РЕШЕНИЕ
№639
гр. Хасково, 16.12.2021г.
В
ИМЕТО НА НАРОДА
Административен
съд – Хасково, в открито съдебно заседание на деветнадесети ноември през две
хиляди и двадесет и първа година, в състав:
СЪДИЯ:
ПЕНКА КОСТОВА
при
секретаря Ангелина Латунова
и
в присъствието на прокурора
като
разгледа докладваното от съдия Костова административно дело №1026/2021г. и за
да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е по чл. 145 и сл. от АПК,
във вр. с чл. 76, ал. 5 от Закона за здравното осигуряване
/ЗЗО/.
Образувано е по жалба от „Амбулатория за
индивидуална практика за първична медицинска помощ – Кофарм- д-р Дарин
Шишманов“ ЕООД, със седалище и адрес на управление *** ,
ЕИК *********,
представлявано от д-р Д. С. Ш., срещу Заповед за налагане на санкции
№ РД-08-779#3/29.09.2021г.,
издадена от директора на РЗОК – Хасково, с която на жалбоподателя е наложена
финансова неустойка в размер на 100 лв., за допуснато нарушение на чл.139, ал.1,
т.1 и т.2, във връзка с чл.144, ал.1 от НРД 202-2022г. за медицински дейности,
чл.55, ал.1, т.2 и т.3 от ЗЗО, чл.13, ал.1, т.11 т.2, чл.18, ал.1 от Договор №
260408/07.02.2020г. и финансова неустойка в размер на 100 лв., за допуснато
нарушение на чл.218, ал.2 I
A,
т.1, Приложение №2 в частта Указания за попълване на амбулаторен лист за
преглед от общопрактикуващ лекар или лекар – специалист, във връзка с чл.217,
чл.219, ал.1 от НРД 2020-2022г. за медицински дейности , чл.55, ал.2, т.2 и т.5
от ЗЗО, чл.51 от Договор № 260408/07.02.2020г.
Жалбоподателят намира оспорената заповед за
незаконосъобразна, като постановена при неправилно приложение на материалния
закон и при допуснати съществени нарушения на процесуалните правила. Моли за
отмяна на оспорената заповед. Претендира присъждане на разноски направени в
настоящото производството.
Ответникът, директор на РЗОК - Хасково, в
представено по делото становище излага съображения за неоснователност на
жалбата. Счита, че оспорената заповед е законосъобразна, като издадена от компетентен
орган, съдържаща всички изискуеми от закона реквизити, и при посочени конкретни
законови разпоредби, нарушени виновно от страна на жалбоподателя. Моли съда да
постанови решение, с което да отхвърли подадената жалба.
Настоящият състав на съда, след като обсъди
събраните по делото доказателства и доводите на страните, прие следното:
Със Заповед №РД-08-779/09.09.2021 г. на
директора на РЗОК - Хасково, е наредено да бъде извършена тематична проверка по
документи на изпълнителя на медицинска помощ „АИППМП – Кофарм – д-р Дарин
Шишманов“ ЕООД, по изпълнение на сключения договор по НРД за медицински
дейности 2020-2022г. Предвидено е проверката да се извърши в периода от
09.09.2021г. до 15.09.2021г. Със заповедта са определени поименно и двете
длъжностни лица при РЗОК – Хасково, на които е възложена проверката.
Във връзка с извършената проверка е изготвен
Протокол № РД-13-779#1/13.09.2021г.
от контрольори при РЗОК - Хасково, в който е отразено, че при извършена проверка
на изпълнителя на медицинска помощ „АИППМП – Кофарм – д-р Дарин Шишманов“ ЕООД,
на един от регистрираните адреси на лечебното заведение в *** и по документи в РЗОК – Хасково, по
отношение дейността на лечебното заведение, е констатирано, че на дата
10.05.2021г. на задължително осигуреното лице А. К. И. в електронния отчет за дейността за
месец май 2021г. д-р Д. Ш., осъществяващ извънболнична медицинска
дейност, е отчел вторичен консултативен преглед, описан в АЛ №
8566/10.05.2021г., с диагноза вирусна инфекция, неуточнена с код МКБ В34.9,
като в амбулаторния лист от извършения преглед е вписана дата и час на прегледа
– 10.05.2021г. 20 часа и 15 минути. В тази връзка контрольорите от РЗОК –
Хасково са направили извода, че видно от представения график на работа на
„АИППМП – Кофарм – д-р Дарин Шишманов“ ЕООД пред РЗОК – Хасково, така
отчетеният преглед е извършен в декларираните часове за домашни посещения,
което е извън обявените часове за амбулаторни прегледи за амбулаторията на ИМП
на адрес в *.
На следващо място проверяващите констатирали, че в издадения от д-р Ш. АЛ № 008566/10.05.2021г. е описана
необходимостта от извършване на консултация с лекар – специалист по специалност
„Педиатрия“, като в същия било отразено и издаването на медицински документ
„Медицинско направление“ – бл. МЗ-НЗОК №3 за консултация или за провеждане на
съвместно лечение с № 001545/10.05.2021г. за код 17 „Детски болести“. В
посоченото медицинско направление, отново като дата и час на издаване били
посочени – 10.05.2021г. 20 часа и 15 минути. Въз основа на посоченото „Медицинско
направление“ – бл. МЗ-НЗОК №3 за консултация или за провеждане на съвместно
лечение с № 001545/10.05.2021г. в електронния отчет за извършената дейност за
месец май 2021г., относно същото ЗОЛ А.
К. И., д- р Р. Р., лекар-специалист по специалност
„Педиатрия“, осъществил извънболнична медицинска дейност като „ГПСМП – д-р
Роман Ризов“ ООД и отчел първичен консултативен преглед описан в АЛ №
1032/10.05.2021г. Видно от посочения амбулаторен лист датата и часа на
посещението на пациента А.К. И. в
амбулаторията на ЛЗ „ГПСМП – д-р Роман Ризов“ ООД е 10.05.2021г. 11 часа и 10
минути, т.е. преди часа на извършване на прегледа от д-р Д. Ш. и съответно преди часа на издаване на
първичния медицински документ – „Медицинско направление“ – бл. МЗ-НЗОК №3 за
консултация или за провеждане на съвместно лечение.
За целите на проверката проверяващият екип
при РЗОК – Хасково е изискал обяснение от д-р Р. и д-р Ш.. В представеното на 03.09.2021г. от
д-р Р.
обяснение същия е посочил, че ЗОЛ А.
И. е изпратено от д-р
Ш. с медицинско
направление „на ръка на 10.05.2021г. в 11часа и 10 мин.“ А в представеното от
д-р Ш.
обяснения същия е посочил, че часовете за профилактична и диспансерна дейност
се пускали автоматично на 10 минути и много често при наличие на повече такива
прегледи, часът за издаване на даден документ не отговарял на действителния,
като най- вероятно ставало въпрос за техническа грешка.
С оглед така установената фактическа
обстановка извършилите проверката контрольори при РЗОК – Хасково са приели, че
от ИМП д-р Ш. са
допуснати две нарушения, като с първото посочено в т. I. 1 от Протокола нарушение са приели, че
са нарушени разпоредбите на чл.139, ал.1, т.1 и т.2, във вр. с чл. 144, ал.1 от
НРД 2020-2022г. за медицинските дейности, чл.55, ал.2, т.2 и т.3 от ЗЗО, чл.13,
ал.1, т.2 и чл.18, ал.1 от Договор № 260408/07.02.2020г. за оказване на
първична извънболнична медицинска помощ, а с второто посочено в т. I. 2 от Протокола нарушение са приели, че
са нарушени разпоредбите чл.218, ал.2 IА,
т.1, Приложение №2 в частта Указания за попълване на амбулаторен лист за
преглед от общопрактикуващ лекар или лекар-специалист, във вр. с чл.217,
чл.219, ал.1 от НРД 2020-2022г. за медицинските дейности, чл.55, ал.2, т.2 и
т.5 от ЗЗО, чл.50, чл.51 от Договор № 260408/07.02.2020г. за оказване на
първична извънболнична медицинска помощ.
Протокола е връчен на ИМП д-р Ш. на 17.09.2021г., като в указания в
същия 7- дневен срок в РЗОК – Хасково не е постъпило възражение по отношение на
констатираните нарушения.
Въз основа на горното и на основание чл. 74,
ал. 5 от Закона за здравното осигуряване и чл. 422, чл. 413, чл. 412, ал. 1,
т.1 и чл.414, ал.1 и чл.416, ал.1 от НРД МД 2020-2022, от директора на РЗОК –
Хасково, е издадена Заповед за налагане на санкции №РД-08-779#3/29.10.2021г., предмет на настоящото
производство, с която по т.1 на „АИППМП – Кофарм – д-р Дарин Шишманов“ ЕООД,
изпълнител на първична извънболнична медицинска помощ, на основание чл.414,
ал.1 от НРД 202-2022г. за медицински дейности, му е наложена санкция –
финансова неустойка в размер на 100 лв. за това, че на дата 10.05.2021г. е
регистрирал консултация – амбулаторен вторичен преглед на ЗОЛ, по повод на
остро заболяване в часовете за домашни посещения 20.00 – 21.00 часа, което е
извън часовете за амбулаторни прегледи за адрес * - 07.00-12.30 часа, 13.15 - 15.00
часа, 16.30 – 19.00 часа. Нарушение на чл.139, ал.1, т.1 и т.2, във вр. с чл.
144, ал.1 от НРД 2020-2022г. за медицинските дейности, чл.55, ал.2, т.2 и т.3
от ЗЗО, чл.13, ал.1, т.2 и чл.18, ал.1 от Договор № 260408/07.02.2020г. за
оказване на първична извънболнична медицинска помощ. По т.2 на „АИППМП – Кофарм
– д-р Дарин Шишманов“ ЕООД, изпълнител на първична извънболнична медицинска
помощ, е наложена санкция – финансова неустойка в размер на 100 лв., на
основание чл.416, ал.1 от НРД 202-2022г. за медицинските дейности, за това, че
на дата 10.05.2021г. д-р Ш.
е
издал Амбулаторен лист с № 8566/10.05.2021г., който не е попълнен според
изискванията, реквизитите и стандарта посочени в Приложение №2, чл.219, ал.1 от
НРД 2020-2022г. за медицински дейности, а именно ИМП вписва дата и час на
извършения от него преглед. Нарушение чл.218, ал.2 IА, т.1, Приложение №2 в частта Указания
за попълване на амбулаторен лист за преглед от общопрактикуващ лекар или
лекар-специалист, във вр. с чл.217, чл.219, ал.1 от НРД 2020-2022г. за
медицинските дейности, чл.55, ал.2, т.2 и т.5 от ЗЗО, чл.50, чл.51 от Договор №
260408/07.02.2020г. за оказване на първична извънболнична медицинска помощ.
Заповедта е връчена на 29.09.2021г. на д-р Ш. / по ел. поща /, а жалбата срещу нея е
подадена пред Административен съд Хасково на 12.10.2021г.
Представен е Договор за оказване на първична
извънболнична медицинска помощ №260408/07.02.2020г., сключен между НЗОК, като
възложител и „АИППМП – Кофарм – д-р Дарин Шишманов“ ЕООД, като изпълнител.
Към делото са приобщени писмените доказателства,
представляващи цялата административна преписка по издаване на акта.
При така описаните факти, съдът приема за
установено следното:
Жалбата е допустима, като подадена в срок,
срещу подлежащ на оспорване акт и от лице с правен интерес от оспорването.
Разгледана по същество жалбата е
основателна.
По делото липсва спор относно наличието на сключен и
действащ договор за оказване на първична извънболнична медицинска помощ, както
и че изпълнителят на извънболнична помощ е договорил условията и реда за
оказване ѝ, обект на проверката, визирана в обжалваната заповед.
Административното производство е инициирано със Заповед №
РД-08-779/09.09.2021г. на директора на РЗОК Хасково. Със същата е разпоредено
проверката да се осъществи от поименно посочени длъжностни лица от РЗОК Хасково
- контрольори. Съгласно разпоредбата на чл.72, ал.2 от ЗЗО контролът по
изпълнение на договорите с НЗОК за оказване на медицинска и/или дентална помощ
се осъществява чрез проверки, извършени от длъжностни лица - служители на НЗОК,
определени със заповед на управителя на НЗОК или от оправомощено от него
длъжностно лице, и от длъжностни лица от РЗОК - контрольори. Поради което съдът
приема, че проверката е възложена от компетентен административен орган и е
извършена от компетентни лица по смисъла на чл.72, ал.2 от ЗЗО.
Заповедта за налагане на санкции, предмет на обжалване по
делото, също е издадена от компетентен орган, доколкото е постановена от
директора на РЗОК - Хасково, в чиито правомощия е налагането на санкции
съгласно чл.74, ал.5, съответно чл.76, ал.2 от ЗЗО.
Самата заповед е издадена в изискуемата от
закона писмена форма съобразно разпоредбата на чл. 59 от АПК.
Съгласно разпоредбата на чл. 168, ал. 1 от АПК съдът преценява законосъобразността и обосноваността на административния
акт, като проверява дали е издаден от компетентен орган и в съответната форма,
спазени ли са процесуалните и материалноправните разпоредби по издаването му.
При извършената проверка, с оглед обхвата на посочената норма, следва да се
приеме, че оспореният административен акт е валиден, но незаконосъобразен.
В случая оспореният административен акт е
постановен при неправилно приложение на материалния закон, съставляващо
отменително основание по чл. 146, т. 4 от АПК.
Видно от събраните по делото доказателства,
а и от описаната в заповедта фактическа обстановка на 10.05.2021г. „АИППМП –
Кофарм – д-р Дарин Шишманов“ ЕООД е извършил консултация - амбулаторен вторичен
преглед на ЗОЛ А. И. в часовете за домашни посещения 20.00
часа – 21.00 часа, което е извън часовете за амбулаторни прегледи за адрес *, съобразно графика за обслужване на
ЗОЛ представен от д-р Ш. в
РЗОК – Хасково, като амбулаторните прегледи за посочения ден – понеделник
10.05.2021г. са в часовете 07.00 – 12.00 часа, 13.15 – 15.00 часа, 16.30 –
19.00 часа. За извършения преглед от д-р Ш. е издаден Амбулаторен лист
№8566/10.05.2021г. и медицинско направление за консултация с посочени дата и
час на издаване – 10.05.2021г. 20 часа и 15 минути. Съответно по издаденото
Медицинско направление за консултация или провеждане на съвместно лечение е
извършен преглед на ЗОЛ А. И. от лекар със специалност „Педиатрия“,
д-р Р. на
дата 10.05.2021г. в 11 часа и 10 минути, като това обстоятелство е отразено в
издадения от д-р Р.
Амбулаторен лист № 1032/10.05.2021г. Така описаното е възприето от
административния орган като две нарушения, първото изразяващо се в регистрирана
консултация – амбулаторен вторичен преглед от д-р Ш., но в час, който съгласно представения
пред РЗОК – Хасково месечен график на работа на АИППМП – Кофарм – д-р Дарин
Шишманов“ ЕООД е определен за домашни посещения и второто нарушение изразяващо
се в неспазване на изискванията, реквизитите и стандарта за изготвяне на
първичен медицински документ Амбулаторен лист – бл. МЗ-НЗОК, в частта на
отразената дата и час на извършения преглед.
За да се приеме, че са налице описаните
нарушения и се предпостави ангажиране на административна отговорност, на първо
място е необходимо наличието на виновно неизпълнение или лошо изпълнение на
законово нормирани административноправни задължения. Принципът на
законоустановеност предполага всяко административно нарушение и съответното му
наказание да са конкретно установени и регламентирани с правна норма, т.е.
както санкцията, така и нарушението следва да са нормативно уредени. Иначе казано,
квалифицирането на едно деяние като административно нарушение не е предоставено
на свободната преценка на органа, а трябва да има конкретна правна основа. Настоящият
случай не е такъв, тъй като на санкционирания ИМП са вменени допуснати
нарушения без съответно нормативно покритие. Съгласно отразеното в заповедта,
административния орган е квалифицирал извършването на амбулаторен преглед извън
заявения график и издадения въз основа на него Амбулаторен лист с вписана дата
и час – 10.05.2021г. 20 часа и 15 минути, като неспазване на установения график
и издаване на медицински документ в несъответствие с изискванията, реквизитите
и стандарта посочени в Приложение №2, чл.219, ал.1 от НРД 2020-2022г. за
медицинските дейности, респ. като нарушение на съвкупност от правни норми, нито
една от които не урежда забрана за извършване на медицински прегледи във време
несъвпадащо с графика.
В случая посочените като нарушени разпоредби
по т.1 от заповедта не въвеждат възприетата от административния орган забрана.
Разпоредбата на чл.139, ал.1, т.1 и т.2 от НРД 2020-2022г. за медицинските
дейности въвежда задължение за общопрактикуващите лекари да обявяват в
амбулаторията на място, достъпно за ЗОЛ, своя месечен график съгласно
приложение № 9, който съдържа часове за амбулаторен прием и за домашни посещения.
Следващата посочена норма тази на чл.144, ал.1 от НРД 2020-2022г. за
медицинските дейности сочи, че за осигуряване на
необходимостта от специализирана извънболнична медицинска помощ ОПЛ издава
"Медицинско направление за консултация или провеждане на съвместно
лечение" (бл. МЗ-НЗОК № 3) по преценка в зависимост от обективното
състояние на ЗОЛ в следните случаи: при необходимост от консултативен преглед; при заболявания и проблеми,
изискващи специализирани диагностични дейности; за оценка на здравословното състояние; при необходимост от физиотерапия.
Посочените в заповедта също като нарушени разпоредби на чл.13, ал.1, т.1 и т.2
и чл.18, ал.1 от Договора за оказване на ПИМП, са идентични като съдържание с
тези цитирани по-горе съдържащи се в НРД 2020-2022г. за медицинските дейности.
При така посочените правни норми и предвид тяхното съдържание от страна на
административния орган в издадения акт е въведено противоречие. Същите водят до
извода за неизпълнение на други задължения произтичащи за ИМП, а именно да не е
обявил в амбулаторията си на място, достъпно за ЗОЛ, своя месечен график и
въпреки необходимостта за конкретното ЗОЛ да му бъде осигурена специализирана
извънболнична медицинска помощ, такава по преценка на ОПЛ да му е отказана с
неиздаването на "Медицинско направление за консултация или провеждане на
съвместно лечение". Такива фактически твърдения не са изложени от
административния орган в оспорения акт. Поради което настоящия състав на съда
приема, че е налице пълно несъответствие между описаното в т.1 от заповедта
нарушение и посочените в тази връзка като нарушени разпоредби от НРД
2020-2022г. за медицинските дейности и Договора за оказване на ПИМП.
С т.2 от заповедта административния орган
е приел, че издадения от д-р Ш. Амбулаторен лист № 8566/10.05.2021г. не съответства на установените
реквизити в Приложение №2 чл.219, ал.1 от НРД 2020-2022г. за медицинските
дейности, в частта вписана дата и час. Това неточно попълване е възприето от
административния орган като нарушение на чл. 218, ал.2 IА, т.1, Приложение №2 в частта Указания
за попълване на амбулаторен лист за преглед от общопрактикуващ лекар или
лекар-специалист, във вр. с чл.217, чл.219, ал.1 от НРД 2020-2022г. за
медицинските дейности, чл.55, ал.2, т.2 и т.5 от ЗЗО, чл.50, чл.51 от Договор №
260408/07.02.2020г. за оказване на първична извънболнична медицинска помощ.
Според посочените като нарушени разпоредби
на чл. 219, ал. 1, вр. с чл. 217, чл. 218, ал. 1 НРД МД 2020-2022, документите
по чл. 218, ал. 1 се изготвят съгласно изискванията, реквизитите и стандарта,
посочени в приложение № 2 /чл. 219, ал. 1/; документацията, която е длъжен да
води и съхранява всеки ИМП, включва първични медицински и финансови документи
съгласно приложение № 2 и глава десета /чл. 217/, като в чл. 218, ал. 1 са
изброени видовете първични медицински документи, измежду които е посочен и
"Амбулаторен лист" (бл. МЗ-НЗОК № 1). В т. 4 от указанията за
попълване на първичния медицински документ "Амбулаторен лист"
/Приложение № 2 към НРД/ е предвидено последния да съдържа датата и часа на
прегледа. Изхождайки от съдържанието на цитираните норми, съотнесени към
описанието на нарушението, не може да се установи с кои точно свои действия д-р
Ш. е нарушил
посочените законови текстове. От формална страна представения и приобщен към
доказателствата по делото АЛ №8566/10.05.2021г., съдържа всички
изискуеми реквизити, съгласно приложението, вкл. информация както за
датата, така и за часа на прегледа. Както бе посочено по-горе в оспорената
заповед административния орган е възприел, че „прегледът от д-р Ш. е извършен извън обявения в РЗОК
график за амбулаторни прегледи“, извод който обосновава с посочената дата и час
отбелязани в издадения Амбулаторен лист. Соченото обаче обстоятелство, че
процесния преглед е извършен извън обявения график за амбулаторни прегледи и в
АЛ са посочени именно дата и часа на извършването му, не води до извода за
непосочване на двата реквизита според изискванията и стандартите разписани в
Приложение №2, както необосновано е приел административния орган.
В заключение следва да бъде посочено и това,
че в действителност в настоящия казус би могло да се касае и до допусната техническа
грешка при посочване от д-р Ш. в
Амбулаторен лист № 8566/10.05.2021г. на часа на извършения преглед. Както се
установи от представените по делото доказателства, а именно Амбулаторен лист №
1032/10.05.2021г., издаден от д-р Р.
Р. по отношение на ЗОЛ
А. К. И. на 10.05.2021г. в 11.10 часа е
извършен преглед от лекар- специалист по представено Медицинско направление №
1545/10.05.2021г, издадено от д-р Д.
Ш. въз основа на АЛ №
8566/10.05.2021г., като констатациите на лекаря – специалист са за насочване на
пациента за хоспитализация, тъй като диагностичната и лечебна цел не могат да
бъдат постигнати в условията на извънболнична помощ. Следва да бъде отчетено и
това, че се касае за дете родено на ***г., т.е. няколко дни преди извършения
преглед, което обосновава винаги спешност.
По така изложените съображения се обосновава
извода, че обжалваната Заповед за налагане на санкции № РД-08-779#3/29.09.2021г., издадена от директора
на РЗОК – Хасково е незаконосъобразна, издадена при неправилно приложение на
материалния закон и като такава следва да бъде отменена.
С оглед изхода на спора основателна се явява
претенцията на жалбоподателя за заплащане на разноски за настоящото
производство, като същите следва да бъдат възложени в тежест на ответника.
Направените по делото от жалбоподателя разноски са в размер на 350 лева, от
които 300.00 лв. заплатено възнаграждение на адвокат и 50 лв. заплатена
държавна такса.
Водим от горното и на основание чл. 172, ал.
2, предложение второ от АПК, Административен съд Хасково
Р
Е Ш И:
ОТМЕНЯ
Заповед за налагане на санкции № РД-08-779#3/29.09.2021г., издадена от директора
на РЗОК – Хасково, с която на „Амбулатория за индивидуална практика за първична
медицинска помощ – Кофарм- д-р Дарин Шишманов“ ЕООД, със седалище и адрес на
управление ***,
ЕИК *********,
представлявано от д-р Д. С. Ш., е наложена санкция - финансова
неустойка в размер на 100 лв., за допуснато нарушение на чл.139, ал.1, т.1 и т.2,
във връзка с чл.144, ал.1 от НРД 202-2022г. за медицински дейности, чл.55,
ал.1, т.2 и т.3 от ЗЗО, чл.13, ал.1, т.11 т.2, чл.18, ал.1 от Договор №
260408/07.02.2020г. и санкция - финансова неустойка в размер на 100 лв., за
допуснато нарушение на чл.218, ал.2 I A, т.1, Приложение №2 в частта Указания за попълване на
амбулаторен лист за преглед от общопрактикуващ лекар или лекар – специалист,
във връзка с чл.217, чл.219, ал.1 от НРД 2020-2022г. за медицински дейности ,
чл.55, ал.2, т.2 и т.5 от ЗЗО, чл.51 от Договор № 260408/07.02.2020г.
ОСЪЖДА
Районна
здравноосигурителна каса - Хасково да заплати на „Амбулатория за индивидуална
практика за първична медицинска помощ – Кофарм- д-р Дарин Шишманов“ ЕООД, със
седалище и адрес на управление ***,
ЕИК *********,
представлявано от д-р Д. С. Ш., разноски за настоящото производство в
размер на 350.00 / триста и петдесет / лева.
Решението подлежи на обжалване с касационна
жалба пред Върховния административен съд в 14 - дневен срок от съобщаването на
страните за неговото изготвяне.
СЪДИЯ: