Решение по дело №1533/2018 на Районен съд - Несебър

Номер на акта: 373
Дата: 12 декември 2018 г. (в сила от 19 февруари 2019 г.)
Съдия: Йорданка Георгиева Майска-Иванова
Дело: 20182150201533
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 3 октомври 2018 г.

Съдържание на акта

Р    Е    Ш   Е   Н   И   Е

 

№373                                        12.12.2018г.                            гр.Несебър

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

НЕСЕБЪРСКИ РАЙОНЕН СЪД                         НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ

на дванадесети ноември                           две хиляди и осемнадесета година

в публично заседание в състав:

                                             Председател: Йорданка Майска-И.

секретар Мая Деянова

като разгледа докладваното от съдия Майска

АНДело № 1533 по описа за 2018г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството по делото е образувано по жалба на „Б.В.Т.” ООД с ЕИК-........, със седалище и адрес на управление:***, представлявано от управителя В.В.Т., заявена чрез адв.Б.В. от БАК, с адрес ***, офис 6 и 7 против Наказателно постановление № 02-0002001/31.08.2018г. на Директор на Д. „ И.п.т.”***, с което за нарушение на чл.75а, ал.2 от Закона за трудовата миграция и трудовата мобилност/ЗТМТМ/ и на осн.чл.79, ал.4, вр.чл.75а, ал.2 от ЗТМТМ на жалбоподателя, в качеството му на работодател, е наложено административно наказание „Имуществена санкция” в размер на 2 000 лева, с която се моли атакуваното наказателно постановление да бъде отменено като незаконосъобразно.

Д. „И.п.т.”*** /ДИТ/, чрез процесуалния си представител вземат становище за неоснователност на жалбата. Пледира за потвърждаване на атакуваното наказателно постановление като правилно и законосъобразно. Представя доказателства.

 Съдът, като прецени доказателствата по делото и съобрази закона, намира за установено от фактическа и правна страна следното:

Жалбата е допустима, тъй като е постъпила в  срока по чл.59, ал.2 от ЗАНН и е подадена от надлежна страна.

При извършена проверка по спазване на трудовото законодателство на 16.07.2017г. на место в хотел „И.П.“ в к.к.Слънчев бряг, стопанисван от „Б.В.Т.” ООД с ЕИК-........ в ресторанта на проверявания обект е установено да работи лицето А.А.Т., роден на ***г., гражданин на Украйна като „сервитьор“, като същият е установен в работно облекло да сервира плата с храна на блок масата и да отсервира празна посуда.  От показанията на актосъставителя Л.В. се установява, че на место са установено няколко украински граждани да престират работна сила, като при проведения разговор проверяващият екип е използвал руски език, но украинските граждани категорично са се противопоставили и са отказали да говорят на руски език и изрично са заявили, че разбират български език и са поискали комуникацията с тях да бъде извършвана на български език. Тогава проверяващият екип от ДИТ-Бургас и в частност св.В. са се уверили, че украинските граждани действително разбират говоримо и писмено български език, като при разговора, не е имало неразбиране или двоумение по повод представените справки за попълване или събеседването. Така Т.е декларирал на 16.07.2018г. в 19,30ч. писмено пред контролните органи, че работи считано от 14.07.2018г. като сервитьор, с работно място в проверявания обект, работно време от  07,00ч. до 12,00ч. и от 18,00ч. до 22,00ч., с трудово възнаграждение от 600лв./вж.декларация по чл.402 КТ на л.14 по дело/.

По делото не са представени доказателства за украинския гражданин А.А.Т. да е давано разрешение от Агенция по заетостта за осъществяване на трудова заетост като наето лице по трудово правоотношение и не е издавано разрешение за работа като командирован специалист по ЗТМТМ, или същият да  е регистриран за извършване на краткосрочна заетост без разрешение за работа или по реда на чл.36 от ППЗТМТМ.

    За това, че „Б.В.Т.” ООД с ЕИК-........ в качеството си на работодател по смисъла на пар.1 от ДР на КТ е допуснал до работа на 16.07.2018г. да престира труд в ресторант на стопанисвания от дружеството хотел „И.П.“ в к.к.Слънчев бряг, украинския гражданин А.А.Т. без издадено разрешение за работа или регистрация в Агенцията по заетостта, на работодателя е съставен акт № 02-0002001/31.07.2018г. за нарушение на чл.7, ал.2 от Закона за трудовата миграция и трудовата мобилност/ЗТМТМ/.

Административно-наказващият орган след като е проверил акта с оглед неговата законосъобразност и обоснованост, преценил е събраните доказателства, установил е, че нарушителят е извършил деянието виновно, и е издал обжалваното наказателно постановление, с което за нарушение на чл.7, ал.2 от Закона за трудовата миграция и трудовата мобилност/ЗТМТМ/ и на осн.чл.79, ал.4, вр.чл.7, ал.2 от ЗТМТМ, в качеството му на работодател, е наложено административно наказание „Имуществена санкция” в размер на 2 000 лева. 

Същото е връчено на нарушителя срещу подпис в съответствие с императивната норма на чл.58, ал.1 от ЗАНН.  Цитираните акт и НП съдържат изискуемите по чл.42 и чл.57 от ЗАНН реквизити. Не се констатират нарушения на материалния и процесуалния закон, тъй като деянието е правилно квалифицирано, няма нарушение на чл.52, ал.4 от ЗАНН, тъй като акта е законосъобразен – описанието на нарушението е ясно и по него няма данни да са постъпвали възражения в законния срок, като административно-наказващият орган е спазил и разпоредбата на чл.57, ал.1, т.5 и т.6 от ЗАНН при издаване на атакуваното наказателно постановление, тъй като са описани нарушенията, посочена е датата и местото на извършване на нарушението, и за посочени законовите разпоредби които са нарушени.

Не се възприема възражението на процесуалния представител на жалбоподателя, че АУАН е съставен и оформен неправилно при отказ на пълномощника на дружеството, с което е нарушено правото на защита. Видно от показанията на актосъставителя  и съставения ПИП № ПР1824761/31.07.2018г./вж.л.17,18 по дело/ при проверката са установени множество нарушения на трудовото законодателство. Събраните по делото писмени и гласни доказателства формират извод,  че правилно и законосъобразно на жалбоподателя е бил съставен акт за установяване на административно нарушение и издадено наказателно постановление. Съгласно нормата на чл.7, ал.2 от Закона за трудовата миграция и трудовата мобилност,  на работодател, за който чужденец предоставя работна сила без разрешение за работа или без регистрация в Агенцията по заетостта, или на местно лице, приело на работа командирован чужденец без разрешение за работа или без регистрация в Агенцията по заетостта, се налага имуществена санкция в размер от 2000лв. до 20000лв., освен ако не подлежи на по-тежко наказание. Процедурата за издаване на разрешение за работа е посочена в чл.40 и сл. от ЗТМТМ, а тази за издаването на разрешение от Агенция по заетостта за достъп до пазара на труда на работници-граждани на трети държави, каквато в случая се явява Украйна съответно в глава 2-ра от с.з.. Не се установява по делото никое от изключенията по чл.9 от ЗТМТМ. Съгласно Чл. 67 от ЗТМТМ Министърът на труда и социалната политика упражнява цялостен контрол по спазването на закона, като с ал.2 с.чл. законодателят е възложил осъществяването на специализираната контролна дейност на Изпълнителна агенция "Главна инспекция по труда" към министъра на труда и социалната политика. По отношение възраженията за качеството работодател, качеството съдружник и упражняване на трудова дейност по трудово правоотношение от съдружник в ООД: По смисъла на § 1. от КТ  "Работодател" е всяко физическо лице, юридическо лице или негово поделение, както и всяко друго организационно и икономически обособено образувание (предприятие, учреждение, организация, кооперация, стопанство, заведение, домакинство, дружество и други подобни), което самостоятелно наема работници или служители по трудово правоотношение, включително за извършване на надомна работа и работа от разстояние и за изпращане за изпълнение на работа в предприятие ползвател.
В конкретния случай е престиран труд от украински гражданин в полза на „Б.В.Т.ООД в качеството му на работодател на територията на България без разрешение за работа или регистрация в Агенция по заетостта. Съставеният акт за установяване на административно нарушение съдържа всички изискуеми реквизити съобразно императивната разпоредба на чл. 42 от ЗАНН, като нарушението е описано точно и конкретно, вкл. и обстоятелствата, при които е извършено с точната правна квалификация. Не е допуснато нарушение на императивната разпоредба на чл. 57, ал. 1 от ЗАНН. Актът за установяване на административно нарушение и наказателното постановление са издадени от компетентни длъжностни лица и административно наказващ орган съгласно чл.67, ал.2 от ЗТМТМ, при спазване на материално правните разпоредби. От обективна страна е осъществен състава на нарушението на чл.7, ал.2 от ЗТМТМ, тъй като работодателят е допуснал до работа посоченият гражданин на Украйна да предоставя работна сила, по описания по-горе начин без  разрешение за работа или без регистрация в Агенция по заетостта. Както бе посочено по-горе няма пречка дружеството в качеството си на работодател да сключи трудов договор с работник, но преди това следва да бъдат изпълнени процедурите посочени в чл.40 от ЗТМТМ, респ.чл.7 от с.з., което законосъобразно е дало основание на административно наказващият орган да ангажира отговорноста на работодателя по чл. 79, ал.4, вр.чл.7, ал.2 от ЗТМТМ, като наложената санкция е определена към минималния предвиден в закона размер.

Мотивиран от изложените съображения, съдът

 

Р             Е             Ш             И:

 

ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № 02-0002001/31.08.2018г. на Директор на Д. „ И.п.т.”***, с което на „Б.В.Т.” ООД с ЕИК-........, със седалище и адрес на управление:***, представлявано от управителя В.В.Т., за нарушение на чл.75а, ал.2 от Закона за трудовата миграция и трудовата мобилност/ЗТМТМ/ и на осн.чл.79, ал.4, вр.чл.75а, ал.2 от ЗТМТМ на жалбоподателя, в качеството му на работодател, е наложено административно наказание „Имуществена санкция” в размер на 2 000 лева.

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Административен съд – Бургас в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

РАЙОНЕН СЪДИЯ: