Решение по дело №469/2020 на Районен съд - Бургас

Номер на акта: 417
Дата: 8 април 2020 г. (в сила от 6 юни 2020 г.)
Съдия: Петя Кръстева Георгиева
Дело: 20202120200469
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 31 януари 2020 г.

Съдържание на акта

 

                                                Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

                                         № 417/08.04.2020г., гр. Бургас

                                                    В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

      Бургаският районен съд,  осми наказателен състав,

на единадесети март,  две хиляди и двадесета година,

в публично заседание в следния състав:

             ПРЕДСЕДАТЕЛ: Петя Георгиева

Секретар : Златка Калоянова

Прокурор : ………………….

като разгледа докладваното от съдия Георгиева наказателно административен характер дело номер 469 по описа на съда за 2020 година, за да се произнесе взе предвид следното:

    Производството е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН и е образувано по повод жалбата на „С.т.”-ЕООД с ЕИК: *, със седалище и адрес на управление гр.********** против наказателно постановление № 1233-F510485/04.11.2019г., издадено от заместник директора на ТД на НАП-Бургас, с което на основание чл.355, ал.1 от КСО на жалбоподателя е наложена имуществена санкция в размер на 500 лева за нарушение на чл.5, ал.4, т.2 от КСО, вр. чл.2, ал.2 и чл.3, ал.3, т.1 от Наредба № Н-8 от 29.12.2005г.  за съдържанието, сроковете, начина и реда за подаване и съхранение на данни от работодателите, осигурителите за осигурените при тях лица, както и от самоосигуряващите се лица /отм./. С жалбата се иска отмяна на обжалваното наказателно постановление, като се сочат доводи за приложението на чл.28 от ЗАНН.

    Жалбата е депозирана в преклузивния срок за обжалване на наказателното постановление от надлежно легитимирана страна и е допустима.

    Съдът, като прецени доказателствата по делото и съобрази закона, в контекста на правомощията си по съдебния контрол намира за установено от фактическа и правна страна следното:

    На 27.09.2019г. на жалбоподателя е съставен акт за установяване на административно нарушение за това, че като осигурител е нарушил разпоредбата на чл.5, ал.4 от КСО, като не е подал в срок данни с декларация образец № 6 в ТД на НАП-Бургас за месец юни 2019г.. Мястото на подаване на декларация образец 1 за всяко регистрирано в ТД на НАП-Бургас лице е по електронен път с квалифициран електронен подпис /КЕП/ или в ТД на НАП-гр.Бургас.

   Декларация образец №6 с данни за общия размер на дължимите осигурителни вноски, вноските за фонд „Гарантирани вземания на работниците и служителите“, следва да се подаде в срока за подаване на декларация образец №1, както следва: а/  до 25-то число на месеца, следващ месеца, за който се отнасят данните; б/ при начислено или изплатено възнаграждение за същия месец, след този срок /25-то число/- до края на месеца, в който е начислено или изплатено възнаграждението- чл.3, ал.1, т.1, б.а в Наредба № Н-8 от 29.12.2005г.  за съдържанието, сроковете, начина и реда за подаване и съхранение на данни от работодателите, осигурителите за осигурените при тях лица, както и от самоосигуряващите се лица /отм./

   Датата, посочена в декларацията на начисляване/изплащане на заплатите е 30.06.2019г..

   Декларацията е подадена по интернет с КЕП на дата 29.08.2019г. и е приета и входирана с вх.№02000193292130.

   До лицето е изпратена покана по електронен път с изх.№ 02000193292130/ 10.09.2019г. за явяване в ТД на НАП-Бургас за съставяне на акт за установяване на административно нарушение за подадената извън срока декларация образец № 6.

   В указания срок се е явило упълномощено от жалбоподателя лице и актът е съставен в негово присъствител. Актът за установяване на административно нарушение е връчен на упълномощеното лице, което не е направило възражения. В срока по чл.44, ал.1 от ЗАНН е депозирано писмено възражение.

    Административнонаказващият орган сезиран с преписката по акта е счел фактическите констатации за безспорно установени и е издал обжалваното постановление, с което за нарушение на чл.5, ал.4, т.2 от КСО и във връзка с чл.2, ал.2 и чл.3, ал.3, т.1 от Наредба № Н-8/2005г. от 29.12.2005г. за съдържанието, сроковете, начина и реда за подаване и съхранение на данни от работодателите, осигурителите за осигурените при тях лица, както и от самоосигуряващите се лица, на основание чл.355, ал.1 от КСО е наложил на жалбоподателя имуществена санкция размер на 500 лева.  

   Изложената фактическа обстановка се установява от показанията на свидетеля И.М. и писмените доказателства по делото, които са непротиворечиви и допълващи се, и по същество не се оспорва и от жалбоподателя.

   Съдът счита, че наказателно постановление е издадено от компетентен орган, а актът за установяване на административно нарушение е съставен от оправомощено за това лице, видно от приложеното по делото копие на Заповед № ЗЦУ-ОПР-17/17.05.2018г. в съответствие с чл.57 от ЗАНН и чл.42 от ЗАНН.

    Задължението за осигурителя да подава декларация образец  № 6 е регламентирано в чл.2, ал.2 от Наредба № Н-8 от 29.12.2005г. за съдържанието, сроковете, начина и реда за подаване и съхранение на данни от работодателите, осигурителите за осигурените при тях лица, както и от самоосигуряващите се лица /отм./. Според разпоредбата на чл.3, ал.3, т.1 от същата наредба, декларация образец № 6 се подава в съответната компетентна териториална дирекция на Националната агенция за приходите: от работодателитеосигурителите и техните клонове и поделения за дължимите осигурителни вноски и вноските за фонд „Гарантирани вземания на работниците и служителите“, едновременно с подаване на декларация образец № 1.

     Не се спори, че жалбоподателят е осигурител по смисъла на чл.5, ал.1 от КСО, и като такъв е следвало да подаде декларация образец № 6 в ТД на НАП-Бургас до 31.07.2019г..Същият е бездействал и е сторил това едва на 28.08.2019г. по интернет с КЕП. Чрез бездействието си жалбоподателят е осъществил състава на вмененото му нарушение, поради което правилно е ангажирана неговата отговорност. Деянието правилно е квалифицирано от административнонаказващия орган, като нарушение на  чл.5, ал.4, т.2 КСО вр. чл.2, ал.2 вр. чл.3, ал.3, т.1 от Наредба № Н-8 от 29.12.2005г. за съдържанието, сроковете, начина и реда за подаване и съхранение на данни от работодателите, осигурителите за осигурените при тях лица, както и от самоосигуряващите се лица /отм./ и подведено под санкционната норма на чл.355, ал.1 КСО. Съгласно чл.355, ал.1 от КСО който наруши разпоредбите на чл.5, ал.4 и чл.6, ал.8 и разпоредбите на нормативните актове по прилагането им, се наказва с глоба от 50 до 500.00 лева за физическите лица, които не са търговци, или с имуществена санкция за едноличните търговци и юридическите лица в размер от 500 до 5000 лева, ако не подлежи на по-тежко наказание.

   Към настоящия момент Наредба № Н-8 от 29.12.2005г. за съдържанието, сроковете, начина и реда за подаване и съхранение на данни от работодателите, осигурителите за осигурените при тях лица, както и от самоосигуряващите се лица е отменена с ДВ, бр.1 от 03.01.2020г., в сила от 03.01.2020г. и е приета нова - Наредба № Н-13/17.12.2019г. за съдържанието, сроковете, начина и реда за подаване и съхранение на данни от работодателите, осигурителите за осигурените при тях лица, както и от самоосигуряващите се лица, обн. ДВ, бр.1 от 03.01.2020г., в сила от 03.01.2020г. Съгласно разпоредбата на чл.3, ал.1 от ЗАНН за всяко административно нарушение се прилага нормативният акт, който е бил в сила по време на извършването му. Алинея 2 предвижда изключение от това правило, че ако до влизане в сила на наказателното постановление последват различни нормативни разпоредби, прилага се онази от тях, която е по-благоприятна за нарушителя. В случая не е налице по-благоприятен закон, доколкото уредбата и режима на обществените отношения, регулирани от отменената Наредба № Н-8 от 29.12.2005г. за съдържанието, сроковете, начина и реда за подаване и съхранение на данни от работодателите, осигурителите за осигурените при тях лица, както и от самоосигуряващите се лица е напълно аналогичен със сега действащата Наредба № Н-13/17.12.2019г. за съдържанието, сроковете, начина и реда за подаване и съхранение на данни от работодателите, осигурителите за осигурените при тях лица, както и от самоосигуряващите се лица  - чл.2, ал.1 и чл.4, ал.1, т.1 от същата . Поради това съдът  счита, че не е налице по-благоприятен закон и разпоредбата на чл.3, ал.2 от ЗАНН и не може да намери приложение.

   Неоснователни са доводите на жалбоподателя, че нарушението се дължи на недобросъвестно поведение на трето лице. Жалбоподателят като търговец и данъчно задължено лице следва да организира дейността си по начин, който да му позволи да изпълнява задълженията си в срок.

   Не е налице маловажен случай на административно нарушение по смисъла на чл.28 от ЗАНН. Съгласно ТР №1/2007г. на ВКС преценката на административно-наказващия орган за маловажност на случая по чл.28 от ЗАНН се прави за законосъобразност и подлежи на съдебен контрол. Съобразявайки фактическите данни по конкретния казус, съдът счита, че не са налице данни, че деянието е с по-ниска степен на обществена опасност от типичните нарушения от същия вид. Нарушението е формално, на просто извършване и липсата на вредни последици за фиска от несвоевременното подаване на декларация е без значение.  

    При индивидуализацията на наказанието административнонаказващият орган е взел предвид, срока на закъснението, както и обстоятелството, че нарушението е първо по ред, предвид липсата на предишни нарушения на жалбоподателя и е определил санкция в размер на предвидения минимум. Според съда така определената имуществена санкция в оптимална степен съответства на целите на административните наказания. Обжалваното наказателно постановление е законосъобразно и обосновано, поради което следва да бъде потвърдено.

   Предвид изрично направеното искане, на основание чл.63, ал.5 от ЗАНН вр. чл.37, ал.1 от ЗПП вр. чл.27е от Наредбата за заплащането на правната помощ, в полза на административнонаказващия орган следва да бъде присъдено юристконсултско възнаграждение в размер на 80 лева, чийто размер бе определен от съда съобразявайки правна сложност и разглеждането на делото в едно съдебно заседание.

   Предвид гореизложеното Бургаският районен съд, поради което и на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН

                                                                Р Е Ш И:

    ПОТВЪРЖДАВА наказателно постановление № 1233-F510485/04.11.2019г., издадено от заместник директора на ТД на НАП-Бургас, с което на основание чл.355, ал.1 от КСО на „С.т.”-ЕООД с ЕИК: ****, със седалище и адрес на управление гр. ** * е наложена имуществена санкция в размер на 500 лева за нарушение на чл.5, ал.4, т.2 от КСО, вр. чл.2, ал.2 и чл.3, ал.3, т.1 от Наредба № Н-8 от 29.12.2005г. за съдържанието, сроковете, начина и реда за подаване и съхранение на данни от работодателите, осигурителите за осигурените при тях лица, както и от самоосигуряващите се лица /отм./.

   ОСЪЖДА „С.т.”-ЕООД с ЕИК: ***, със седалище и адрес на управление гр.*********** да заплати на Национална агенция по приходите юристконсултско възнаграждение за процесуално представителство в размер на 80 /осемдесет/ лева

 

      Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд-гр.Бургас в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

                                                                                                        Председател: /П/

 

Вярно с оригинала:З.К.