Р Е Ш Е Н И Е
Номер
Година 2017 Град
Провадия
В ИМЕТО НА НАРОДА
Провадийският районен съд
пети състав
На двадесет и седми ноември Година две хиляди
и седемнадесета
В публично заседание в следния състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: КАТЯ САВОВА
Секретар: Мариана Ангелова
като разгледа
докладваното от съдията
АНД № 320 по описа на съда за 2017г., за да се произнесе взе предвид
следното:
Производството е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН.
Образувано е по жалба от А.С.А. ЕГН **********,
с адрес ***, в качеството му на зам. кмет на Община-Провадия, гр.Провадия,
обл.Варна срещу Наказателно постановление № 11-01-27/17.05.2017 год. на
Директора на Агенция за държавна финансова инспекция, с което на А.С.А. е
наложено административно наказание „Глоба” в размер на 200 /двеста/ лева, на
основание чл.32, ал.1,т.1 във вр. с чл.35, ал.1 от Закона за държавната
финансова инспекция.
Жалбоподателят в жалбата си моли
съда да отмени наказателното постановление, като неправилно и необосновано.
В съдебно
заседание въззивникът, редовно уведомен се явява и се представлява от
процесуален представител адв.Г. Г., АК Варна.
Въззиваемата страна в съдебно заседание се
представлява от процесуален представител- главен юрисконсулт в АДФИ- А. Т.,
който счита, че жалбата е неоснователна, като моли наказателното постановление
да бъде потвърдено. Сочи, че същото е законосъобразно, обосновано и правилно,
като наложената санкция е в рамките на закона.
След
преценка на доводите на жалбоподателя и с оглед събраните по делото
доказателства, съдът прие за установено от фактическа и правна страна следното:
По смисъла на чл.2, ал.1 на Закон за
местното самоуправление и местната администрация /ЗМСМА/, Община Провадия е
основна административно-териториална единица, в която се осъществява местно
самоуправление. Орган на местното самоуправление е Общинският съвет, а орган на
изпълнителната власт в общината е кметът на общината (чл.18, ал.1 и чл.38, ал.1
на ЗМСМА). В периода от 07.11.2011 г. до 31.12.2015 г. кмет на Община Провадия
е Филчо Кръстев Филев. Със чл.39, ал.2 от Закона за местното самоуправление и
местната администрация е регламентирано, че кметът на общината, определя със
заповед заместник-кмет, който го замества при отсъствието му от общината. На
посоченото основание, е издадена Заповед № 2828/ 11.12.2012 г., с която на А.С.А.
е възложено да замества кмета на Община Провадия, с всички права и задължения
на титуляра Филчо Филев.
Съгласно чл.38, ал.1 и чл.44, ал.1, т.1 и
т.5 от ЗМСМА и чл.7, ал.5 от Закона за публичните финанси, кметът на Община
Провадия е едноличен орган на изпълнителната власт, който ръководи, координира,
контролира осъществяването на политиката на общината на територията й и
организира изпълнението на общинския бюджет. Същият по смисъла на разпоредбата
на чл.11, ал.3 от Закона за публичните финанси е първостепенен разпоредител с
бюджетни кредити по общинския бюджет.
Размерът на средствата от централния
бюджет за компенсиране стойността на безплатните и по намалени цени пътувания в
страната е определен в чл.10, ал.1 на ПМС № 367 /29.12.2011 г. за изпълнението на държавния
бюджет на Република България за 2012 година. С разпределението на средствата,
за субсидии за вътрешноградски и междуселищни пътнически превози и за
компенсации за безплатни и по намалени цени пътувания по автомобилния транспорт
за 2012 г. на Община Провадия са определени годишни лимити, в размер на 277 278
лв., включително 4234 лв. субсидии по Наредба № 3/ 04.04.2005 година.
С последната са определени условията и
редът за предоставяне на предвидените в централния бюджет субсидии за
вътрешноградски пътнически превози и за междуселищни пътнически превози в
слабонаселените планински и гранични райони в страната. На територията на
Община Провадия няма населени места, включени в списъка по приложение № 2 към
чл. 3, ал. 1 от Наредба № 14 от 2003 г. за определяне на населените места в
селски и планински райони и общината не е включена в списъка по приложение № 1
към чл. 4, ал. 1, т. 2 на Наредба № 3. Посочените субсидии са само за
вътрешноградски пътнически превози.
Целевите трансфери за компенсиране
стойността на безплатните и по намалени цени пътувания и за субсидиите за
вътрешноградски пътнически превози за четвърто тримесечие на 2012 г. са
посочени в писмо, изх. № ФРС-9/07.12.2012 г. на Министерство на финансите. Утвърдените
на Община Провадия средства са в размер на 127 016 лв., от които за:
1.
субсидиране на
вътрешноградски и междуселищни пътнически превози - 1057 лева,
2.
компенсиране стойността на
безплатните превози на деца и ученици до 16-годишна възраст - 46852 лева и
3.
79107 лв. за компенсиране
стойността на безплатните и по намалени цени превози на определени категории
пътници.
Съгласно Лимит на разпоредител с бюджетни
средства на ЦКБ АД, клон Варна, утвърдените от МФ средства са били налични по
СЕБРА на 10.12.2012 година. А.С.А., в качеството си на и. д. кмет на Община
Провадия, се е разпоредил с предоставените парични средства, като чрез три
платежни нареждания от 13.12.2012 г., по банкова сметка *** „Провадия –
Автотранспорт“ ЕООД, гр. Провадия са преведени общо 80164 лв., в т.ч. 75532 лв.
компенсации за безплатни и по намалени цени превози, 3575 лв. безплатни превози
държавни служители и 1057 лв. субсидии за вътрешноградски превози.
С чл.10, ал.1 на Наредба № 3/ 04.04.2005
г. (отм.) е регламентирано, че субсидии за пътнически превози се предоставят на
превозвачите чрез общините до размер, който не превишава сумата, съответстваща
на нетния финансов ефект от изпълнението на задължението за обществени услуги,
в рамките на утвърдените за тази цел средства със закона за държавния бюджет на
Република България за съответната година.
Дружеството „Провадия – Автотранспорт“
ЕООД е търговец, осъществяващ превозна дейност по реда на Наредба № 2 от
15.03.2002 г. за условията и реда за утвърждаване на транспортни схеми. През
периода от 11.06.2010 г. до 11.06.2015 г. тази дейност е извършвана, въз основа
на договор от 11.06.2010 г. за обществен превоз на пътници по автобусните линии
и маршрути на общинската транспортна схема и утвърдените за Община Провадия линии
и курсове по областна транспортна схема, като в предмета на възложените услуги
е и вътрешноградския превоз по четири линии.
С чл.13, ал.1 на Наредба № 3/ 04.04.2005
г. (отм.) е регламентирано, че общините следва да определят размера на
полагащата се за месеца субсидия на базата на ежемесечно представяни от
превозвачите справки по чл. 10, ал. 4 (Приложение № 2 към същата наредба), като
разлика между отчетения за периода нетен финансов ефект и предоставените до
отчетния месец субсидии. Нетният финансов ефект е резултатът от разходите,
извършени във връзка със задължението за извършване на обществени услуги,
наложено от компетентния орган и съдържащи се в обществена поръчка за услуги,
намалени с всякакви положителни финансови резултати, реализирани в рамките на
мрежата, експлоатирана съгласно въпросното задължение за извършване на
обществени услуги, намалени с тарифните приходи и всякакви други постъпления,
реализирани при изпълнение на въпросното задължение и увеличени с разумна
печалба - чл. 10, ал. 3 на същата наредба. Съгласно чл. 10, ал. 4 на наредбата,
при определяне на нетния финансов ефект следва да се отчетат и предоставените
компенсации по реда на Наредба № 2 от 2006 г. за условията и реда за
предоставяне на средства за компенсиране на намалените приходи от прилагането
на цени за пътуване по автомобилния транспорт, предвидени в нормативни актове
за определени категории пътници.
На инспекцията са представени писма, изх.
№ ОбП-10/07.11.2012 г., № ОбП-11/07.12.2012г. и № ОбП-12/07.01.2013 г., на
„Провадия - Автотранспорт“ ЕООД, съдържащи справка за финансовия резултат от
субсидираните вътрешноградски превози през месеците Октомври, Ноември и
Декември. При проверка на справките е установено, че в нарушение на чл.10, ал.4
на Наредба № 3/ 04.04.2005 г., при определяне на нетния финансов ефект не са
отчетени предоставените компенсации по реда на Наредба № 2/31.03.2006 година.
Посочените в т.З общи приходи от дейност по предоставяне на субсидирани
превозни включват единствено отчетените нетни приходи от продажби от
извършваната дейност, като предоставените компенсации не са отчетени в общите
приходи. Не са включени и посочените в т.3.3 платени субсидии. В следствие
изключването на предоставените компенсации от приходите от субсидираните
вътрешноградски превози е отчетено, че за всеки един от месеците през
проверявания период разходите превишават приходите, съответно е реализирана
загуба от дейността. Изчислена е регламентираната в чл.10, ал.З на Наредба №
3/04.04.2005 г. „разумна печалба“. Същата е в размер на 5 % от отчетените
разходи, като в нарушение на чл.10, ал.5 на същата наредба, е определена
печалба, без такава да е предвидена в договора за обществен превоз на пътници
от 11.06.2010 година.
Нетният финансов ефект от субсидираните
вътрешноградски превози не изчислен по определения в чл.10, ал.3 на наредбата
ред, като вместо в увеличение, с размера на печалбата е намален отчетения
резултат / загуба от дейността. Разликата между отчетения за месеца нетен
финансов ефект и получените субсидии е посочена като полагаща се за месеца
субсидия, съответно 1155 лв. за Октомври, 1170 лв. за Ноември и 193 лв. за
Декември.
Цитираните писма и справки не са входирани
в Община Провадия, като на инспекцията не са представени доказателства за
извършено от нейни длъжностни лица определяне размера на полагащата се за
месеца субсидия, съгласно чл.13, ал.1 на Наредба № 3.
Предвид отговорността за разпореждането с
предоставените субсидии и за упражняването на контрол за спазването на
задълженията по сключените договори (чл. 16, ал. 1 на Наредба № 3/ 2005 г.),
общината може да изисква „допълнителна аналитична и/или друга информация, въз
основа на която е изготвена справката за финансовите резултати по приложение №
2“ и „осигуряване на достъп до допълнителна информация на оправомощени лица от
общинската администрация за удостоверяване на размера на заявената за
съответния период сума“ - чл. 13,ал.2и3на същата наредба.
С чл. 12а, ал. 1 на Наредба № 3/2005 г.
(отм.) е регламентирано, че размерът на средствата за субсидии се определя на
база приходи и разходи, отчетени от превозвача в съответствие с приложимите
счетоводни стандарти и на база аналитична счетоводна отчетност за всеки отделен
вид дейност, различна от тази по предоставяне на компенсирани превозни услуги.
При проверка е установено, че през проверявания период от „Провадия -
Автотранспорт“ ЕООД не са представени документи, удостоверяващи наличие на
такава отчетност. Такава информация не е изискана и от Община Провадия.
По време на инспекцията е извършена
насрещна проверка в „Провадия - Автотранспорт“ ЕООД, при която е установено, че
в дружеството не се води аналитична счетоводна отчетност за субсидираните
превозни услуги по вътрешноградски линии. През проверявания период приходите от
субсидирания вътрешноградски обществен транспорт по транспортна схема и
междуселищния специализиран и по транспортна схема транспорт са отчитани общо,
по счетоводна сметка 7032 „Приходи от автобусни превози“, поради което не може
да се установи дали посочената в справките стойност на нетните приходи от продажби
съответства на фактически реализираните приходи от вътрешноградски транспорт.
Получените от дружеството средства за компенсиране на безплатни и по намалени
цени пътувания на правоимащи лица по вътрешноградския и междуселищен транспорт
са отчетени по счетоводна сметка 7050 „Приходи от финансирания“, заедно с
получените средства за субсидиране на вътрешноградските превози.
При проверка е установено, че 86% от
отчетените от „Провадия - Автотранспорт“ ЕООД превози, подлежащи на
компенсиране за тримесечието (30929 лв. от 36082 лв.), са за безплатни и по
намалени цени пътувания по вътрешноградски линии. На база нареждания, подписани
от А.С.А., на 13.12.2012 г. на дружеството са платени компенсации в размер на
22453 лева, като съответстващата стойност на вътрешноградските пътувания
възлиза на 19246 лева. В т.3.2. на справката за Декември е посочено, че са
платени компенсации за вътрешноградските превози в размер на 1057 лева. В
резултат на това, неправилно са определени общите приходи от дейността по
предоставяне на субсидирани превозни услуги, резултатът (загуба, вместо
печалба) и нетния финансов ефект от тази дейност. Получените за тримесечието
приходи превишават със 17846,29 лева отчетените за същия период разходи,
съответно нетният финансов ефект от субсидираната дейност е положителен и на
„Провадия - Автотранспорт“ ЕООД не са дължими субсидии. От гореизложеното е
видно, че паричните средства за субсидии за четвърто тримесечие на 2012 г. са
наредени недължимо, без да е осъществен контрол на представените справки за
Октомври и Ноември, без да са отчетени платените компенсации и без да е налице
загуба от дейността.
Като на 13.12.2012 г. е наредил плащане на
целеви средства от държавния бюджет, за субсидиране на вътрешноградски превози
през четвърто тримесечие на 2012 г., в размер, който превишава сумата,
съответстваща на нетния финансов ефект от изпълнението на задължението за
обществени услуги субсидии за пътнически превози през месеците Октомври,
Ноември и Декември, А.С.А., в качеството си на и. д. Кмет на Община Провадия, е
нарушил разпоредбите на чл. 10, ал. 1 на Наредба № 3/ 2005 година.
От гореизложеното е видно, че А.С.А.
***.12.2012 г., в гр. Провадия, в качеството си на и. д. Кмет
на Община Провадия, е наредил плащане на целеви средства от държавния бюджет,
за субсидиране на вътрешноградски превози за четвърто тримесечие на 2012 г., в
размер, който превишава сумата, съответстваща на нетния финансов ефект от
изпълнението на задължението за обществени услуги субсидии за пътнически
превози през месеците Октомври, Ноември и Декември 2012 г., с което са нарушени
разпоредбите на чл. 10, ал. 1 на Наредба № 3/04.04.2005 г. за условията и реда
за предоставяне на средства за субсидиране на превоза на пътниците по
нерентабилни автобусни линии във вътрешноградския транспорт и транспорта в
планински и други райони (отм.).
За
констатираното нарушение бил съставен АУАН № 11-01-27 от 24.01.2017 год., като
актосъставителя И.Ж.И. - държавен финансов инспектор в Агенция за държавна
финансова инспекция описал гореизложената фактическа обстановка, след което
Административно наказващия орган издал атакуваното НП № 11-01-27 от 17.05.2017
год.
Съдът разпита свид. И.Ж.И., като
кредитира неговите показания дадени безпристрастно и обективно.
Горната
фактическа обстановка съдът прие за установена въз основа на всички събрани по
делото доказателства, както писмени така и гласни – справка за отговорните
длъжностни лица изх.№ РД-9100-1975/ 30.11.2016 г.; Договор за обществен превоз
на пътници от 11.06.2010 г.; Писмо на МФ изх.№ ФРС-9/07.12.2012 г.; Лимит на
разпоредител с бюджетни средства; Платежно нареждане от 13.12.2012 г. за 75532
лева; Платежно нареждане от 13.12.2012 г. за 3575 лева; Платежно нареждане от
13.12.2012 г. за 1057 лева; Писмо изх.№ ОбП-10/ 07.11.2012 г. на „Провадия -
Автотранспорт“ ЕООД със справка за пробега и за финансовия резултат от
субсидираните вътрешноградски превози; Писмо изх.№ ОбП-11/07.12.2012 г. на
„Провадия - Автотранспорт“ ЕООД със справка за пробега и за финансовия резултат
от субсидираните вътрешноградски превози; Заповеди № ФК-10-1384/ 16.11.2016 г. и №
ФК-10-1554/30.12.2016 г. на директора на АДФИ и показанията на свид.И.Ж.И..
Актът
за установяване на административно нарушение е съставен на основание чл. 35,
ал. 1 от Закона за държавната финансова инспекция при финансова инспекция на
Община Провадия, възложена със Заповед № ФК-10-1384/ 16.11.2016 г. на директора
на АДФИ, изменена със Заповеди № ФК-10-1554/30.12.2016 г. на Директора на АДФИ.
Наказателното постановление е
издадено от компетентен орган -Директора на Агенция за държавна финансова
инспекция – гр. София.
В хода на
административнонаказателното производство не са били допуснати съществени
процесуални нарушения. Актът за установяване на административно нарушение е
издаден в предвидения от закона срок. Наказателното постановление също е било
издадено в шестмесечния преклузивен срок, като същото е съобразено с нормата на
чл. 57 от ЗАНН. Вмененото във вина на въззивника нарушение е индивидуализирано
в степен, позволяваща му да разбере в какво е обвинен и срещу какво да се
защитава. Не са допуснати съществени процесуални нарушения при постановяване на
постановлението и по никакъв начин не е
накърнено правото на защита на жалбоподателят, което той е упражнил с
подаването на жалба до въззивната инстанция. Посочени са нарушените материално
правни норми, като наказанието за нарушението е индивидуализирано. Съдът намира, че правилно наказващият орган е
отнесъл установените фактически констатации към хипотезата на правната норма.
Що се отнася до възраженията
посочени в жалбата, относно обстоятелството, че са налице съществени нарушения
в административнонаказателнато производство при издаване на наказателното
постановление свързани с неправилно прилагане на чл.57, ал.1, т.5 и т.6 от ЗАНН
и че административнонаказващия орган не е посочил в съвкупност всички факти и
обстоятелства, свързани с извършване на евентуалното нарушение, то съдът не
споделя доводите изложени в жалбата. Напротив, съдът споделя изцяло становището
на процесуалният представител на въззивника изложено в съдебно заседание по съществото на делото за
правилност и законосъобразност на издаденото наказателно постановление.
По
делото е безспорно установено, че А.С.А. ***.12.2012
г., в гр. Провадия, в качеството си на и. д. Кмет на Община Провадия, е наредил
плащане на целеви средства от държавния бюджет, за субсидиране на
вътрешноградски превози за четвърто тримесечие на 2012 г., в размер, който
превишава сумата, съответстваща на нетния финансов ефект от изпълнението на
задължението за обществени услуги субсидии за пътнически превози през месеците
Октомври, Ноември и Декември 2012 г., с което са нарушени разпоредбите на чл.
10, ал. 1 на Наредба № 3/04.04.2005 г. за условията и реда за предоставяне на
средства за субсидиране на превоза на пътниците по нерентабилни автобусни линии
във вътрешноградския транспорт и транспорта в планински и други райони (отм.).
С оглед на това, съдът намира че правилно наказващият орган е приел, че
от страна на жалбоподателя е допуснато
нарушение на чл.10, ал.1 на Наредба
№3/04.04.2005 год. за условията и реда за предоставяне на средства за
субсидиране на превоза на пътниците по нерентабилни автобусни линии във
вътрешноградския транспорт и транспорта в планински и други райони(отм.).
Правилно е била определена и санкционната норма – чл.32, ал.1, т.1 във
вр. чл.35, ал.1 от Закона за държавната финансова инспекция. Именно в нея
законодателят е предвидил налагане на санкция за длъжностни лица, както и
лицата които работят по граждански договори за управление и контрол /ако
деянието не съставлява престъпление/, при нарушение на нормативен акт, уреждащ
бюджетната, финансово-стопанската или отчетната дейност/ ако не е предвидено
наказание в съответния нормативен акт/ – с „Глоба“ в размер от 200 до 2000 лв.
При определяне на размера на наложената „Глоба” административно-наказващият
орган се е съобразил с обстоятелството,
че нарушението е извършено за първи път и правилно е наложил на въззивника
административно наказание „Глоба” в
минималния предвиден от закона размер от
200 лв.
Съдът намира, че в случая не би могла да
се приложи разпоредбата на чл.28 от ЗАНН и да се приеме, че е налице маловажен
случай на административно нарушение. Неспазването на законовите норми, свързани
с нарушаването на нормативен акт, уреждащ бюджетната, финансово-стопанската или
отчетната дейност, независимо от липсата на реално настъпили щети за Държавата
или държавния бюджет, не може да бъде възприето като маловажност на допуснатото
от жалбоподателя нарушение. Извършеното нарушение по нищо не се отличава от други
нарушения от същия вид. Поради гореизложеното същото не може да се приеме за
маловажно.
Предвид
горното съдът намира, че следва да потвърди атакуваното НП, като правилно и
законосъобразно.
Водим от
горното и на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН, съдът
Р Е Ш И:
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление №
11-01-27/17.05.2017 год. на Директора на Агенция за държавна финансова
инспекция, с което на А.С.А. ЕГН **********, с адрес ***, с месторабота към
момента на извършване на нарушението-Община Провадия, гр.Провадия, обл.Варна на
длъжност зам. кмет е наложено административно наказание „Глоба” в размер на 200
/двеста/ лева, на основание чл.32, ал.1,т.1 във вр. с чл.35, ал.1 от Закона за
държавната финансова инспекция.
Решението подлежи на касационно обжалване с касационна жалба в 14-дневен
срок от получаване на съобщението, че мотивите към решението са изготвени пред
Административен съд-Варна по реда на АПК.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: