Решение по дело №1731/2020 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 1112
Дата: 3 юни 2021 г. (в сила от 25 юни 2021 г.)
Съдия: Стоил Делев Ботев
Дело: 20207180701731
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 14 юли 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

№ 1112/3.6.2021г.

гр. Пловдив, 03, 06 , 2021 година

В  ИМЕТО  НА   НАРОДА

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ПЛОВДИВ, І отделение, V състав, в открито заседание на 08,04, 2021 г. в състав:

Административен съдия:  СТОИЛ БОТЕВ

и секретар  В. К., като разгледа докладваното административно дело № 1731 по описа на съда за 2020 година, за да се произнесе, взе предвид следното

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от АПК, във връзка с чл. 27 ЗОС.

Жалбоподателят  „Ники Агро“ ЕООД, ЕИК ********* със седалище и адрес на управление: гр.Първомай, ул. Братя Миладинови“ № 7 , с управител Н.П.А.оспорва  Решение на Комисия по чл. 210, ал. 1 от Закона за устройството и територията (ЗУТ), назначена със Заповед № РД-15-119/01.03.2018г. на Кмета на Община Първомай с което са определени паричните обезщетения, дължими на собствениците на засегнатите имоти, в това число и на жалбоподателя.

Дължимото парично обезщетение определено за попадащите в сервитутната зона процесни имоти е, както следва:

1.За поземлен имот с № 07675.45.22, със стар номер № 045022, представляващ „нива", категория четвърта, с площ от 10, 211 дка (десет декара и двеста и единадесет кв.м), засегнатата площ от сервитута е 1,680 (един декар шестстотин и осемдесет кв.м), за която е определено обезщетение - 1028 лв. (хиляда двадесет и осем лева);

2.За поземлен имот с идентификатор № 07675.43.21, със стар номер 043021, представляващ „Нива", категория трета, с площ от 5,798 дка (пет декара седемстотин деветдесет и осем кв.м), засегнатата площ от сервитута е 0, 930 дка (деветстотин и тридесет кв.м), за която е определено обезщетение - 572 лв. (петстотин седемдесет и два лева).

В жалбата , както и в писмената защита на адв. Н. се твърди, че процесната оценка е незаконосъобразна, тъй като  решението на комисията е определено към 2018г. , а към наст. Момент цените са други. Претендират се и съдебни разноски.

Ответникът – Кмет на Община Първомай , чрез процесуалният си представител юк. Н. , в писмена защита  моли да се отхвърли жалбата като неоснователна и да бъде присъдено юрисконсултско възнаграждение.

Заинтересована страна „ЕЛЕКТРОЕНЕРГИЕН СИСТЕМЕН АДМИНИСТРАТОР“ ЕАД  , чрез  юрк. Д., в писмена защита счита жалбата за неоснователна  и претендира юк. възнаграждение.

Контролираща страна ОКРЪЖНА ПРОКУРАТУРА – ПЛОВДИВ – редовно уведомена, не встъпва в процеса.

Съдът намира, че жалбата е подадена от адресат на Решение на Комисия по чл. 210, ал. 1 от Закона за устройството и територията (ЗУТ), който е пряко засегнат от размера на определеното за  изплащане обезщетение.

Жалбата е подадена преди изтичането на 14-дневния срок от изпращането на протокола от кмета на общината / 26.06.20г./ и е подадена по реда на АПК / на 08,07,2020г./ , поради което е процесуално  допустима, а разгледана по същество е основателна предвид следното:

Съдът въз основа на приложените по делото писмени доказателства приема за установено от фактическа страна на следното:

Съдът приема за установено , че  жалбоподателят е собственик на  процесните имоти, въз основа на приложените / л. 8-11/  два нотариални акта от 2015г. и спор за това между страните няма.

Съдът установи , че въз основа на писмо на „ЕЛЕКТРОЕНЕРГИЕН СИСТЕМЕН АДМИНИСТРАТОР“ ЕАД  Кмета на Община Първомай  е издал  / л. 25/ Заповед № РД-15-119/01.03.2018г. за определяне на  паричните обезщетения, дължими на собствениците на засегнатите имоти.

За определянето на обезщетението, комисията е използвала оценителски доклади / л.26-86/ , изготвени от лицензиран оценител - "Сървей Груп" ЕООД, гр. София, която оценка, е възприета за правилна и компетентно изготвена при спазване изискванията на чл. 65 от ЗЕ.

В съдебното производство  кмета повторно представя оценителски доклади, ведно със становище , а съдът е приел  заключение / л. 182-201/ на  съдебно-оценителна експертиза на в.л. А.З., в което в табличен вид са взети предвид пазарни аналози, сходни, според вещото лице, с предмета на отчуждаване. За определяне на препоръчителната пазарна стойност експертът е използвал метод на  пазарния аналог и метод на пряката капитализация.

 В своето заключение вл. З. за поземлен имот с идент.  № 07675.45.22,  с площ от 10, 211 дка (десет декара и двеста и единадесет кв.м), в местността „Корията“  е определила  обезщетение от 2469лева. / вместо  - 1028 лв./

В своето заключение вл. З. за поземлен имот с идент.  № 07675.43.21,  с площ от 5,798 дка (пет декара седемстотин деветдесет и осем кв.м), в мест. „Чилингирското“ е определила  обезщетение от 4334лева. / вместо  - 572 лв. /.

При приемане на основното заключение  , жалбоподателят , чрез адв. Н.  е поискал  да се възложи допълнителна задача на вещото лице за да  даде пазарна оценка на обезщетенията за двата имота към 29.03.2018 г., включително като даде заключение за пазарната оценка и провери сделките в службата по вписванията за  12 месеца назад.

Въпреки възраженията на страните съдът е допуснал исканата доп.СИЕ, чието заключение е прието по делото / л. 213-223/.

В своето допълнително заключение  / л. 220/ вл. З. за поземлен имот с идент.  № 07675.45.22,  с площ от 10, 211 дка (десет декара и двеста и единадесет кв.м), в местността „Корията“  е определила  обезщетение от 2829,71лева. / вместо  - 1028 лв. на комисията/

В своето доп.заключение вл. З. за поземлен имот с идент.  № 07675.43.21,  с площ от 5,798 дка (пет декара седемстотин деветдесет и осем кв.м), в мест. „Чилингирското“ е определила  обезщетение от 2075,34лева. / вместо  - 572 лв. на комисията /.

Съдът   от правна  страна следва да изложи следното:

 По смисъла на § 1, т. 23 от ДР на ЗЕ „Енергиен обект" е обект или съвкупност от обекти, с предназначение в него или посредством него да се извършва производство на електрическа и/или топлинна енергия с определена мощност, добив или съхранение на нефт или природен газ, пренос, както и преобразуване на параметрите или вида на електрическа и топлинна енергия и природен газ, нефт или нефтопродукти през мрежи, както и техните спомагателни мрежи и съоръжения, разпределение на електрическа, топлинна енергия или природен газ през мрежи, както и техните спомагателни мрежи и съоръжения, без инсталациите на клиентите.

Съгласно чл. 64, ал. 1, ал. 2 и ал. 4 от ЗЕ /ред. ДВ, бр. 58 от 2017 г./ при разширение на съществуващи и при изграждане на нови въздушни и подземни електропроводи, на надземни и подземни хидротехнически съоръжения за производство на електрическа енергия, топлопроводи, газопроводи, нефтопроводии нефтопродуктопроводи в полза на лицата, които ще изграждат и експлоатират енергийния обект възникват сервитути. Сервитутите по този закон са 1)  право на преминаване на хора и техника в полза на лицата по ал. 1; 2)  право на прокарване на въздушни и подземни електропроводи, на надземни и подземни хидротехнически съоръжения за производство на електрическа енергия, топлопроводи, газопроводи, нефтопроводи и нефтопродуктопроводи в полза на лицата по ал. 1; 3)  ограничаване в ползването на поземлени имоти, прилежащи към енергийните обекти.

Сервитутите възникват, когато: 1) има влязъл в сила подробен устройствен план, с който се определя местоположението на съответните имоти, и 2) титулярят на сервитута изплати еднократно обезщетение на собственика на имота, върху който е възникнал сервитутът, и на носителите на други вещни права върху засегнатия имот, а съгласно ал. 6 определянето на размера на обезщетенията по тази глава се извършва по реда на чл. 210 и 211 от Закона за устройство на територията или по взаимно съгласие на страните с оценка от лицензиран оценител.

Според правилото на чл. 210, ал. 1 от ЗУТ изготвянето на оценки и определянето на размера и изплащането на обезщетения в изрично предвидените в закона случаи се извършват по пазарни цени, определени от комисия, назначена от кмета на общината. По аргумент от § 1, т. 2 от ДР на Закона за общинската собственост във вр. чл. 210, ал. 1 от ЗУТ и чл. 46, ал. 2 от закона за нормативните актове за прилагането на метода на сравнителните продажби са релевантни сделките, сключени в рамките на 12 месеца преди датата на възлагане на оценката и вписани в службата по вписванията по местонахождението на имота.

По правилото на чл. 1, т. 3 във вр. чл. 3, ал. 1 от Наредба за реда за определяне на цени на земеделските земи /обн., ДВ, бр. 64 от 5.06.1998 г., в сила от 5.06.1998 г. паричната равностойност на земеделската земя при изкупуване, продажба, замяна, учредяване на ограничени вещни права и сервитути или друга сделка между държавата и физически или юридически лица се определя на база начални цени, отразяващи размера на капитализираната поземлена рента (годишно рентно плащане на един декар х 25) според категориите на земеделските земи и пазарните условия в страната.

Съдът намира, че за нуждите на настоящото производство следва да се съобрази и Решение № 6 от 4.07.2006 г. на Конституционния съд на Република България по конституционно дело № 5/2006 г., с което е дадено задължително тълкуване на понятието „равностойно парично обезщетение“, а именно според Конституция на РБ равностойно парично обезщетение ще е това, което позволява на засегнатия от отчуждаването собственик да получи адекватна обезщета. Определянето на равностойно парично обезщетение без спазването на ясни обективни критерии не е в интерес и винаги може да злепостави интересите на собствениците на принудително отчуждени имоти. Това е така, защото влиянието на субективния фактор при определянето на обезщетението, което не се ръководи от еднакви обективни критерии, води до отклонение от реалната оценка в една или друга посока.

При тази фактическа и правна обстановка съдът намира, че оспореният административен акт е издаден от компетентен административен орган, в предписаната от закона форма. Неоснователни са възраженията на оспорващите за нередовност в действията и състава на комисията по чл. 210 от ЗУТ. Комисията е провела дейността си въз основа на изрична заповед на кмета на общината, поради което не може да се сподели позицията, че не е притежавала съответната материална компетентност. Специалната разпоредба на закона не поставя изисквания относно квалификация, ценз и трудови/служебни правоотношенията на лица, заети в комисията. В случая правната и житейска логика действително налагат за нуждите на оценката да вземат участие лицензирани оценители, но тук следва да се отчете и спецификата на конкретното производство. На първо място правоимащото и заинтересовано лице  „Електроенергиен системен оператор“ ЕАД е организирало изготвянето на оценка от лицензиран оценител, която да служи като предложение до комисията по чл. 210 от ЗУТ. На следващо място тази оценка е проверена от друг независим лицензиран оцените по инициатива на кмета на общината. Едва след тези предходни фази е конституирана и комисията по чл. 210 от ЗУТ, която по смисъла на закона има за задача да определи пазарната цена, която ще послужи за база на съответното обезщетение. В случая комисията е споделила изводите на лицензираните оценители, поради което действията й не са извън предоставената й предметна компетентност.

 Въпреки гореизложеното  съдът намира, че оспореният административен акт е издаден при съществени процесуални нарушения и в противоречие с материалноправните норми и целта на закона.

Съдът намира, че определената с решение на комисия по чл. 210 от ЗУТ при община Първомай оценка за процесните  имоти е незаконосъобразна. Същата почива на данни от офертни цени и по никакъв начин не отговора принципа за спазването на ясни обективни критерии при определяне на обезщетението. В този аспект съдът възприема предложения от страна на допълнителната съдебна експертиза размер на обезщетение за справедлив , доколкото същият почива на данни от реални сделки, изповядани около 12 месеца преди оценката /11.04.2017г/.

Предвид изхода на делото претенцията на жалбоподателите за присъждане на съдебни разноски се явява основателна до размер 1694, съобразно приложения списък / л.223/.

Ето защо, Съдът

Р Е Ш И:

ИЗМЕНЯ  по жалба на „Ники Агро“ ЕООД, ЕИК ********* със седалище и адрес на управление: гр.Първомай, ул. Братя Миладинови“ № 7 , с управител Н.П.А.на  Решение по протокол от 29,03,2018г. на Комисия по чл. 210, ал. 1 от Закона за устройството и територията (ЗУТ), назначена със Заповед № РД-15-119/01.03.2018г. на Кмета на Община Първомай с което са определени паричните обезщетения, както следва :  1. За поземлен имот с № 07675.45.22, със стар номер № 045022, представляващ „нива", категория четвърта, с площ от 10, 211 дка (десет декара и двеста и единадесет кв.м), засегнатата площ от сервитута е 1,680 (един декар шестстотин и осемдесет кв.м), като УВЕЛИЧАВА размера на определеното равностойно парично обезщетение от 1028 лв. на 2829,71лв.     и  2. За поземлен имот с идентификатор № 07675.43.21, със стар номер 043021, представляващ „Нива", категория трета, с площ от 5,798 дка (пет декара седемстотин деветдесет и осем кв.м), засегнатата площ от сервитута е 0, 930 дка (деветстотин и тридесет кв.м), като УВЕЛИЧАВА размера на определеното равностойно парично обезщетение  от 572лв на 2075,34лева.

ОСЪЖДА община Първомай да заплати на „Ники Агро“ ЕООД, ЕИК ********* със седалище и адрес на управление: гр.Първомай, ул. Братя Миладинови“ № 7 , с управител Н.П.А.сумата от 1694 ( хиляда шестстотин деветдесет и четири) лева, представляваща направени по делото разноски.

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховния административен съд на Република България в четиринадесет дневен срок от съобщаването на страните за неговото изготвяне.

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: