Р Е Ш Е Н И Е
гр.
Пазарджик, 05.03.2020 год.
В И М Е Т О
Н А Н А Р О Д А
ПАЗАРДЖИШКИЯТ РАЙОНЕН СЪД,
Наказателна колегия, ХІV състав, в публично заседание
на 20.01.2020 година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДИМИТЪР БИШУРОВ
при секретаря И. Ч., като разгледа докладваното от
съдия Бишуров АНД № 1875/2019г. по описа на Пазарджишкия районен съд, за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН.
Образувано е по жалба на „A.” ЕООД, ЕИК ***със седалище и адрес на управление в гр.Пазарджик, представлявано от управителя K.К.С. против НП № ***************година на Началник отдел „Оперативни дейности”-п. при ЦУ на НАП-София, с което е наложена имуществена санкция в размер на 500лв. /петстотин лева/ на основание чл.185, ал.2 във вр. с ал.1 от ЗДДС и за нарушение на чл.26 ал.1, т.7 от Наредба Н-18/13.12.2006г. на МФ за регистриране и отчитане на продажбите в търговски обекти чрез фискални устройства, във вр. с чл.118 ал.4, т.4 от ЗДДС.
В бланкетната жалба се релевира материална и процесуална незаконосъобразност на обжалваното НП, чиято отмяна се иска.
В съдебно заседание за дружеството жалбоподател се явява законов представител, който поддържа жалбата и излага съображения за нейната основателност.
Въззиваемата страна – АНО, чрез свой процесуален представител, оспорва жалбата и иска потвърждаване на НП.
Съдът съобрази становищата на страните и събраните по делото писмени и гласни доказателства, като прие за установено от фактическа страна следното:
Дружеството
жалбоподател е санкционирано след като била извършена проверка от служители на
НАП на 31.03.2019г., с начален час няколко минути след 00:00 часа, в търговския
му обект – дискотека „Г.”, находяща се гр. Пазарджик, площад „Васил Левски” №
1.
В началото на
проверката единият от проверяващите – св.К., извършил контролна покупка, като
заплатил два броя „такса вход” по 10 лева, за него и колежката му. Таксата била заплатена в брой, като бил
издаден фискален касов бон № 9404/31.03.2029г. от фискалното устройство с № ED234500 и номер на фискална памет 44234500, който
обаче не съдържал задължителните реквизити по чл.26, ал.1, т.7 от Наредба № Н-18/13.12.2006 г., а именно: количество
по видове закупени стоки или услуги.
Цитираният касов
бон № 9404/31.03.2029г. съдържал реквизита „такса вход” и обща стойност на
заплатената сума – 20 лева.
С това според
проверяващите бил нарушен редът и начинът за издаване на фискални касови бонове
от ФУ, касаещ задължителните реквизити, които трябва да съдържат същите.
Във фискалният
бон, в наименованието на обекта, вместо дискотека „Г.” било изписано
предходното име на обекта – нощен бар „В.”.
Установеното нарушение първоначално било документирано със съставения на мястото на проверката ПИП № 0378995/31.03.2019г. Същото не водело до неотразяване на приходи.
За констатираното нарушение по чл.26 ал.1, т.7 от Наредба Н-18/13.12.2006г. на
МФ, против търговеца бил съставен АУАН №
F480768 от 05.04.2019 год., който бил предявен и връчен на същата дата на
управителя на дружеството. Въз основа на
него било издадено и обжалваното НП, което било връчено на управителя на
дружеството на 24.09.2019 година, а жалбата против него била подадена по куриер
чрез АНО на 01.10.2019 год., т.е. в срока по чл.59 ал.2 от ЗАНН.
При това положение съдът намира, че въззивната жалба е
процесуално допустима, както от гледна точка на срока за обжалване, така и от
гледна точка на подателят й, който е активнолегитимирано лице, т.е. с правен
интерес да обжалва НП и да инициира съдебен контрол за законосъобразност.
Гореописаната фактическа обстановка съдът възприе въз
основа на показанията на актосъставителя - св. Д.К. и приетите по делото
писмени доказателства.
Съдът кредитира изцяло събраните доказателства, т. к. те
са непротиворечиви.
Разгледана по същество жалбата е неоснователна по следните съображения:
В хода на
административнонаказателното производство по безспорен и категоричен начин се
доказа фактът на извършеното нарушение по смисъла на чл.26, ал.1, т.7 от Наредба Н-18, която
правна норма императивно
предвижда, че: „Фискалната касова бележка от ФУ трябва да бъде четима,
да съответства на образеца съгласно приложение № 1 и да съдържа задължително
следните реквизити:
т.7. наименование на стоката/услугата, код на данъчна група,
количество и стойност по видове закупени стоки или услуги”.
Въпросната
наредба е издадена на основание чл.118 ал.4 от ЗДДС, а т.4 от тази правна норма
разписва, че с тази наредба се определя и издаването на фискални касови бележки
от фискално устройство и касови бележки от интегрирана автоматизирана система
за управление на търговската дейност и задължителните реквизити, които
трябва да съдържат.
Видно е от иззетия
по време на проверката и приобщен като писмено доказателство по делото фискален
бон № 9404/31.03.2029г. /л. 35 от делото/, че той съдържа реквизита „такса
вход” и обща стойност на заплатената сума – 20 лева, а в наименованието на
обекта на дружеството, вместо дискотека „Г.” било изписано предходното име на
обекта – нощен бар „В.”.
От това категорично става ясно, че този ФБ не съдържа задължителните реквизити съгласно чл.26, ал.1, т.7 от Наредба № Н-18/13.12.2006 г., а именно: количество по видове закупени стоки или услуги, доколкото бил заплатен две „такси вход” от по 10 лева, но това не било отразено в касовия бон, а само общата заплатена сума за тези такси – 20 лева. Отделно от това, касовият бон не съответства на образеца съгласно приложение № 1 от цитираната наредба, доколкото в него не било вписано реалното наименование на обекта на дружеството – дискотека”Г.”, а предишното име на този обект, с което пък е било нарушено генералното изискване на чл.26 ал.1 от Наредбата.
Всичко това категорично се установява и от показанията на актосъставителя – св.К., а не се оспорва по същество и от управителя на дружеството-жалбоподател.
При
така установеното съдът намира, че правилно е била ангажирана обективната
административнонаказателна отговорност на дружеството, а издаденото НП следва
да се потвърди като законосъобразно.
Несъстоятелно
е възражението на пълномощника на дружество в смисъл, че нарушението съставлявало маловажен
случай.
Преценката за маловажност на
деянието подлежи на съдебен контрол, в който смисъл е Тълкувателно решение №
1/12.12.2007 г. на ВКС, ОСНК, постановено по т.д. № 1/2007 г. по описа на ВКС.
Съгласно
чл. 93, т. 9 от НК „маловажен случай” е този, при който
извършеното престъпление /в конкретния случай административно нарушение/, с
оглед на липсата или незначителността на вредните последици, или с оглед на
други смекчаващи обстоятелства представлява по-ниска степен на обществена
опасност в сравнение с обикновените случаи на престъпление от съответния вид.
Тази разпоредба е приложима и в процеса, развиващ се по реда на ЗАНН, съобразно
изричната препращаща норма на чл. 11 от ЗАНН.
В
настоящия казус се касае за
формално нарушение, поради което факторът липса на вредни последици не може да
бъде взет предвид при преценката за маловажност на случая. Самото деяние не
разкрива и други смекчаващи обстоятелства, които да разкриват по-ниска степен
на обществена опасност в сравнение с обикновените случаи на нарушение от
съответния вид, поради което нормата на чл.28 от ЗАНН според този съдебен
състав се явява неприложима. Напротив, нарушението е със завишена степен на обществена опасност
най-малкото, защото с така издадения фискален бон конкретният потребител, при
необходимост да рекламира услугата, не може да докаже, какво точно е закупил. В
случая услугата е била свързана с посещение на две отделни лица в увеселително
заведение – дискотека. Ако едно от тях хипотетично поиска да му се върне
заплатената услуга за вход, т. к. например обстановката в дискотеката не е
отговаряла на неговите очаквания или на обичайните стандарти, то това лице ще е
лишено от възможност да докаже какво точно е платило за вход, ако от
дружеството откажат доброволно да му върнат заплатеното от него и се наложи то
да търси правата си като потребител пред компетентни административни и съдебни
юрисдикции. Още по-малко пък би могло да бъде доказано, че лицето е било в
обекта на дружеството – дискотека „Г.”, при положение, че във ФБ е посочено
друго наименование – нощен бар „В.”.
При определяне
размера на имуществената санкция по чл.185 ал.2 във вр. с ал.1 от ЗДДС АНО се е съобразил с изискванията на чл.27
ал.1 от ЗАНН за индивидуализацията на административните наказания и като е
отчел тежестта на нарушението и обстоятелството, че е извършено за първи път, правилно е наложил санкцията в минималния размер, а именно от 500 лв., с
което ще бъдат постигнати целите по чл.12 от ЗАНН.
Предвид своевременно
направеното искане за разноски от процесуалния представител на АНО в последното
съдебно заседание, то на основание чл. 63, ал. 3
от ЗАНН във връзка с чл. 143, ал.
4 от АПК, жалбоподателят следва да бъде осъден да заплати разноските
направени от наказващия орган - ЦУ на
НАП. Процесуалният представител на АНО представи списък за разноски в размер на
300 лева – юрисконсултско възнаграждение, определено на основание чл.37 ал.1 от ЗПП във вр. с чл.25 ал.1 от Наредбата за заплащането на правната помощ.
Последната разпоредба обаче е неприложима за определяне размера на разноските в
настоящото производство. В раздел ІVа от горецитираната наредба има специална
норма, уреждаща възнагражденията за процесуално представителство и защита по
специално уредени производства. В нормата на чл.27е от наредбата е посочено, че
възнаграждението за защита в производства по Закона за
административните нарушения и наказания е от 80 до 120 лв. По тази
причина и юрисконсултското възнаграждение на процесуалния представител на АНО в
това производство следва да бъде определено в тези граници. На тези основания
юристконсултското възнаграждение в полза на наказващият орган следва да бъде
определено на сумата в размер на 80 лева, предвид неголемия брой проведени
съдебни заседания и това, че делото не е с фактическа и правна сложност.
Воден от горното и на основание чл.63 ал.1 от ЗАНН съдът,
Р Е Ш И :
ПОТВЪРЖДАВА НП № ***************година на Началник
отдел „Оперативни дейности”-п. при ЦУ на НАП-София, с което на „A.” ЕООД,
ЕИК ***, със седалище и адрес на управление в гр.Пазарджик, представлявано от
управителя K.К.С., на основание чл.185,
ал.2 във вр. с ал.1 от ЗДДС и за нарушение на чл.26 ал.1, т.7 от Наредба
Н-18/13.12.2006г. на МФ за регистриране и отчитане на продажбите в търговски
обекти чрез фискални устройства, във вр. с чл.118 ал.4, т.4 от ЗДДС е наложена имуществена санкция в размер на
500лв. /петстотин лева/.
ОСЪЖДА „A.”
ЕООД, ЕИК ***, със седалище и адрес на управление в гр.Пазарджик,
представлявано от управителя K.К.С. да
заплати на ЦУ на НАП юрисконсултско
възнаграждение в размер на 80 лева.
Решението
подлежи на обжалване в 14-дневен срок от съобщението пред Пазарджишкия административен
съд.
РАЙОНЕН
СЪДИЯ: