Р Е Ш Е Н И Е
№
гр. Кърджали, 16.03.2021 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административен съд - Кърджали в публично заседание на седемнадесети
февруари през две хиляди и двадесет и първа
година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
АНГЕЛ МОМЧИЛОВ
ЧЛЕНОВЕ:
АЙГЮЛ ШЕФКИ
МАРИЯ БОЖКОВА
при секретаря Павлина Петрова и в присъствието на прокурор Георгиева
от ОП-Кърджали, като разгледа
докладваното от съдия Шефки адм.д №357 по описа на КАС за
2020 г., и за да се
произнесе взе предвид следното:
Производството е по реда на чл.185-196 от АПК, във вр. с чл.45, ал.4 от ЗМСМА. Делото е образувано във връзка със Заповед №РД-09-257/14.12.2020
г.
на Областния управител на област Кърджали, за оспорване на Наредба за изменение
и допълнение на Наредба за определяне размера на местните данъци на територията
на община Джебел, приета с Решение №133/26.11.2020
г. на Общински съвет - Джебел. В заповедта са изложени съображения за незаконосъобразност на оспорения нормативен акт, като
приет при допуснати
съществени нарушения на административнопроизводствените
правила.
Твърди се нарушение на чл.28 от Закона за нормативните актове
/ЗНА/,
поради липса на надлежни мотиви, установяващи
необходимостта от увеличаването на местните данъци; обосновка
за въздействието на увеличението върху данъкоплатците, както
и за увеличението на качеството и обхвата на услугите, предоставяни
от общината. Иска се отмяна на оспорения акт. В съдебно
заседание, чрез пълномощника си по делото, поддържа оспорването. Претендира направените
по делото разноски за публикуване на оспорването в ДВ.
Ответникът – Общински съвет – Джебел, чрез процесуалния си представител, намира оспорването
за недопустимо и алтернативно - за неоснователно.
Счита, че според изложените от областния
управител мотиви, последният е упражнил контрол за целесъобразност,
а не такъв за законосъобразност, каквото
правомощие му е вменено с разпоредбата на чл.45, ал.4
ЗМСМА. Намира оспорените изменения и допълнения
към общинската наредба за законосъобразни. Сочи, че в случая са спазени изискванията на чл.26 и чл.28 от ЗНА. Проектът
и мотивите към наредбата са били надлежно публикувани в изискуемия срок,
като на заинтересованите лица е била предоставена възможност за
предложения, становища и мнения. Изготвена била и справка по чл.26, ал.3
ЗНА, а изготвеният от кмета на общината
доклад, отговарял на изискванията на чл.28, ал.2 ЗНА.
Окръжна прокуратура Кърджали, изразява становище за основателност на оспорването.
Счита, че са налице твърдяните нарушения на чл.26 и
чл.28 от ЗНА, при приемане на оспорените изменения и допълнения
на общинската наредба.
Съдът,
като взе
предвид събраните по делото и неоспорени
от страните писмени доказателства, намира за
установено от фактическа страна следното:
С Решение №133/26.11.2020 г. на Общински съвет- Джебел, на основание чл. 21, ал.2 от ЗМСМА, във вр.
с чл.1, ал.2 от Закона за местните данъци и такси /ЗМДТ/, са приети следните изменения и допълнения в Наредбата
за определяне на местните данъци на територията на Община
Джебел:
В Чл.35.ал.(2) числото 2,5 се заменя с числото
3,0.
В чл.41 (1)
от раздел ІV «Данък върху превозните средства» се правят следните изменения:
Било:
1.
до 55kW включително
– 0,52лв. за 1 kW;
2. над 55kW до 74kW включително – 0,65лв. за 1 kW;
3. над 74kW до 110kW включително –1,32лв. за 1 kW;
4. над 110kW до 150kW включително – 1,48лв. за 1 kW;
5.над150kW до 245kW
включително – 1,60лв. за 1 kW;
6. над 245kW –2,10лв. за 1 kW;
Става:
2.
до 55kW включително
– 0,62лв. за 1 kW;
2. над 55kW до 74kW включително – 0,78лв. за 1 kW;
3. над 74kW до 110kW включително –1,38лв. за 1 kW;
4. над 110kW до 150kW включително – 1,55лв. за 1 kW;
5. над150kW до 245 kW включително – 1,80 лв. за 1 kW;
6. над 245kW – 2,40 лв. за 1 kW;
В Приложение № 2 към чл. 56.
Видове
патентни дейности и годишни размери на данъка
Било:
Патентни дейности |
І зона |
ІІ зона |
|
1. Средства за
подслон и места за настаняване с не повече от 20 стаи —данъкът се определя в
размер на ... лв. за стая според местонахождението на обекта: |
|
||
1 и 2 звезди |
50,00 35,00 |
|
|
2. Заведения за хранене и
развлечения—данъкът се определя за място за консумация, включително на
открити площи, или за обект, според местонахождението на обекта: |
|
||
а) ресторанти: |
|
||
1—2 звезди |
6,00
4,00 |
|
|
3 звезди |
10,00
8,00 |
|
|
б) заведения за бързо
обслужване: |
|
||
1—2 звезди |
6,00
4,50 |
|
|
3 звезди |
10,00
8,00 |
|
|
в) питейни заведения, с изключение
на посочените в буква “е”: |
|
||
1—2 звезди |
6,00
4,00 |
|
|
3 звезди |
10,00
8,00 |
|
|
г) кафе-сладкарници |
|
||
1—2 звезди |
6,00
4,00 |
|
|
3 звезди |
8,00
6,00 |
|
|
д) барове: —дневни: |
|
||
2 звезди |
10,00
8,00 |
|
|
3 звезди |
12,00
10,00 |
|
|
— нощни: 2 звезди |
12,00 10,00 |
|
|
3 звезди |
25,00
20,00 |
|
|
е) бюфети, каравани
и павилиони — заобект: |
150,00
120,00 |
|
|
3. Търговия на дребно до 100 кв. м. нетна търговска площ на обекта —
данъкът се определя в размер на 7,00 лв. в I зона и 5,00 лв. във II зона за 1 кв. м нетна търговска площ
според местонахождението на обекта. 4. Платени паркинги — данъкът се определя в
размер на 10,00 лв.в I зона и 8,00 лв. във II зона за 1 брой място за
паркиране според местонахождението на обекта. |
|
||
5. Дърводелскиуслуги—данъкът се определя в размер на 200,00 лв. в I
зона и 150,00 лв. във II зона. |
|
||
6. Шивашки, кожарски, кожухарски и плетачни услуги — данъкът се определя в
размер на 200,00 лв. в I зона и 120,00 лв. във II зона. 7. Търговия, изработка и услуги за изделия от благородни метали — данъкът сеопределя в размер на 700,00 лв. за I зона и 600,00
лв. във II зона. |
|
||
8. Обущарски и шапкарски услуги—данъкът се определя в размер на 100,00 лв. в I зона и 60,00 във II зона. |
|
||
9. Металообработващи услуги—данъкът се определя в
размер на 200,00 лв. в I зона и 150,00 във II зона |
|
||
10. Бръснарски и фризьорски услуги, ветеринарно-фризьорски
услуги—данъкът се определя в размер на 200,00 лв. за I зона и 120,00 лв. във II зона. |
|
||
11. Машинописни и/или копирни услуги — данъкът се определя в размер на 250,00 лв. за I
зона и 150,00 лв. във II зона на брой устройство |
|
||
12. Козметични
услуги, поставянена татуировки—данъкът се определя в размер на 200,00 лв. за I зона и 150,00 лв. във II зона за работно място |
|
||
13. Маникюр, педикюр — данъкът се определя в размер на 200,00 лв. за I зона и 150,00 лв. във II зона за работно място |
|
||
14. Часовникарски услуги — данъкът се определя в размер на 100,00 лв. за I зона и 80,00 лв. във II зона |
|
||
15. Тапицерски услуги — данъкът се определя в размер на 250,00 лв. за I зона и 180,00 лв. във II зона |
|
||
16. Автомивки; ремонт, регулиране и балансиране на гуми — данъкът се определя в
размер на 400,00 лв. за I
зона и
250,00 лв. във II зона. |
|
||
17. Авторемонтни, автотенекеджийски, автобояджийски и други услуги по техническото обслужване и ремонта на
моторни превозни средства — данъкът се определя в размер на
450,00 лв. за I зона и 300,00 лв. във II зона |
|
||
18.Ремонт на електро- и водопроводни инсталации-данъкът се определя в размер на 200,00
лв. за I зона и 150,00 лв. във II зона. |
|
||
19. Стъкларски услуги — данъкът с еопределя в размер на 200, 00 лв. за I зона и 150,00 лв. във II зона. |
|
||
20. Поддържане и
ремонт на битова техника, уреди, аудио-визуални уреди, климатици, ремонт на музикални инструменти — данъкът се определя в размер на 250,00 лв. за I зона и
180,00 лв. във II зона. |
|
||
21. /Изм.- Решение № 363 от 24.01.2011 г. на ОбС-Джебел/Отдаване на видеокасети или записи на
електронен носител под наем—данъкът се определя в размер на 600, 00 лв.
за I зона и 500,00 лв. във II зона. |
|
||
22. Компаньонки и компаньони—данъкът се определя в размер на 3200, 00 лв. за I зона
и 3000,00 лв. във II зона. |
|
||
23. Масажистки и масажисти—данъкът се определя в размер на 600, 00 лв. за I зона и
550,00 лв. във II зона. |
|
||
24. Гадатели, екстрасенси и биоенерготерапевти—данъкът се определя в размер на 2200,00 лв. за I зона
и 2000,00 лв. във II зона |
|
||
25. Фотографски
услуги—данъкът се определя в размер на 350, 00 лв. за I зона и
250,00 лв. във II зона. |
|
||
26. Посреднически услуги при покупко-продажба, замяна и отдаване под наем на недвижими имоти—данъкът се определя в размер на 500, 00 лв. за I зона и 350,
00 лв. във II зона. |
|
||
27. Санитарни възли, наети под аренда—данъкът се определя в размер на 200, 00 лв. за I зона и
150, 00 лв. във II зона. |
|
||
28. Ключарски
услуги, ремонт на брави, поправка на чанти, книговезки услуги, ремонт на шевни машини—данъкът се определя в размер на 80, 00 лв. за I зона
и 70, 00 лв. във II зона. |
|
||
29. Ремонт на чадъри, ремонти зареждане на запалки, ремонт на велосипеди, коминочистачни услуги—данъкът се определя в размер на 80, 00 лв. за I зона и 70, 00 лв. във II зона. |
|
||
30. Заложни къщи – данъкът се определя в размер на
7000, 00 лв. за I зона и 5000, 00 лв. във II зона. |
|
||
31. Продажба на вестници, списания, българска и преводна литература—данъкът се определя в размер на 80, 00 лв. за I зона и
50, 00 лв. във II зона. |
|
||
32. Ремонт на компютри, компютърна и друга електронна офис техника (копирни апарати, факсапарати, принтери и други)—данъкът се определя в размер на
80, 00 лв. за I зона и 50, 00 лв. във II зона. |
|
||
33. Игри с развлекателени или спортен характер—данъкът се определя за брой съоръжения според местонахождението на обекта, както следва: |
|
||
а) За развлекателни игрални автомати и други игри, функциониращи с
монета или жетон, размера на данъка за брой съоръжение е 150, 00 лв. за I зона и 130, 00 лв. във II зона. |
|
||
б) За минифутбол, тенис на маса, хвърляне на стрели, пейнтбол и спийдбол, минибаскетбол, бридж, табла, размера на данъка
за брой съоръжение е 12, 00 лв. за I зона
и 10, 00 лв. във II зона. |
|
||
в) За зали за
боулинг и кегелбан— данъкът за игрален коридор е в размер на 50, 00
лв., и билярд — данъкът за маса
е в размер на 70, 00 лв. за I зона
и 60, 00 лв. във II зона. |
|
||
34. Фитнес
центрове и спортни зали—данъкът се определя според
местонахождението на обекта, както следва: за 1 кв.м. – 2, 50 лв. за I зона и 2,
00 лв. във II зона. - и за един фитнес уред - 450, 00 лв. за I
зона и
440, 00 лв. във II зона. |
|
||
35. Химическо чистене, пране и гладене—данъкът се определя в размер на 200, 00 лв. за I зона и
190, 00 лв. във II зона на брой съоръжения. |
|
||
36. Мелничарскиуслуги: |
|
||
а) За мелници за
брашно—.данъкът се определя в
размер на 25, 00 лв. за I зона и
20, 00 лв. във II зона на линеен сантиметър от дължината
на млевната линия. |
|
||
б) За мелници за
фураж стационарни— данъкът се определя в
размер на 650, 00 лв. за I
зона и
600, 00 лв. във II зона |
|
||
37. Услуги с атрактивен характер: |
|
||
а) корабчета |
750, 00 лв. на
брой |
|
|
б) лодки |
450, 00 лв. на брой |
|
|
в) яхти |
900, 00 лв. на брой |
|
|
г) джетове |
900, 00 лв. на брой |
|
|
д) влакчета |
30, 00 лв. на място |
|
|
е) файтони |
75, 00 лв. на място |
|
|
ж) водниски, водни планери исърфове, водни
колела, включително надуваеми, водни
увеселения |
150, 00 лв. на брой оборудване |
|
|
з) зимниски (включителноски-екипировка), зимникънки, сноубордове, шейни |
150, 00 лв. набройоборудване |
|
|
и) въртележки, виенски
колела, блъскащисеколички, велосипедиирикши |
150, 00 лв. намясто |
|
|
к) детски колички и моторчета |
150, 00
лв. наброй |
|
|
л) стрелбища |
300, 00 лв. на брой стрелбище |
|
|
38. Обучение на водачи
на моторни превозни
средства данъкът се определя за брой
моторно превозно средство
в следните размери: |
|
||
а) мотопеди, мотоциклети |
300, 00 лв. |
|
|
б) други МПС |
600, 00 лв. |
|
|
39. Услуги “Пътна помощ” на пътни
превозни средства— данъкът се определя в
размер на 2000,00 лв. за брой
моторно превозно средство. |
|
||
40. Услуги със земеделска и горска техника—данъкът се определя за брой техника, както следва: |
|
||
а) комбайн— 350, 00 лв. |
|
||
б) трактори, тракторни ремаркета, самоходни шасита и други самоходни и само движещи се машини— 130, 00 лв. |
|
||
в) прикачни, навесни и стационарни машини—15, 00 лв. |
|
Става:
Патентни дейности |
І зона |
ІІ зона |
|
1. Средства за подслон и
места за настаняване с не повече от 20 стаи —данъкът се определя в размер на ...
лв. за стая според местонахождението на обекта: |
|
||
1 и 2 звезди |
50,00
35,00 |
|
|
2. Заведения за хранене и развлечения—данъкът
се определя за място за консумация, включително на открити площи, или за
обект, според местонахождението на обекта: |
|
||
а) ресторанти: |
|
||
1—2 звезди |
8,00
6,00 |
|
|
3 звезди |
15,00
12,00 |
|
|
б) заведения за бързо
обслужване: |
|
||
1—2 звезди |
8,00
6,00 |
|
|
3 звезди |
15,00
12,00 |
|
|
в) питейни заведения, с изключение
на посоченитев буква “е”: |
|
||
1—2 звезди |
8,00
6,00 |
|
|
3 звезди |
15,00
12,00 |
|
|
г) кафе-сладкарници |
|
||
1—2 звезди |
8,00
6,00 |
|
|
3 звезди |
12,00
8,00 |
|
|
д) барове: —дневни: |
|
||
2 звезди |
15,00
8,00 |
|
|
3 звезди |
20,00
10,00 |
|
|
— нощни: 2 звезди |
20,00
10,00 |
|
|
3 звезди |
25,00
20,00 |
|
|
е) бюфети, каравани
и павилиони — за обект: |
200,00
130,00 |
|
|
3. Търговия на дребно до 100 кв. м нетна търговска площ на обекта —
данъкът се определя в размер на 9,00 лв. в I зона и 6,00 лв. във II зона за 1 кв. м нетна търговска площ
според местонахождението на обекта. 4. Платени паркинги — данъкът се определя в
размер на 10,00 лв.в I зона и 8,00 лв. във II зона за 1 брой място за
паркиране според местонахождението на обекта. |
|
||
5. Дърводелски
услуги-данъкът се определя в размер на 200,00 лв.в I зона и 150,00 лв. във II зона. |
|
||
6. Шивашки, кожарски, кожухарски и плетачни услуги — данъкът се определя в
размер на 200,00 лв. в I зона и 120,00 лв. във II зона. 7. Търговия, изработка и услуги за изделия от благородни метали — данъкът се
определя в размер на 700,00 лв. за I зона и 600,00 лв. във II зона. |
|
||
8. Обущарски и шапкарски услуги—данъкът се определя в размер на 100,00 лв. в I зона и 60,00 във II зона. |
|
||
9. Металообработващи услуги—данъкът се определя в
размер на 200,00 лв. в I зона и 150,00 във II зона |
|
||
10. Бръснарски и фризьорски услуги, ветеринарно-фризьорски
услуги—данъкът се определя в размер на 250,00 лв. за I зона и 130,00 лв. във II зона. |
|
||
11. Машинописни и/или копирни услуги — данъкът се определя в размер на 250,00 лв. за I
зона и 150,00 лв. във II зона на брой устройство. |
|
||
12. Козметични
услуги, поставяне на татуировки—данъкът се определя в размер на 250,00 лв. за I зона и 200,00 лв. във II зона за работно място |
|
||
13. Маникюр, педикюр — данъкът се определя в размер на 250,00 лв. за I зона и 200,00 лв. във II зона за работно място |
|
||
14. Часовникарски услуги — данъкът се определя в размер на 100,00 лв. за I зона и 80,00 лв. във II зона |
|
||
15. Тапицерски услуги — данъкът се определя в размер на 250,00 лв. за I зона и 180,00 лв. във II зона |
|
||
16. Автомивки; ремонт, регулиране и балансиране на гуми — данъкът се определя в
размер на 500,00 лв. за I
зона и
300,00 лв. във II зона. |
|
||
17. Авторемонтни, автотенекеджийски, автобояджийски и други услуги по техническото Обслужване и ремонта на
моторни превозни средства — данъкът се определя в размер на
500,00 лв. за I зона и 350,00 лв. във II зона |
|
||
18.Ремонт на електро- и водопроводни инсталации-данъкът се определя в размер на 200,00
лв. за I зона и 150,00 лв. във II зона. |
|
||
19. Стъкларски услуги — данъкът се определя в размер на
200, 00 лв. за I зона и 150,00
лв. във II зона. |
|
||
20. Поддържане и
ремонт на битова техника, уреди, аудио-визуални уреди, климатици, ремонт на музикални инструменти — данъкът се определя в размер на 250,00 лв. за I зона и
180,00 лв. във II зона. |
|
||
21. 1. (Отм. - ДВ, бр. 98 от 2018 г., в сила от
01.01.2019 г.) |
|
||
22. Компаньонки
и компаньони—данъкът се определя в размер на 3200, 00 лв. за I зона
и 3000,00 лв. във II зона. |
|
||
23. Масажистки и масажисти—данъкът се определя в размер на 600, 00 лв. за I зона и
550,00 лв. във II зона. |
|
||
24. Гадатели, екстрасенси и био енерготерапевти—данъкът се определя в размер на 2200,00 лв. за I зона
и 2000,00 лв. във II зона |
|
||
25. Фотографски
услуги—данъкът се определя в размер на 350, 00 лв. за I зона и
250,00 лв. във II зона. |
|
||
26. Посреднически услуги при покупко-продажба, замяна и отдаване под наем на недвижими имоти—данъкът се определя в размер на 500, 00 лв. за I зона и
350, 00 лв. във II зона. |
|
||
27. Санитарни възли, наети под аренда—данъкът се определя в размер на 200, 00 лв. за I зона и 150,
00 лв. във II зона. |
|
||
28. Ключарски
услуги, ремонт на брави, поправка на чанти, книговезки услуги, ремонт на шевни машини—данъкът се определя в размер на 80, 00 лв. за I зона
и 70, 00 лв. във II зона. |
|
||
29. Ремонт на чадъри, ремонти зареждане на запалки, ремонт на велосипеди, коминочистачни
услуги—данъкът се определя в размер на 80, 00 лв. за I зона и
70, 00 лв. във II зона. |
|
||
30. Заложни къщи – данъкътсе определя в размер на
7000, 00 лв. за I зона и 5000, 00 лв. във II зона. |
|
||
31. Продажба на вестници, списания, българска и преводна литература—данъкът се определя в размер на 80, 00 лв. за I
зона и
50, 00 лв. във II зона. |
|
||
32. Ремонт на компютри, компютърна и
друга електронна офис техника (копирни апарати, факсапарати, принтери и други)—данъкът се определя в размер на 80, 00 лв. за I зона и
50, 00 лв. във II зона. |
|
||
33. Игри с развлекателен или спортен
характер—данъкът се определя за брой
съоръжения според местонахождението на обекта, както следва: |
|
||
а) За развлекателни игрални автомати и други игри, функциониращи с монета или жетон, размера на данъка за брой съоръжение е 150, 00 лв. за I зона и 130, 00 лв. във II зона. |
|
||
б) За минифутбол, тенис на маса, хвърляне на стрели, пейнтбол и спийдбол, мини баскетбол, бридж, табла, размера на данъка за брой съоръжение е 12, 00 лв. за I
зона и
10, 00 лв. във II
зона. |
|
||
в) За зали за
боулинг и кегелбан— данъкът за игрален коридор е в размер на 50, 00
лв., и билярд— данъкът за маса е
в размер на 70, 00 лв. за I зона
и 60, 00 лв. във II зона. |
|
||
34. Фитнес
центрове и спортни зали—данъкът се определя според
местонахождението на обекта, както следва: за 1 кв.м. – 2, 50 лв. за I зона и 2,
00 лв. във II зона. - и за един фитнес уред - 450, 00 лв. за I
зона и
440, 00 лв. във II зона. - |
|
||
35. Химическо чистене, пране и гладене—данъкът се определя в размер на 200, 00 лв. за I зона и
190, 00 лв. във II зона на брой съоръжения |
|
||
36. Мелничарски услуги: |
|
||
а) За мелници за
брашно—. данъкът се определя в размер на
25, 00 лв. за I зона и 20, 00 лв. във II зона на линеен сантиметър от дължината на млевната линия. |
|
||
б) За мелници за
фураж стационарни— данъкът се определя в
размер на 650, 00 лв. за I
зона и
600, 00 лв. във II зона |
|
||
37. Услуги с атрактивен характер: |
|
||
а) корабчета |
750, 00 лв. на
брой |
|
|
б) лодки |
450, 00 лв. наброй |
|
|
в) яхти |
900, 00 лв. наброй |
|
|
г) джетове |
900, 00 лв. на брой |
|
|
д) влакчета |
30, 00 лв. на място |
|
|
е) файтони |
75, 00 лв. на място |
|
|
ж) водниски, водни планери и сърфове, водни
колела, включително надуваеми, водни
увеселения |
150, 00 лв. на брой оборудване |
|
|
з) зимни ски (включително ски-екипировка), зимни кънки, сноубордове, шейни |
150, 00 лв. на брой оборудване |
|
|
и) въртележки, виенски
колела, блъскащи се колички, велосипеди и
рикши |
150, 00 лв. на място |
|
|
к) детски колички и моторчета |
150, 00
лв. на брой |
|
|
л) стрелбища |
300, 00 лв. на брой стрелбище |
|
|
38. Обучение на водачи
на моторни превозни
средства—данъкът се определя за брой
моторно превозно средство
в следните размери: |
|
||
а) мотопеди, мотоциклети |
300, 00 лв. |
|
|
б) други МПС |
600, 00 лв. |
|
|
39. Услуги “Пътна помощ” на пътни
превозни средства— данъкът се определя в
размер на 2000,00 лв. за брой
моторно превозно средство. |
|
||
40. Услуги със земеделска и горска техника—данъкът се определя за брой техника, както следва: |
|
||
а) комбайн— 350, 00 лв. |
|
||
б) трактори, тракторни ремаркета, самоходни шасита и други самоходни и самодвижещи се машини— 130, 00 лв. |
|
||
в) прикачни, навесни и стационарни машини—15, 00 лв. |
|
В чл.58. (1) Размерът на данъка
за всяка нощувка в населените места на общината, разпределени на зони, съгласно
Приложение № 1 към чл.50, както следва:
Било:
Зона |
Категория 1 звезда |
Категория 2 звезда |
Категория 3 звезда |
Категория 4 звезда |
Категория 5 звезда |
I |
0.30 |
0.40 |
0.50 |
0.60 |
0.60 |
II |
0.20 |
0.35 |
0.50 |
0.60 |
0.60 |
Става:
Зона |
Категория 1 звезда |
Категория 2 звезда |
Категория 3 звезда |
Категория 4 звезда |
Категория 5 звезда |
I |
0.40 |
0.50 |
0.60 |
0.70 |
0.80 |
II |
0.30 |
0.40 |
0.50 |
0.60 |
0.60 |
Горното решение е прието с 23 гласа „за“,
от присъствалите на заседанието 29 общински съветници, при общ
брой на общинските
съветници в ОбС Джебел - 29.
Приложена е и докладна записка от кмета на община Джебел с вх.№***/***
г. за изменение и допълнение на Наредба
за определяне на местните данъци, на територията на община
Джебел, съдържаща съображения за правомощията на общинските
съвети да определят местните данъци с наредба, по реда и
в границите, предвидени в Закона за местните данъци и такси
/ЗМДТ/. Посочено е, че увеличаването на данъците, като един от основните
приходоизточници в общинския бюджет, ще увеличи и качеството
и обхвата на услугите, предоставяни от общината.
По отношение на принципите, визирани в
чл.26, ал.1 ЗНА е прието,
че същите са спазени, като необходимостта
от предложеното изменение е обоснована със „спазване на нормативната уредба,
регламентираща дейността на общината, свързана
с определянето на данъци“. Посочено е също, че целите на предложените изменения и допълнения, основно се свеждат до увеличаване на собствените приходи, които ще послужат за финансиране на инфраструктурни проекти за благоустрояване
на населените места, както и за покриване на разходи,
в размер на около *** лв., свързани с дофинансиране на маломерни и слети паралелки в училищата. Отбелязано е, че прилагането на предложените изменения и допълнения не е свързано с
изразходване на допълнителни средства от бюджета на общината, както и че приемането им ще се отрази благоприятно върху бюджета на общината
и ще позволи реализирането на собствени приходи за финансиране на инфраструктурни
проекти. Към докладната записка са приложени и проект на
предложените изменения и допълнения на общинската наредба, както и частична предварителна оценка по чл.20, ал.2 ЗНА, на въздействието
на проекта.
Предложеното изменение и допълнение на общинската наредба
е било разгледано
и прието от постоянните комисии към ОбС-Джебел, видно от приложените по делото становища.
На 20.10.2020г., проектът с предложените изменения и допълнения, ведно с доклада
и частичната предварителна оценка на въздействието на
проекта са били публикуван в раздел „Съобщения“, на интернет страницата на Община Джебел. Заинтересованите
лица са били уведомени за откритото производство по промяната на подзаконовия нормативен
акт, за формата на участие, както
и за правото да подадат писмени предложения и възражения в 30-дневен срок от съобщението.
На 23.11.2020 г., на интернет страницата на общината е публикувана
и справка по чл.26, ал.5 от ЗНА,
според която, за периода от
20.10.2020г. до 23.11.2020г., няма постъпили предложения и становища.
При тази
фактическа обстановка и след проверка на
оспорения акт,
съобразно чл. 168, ал.1 АПК,
съдът прави
следните правни изводи:
Областният управител на област Кърджали, по силата на чл.45, ал.4 от ЗМСМА, упражнява контрол за законосъобразност
на актовете на общинските съвети, и е активно легитимиран да оспорва актовете
на общинските съвети на територията
на съответната област. В случая, оспорването съдържа
оплаквания за незаконосъобразност на оспорения акт, поради
допуснати съществени нарушения
на административнопроизводствените
правила, касаещи изискването за
мотивиране на акта, съобразно изискванията на чл.28,
ал.2 ЗНА. Последното
е основание за оспорване,
съгласно чл.146, т.3 АПК и касае
законосъобразността на акта, поради което неоснователни
са доводите за недопустимост на оспорването. От своя страна, обжалването на подзаконови
нормативни актове, каквито са и наредбите на общинските съвети /в т.ч. и техните изменения и допълнения/, съгласно чл.187, ал.1 АПК, не е ограничено със срок, поради което оспорването е допустимо.
Горното решение на ОбС -
Джебел е прието от компетентен орган и в предвидената от закона писмена форма. Общинският съвет
е орган на местното самоуправление,
определящ политиката за изграждане и развитие на общината,
във връзка с осъществяването на дейностите от местно значение,
както и на други дейности, определени със
закон. В изпълнение на правомощията си по чл.
21, ал.2 от ЗМСМА, общинският съвет приема правилници, наредби,
инструкции, решения, декларации и обръщения. Съгласно чл.
8 от Закона за нормативните актове, общинският
съвет може да издава наредби, с които да урежда съобразно
нормативните актове от по-висока степен, неуредени от тях обществени отношения с местно значение. Наредбата е приета на основание чл.1, ал.2
от ЗМДТ, по силата на който, общинския съвет е оправомощен да определя с наредба размера на местните
данъци при условията, по реда и в границите, определени със закона. В тази връзка,
оспорената наредба е приета от компетентен орган, в кръга на неговите правомощия.
Решение №133/26.11.2020 г. на ОбС Джебел е прието и при наличие на необходимия кворум и мнозинство,
съгласно изискванията на чл.27,
ал.2
и ал.3
от ЗМСМА, с гласовете
на 23 – ма
общински съветници,
при общ брой на
общински съветници в Общински съвет – Джебел - 29.
Съдът намира, че оспорените изменения и допълнения на подзаконовия
нормативен акт са приети при съществено нарушение на административнопроизводствените
правила.
Според чл. 26, ал.1 ЗНА, приложим
по силата на препращащата норма на чл. 80 от АПК,
изработването на проект на нормативен акт се извършва при зачитане
на принципите на обоснованост, стабилност, откритост и
съгласуваност. Преди внасянето на проект на нормативен акт,
съставителят на проекта го публикува на интернет страницата на
съответната институция заедно с мотивите и предварителната оценка на
въздействието по чл. 20, като на заинтересованите лица се предоставя най-малко 30-дневен срок за предложения и становища
по проекта /чл.26, ал.3 и ал.4 ЗНА/.
От своя страна, разпоредбата на чл. 28, ал.1 ЗНА предвижда, проектът
на нормативен акт да се внася за обсъждане и приемане от компетентния орган,
заедно с мотивите и предварителната оценка на въздействието, като в чл.28,
ал.2 ЗНА е определено минималното съдържание
на мотивите: причините, които налагат приемането; целите, които се поставят; финансовите и други средства, необходими за прилагането
на новата уредба; очакваните резултати от прилагането,
включително финансовите, ако има такива
и анализ за съответствие с правото на Европейския съюз. Съгласно чл. 28, ал. 4 ЗНА, проект на нормативен акт, към който не са приложени мотиви, според посочените
изисквания, не се обсъжда от компетентния орган.
В случая, мотивите към предложения проект за изменение и допълнение на процесната
наредба,
съдържащи се в докладна записка на кмета на община Джебел с вх.№***/*** г., както и
в частичната предварителна оценка на въздействието, нямат
необходимото съдържание по чл.28, ал.2 ЗНА. Респ., липсват надлежни мотиви, които да
обосноват предложеното завишаване на размера на местните данъци и в тази връзка,
не е осигурено и реалното реализиране
на предоставената от закона възможност за изразяване на мнения и становища от заинтересованите
лица.
Безспорно
е, че определянето на местните данъци, по реда и
в границите предвидени в ЗМДТ, е в правомощията на общинските
съвети, както и че е необходимо спазването на нормативната
уредба, регламентираща дейността на общината, свързана с определянето на данъци. Горните съображения
обаче, не са надлежни
причини по смисъла на чл.28, ал.2, т.1 ЗНА, за предложеното завишаване на размера
на местните данъци, респ. не изпълняват изискването за необходимост и обоснованост
на приетото изменение. Следва да се отбележи, че и сега действащите разпоредби на
общинската наредба, по отношение на предвидените видове и размери на местните данъци,
касаещи: данъка при възмездно придобиване на имущество;
данъка върху превозните средства; годишния размер на данъка за патентните дейности
по т. 2, т.3, т.10, т.12, т.13, т.16 и т.17, както и размера на туристическия данък,
са в границите, определени съответно в: чл.47, ал.2; чл.55; чл.61к, вр. с приложение №4 към раздел VI; чл.61с, ал.1 и чл.47, ал.2 от Закона за местните данъци и такси. В тази
връзка, изложеното в докладната
записка и в частичната
предварителна оценка на въздействието, не дава отговор на въпроса, какво налага определянето
на конкретното увеличение на размера на местните данъци, нито причините за изменение
на определен вид данъци. Предвид декларираните цели, не е ясно също така, по какъв
начин увеличението
на размера на данъците,
които несъмнено са един от основните приходоизточници в общинския
бюджет, ще увеличи качеството и обхвата на услугите,
предоставяни от общината. На следващо място,
не е изпълнено изискването на чл.28, ал.2,
т.4 от ЗНА, тъй
като липсва каквато и да е икономическа обосновка на
очакваните финансови резултати, нито анализ на очакваните последици за лицата, които проектът
засяга, а последното е незачитане на принципите на необходимост,
обоснованост, откритост и предвидимост.
В конкретния случай, въпреки, че към предложения проект формално има мотиви,
тяхното съдържание не е достатъчно, за да се приеме, че изпълняват изискванията
на чл.28, ал.2, във вр. с чл.26, ал.1 от ЗНА. От своя страна, липсата на конкретни мотиви,
обосноваващи предлаганото увеличение на размера на данъците, лишава задължените
лица от възможността да участват в консултациите, защото внесеният проект не съдържа
надлежни съображения и факти, които да налагат приемането на предложените промени.
Последното препятства и съдебния контрол за законосъобразност на акта и съответствието му с
принципа за съразмерност по чл. 6 от АПК.
По изложените съображения настоящият съдебен състав приема,
че оспореният подзаконов нормативен акт е незаконосъобразен
и следва да бъде отменен.
При този
изход на делото
и с оглед направеното искане,
в полза на
Областна администрация - Кърджали следва да бъдат присъдени деловодни разноски в размер на
20 лв.,
за внесена
такса за публикация в ДВ.
Водим от горното, Административен съд – Кърджали
Р
Е Ш И :
ОТМЕНЯ Наредба за изменение и допълнение на Наредба за
определяне размера на местните данъци на територията на община Джебел, приета с
Решение №133/26.11.2020 г. на Общински
съвет - Джебел, като незаконосъобразна.
ОСЪЖДА Общински съвет - Джебел да заплати на Областна администрация - Кърджали, разноски по делото в размер на 20 лева.
Решението може да се обжалва пред Върховния административен съд на РБ, в
14-дневен срок от съобщаването му на страните.
След влизането му в сила, решението подлежи на обявяване по реда на чл.194 АПК.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЧЛЕНОВЕ: 1.
2.