Решение по дело №84/2020 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 302
Дата: 25 февруари 2020 г. (в сила от 16 декември 2020 г.)
Съдия: Марина Христова Николова
Дело: 20207040700084
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 10 януари 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

 

       302                       25.02.2020 г.                    гр. Бургас

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД гр. Бургас, осемнадесети състав, в публично заседание на тринадесети февруари, две хиляди и двадесета година, в състав:

                                                           СЪДИЯ: МАРИНА НИКОЛОВА

 

при секретаря Гергана Славова, като разгледа докладваното от съдията административно дело № 84 по описа за 2020 г. на Административен съд - Бургас и за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по чл.145 - 178 от Административнопроцесуалния кодекс (АПК), във връзка с чл.76, ал.5 от Закона за здравното осигуряване (ЗЗО).

Образувано е по жалба на „МБАЛ - ЛАЙФ ХОСПИТАЛ“ ЕООД, ЕИК: *********, представлявано от управителя д-р М.Д., против заповед за налагане на санкции № РД-25-1810/06.12.2019 г. на директора на Районната здравноосигурителна каса – Бургас (РЗОК) в частта по точка 2.1, с която на жалбоподателя, на основание чл.402, ал.3 от НРД за медицинските дейности за 2018 година, е наложена санкция – финансова неустойка в размер на 200 лева.

Според изложените в жалбата възражения, оспорената заповед е издадени при съществени нарушения на административнопроизводствените правила. Иска се отмяна на заповедта в оспорената част.

В съдебно заседание жалбоподателят, чрез представител по пълномощие - адвокат G=, поддържа жалбата. Иска отмяна на заповедта в оспорената част и претендира разноски.

Ответникът, чрез представител по пълномощие – юрисконсулт Й., оспорва жалбата. Представя административната преписка и иска жалбата да бъде отхвърлена като неоснователна. Претендира юрисконсултско възнаграждение и прави възражение за прекомерност на заплатения адвокатски хонорар. Депозира писмени бележки.

Административен съд - Бургас, като взе предвид доводите на страните, събраните по делото доказателства и съобрази закона, намира за установено от фактическа страна следното:

Между НЗОК, представлявана от Директора на РЗОК Бургас и „МБАЛ - ЛАЙФ ХОСПИТАЛ“ ЕООД има сключен индивидуален договор № 020623/17.05.2018 год. за оказване на болнична помощ по клинични пътеки (л.22). Със заповед № РД-25-1618/30.10.2019г. (л.18), на основание чл.20, ал.1, т.2 и чл.72, ал.3 от ЗЗО и глава XX и XXI от НРД за медицинските дейности за 2018г., директорът на РЗОК – Бургас е наредил извършване на проверка на „МБАЛ - ЛАЙФ ХОСПИТАЛ“ ЕООД, със срок на проверката до 30.11.2019г., вид и обхват на проверката – пълна, със следните задачи:

1. Контрол по отчетените ИЗ за дейност м.Октомври 2019г. по приложение № 2.

2. Контрол относно спазване на изискванията на НРД за МД 2018г. и ЗЗО по отношение за дейност м.Октомври 2019г., с вложено медицински изделия, заплащани от НЗОК извън цените на КП.

3. Контрол по писма от Управителя на лечебното заведение.

4. Контрол по справки от РЗОК – Бургас.

Със заповедта са определени и служителите – контрольори, които да извършат проверката, като е указано, за резултатите от същата да бъде съставен и връчен протокол в два екземпляра - един за обекта на проверката и един за РЗОК Бургас.

В изпълнение на заповедта, в периода 31.10.2019 год. – 11.11.2019 год. определените контрольори са извършили проверката, резултатите от която са описали в протокол № 1273/12.11.2019г. (л.16-17). Според т.2 от протокола проверяващите при извършената проверка са установили документални нарушения – 2.1 ЗОЛ Георги Иванов с ЕГН: ********** е хоспитализирано с ИЗ № 8157 от 07.10.2019г. до 09.10.2019г. по КП № 232 с диагноза: Термично изгаряне от втора степен в областта на подбедрицата. Посочено е, че вместо соматичен статус е написано – „за възрастта“. Конкретизирано е, че „Соматичен статус се състои от – Общо състояние, Дихателна система, Сърдечносъдова, Корем, Крайници и Локален статус.“. Като нарушени са посочени разпоредбите на чл.55, ал.2, т.5 от ЗЗО, чл.277, чл.369, ал.1 от НРД за медицинските дейности за 2018г.

В докладна записка (л.10) до директора на РЗОК – Бургас, установеното нарушение е квалифицирано по л.55, ал.2, т.5 от ЗЗО, чл.277, чл.369, ал.1 от НРД за медицинските дейности 2018г. и е посочено, че изпълнителят подлежи на санкция, съгласно чл.402, ал.3 от НРД за медицинските дейности за 2018г. в размер от 200 до 500 лева.

Въз основа на тези констатации е издадена оспорената заповед (л.9), като на основание чл.74 ал.5 от ЗЗО и чл.408, ал.1 от НРД за медицинските дейности за 2018г., в оспорената част по т.2.1 дружеството е санкционирано, на основание чл.402, ал.3 от НРД за медицинските дейности за 2018г., с финансова неустойка в размер на 200 лева.

Административен съд - Бургас в настоящия си състав, въз основа на приетите за установени факти, счита следното от правна страна:

Жалбата е подадена срещу заповед, за която е предвидена възможност за съдебен контрол, от надлежна страна - лице, чиито права и законни интереси са засегнати неблагоприятно, в преклузивния 14-дневен срок по чл. 149, ал. 1 от АПК и в съответствие с изискванията по чл. 150, ал. 1 от АПК за форма и съдържание, поради което се явява процесуално ДОПУСТИМА.

Разгледана по същество, жалбата се явява ОСНОВАТЕЛНА по следните съображения:

На първо място, обжалваният административен акт е издаден от компетентен орган в кръга на неговите правомощия, въз основа на нормативно установени, предшестващи издаването му действия и в предвидената от закона форма. Обжалваната заповед е издадена от директора на РЗОК гр. Бургас, действащ при спазване на териториалния обхват на правомощията и предоставената му от закона материална компетентност по  чл. 74, ал. 5 от ЗЗО.

Според чл. 74, ал. 2 от ЗЗО, контролните органи по чл. 72, ал. 2 от ЗЗО (длъжностни лица – контрольори, определени със заповед на директора на РЗОК) осъществяват дейността си чрез планови и внезапни проверки и по повод подадени жалби.

Съгласно  чл. 74, ал. 5 от ЗЗО, когато лицето – обект на проверката, не изрази становище по ал. 4 или изразеното от него становище не съдържа възражения по направените от длъжностното лице по ал. 3 констатации, управителят на НЗОК, съответно – директорът на РЗОК издава заповед, с която налага санкция.

В случая, проверката е инициирана по заповед на директора на РЗОК – Бургас, възложена е на конкретни длъжностни лица, притежаващи изискуемите по закон компетентност и правомощия (контрольори в отдел ДКИОД) и е приключила по установения в чл. 74, ал. 3 от ЗЗО ред - със съставяне на протокол № 1273/12.11.2019 г., съдържащ резултатите от фактическа страна.

В 7-дневен срок от връчването на протокола по ал. 3 на чл. 74 от ЗЗО, жалбоподателят не е дал писмено становище пред директора на РЗОК Бургас, по направените констатации. Не е подадено и възражение срещу констатациите и по реда на чл. 75, ал. 1 от ЗЗО до Арбитражна комисия. За това правилно административният орган е издал обжалваната заповед по реда на  чл. 74, ал. 5 от ЗЗО.

Оспорения административен акт е мотивиран, доколкото съдържа фактически и правни основания за неговото издаване, макар и същите да са оскъдни. Съдът намира обаче, че оспорената заповед в обжалваната й част по т. 2.1 е незаконосъобразна.

Описаните в заповедта фактически основания реално преповтарят отразеното в протокол № 1273/12.11.2019г. на контрольорите в отдел ДКИОД. От така даденото в протокола описание се установява, че органът е открил документално нарушение в ИЗ (История на заболяването) № 8157 от 07.10.2019г. до 09.10.2019г. на ЗОЛ Георги Иванов. Безспорно се установява кой документ има предвид оспорената заповед. Потвърждение, че нарушението се отнася до ИЗ-то са и твърденията в постъпилите по делото писмени бележки на ответната страна по спора. Предвид това, съдът намира за неоснователни възраженията на жалбоподателя в тази насока. Самото нарушение се изразява в това, че в ИЗ № 8157 на ЗОЛ Георги Иванов вместо соматичен статус е написано – „за възрастта“, като според органа соматичния статус се състои от – общо състояние, дихателна система, сърдечно-съдова, корем, крайници и локален статус. Настоящата инстанция не е съгласна с изложените от ответната страна разсъждения, че понятието „соматичен статус“ е едно и също с понятието „обективно състояние“. Соматичният статус е част от обективното състояние. В последното се включва освен соматичния, а и локалния и специализиран статус. Този извод следва от изрично посоченото в чл.287, ал.3 от НРС за МД за 2018г. съдържание на епикризата (първичен медицински документ), където в т.5 е посочено, че епикризата съдържа обективно състояние с локален, соматичен и специализиран статус.

Като нарушени материалноправни норми в оспорената заповед са посочени чл.55, ал.2, т.5 от ЗЗО, чл.277 и чл.269, ал.1 от НРД за МД за 2018г.

Съгласно чл. 55, ал. 2, т. 5 от ЗЗО Националните рамкови договори съдържат документацията и документооборота.

Според чл.277 от НРД за МД за 2018г. изпълнителят на БМП в процеса на диагностика, лечение и обслужване на пациента прилага утвърдени начини на действие, съобразени с указанията за клинично поведение в КП, АПр и КПр, а според чл.369, ал.1 от НРД за МД за 2018г. (отм.) Дейностите по КП, АПр и КПр се извършват в съответствие с алгоритмите по приложния № 17, 18 и 19 и се отразяват в посочените в тези алгоритми документи.

Няма спор, че при водене на документацията за медицинската дейност следва да се спазват определени правила и изисквания. При липсата обаче, на изрична нормативна уредба какво е необходимото и задължително съдържание на ИЗ-то, съдът не установява да е извършено документално нарушение по смисъла на чл.402, ал.3 от НРД за МД за 2018г. в процесния случай. След преглед на приложения № 17, 18 и 19 към НРД за МД за 2018г., към които препраща чл.369, ал.1 от НРД за МД за 2018г. съдът не установи изрично въведено в тях изискване за начина на попълване на историята на заболяването и по-конкретно съдържанието на обективното състояние и соматичния статус на пациента, а единствено какъв е съответния алгоритъм при заболяването и  какво следва да бъде прикрепено към ИЗ-то. Указания за попълване на ИЗ не се съдържат нито в Националния рамков договор за медицинска дейност за 2018г., нито в приложенията към него. ИЗ-то не е сред първичните медицински документи, за които в Приложение №2 към НДР за МД за 2018г. са дадени указания за тяхното попълване. Видно от съдържанието на ИЗ № 8157 на ЗОЛ Георги Иванов, в поле „обективно състояние“ е вписано какво е общото състояние на пациента (добро), соматични статус, който според написаното отговаря за възрастта му и локалния статус – изгаряне от II-ра степен на подбедрицата с некрози около 8%. В изпълнение на посочения в Приложение № 17 към НРД за МД за 2018г. алгоритъм за действие за КП № 232, към процесната ИЗ № 8175 от 07.10.2019г. – 09.10.2019г. са прикрепени извършените медико-диагностични изследвания на ЗОЛ Георги Иванов и са отразени проведените му за дните процедури.  Между страниците на ИЗ-то се откриват температурен лист, ЕКГ, консултация с кардиолог, лабораторни изследвания и др. изследвания – всички те свързани с общото състояние на ЗОЛ Иванов и установени в деня на постъпване на пациента в „МБАЛ - ЛАЙФ ХОСПИТАЛ“ ЕООД (07.10.2019г.). Същите безспорно отговарят на изискванията, уредени в Приложение № 17 към НРД за МД за 2018г.

С оглед на изложеното, съдът не намира основание да приеме доводите на ответната страна за начина, по който е описан в история на заболяването соматичния статус на пациента, като основание за налагане на финансова неустойка. Предвид което, настоящият съдебен състав счита, че издаденият административен акт като незаконосъобразен – противоречащ на посочените в него материалноправни разпоредби, следва да бъде отменен.

Предвид изхода на спора и своевременно направеното искане за присъждане на разноски такива следва да бъдат присъдени в полза на жалбоподателя, които съобразно приложения по делото списък с разноските възлизат на 550 лева (50 лева държавна такса и 500 лева адвокатско възнаграждение). В случая, съдът намира, че направеното в съдебно заседание възражения за прекомерност на адвокатското възнаграждение се явява основателно, предвид материалния интерес по настоящото дело и липсата на фактическа сложност на спора – делото е разгледано в едно съдебно заседание. Ето защо, съдът приема, че справедлив и обоснован се явява определения в чл. 8, ал. 1, т. 1 от Наредба № 1 за минималните размери на адвокатските възнаграждения размер, а именно 300 лева. Предвид изложеното, на „МБАЛ - ЛАЙФ ХОСПИТАЛ“ ЕООД следва да се присъди сумата от 350 лева, представляваща разноски в настоящото съдебно производство (50 лева държавна такса и 300 лева за адвокатско възнаграждение).

Мотивиран от горното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, Административен съд – Бургас, осемнадесети състав

 

Р  Е  Ш  И  :

 

ОТМЕНЯ по жалба на „МБАЛ - ЛАЙФ ХОСПИТАЛ“ ЕООД, ЕИК: *********, представлявано от управителя д-р М.Д. заповед за налагане на санкции № РД-25-1810/06.12.2019 г. на директора на Районната здравноосигурителна каса – Бургас, в частта по точка 2.1, с която на жалбоподателя, на основание чл.402, ал.3 от НРД за медицинските дейности за 2018 година, е наложена санкция – финансова неустойка в размер на 200 лева.

ОСЪЖДА РЗОК Бургас да заплати на „МБАЛ - ЛАЙФ ХОСПИТАЛ“ ЕООД, ЕИК: ********* разноски по делото за настоящата съдебна инстанция в размер на 350 лева.

РЕШЕНИЕТО може да се обжалва с касационна жалба пред Върховния административен съд, в 14 - дневен срок от съобщаването му на страните.

 

СЪДИЯ: