О П
Р Е Д
Е Л Е
Н И Е
Номер 604 Година
2020, 05.05. Град
ПЛОВДИВ
В ИМЕТО НА
НАРОДА
Административен Съд – Пловдив ІІ отд., XVІ състав
в закрито заседание на 05.05.2020г. в следния
състав :
ПРЕДСЕДАТЕЛ : ЯВОР КОЛЕВ
като разгледа докладваното от СЪДИЯ КОЛЕВ адм.
дело номер 59 по описа
за 2020 година и като обсъди :
Постъпила е искова молба от А.К.
*** срещу Агенция „Пътна инфраструктура“ – София, с която се претендират 650
лева, представляващи причинени му имуществени вреди, тъй като същият заплатил
глоба в идентичен размер, наложена му с електронен фиш. Твърди, че механизма на
настъпване на посочените имуществени вреди е от една страна в бездействието на
служители на ответника, които не са подържали през периода, в който той е бил
санкциониран, определен пътен участък от автомагистрала „Тракия“, произтичащо
от нормите на чл.3 ал.1 и чл.19 ал.2,т.3 от Закона за пътищата. Заедно с това
сочи, че този резултат е причинен и от въведено, незаконно според него,
ограничение на скоростта на същия участък, направено със Заповед №РД-11-1330
от 19.12.2018г. на длъжностно лице от състава на Агенцията. В тази връзка
навежда основания за нищожност на акта.
Настоящият съдебен състав, след
като прецени така заявените основания на претенцията, вкл. съобразно
уточнението на ищеца, входирано на 30.04.2020г.,
намира за установено следното по нейната допустимост.
В случая К. твърди настъпването
на сочените по размер имуществени вреди от 650 лева да е кумулативен резултат
от бездействие и незаконосъобразен/нищожен/ административен акт с оглед
удовлетворяване хипотеза на чл.1 ал.1 ЗОДОВ.
Безспорно е, че плащането на
сумата е станало по силата на елктронен фиш, издаден
на ищеца от дата 18.03.2029г./л.7/, който обаче е бил потвърден при
обжалването му от съд/така писмени доказателства на листове 8-11 от делото/.
Твърдението обаче на К. е, че
той не би заплатил глобата, ако не е била издадена нищожната заповед на орган
от ведомствената система на държавното учреждение –
ответник, а последното освен това е бездействало в периода, когато е било
извършено управлението на МПС и е действал сочения за незаконосъобразен
административен акт, изразило се в неподържането на
пътния участък.
Преди всичко следва да се
посочи, че ясни за задължителните разяснения, дадени от ВКС и ВАС със
съвместното им Тълкувателно постановление №2 от
19.05.2015г. по тълк. д. №2/2014г., ОСГК на ВКС и Първа и Втора колегии на ВАС, според които „Делата по искове
за вреди, произтичащи от транспортно- комуникационни мрежи и съоръжения, собственост на държавата и общините, са подсъдни на
гражданските съдилища“.
В казуса от обстоятелствена част на исковата молба
се обосновават твърденията на К., че ответната публична структура, на която е
било възложено поддържането на пътния участък от републиканския път, самият
публична държавна собственост, е бездействала в периода, което е довело до
неговото трайно състояние на непригодност за придвижване с разрешената за него
скорост, респ. за ползването му като магистрален път.
В мотивите на тълкувателния акт е
посочено, че поддържането на пътищата
не е административна дейност и неизпълнението на задълженията за изграждане,
ремонт и поддържане на транспортно-комуникационните мрежи и съоръжения не е
свързано с осъществяването на властнически функции, поради което не е налице
специалното основание, което да дерогира общия ред за
осъществяване на защитата на засегнатото право. Задължението за стопанисване е
на собственика, който носи имуществената отговорност по общия ред на ЗЗД.
Това е така, защото на лицата, които стопанисват пътищата, е възложено да ги поддържат
изправни, с необходимата маркировка и сигнализация за съответния клас път, да
организират движението по тях така, че да
осигурят условия за бързо и сигурно придвижване, като тяхно е и задължението
да поддържат пътя в изправно състояние, да сигнализират незабавно
препятствията по него и ги отстраняват във възможно най-кратък срок.
Ето защо за отговорността за
неизпълнението на така възложената дейност,собственикът/в случая Държавата
чрез ответника/ отговаря по общия ред за вредите, причинени от нейна вещ и за
възникването на тази отговорност не е необходимо вредата да е причинена при
или по повод упражняване на властнически функции, тъй като дейността по
изграждане, ремонт и поддържане на пътищата, държавна собственост не е административна и неизпълнението на тези
задължения не е свързано с осъществяване на такива властнически функции, поради
което не е налице специалното основание, което да дерогира
общия ред за осъществяване на защита на засегнатото право.
При това положение едната група
основания за ангажиране на отговорността в казуса касаят факти, сочещи че е
налице друг ред за защита на засегнатото право, т.е. общия път по ЗЗД за
предявяване на деликта, а не този на специалната деликтна отговорност по ЗОДОВ, като тук се съобразява
правилото на чл.8 ЗОДОВ, като последния закон не се определя за приложим по
това заявено основание на претенцията на ищеца.
От друга страна кумулативния
резултат на конкретното увреждане се сочи да е по причини и от издаден
незаконосъобразен/нищожен/ административен акт – Заповед №РД-11-1330 от 19.12.2018г. от член на УС на ответника, като
отбелязва, че този акт имал характера на „общ нормативен административен
акт“.
Независимо
дали такава категория актове съществува, то ясна е волята на ищеца, че вредите
се твърди да са настъпили в резултат и на нищожен административен акт. Дали
обаче това е така и дали вредите са в резултат и на този акт, е въпрос по
същество на исковия процес по реда на АПК, вкл. и по предпоставката дали те са
пряка и непосредствена негова последица, или се опосредени
от друг/и акт/ове.
Доколкото
се сочи нищожност, то съгласно новелата на чл.204 ал.3 АПК преценката следва да
се извърши в настоящото съдебно производство.
Въпреки
това обаче и с оглед изложеното по-горе, производството следва да се прекрати
в частта по въведените основания, свързани с описаното бездействие на органи
или длъжностни лица от състава на ответника, тъй като те сочат основание за
ангажиране на деликтна отговорност, но осъществявана
по общия ред, пред общите съдилища.
В таза
част обаче исковата молба не може да се изпрати на общия съд, поради начина на
формулиране на претенцията, т.е. с оглед твърдението за кумулативно
причиняване на вредите от 650 лева, поради която тя няма как да бъде отделена.
Или
производството ще продължи с единствено основание – нищожност на сочения акт,
независимо от непрецизното му характеризиране от ищеца.
Ето защо и поради
мотивите,изложени по – горе АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ПЛОВДИВ, ІІ отд., XVІ състав :
О
П Р Е Д
Е Л И
ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ исковата молба на А.Б. *** срещу Агенция „Пътна
инфраструктура“ – София, с която се претендират 650 лева, представляващи
причинени му имуществени вреди, които да са причинени и в резултат на
бездействието на служители на Агенцията, които не са подържали през периода, в
който той е бил санкциониран, определен пътен участък на автомагистрала
„Тракия“, произтичащо от нормите на чл.3 ал.1 и чл.19 ал.2,т.3 от Закона за
пътищата и ПРЕКРАТЯВА
производството по адм.дело №59/2020г. по описа на
Административен Съд – Пловдив, ІІ отд., XVІ състав в
тази му част.
НАСРОЧВА в останалата част делото за разглеждане в о.с.з. на
10.06. 2020г. от 13,30 часа с призоваване на всички страни и ОП – Пловдив,
чието участие е задължително.
Препис от определението да се изпрати на страните.
ОПРЕДЕЛЕНИЕТО подлежи на обжалване в прекратителната
му част пред ВАС на РБ в 7 – дневен срок от съобщението до страните за
постановяването му.
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ :