Определение по дело №3523/2019 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 953
Дата: 18 май 2020 г.
Съдия: Ромео Савчев Симеонов
Дело: 20197050703523
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 30 декември 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

                               О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

                                              

                    гр. Варна,.............2020 година

 

                         В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ГР. ВАРНА  в публично заседание на двадесет и седми февруари две хиляди и двадесета година в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: МАРИЯ ГАНЕВА

ЧЛЕНОВЕ: МАРИЯНА ШИРВАНЯН

                РОМЕО СИМЕОНОВ

 

при секретаря Светлана Стоянова и с участието на прокурор Александър Атанасов като разгледа докладваното от съдия Р. Симеонов адм. дело № 3523 по описа за 2019 година и за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл.185 от Административнопроцесуалния кодекс. Образувано е по протест от прокурор при ОП Варна срещу Противопожарна наредба на Община Аксаково/наричана по-долу за краткост "Наредбата"/, приета с Решение № 9.5.1 от 11.06.2004 година.

В протеста се развиват доводи за приемането на атакувания текст от Наредбата при липса на компетентност от страна на Общинския съвет и в противоречие с приложимото материално право. В открито съдебно заседание Окръжна прокуратура Варна се представлява от прокурор А. Атанасов, поддържа се жалбата, по същество се прави искане за обявяване нищожността на оспорения подзаконов нормативен акт, съображения за което са развити както в жалбата, така и в пледоарията в с.з.-касае се за материя, уредена в нормативен акт с по-висока степен,което представлява нарушение, обуславящо прогласяване на нищожността на протестираната наредба.  Претендира се и присъждане на направените по делото разноски.

Ответната страна Общински съвет – Аксаково:редовно уведомена,не се представлява, не изразява становище.

Оспорването е съобщено по реда на чл. 188 във връзка с чл. 181, ал. 1 и ал. 2 от АПК /л. 12-22/.

Наредбата, чийто текст се оспорва изцяло в настоящото производство, представлява подзаконов нормативен акт, приет от общински съвет. Съгласно разпоредбата на чл. 187, ал. 1 от АПК подзаконовите нормативни актове могат да бъдат оспорени без ограничение във времето. Право да оспорват подзаконов нормативен акт имат гражданите, организациите и органите, чиито права, свободи или законни интереси са засегнати или могат да бъдат засегнати от него или за които той поражда задължения. Прокурорът може да подаде протест срещу незаконосъобразния акт. Оспорването и протестирането се извършва без ограничение във времето.
След съвкупна преценка на събраните по делото доказателства, на доводите на страните и като извърши служебна проверка за законосъобразност по реда чл. 168, ал. 1-3 във връзка с чл. 146 и чл. 196 от АПК, съдът приема за установено следното от фактическа и правна страна:

След извършена на 21.04.2004 г. проверка от Трета РСПАБ-Варна, със сигнално писмо на осн. чл.117 т.5 от ЗМВР /действащ към момента на проверката/ е констатирано, че в Община Аксаково липсва противопожарна наредба, регламентираща пожарната безопасност в обслужваната общинска територия, каквато се изисква съгл. чл.3 от наредба №3 от 16.06.1997. Общински съвет Аксаково е уведомена за това обстоятелство със сигнално писмо заведено в деловодството на Общината с индекс 149 /26.04.2004г.

На заседание на Общинския съвет - Аксаково, проведено на 11.06.2004 година, е прието Решение № 9.5.1 от Протокол № 9 /л. 21-34/, с което на основание  чл.22 ал.1 от ЗМСМА във вр. с чл.100 ал.3 от Правилника за прилагане на Закона за МВР е приета Противопожарна наредба действаща на територията на Община Аксаково. Наредбата е гласувана при необходимия кворум и мнозинство съгласно разпоредбите на ЗМСМА съобразена с действащата към момента на приемането и правна регламентация..

Съгласно чл.3 от Наредба № 3/16.06.1997г. за пожарната безопасност на обектите в експлоатация „Ръководителите на министерствата и другите учреждения организират разработването и утвърждават отраслови и вътрешноведомствени правилници, наредби, инструкции и други документи за осигуряване на пожарната безопасност”.

С отмяната на посочената Наредба на 07.12.2004г.(ДВ бр.107/2004г.) и приетите следващи такива наредби за пожарната безопасност на обектите в експлоатация № I-209/22.11.2004 г, № Iз-2377/15.09.2011г и № 8121з-647/01.10/2014г. на МВР, отпада изискването учрежденията да разработват собствени наредби за противопожарна безопасност. Действалият към момента на издаване на наредбата Правилник за прилагане на ЗМВР също е отменен на 13.06.2006г.

В действащия към момента Правилник за устройството и дейността на МВР приет с ПМС №207/18.07.2014г. обн. ДВ бр.60 от 22.07.2014г. няма норма, която да разпореди да останат временно в сила всички или някои разпоредби на акта по прилагане на отменения закон, ако те са съвместими с разпоредбите на новия закон.

В актуалната редакция на ЗМВР не се предвижда делегиране на права на Общински съвети да решават въпроси и уреждат обществeни отношения, свързани с пожарната безопасност, въпреки че към приемане на протестираната Наредба те са съществували.

В Глава пета Раздел четвърти от актуалната редакция на ЗМВР-„Правомощия на органите за противопожарна безопасност и защита на населението“, детайлно е регламентирана тяхната дейност и взаимодействието им с органите на държавната власт и местното самоуправление.

Съгл. Чл. 137: За осъществяване на дейностите по пожарна безопасност и защита при бедствия в населените места органите на държавната власт и местното самоуправление:

1. осигуряват спазването на правилата и нормите за пожарна безопасност и защита при бедствия на териториите на общините и кметствата;

2. разработват съгласувано с органите за пожарна безопасност и защита на населението специфични правила за пожарна безопасност в съответните населени места;

Правомощия на общинските съвети за издаване на наредби, които да уреждат такива правоотношения не са предвидени.

Според актуалната редакция на чл. 125 ал.4 от ЗМВР „За определяне на правилата и нормите за пожарна безопасност при други дейности, които създават опасност за възникване на пожари и застрашават живота и здравето на гражданите, министърът на вътрешните работи съвместно със съответния министър издават наредби.“

Посочените разпоредби от ЗМВР са актове от по-висока степен, поради което предвидената специфична правна уредба на Противопожарна наредба на община Аксаково не следва да се прилага, поради нейната мълчалива отмяна.

Визираната наредба на Община Аксаково няма самостоятелно съществуване в правния мир, тъй като  приемането и предназначението и е по приложение на чл.100 от ППЗМВР, която норма е отменена, считано от 13.06.2006г., а както вече беше посочено в актуалния ПУДМВР  не е разпоредено изрично временно оставане в сила на издадени наредби, по смисъла на чл.13 ал.2 от ЗНА.

Съгл. чл. 13 ал.1 от ЗНА „Актът по прилагане на закон губи изцяло или отчасти сила едновременно с пълното или частичното отменяване на закона съобразно обсега на отменяването.“

В пар.26 от ПРЗ на актуалния ЗМВР е предвидено, че подзаконовите нормативни актове по прилагането на отменения ЗМВР се прилагат, доколкото не противоречат на този закон. В този смисъл протестираната Наредба се явява в противоречие със закона, тъй като правомощията по издаване на подзаконови нормативни актове по прилагането му са делегирани на други органи.

Недопустимо е съществуването на разпоредби от подзаконов нормативен акт с регионално значение, без да са съобразени с разпоредби на по-висок по степен нормативен акт.

       В изпълнение на цитираната норма на ЗМВР е издадена Наредба № 8121з-647 от 1 октомври 2014 г. за правилата и нормите за пожарна безопасност при експлоатация на обектите съвместно от МВР и Министерство на инвестиционното проектиране обн. ДВ брой: 89, от дата 28.10.2014 г.

       По силата на чл.13 ал.1 от ЗНА с отмяната на Правилника следва са считат отменени и актовете, издадени въз основа на вече отменените разпоредби. Приетите от общинските съвети наредби следва да съответстват на действащите нормативни актове от по-висока степен, а не на тези, които са действали в миналото при тяхното приемане.

       Съдът следва да съобрази своя акт и със  задължителната съдебна практика. Съгл. Тълкувателно решение №3 от 16.04.2013 г. на ВАС, процесуалният интерес е положителна процесуална предпоставка от категорията на абсолютните и той следва да е налице към момента на предявяване на претенцията към съда, а такъв към момента липсва.

       В ТР 029 от 30.06.1986г. на ОСГК и ТР №21 от 31.06.1977 г. на ОСГК  е установено, че по силата на чл.13 ал.1 от ЗНА е отпаднало действието на подзаконовите нормативни актове, приети по силата на отменения закон.

       Изложеното мотивира съда да счете, че оспорването е недопустимо, защото Противопожарната наредба на Община Аксаково вече не е част от действащата нормативна уредба и е загубила правно действие. Това обосновава извода, че за Окръжна прокуратура е отпаднал и правния интерес да протестира отменения нормативен акт, защото липсва нормативен акт, обект на съдебен контрол, тъй като той вече не действа, а целеният с протеста резултат-прогласяване на нищожноста на наредбата, вече е постигнат, понеже протестираният нормативен акт вече не е част от приложимото право. От своя страна от това следва, че протестът като процесуално недопустим следва да бъде оставен без разглеждане на осн. чл.159 т.1 и т.4 от АПК.

       В тази насока е и съдебната практика на ВАС: Определение №13127 от 29.10.2018г. на ВАС по адм. д. №13004/2018 Г. ІV о.; Определение №10 от 02.01.2019 г. на ВАС по адм. д. №14654/2018г. 5-членен с-в; Определение № 6847/14.07.2005 г. на ВАС по адм. д. №4011/2005г. 5-членен с-в; Решение №5549 от 12.04.2019 г. на ВАС по адм. д.№2781/2018 г. ІІІ о.; решение по адм. д. №4764/2018г.;Определения по адм. д. №7723/ 2014 г. и адм. д. №13706/2015 г. на ВАС, Определение №9573 от 20.06.2019г. на ВАС по адм. д. №7224/20176 г., Решение №5237 от 30.04.2020 г. на ВАС по адм. д. № 13516/2018г. V о.

       Мотивиран от горното и на осн. чл.196, във вр. с чл. 159 т.1 т.4 от АПК Административен съд Варна в настоящия си съдебен състав

 

О П Р Е Д Е Л И :

 

ОТМЕНЯ определението, постановено в с.з. от 27.02.2020 г., с което е даден ход на делото по същество.

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ  протеста на Окръжна прокуратура Варна срещу Противопожарна наредба на Община Аксаково приета с Протокол № 9 т. 9.5.1. от 11.06.2004г.

Прекратява производството по адм. дело № 3523/2019 г. по описа на Административен съд Варна.
        РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване с частна жалба пред ВАС в 7-дневен срок от съобщението на страните.


ПРЕДСЕДАТЕЛ:                              ЧЛЕНОВЕ:1.

 

                                                                     2.