Решение по дело №1947/2019 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 2237
Дата: 21 ноември 2019 г. (в сила от 21 ноември 2019 г.)
Съдия: Таня Райкова Димитрова Стоянова
Дело: 20197050701947
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 11 юли 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

………….

гр. Варна, …………………….год.

 

В    И М Е Т О    Н А    Н А Р О Д А

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ВАРНА, XXV състав, в публично заседание на пети ноември през две хиляди и деветнадесета година, в състав:

                                                            СЪДИЯ: ТАНЯ ДИМИТРОВА

при секретаря Виржиния Миланова, като разгледа докладваното от съдия Таня Димитрова административно дело № 1947/2019 г. по описа на АдмС – Варна, за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 268 от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс (ДОПК).

Образувано е по жалба на „ЕКОБУЛГАРСТРОЙ“ ООД с ЕИК *********, с адрес на управление гр. Варна, подадена чрез адв. Е.В., срещу Решение № 198 от 21.06.2019 г. на Директора на ТД на НАП Варна, с което е оставена без уважение жалбата на оспорващия срещу действие на публичен изпълнител, обективирано в Протокол за опис с изх. № С190022-028-001269/29.05.2019 г. по изп. дело № 21090002061/2009 г., съставен от П.Т на длъжност публичен изпълнител в дирекция „Събиране“ при ТД на НАП София.

Оспорващият настоява, че обжалваното решение е нищожно като издадено от некомпетентен орган. Доколкото предмет на обжалване по административен ред е акт на публичен изпълнител при ТД на НАП София, според оспорващия, решаващият орган, материално компетентен да се произнесе е директорът на ТД на НАП София, а не директорът на ТД на НАП Варна. Сочи се, че ако се приеме доводът в обжалваното решение, че след като има образувано изпълнително производство същото се изпраща на компетентната дирекция след приключване на съответния етап, съответното действие, то още с по-голяма сила идва и закономерният извод, че директорът на ТД на НАП София е следвало да се произнесе по жалбата и чак след това да се изпрати на компетентната дирекция. Алтернативно се поддържа, че обжалваното решение е неправилно и незаконосъобразно, издадено при съществени нарушения на процесуалните правила и в противоречие с материалния закон. Изтъква се, че и публичният изпълнител, съставил процесния опис от 03.05.2019 г., няма правомощията и компетенциите да извърши процесното изпълнително действие, тъй като оспорващото дружество е със седалище и адрес на управление в гр. Варна, респ. и описът от 03.06.2019 г. като действие е нищожен. Оспорващият се позовава на нормите на чл. 7, ал. 1 и ал. 2 и чл. 8, ал. 1, т. 3, чл. 12, ал. 4 от ДОПК и на липсата на данни за писмено искане за проверка по делегация по чл. 46 от ДОПК. На следващо място се твърди, че в нарушение на чл. 233, ал. 2 от ДОПК, протоколът за опис на недвижими имот няма предвиденото съдържание – няма посочен размер на вземането, а и в нарушение на чл. 233, ал. 4 и ал. 5 от ДОПК по отношение на недвижимия имот не е налице справка от Службата по вписванията гр. Смолян и незаконосъобразно и неясно е как е определена временната оценка на недвижимия имот.

Ответникът – Директорът на ТД на НАП Варна, чрез процесуалния си представител – Х.А., с писмени бележки и в хода по същество излага доводи за неоснователност на жалбата, позовавайки се на изложените в обжалваното решение съображения. В подкрепа на твърдението, че оспореният акт е правилен и законосъобразен, се сочи, че промяната на седалището и адреса на управление на оспорващото дружество е извършена на дата 30.05.2019 г., а съобщението за насрочване на описа е изготвено на 17.05.2019 г. и връчено в деня на описа – 03.06.2019 г., като публичният изпълнител стриктно е изпълнил работна Процедура № С2, Версия В „Действия на публичните изпълнители при промяна на седалището и адреса на управление на задълженото лице“. Настоява се, че описът съдържа изискуемите реквизити и че няма законово изискване същият да съдържа размер на вземането. Изтъква се, че вписаната оценка е временна, а и към преписката са приложени Справка от кадастралната карта за поземлен имот с идентификатор 67653.912.309, издадена от СГКК гр. Смолян, Справка за собствениците и носителите на други вещни права за имот, като в описа е вписано, че няма заявени права от трети лица по отношение собствеността на имотите. Искането е да се отхвърли жалбата и да се присъди юрисконсултско възнаграждение.

Жалбата е подадена в законоустановения в чл. 268, ал. 1 от ДОПК 7-дневен срок, от легитимирано лице и при наличие на интерес от обжалване, поради което е допустима. Оспореният акт е съобщен на оспорващия на 02.07.2019 г., видно от известие за доставяне на л. 67 от адм. преписка, а жалбата е подадената по пощата на 09.07.2019 г. предвид клеймото на пощенския плик и разписката за плащане, издадена от „Български пощи“ (л. 8 и л. 34 от делото)

Административният съд, след като разгледа доводите, изложени в жалбата, фактите, които се извеждат от приложените по делото доказателства, становищата на страните и в рамките на задължителната проверка по чл. 160 от ДОПК, приема за установено от фактическа и правна страна следното:

Съобразно разпоредбата на чл. 268, ал. 1 от ДОПК и заявеното с жалбата, предмет на настоящото производство е преценката за законосъобразността на Решение № 198/21.06.2019 г. на директора на ТД на НАП Варна, с което е оставена без уважение жалбата на оспорващия срещу действие на публичен изпълнител, обективирано в Протокол за опис с изх. № С190022-028-001269/29.05.2019 г. по изп. дело № 21090002061/2009 г., съставен от П.Т на длъжност публичен изпълнител в дирекция „Събиране“ при ТД на НАП София.

Относими към производство по издаване на обжалваното решение са следните фактически и правни установявания по делото:

В ТД на НАП София е образувано изпълнително дело № 21090002061/2009 г. срещу „ЕКОБУЛГАРСТРОЙ“ ООД за незаплатени в срок публични задължения.

С Постановление за налагана на обезпечителни мерки с изх. № 2061/2009/000289/19.11.2013 г., издадено от публичен изпълнител при ТД на НАП Пловдив, офис гр. Смолян, за обезпечаване на вземанията по изп. дело № 2061/2009 г. е наложена възбрана върху: а/ поземлен имот 67653.912.309; б/ поземлен имот 67653.911.119, ведно с построените в имота сгради с идентификатори 67653.911.119.1, 67653.911.119.2, 67653.911.119.3, 67653.911.119.4, 67653.911.119.5, 67653.911.119.6, 67653.911.119.7, 67653.911.119.8 и 67653.911.119.9.

От главен публичен изпълнител при ТД на НАП София П.Т е изготвено съобщение за насрочване на опис с изх. № С190022-110-0001484/17.05.2019 г. до „ЕКОБУЛГАРСТРОЙ“ ООД, с което дружеството като длъжник по ИД № 21090002061/2009 г. по описа на ТД на НАП София се уведомява за насрочване на опис на 03.06.2019 г. от 14:30 ч. в гр. Смолян, ул. „Миньорска“ и УПИ Х-Озеленяване, кв. 3 на въпросните имоти, за които е наложена възбрана с посоченото по-горе постановление за налагана на обезпечителни мерки. Съобщението е връчено на дружеството на 03.06.2019 г., т.е. в деня на описа.

Видно от Протокол за опис с изх. № С190022-028-0001269/29.05.2019 г. главен публичен изпълнител при ТД на НАП София П.Т е извършил въпросния опис на 03.06.2019 г. в присъствието и на двамата представляващи „ЕКОБУЛГАРСТРОЙ“ ООД, с определена временна оценка 2 400 000 лева.

В 7-дневния срок от извършване на действието, същото е било обжалвано от „ЕКОБУЛГАРСТРОЙ“ ООД пред директора на ТД на НАП София с доводи, идентични с тези в жалбата до съда, а именно за нищожност на действието – опис като извършено от некомпетентен публичен изпълнител предвид промяната на седалището и адреса на управление на дружеството, за липсата на посочване на размера на вземането и за неправилна и незаконосъобразно определена временна оценка.

За да остави без уважение жалбата, директорът на ТД на НАП Варна приема следното:

          Протоколът за опис е издаден от компетентен орган – главен публичен изпълнител, в кръга на предоставените му от закона правомощия и в предписаната от закона форма. Прието е, че стриктно е изпълнена работата по Процедура № С2 Версия В „Действия на публичните изпълнители при промяна на седалището и адреса на управление на задължено лице“, според която когато към момента на преместване на лицето има образувано изпълнително дело и насрочено изпълнително действие, т.е. има определена дата за действието и лицата са уведомени, същото се изпраща на новата компетентна ТД, след като приключи съответното действие. Констатирано е, че промяната на седалището и адреса на управление на дружеството е извършена на 30.05.2019 г., както и че съобщението за насрочване на описа е изготвено на 17.05.2019 г. и връчено в деня на описа – 03.06.2019 година. Позовавайки се на Процедура № С37 Версия Б „Извършване на опис на движими/недвижими вещи“, директорът на ТД на НАП Варна намира, че не съществува пречка съобщението за опис да бъде връчено в деня на описа. Посочено е, че след приключване на описа изпълнителното дело е изпратено на компетентната териториална дирекция – ТД на НАП Варна.

         Оспореният опис съдържа всички необходими реквизити, визирани в чл. 233, ал. 2 от ДОПК, като няма законово изискване същият да съдържа размер на вземането. По отношение възражението във връзка с оценката на имотите органът се позовава и цитира нормата на чл. 233, ал. 5 от ДОПК. Посочено е и че към преписката са приложени Справка по кадастралната карта за поземлен имот с идентификатор 67653.912.309, издадена от СГКК Смолян и Справка за собствениците и носителите на други вещни права за един имот от КРНИ за същия имот, като в описа е вписано, че няма заявени права от трети лица по отношение собствеността на имотите.

 

При преценката за валидността на оспорения акт, съобрази следното:

Действията на публичния изпълнител могат да се обжалват от длъжника или от третото задължено лице пред директора на компетентната териториална дирекция чрез публичния изпълнител, който ги е извършил – арг.: чл. 266, ал. 1 от ДОПК.

Компетентността на административните органи по място, по материя и по степен винаги е законоустановената.

Общият принцип за териториалната компетентност относно актовете, издавани по реда на ДОПК е определен с нормата на чл. 7, ал. 1 от ДОПК, според която актовете по ДОПК се издават от орган по приходите, съответно от публичен изпълнител, от компетентната териториална дирекция. Правилата за определяне на последната се съдържат в разпоредбата на чл. 8, като критериите за това са с оглед на субектите, от чието име или срещу които е образувано административно производство.

Доколкото образуваното в случая административно производство срещу оспорващия е срещу местно юридическо лице, компетентната териториална дирекция на НАП относно това производство, освен ако не е предвидено друго, е териториалната дирекция по седалището му – чл. 8, ал. 1, т. 3 от ДОПК.

В случая, предвид седалището на „ЕКОБУЛГАРСТРОЙ“ ООД към момента на образуване на изпълнително производство № 21090002061/2009 г. в гр. София и независимо от промяната на седалището на дружеството на 30.05.2019 г. в гр. Варна, компетентната териториална дирекция се явява ТД на НАП София. Този извод се основава на разпоредбата на чл. 7, ал. 4 от ДОПК, според която при промяна в обстоятелствата, обуславящи териториалната компетентност, производството се довършва от органа, който го е започнал. През призмата на настоящия казус, нормата на чл. 7, ал. 4 от ДОПК се явява именно „предвиденото друго“ по смисъла на чл. 8, ал. 1 от ДОПК, поставено като опция за определяне на компетентната териториална дирекция, която е различна от седалището на местното юридическо лице в случая.

            Обстоятелството, че в разпоредбата на чл. 7, ал. 4 от ДОПК законодателят е използвал израза „довършване на производството“, а не „довършване на действието“, ясно сочи, че при промяна в обстоятелствата, обуславящи териториалната компетентност (каквото обстоятелство се явява промяната на седалището на оспорващото дружество), изпълнителното производство в случая следва да се довърши от органа, който го е започнал – публичният изпълнител при ТД на НАП София. Т.е. обстоятелството, свързано с промяна на седалището на дружеството, не е от значение и не променя териториалната компетентност на публичния изпълнител и на решаващия орган, поради което в случая компетентен да се произнесе по жалбата на „ЕВРОБУЛГАРСТРОЙ“ ООД е директорът на ТД на НАП София.

            Трайна е практиката в аналогични случаи на промяна на седалището на местно юридическо лице или на адреса на физическо лице след образуването на ревизионното производство, че компетентната ТД на НАП и компетентният решаващ орган са тези по седалището на юридическото лице или адреса на физическото лице към момента на образуване на ревизионното производство (например Решение № 4945 от 3.04.2019 г. на ВАС по адм. д. № 15375/2018 г., I о., докладчик председателят Ф.Н.).

            Съдът намира, че разпоредба на чл. 7, ал. 4 от ДОПК намира приложение и в изпълнителното производство, като същата е относима и към определяне на компетентния публичен изпълнител, и към определяне на компетентния директор на териториална дирекция, който следва да се произнася по жалби срещу действия по изпълнението.

С оглед на всичко гореизложено компетентният орган да се произнесе по жалба „ЕКОБУЛГАРСТРОЙ“ ООД е директорът на ТД на НАП София, до когото е и подадена жалбата с искане за отмяна на действията по извършване на процесния опис на 03.06.2019 година.

            Изводът е, че в случая оспореното Решение № 198/21.06.2019 г. на Директора на ТД на НАП Варна е издадено от некомпетентен орган, което като съществен порок на административния акт влече като законова последица неговата нищожност.

            Процедурите, на които се позовава ответникът, във връзка с изпращането на изпълнителното дело в случаите на промяна на седалището на местно юридическо лице в компетентната ТД на НАП по новото седалище, не обвързват съда, още повече, че в случая правилното тълкуване на нормите на ДОПК ясно разписват компетентността, а както се посочи, същата е законоустановена.

            Предвид така установената от съда нищожност на оспорения акт не се явява необходимо разглеждането на останалите предпоставки, релевантни за законосъобразността на оспорения акт.

С оглед изхода на правния спор претенцията на ответника за присъждане на разноски е неоснователна. Жалбоподателят не е направил искане за присъждане на разноски, поради което такива съдът не следва да му присъжда.

Така мотивиран и на основание чл. 268 от ДОПК, съдът

Р   Е   Ш   И   :

ОБЯВЯВА НИЩОЖНОСТТА по жалба от „ЕКОБУЛГАРСТРОЙ“ ООД с ЕИК *********, с адрес гр. Варна, подадена чрез адв. Е.В., на Решение № 198 от 21.06.2019 г. на Директора на ТД на НАП Варна, с което е оставена без уважение жалбата на оспорващия срещу действието на публичен изпълнител, обективирано в Протокол за опис с изх. № С190022-028-001269/29.05.2019 г. по изп. дело № 21090002061/2009 г., съставен от П.Т на длъжност публичен изпълнител в дирекция „Събиране“ при ТД на НАП София.

ИЗПРАЩА на ТД на НАП София жалбата на „ЕКОБУЛГАРСТРОЙ“ ООД с ЕИК ********* срещу действието на публичен изпълнител, обективирано в Протокол за опис с изх. № С190022-028-001269/29.05.2019 г. по изп. дело № 21090002061/2009 г., съставен от П.Т на длъжност публичен изпълнител в дирекция „Събиране“ при ТД на НАП София, за произнасяне по компетентност.

Решението не подлежи на обжалване.

                                                                        СЪДИЯ: