Решение по дело №32/2019 на Административен съд - Враца

Номер на акта: 122
Дата: 2 април 2019 г. (в сила от 4 март 2020 г.)
Съдия: Севдалина Василева
Дело: 20197080700032
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 10 януари 2019 г.

Съдържание на акта

 

РЕШЕНИЕ

№ 122

гр. Враца, 02.04.2019г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВРАЦА, трети  състав, в публично заседание на 07.03.2019г., през  две хиляди и деветнадесета година в състав:

 

 

АДМ. СЪДИЯ: СЕВДАЛИНА ВАСИЛЕВА

 

 

при секретаря ДАНИЕЛА ВАНЧИКОВА  като разгледа докладваното от съдия ВАСИЛЕВА адм. дело № 32  по описа на АдмС – Враца за 2019г., и за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по чл.145 и сл. от Административно-процесуалния кодекс /АПК/ вр.чл.68 ал.1 от  Закона за защита от дискриминация /ЗЗДискр/.

Делото е образувано  въз основа на жалба на С.  С.  З. ***  против  РЕШЕНИЕ  №441/09.11.2018г, постановено по преписка №127/2017г. на Петчленен разширен заседателен състав  на КОМИСИЯ ЗА ЗАЩИТА ОТ ДИСКРИМИНАЦИЯ /КЗДискр/. С обжалваното решение ответната комисия е установила, че по отношение на жалбодателя не е извършен акт на дискриминация по признаци „образование“, „убеждения“, политическа принадлежност“, „лично положение“, „обществено положение“, „увреждане“, „възраст“, „сексуална ориентация“, „семейно положение“ и „имуществено състояние“ от конституирания по преписката  ответник  Г. С. – * Община Мездра, като за всеки един от признаците  е  изложила подробни съображения, поради което подадената от него жалба е оставена без уважение.

Във въззивната жалба/обективирана като заявление/ не се сочат конкретни касационни основания, но от текста й може да се направи извода, че се претендира незаконосъобразност на обжалваното решение. В представената в с.з. писмена защита също не се излагат  касационни основания, а се сочат факти, свързани  с кмета на Община Мездра.

Ответникът  по  оспорването  Комисия за защита от дискриминация,  в писмено становище  чрез процесуалния си представител *  М.А.  оспорва жалбата и прави искане същата да бъде отхвърлена, тъй като при постановяване на решението не са допуснати съществени процесуални нарушения и правилно е приложен материалния закон. Направено е искане за присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

Заинтересованата страна  Г. С. – * Община Мездра в с.з., в писмен отговор и писмено становище, депозирани чрез * Ц.С. оспорва  жалбата и  прави искане същата да  бъде отхвърлена като неоснователна. Прави искане за присъждане на сторените по делото разноски.

Административният съд, като се запозна с доводите на страните и доказателствата в административната преписка и след служебна проверка съгласно  разпоредбата на чл.168 от АПК, намира за установено от фактическа и правна страна следното:

Производството пред КЗДискр  е образувано по заявление  на  настоящия жалбодател С.С.З.  с вх.№44-00-1641/06.06.2017г., с твърдения, че спрямо него е налице  пряка  дискриминация по признаци „образование“, „убеждения“, политическа принадлежност“, „лично положение“, „обществено положение“, „увреждане“, „възраст“, „сексуална ориентация“, „семейно положение“ и „имуществено състояние“, изразяваща се в подробно описани  по дати действия на заинтересованата страна  Г.С. Поискано е установяването на дискриминацията, преустановяване на нарушението до установяване на положение на равно третиране и налагане на съответните санкции. С разпореждане №371/30.06.2017г.  на  Председателя на КЗДискр. е образувана преписка №127/2017г., която е разпределена за разглеждане от петчленен състав, който с решение  вх.№12-11-627/05.07.2017г.  е определил  за докладчик по преписката своя член З. Д. Първоначалното разпореждане е отменено с Разпореждане  №430/16.08.2017г. в частта относно определяне на петчленния състав и е определен нов такъв, който с решение  вх.№12-11-675/21.08.2017г. отново е определил З.Д. като докладчик по преписката. Съставът  е конституирал  като  ответна страна * Община Мездра  Г.С., съобразно изложеното в молбата  на настоящия жалбодател, като е изискал  становище, каквото ответникът е  депозирал. В проведеното на 21.02.2018г.  заседание  е  стартирана помирителна процедура и е дадена възможност на страните да постигнат  споразумение. След като такова не е постигнато, производството е продължило по общия ред с проведено на 13.06.2018г. заседание, на което  преписката е обявена за решаване. Комисията се е произнесла с решение №441/09.11.2018г., с което  исканията на  жалбодателя са отхвърлени като неоснователни, като Комисията  е приела за установено, че ответната страна не е осъществила спрямо  заявителя дискриминационно отношение по нито един от посочените от него признаци.

При така установената фактическа обстановка съдът намира от правна страна, че оспорването е направено от надлежна страна, в законоустановения преклузивен срок / решението е връчено срещу подпис на 28.11.2018г., а жалбата е депозирана на 10.12.2018г. с вх.№44-00-4548/, против административен акт, подлежащ на оспорване,  поради което е допустимо. Разгледано по същество, същото е неоснователно по следните съображения:

Оспореният административен акт е постановен от компетентен орган след проведено специално производство по ЗЗДискр, издаден е в предвидената от закона писмена форма, при спазване на процесуалните правила и в съответствие с установените в производството факти, което не дава основание същият да бъде обявен за  нищожен. Изпълнявайки задължението си по чл.168 ал.1 от АПК за проверка на акта на всички основания, визирани в чл.146 от АПК, съдът намира обжалваното решение и за законосъобразно. Преди постановяването му е спазена процедурата, разписана в чл.60 от Закона защита от дискриминация,  като след излагане на фактите от страна на заявителя, за които той сочи, че се е почувствал неравно третиран, е изискано становище от лицето, за което се твърди, че е сторило това. Становището е обсъдено в проведено съдебно заседание,  настоящият жалбодател не е посочил и не е поискал да бъдат събрани други доказателства, освен представените до тогава. Анализирайки  доказателствата и обясненията на страните, ответникът е достигнал до извода, че фактите не сочат на дискриминационно отношение спрямо заявителя, различно от отношението към  други лица, поставени в сходно положение. За да е налице проява на дискриминация спрямо едно лице,  е необходимо да се установи различно третиране спрямо него, извършено съзнателно, при наличие на пряка причинно-следствена връзка между неблагоприятното отношение и причината за него, изразяваща се в признак по чл.4 от закона, в случая „образование“, „убеждения“, политическа принадлежност“, „лично положение“, „обществено положение“, „увреждане“, „възраст“, „сексуална ориентация“, „семейно положение“ и „имуществено състояние“. След като посочените от   жалбодателя факти не  доказват неравностойното  му третиране в сравнение с други лица, намиращи се  в сравними сходни положения с неговото, обосновано ответникът е приел, че такова спрямо него не е осъществено. Постановявайки решение в този смисъл, ответната комисия е постановила  законосъобразен акт, който следва да бъде потвърден, а жалбата против него следва да бъде отхвърлена.

При този изход на спора и при своевременно направено искане на ответника следва да се присъди юрисконсултско възнаграждение на основание чл.78 ал.8 от ГПК вр.чл.144 от АПК в размер на 100/сто/лв. съгласно чл.24 от Наредбата за заплащане на правната помощ.

Също така при този изход на спора и при своевременно направено искане на  заинтересованата страна следва да се присъдят сторените по делото разноски, съгласно разпоредбата на чл.143 ал.3 от АПК. От представените договор за правна помощ и платежни документи е видно, че е изплатено възнаграждение за един адвокат в размер на 800/осемстотин/лв., които следва да бъдат  заплатени от жалбодателя.

Водим от гореизложеното и на основание  чл.172 ал.2 от АПК  съдът

РЕШИ:

 

ОТХВЪРЛЯ  жалбата  на С.С.  З. ***   против РЕШЕНИЕ №441/09.11.2018г. по преписка № 127/2017г.  на Комисия за защита от дискриминация.

ОСЪЖДА  С.С.З. *** ДА ЗАПЛАТИ  на Комисия за защита от дискриминация  сумата 100/сто/лв. юрисконсултско възнаграждение.

ОСЪЖДА  С.С.З. ***  ДА ЗАПЛАТИ на  Г. С.С. – * Община Мездра сумата  800/осемстотин/лв. за адвокатско възнаграждение.

Решението подлежи на обжалване пред ВАС в 14-дневен срок от уведомяване на страните, на които на основание чл.138 АПК да се изпрати препис от същото.

 

 

            АДМ. СЪДИЯ: