на държавата имущество не е налично.

Според разпоредбата на чл. 151 от Закона, в случаите на липсващо или отчуждено имущество, се отнема неговата парична равностойност. Съгласно трайно установената практика на ВКС към настоящия момент нормите на Закона, касаещи предметния обхват на отнемането, са със санкционен характер и не могат да се тълкуват разширително. Отнемане на парични суми, преминали през банковите сметки на лицето, но неналични към датата на завеждане на иска по чл. 153, не може да бъде претендирано, тъй като законът не предвижда такава възможност. За да е налице хипотезата на чл. 153 от Закона имуществото следва да е налично в патримониума на лицето. Само в случаите, когато с него е сключена възмездна разпоредителна сделка с трети добросъвестни лица – т. е. поради това, че то не е налично, се отнема заместващата облага по действителната й стойност – чл. 151, като е без значение дали тя е запазена и налична. В случая такива се явява сумата в размер на 10 000 лв., получена от Е. К. от продажбата на недвижим имот: ДВОРНО МЯСТО с площ от 283 кв.м. в с. Средище, община Кайнарджа, обл. Силистра, съставляващо урегулиран поземлен имот в кв.15, за който е отреден парцел VII, по регулационния план на селото, идентичен с парцел II, кв.15 заедно с построената в имота: ЕДНОЕТАЖНА СГРАДА – ТЪРГОВСКИ ОБЕКТ с площ от 91 кв.м.

Що се касае до претенцията за отнемане от ответницата на сумата в общ размер на 67 881,80 лв., представляваща получени парични средства от трети лица чрез системата на „Western Union" в периода от м.септември 2010 г. до 26.02.2019 г., непреобразувана в друго имущество, както и за отнемане от Ц.Ц.А. на сумата в общ размер на 30 132,12 лв., представляваща получени парични средства от трети лица чрез системата на „Western Union", непреобразувана в друго имущество, то съдът намира, че тези искове са неоснователни по следните съображения: По делото не се твърди и няма доказателства, че процесните парични суми, за които се иска отнемане от тези лица, които са им били превеждани чрез системите за бързи парични преводи, респективно за част от тях, да са налични, като натрупан актив в притежание на ответниците в сейф, в каса или в трето лице, нито да са налични по банкови сметки, нито същите да са преобразувани в друго налично имущество, което да подлежи на отнемане. Нормата на чл. 142, ал. 1 ЗПКОНПИ съгласно която, когато е невъзможно да се отнеме обособено имущество по чл. 141 ЗПКОНПИ, се отнема паричната му равностойност по пазарни цени към момента на предявяване на иска, в случая не намира приложение, доколкото понятието "обособено имущество" се отнася до вещи, а не до парични средства, тъй като парите нямат "парична равностойност по пазарни цени" каквато е формулировката в цитираната разпоредба. В този смисъл е и трайно установената практика на ВКС, цитирана по-горе, която настоящият съдебен състав споделя при формиране на изводите си по настоящия спор. В качеството си на потребими вещи и като платежно средство парите могат да бъдат похарчени, както за потребности от ежедневието /за закупуване на стоки и услуги/, така и да бъдат трансформирани в придобиването на активи /да бъдат преобразувани в друго имущество/. Следователно паричните средства могат да бъдат отнемани по ЗПКОНПИ само в случай, че са налични като натрупани и неизразходвани средства или в хипотезата на отнемане на имуществото, което е било придобито с тях, но по делото не е налице нито една от двете хипотези. Във всички случаи настоящият състав приема, че установяването на имущество в лева или друга валута, не може да се извършва по предположението, че не е разходвано в потреблението и е налично в края на проверявания период, независимо от отсъствието на преки доказателства за неговата наличност, напр. протокол за изземване, опис на банкноти, протокол за доброволно предаване и др. В този см.Р. № 137 от 2.11.2018 г. на ВКС по гр. д. № 2507/2017 г., IV г. о., ГК, Р. № 147 от 16.09.2019 г. на ВКС по гр. д. № 1998/2018 г., IV г. о., ГК.

С оглед изхода на правния спор, ответницата Е. К. дължи на ищеца разноски съобразно уважената част от претенцията, възлизаща на 10 000 лв. Направените разноски от ищеца съгласно представения списък по чл. 80 ГПК възлизат на 925 лв. Следователно ответницата дължи разноски до размера на 85, 64 лв.

На осн. чл. 157, ал.2 във вр. с чл.154, ал.3 ЗПКОНПИ Е. К. следва да бъде осъдена да заплати в полза на Силистренски окръжен съд държавна такса в размер на 400 лв. съобразно уважената част от претенцията, а Комисията в размер на  3 920.56 лв. съобразно отхвърлената част от претенцията.

Водим от горното, СОС

 

                                        Р  Е  Ш  И :

 

ОТНЕМА в полза на Държавата по искане на Комисията за противодействие на корупцията и за отнемане на незаконно придобито имущество гр. София следното имущество от Е.Е.К., с ЕГН **********,***:

сумата в размер на 10 000 /десет хиляди лева/ лв., получена от продажбата на недвижим имот: ДВОРНО МЯСТО с площ от 283 кв.м. в с. Средище, община Кайнарджа, обл. Силистра, съставляващо урегулиран поземлен имот в кв.15, за който е отреден парцел VII, по регулационния план на селото, идентичен с парцел II, кв.15 заедно с построената в имота: ЕДНОЕТАЖНА СГРАДА – ТЪРГОВСКИ ОБЕКТ с площ от 91 кв.м.

 

ОТХВЪРЛЯ искането за отнемане от Е.Е.К. сумата в общ размер на 67 881,80 лв., представляваща получени парични средства от трети лица чрез системата на „Western Union" в периода от м.септември 2010 г. до 26.02.2019 г., непреобразувана в друго имущество, както и искането за отнемане от Ц.Ц.А., с ЕГН **********,***, сумата в общ размер на 30 132,12 лв., представляваща получени парични средства от трети лица чрез системата на „Western Union", непреобразувана в друго имущество.

 

ОСЪЖДА Е.Е.К., с ЕГН **********,***, да заплати на Комисията за противодействие на корупцията и за отнемане на незаконно придобито имущество – гр. София, Булстат *********, сумата 85,64 лв. /осемдесет и пет лева и 64 ст./ лв. - разноски по делото.

 

ОСЪЖДА Е.Е.К., с ЕГН **********,***, да заплати по сметка на Силистренски окръжен съд държавна такса в размер на 400 /четиристотин лева/ лв.

 

ОСЪЖДА Комисията за противодействие на корупцията и за отнемане на незаконно придобито имущество гр. София, БУЛСТАТ *********, да заплати по сметка на Силистренски окръжен съд държавна такса в размер на 3 920.56 /три хиляди деветстотин и двадесет лева и 56 ст./лв.

 

Решението може да се обжалва пред ВнАС в двуседмичен срок от връчването му на страните

 

 

                                                                  ПРЕДСЕДАТЕЛ: