Решение по дело №375/2021 на Административен съд - Враца

Номер на акта: 378
Дата: 11 ноември 2021 г. (в сила от 7 декември 2021 г.)
Съдия: Севдалина Василева
Дело: 20217080700375
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 25 юни 2021 г.

Съдържание на акта

 РЕШЕНИЕ

№ 378

гр. Враца, 11.11.2021г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВРАЦА, трети състав, в публично заседание на 14.10.2021г. /четиринадесети октомври две хиляди двадесет и първа година/ в състав:

 

АДМ. СЪДИЯ: СЕВДАЛИНА ВАСИЛЕВА

 

при секретаря ДАНИЕЛА ВАНЧИКОВА и с участието на прокурор ВЕСЕЛИН ВЪТОВ, като разгледа докладваното от съдия ВАСИЛЕВА адм. дело № 375 по описа на АдмС – Враца за 2021г., и за да се произнесе, взе предвид следното:                        

 

           Производството е по чл.145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/ във вр.чл.32 от Закона за администрацията/ЗА/ вр.чл.45 ал.4 от Закона за местното самоуправление и местната администрация /ЗМСМА/.

        Образувано е въз основа на Заповед № ПО -07-5/24.06.2021г. на Областен управител на Област Враца, с която на основание чл.32 ал.1 и 2 от ЗА във вр. чл.45 ал.4 от ЗМСМА е оспорено решение №307 от Протокол №23  от заседание на Общински съвет Козлодуй , проведено на 02.06.2021г., с което е дадено съгласие при реализиране на процедура съгласно чл.78а ал.2 от ППЗСПЗЗ да се извърши промяна в начина на трайно ползване на поземлен имот в землището на *** с ид.№77548.86.211 с площ от 6195 кв.м, от земеделска „*“ в земеделска  „*“, възложено е на Кмета на Община Козлодуй да стартира процедура по промяната на начина на трайно ползване, след което да бъде внесено предложение за вземане на решение за промяна на вида на собствеността от публична в частна и включване на имота в Програмата за управление и разпореждане с имоти, собственост на Община Козлодуй.

          В жалбата се сочи, че взетото решение е незаконосъобразно, тъй като с него се заобикаля закона. Във внесеното от Кмета на Община Козлодуй предложение изрично се сочи, че тази промяна следва да се  направи  във връзка с инвестиционното намерение на  „АЕЦ *** – **“ ЕАД да придобие имота  за разширяване на територията на **, за което имотът следва да бъде  частна общинска собственост, а   начинът му на трайно ползване  „*, *“ допуска същият да  бъде само със статут на  имот, публична общинска собственост. Прави се искане за отмяна на решението. Идентични съображения се развиват в с.з. от процесуалния представител на жалбодателя  * А.А.

           Общинският съвет Козлодуй, чрез процесуалния си представител * П.  не оспорва заповедта и заявява, че действително решението е взето  преди да бъде изготвен  ПУП-ПРЗ  за **.

           Участващият в производството прокурор от Окръжна прокуратура Враца счита оспорването за основателно, тъй като с взетото решение действително се заобикаля  закона, в частност разпоредбата на чл.25 от ЗСПЗЗ, която предвижда, че промяната на предназначението на земеделските земи от „**“ в друг вид се допуска само по изключение, каквото в случая не е налице, а освен това  се сочат две основания  за  приетата промяна, като не са представени доказателства  за нито едно от тях.

          Административният съд, като се запозна с доводите на страните и доказателствата в административната преписка и след извършване на служебна проверка съобразно изискванията на разпоредбата на чл.168 ал.1 от АПК, намира за установено от фактическа и правна страна следното:

          Не се спори, че Община Козлодуй е собственик на поземлен имот с ид.№77548.86.211 с площ от 6195кв.м, с начин на трайно ползване „*“ със статут на  публична общинска собственост, видно от Акт №2756/06.04.2021г., вписан в С. по в.***  с акт №103 т.втори вх.рег. №769/07.04.2021г. и приложената към него скица №15-378075/09.04.2021г. Кметът на Община Козлодуй е направил Предложение с вх.№410-01-161/01.06.2021г.  до ОбС Козлодуй за промяна в начина на трайно ползване на имота в „*“,  което ще даде възможност статутът на имота да бъде променен от публична общинска собственост в частна общинска собственост с оглед реализиране на инвестиционното намерение на   „АЕЦ *** – **“ ЕАД за разширяване на територията на  **. Сочи се, че  земеделските имоти с начин на трайно ползване „**“  могат да бъдат само  публична общинска собственост, което  прави невъзможно разпореждането с него и реализиране на приходи за общината. В подкрепа на  цитираното в предложението инвестиционно намерение е приетото като доказателство писмо вх.№73.00-13/10.03.2021г. на „АЕЦ *** – **“ ЕАД. Предложението е внесено за разглеждане в заседанието на ОбС Козлодуй,на основание чл.80 от ПОДОСНКВА. Разгледано е в заседанието на 02.06.2021г., като е взето оспореното пред съда решение №307 от Протокол 23 от същата дата, с което предложението е прието, като за него са гласували поименно всички присъстващи  19 общински съветници.              

           Жалбата е подадена срещу подлежащ на съдебно обжалване акт, от надлежна страна, по силата на чл.45  ал.4 от ЗМСМА,  в законоустановения 14-дневен срок за обжалване, регламентиран в чл. 149, ал. 1 АПК. Видно от поставения вх.№0800-7-208 решението е получено  от оспорващата страна на 10.06.2021г., а заповедта за оспорването   е изпратена по пощата на 24.06.2021г., видно от клеймото върху пощенския плик,  с оглед на което същото  се явява процесуално допустимо.

            С оглед разпоредбата на чл.168 от АПК съдът е длъжен да  извърши проверка на оспорения административен акт на всички основания, визирани в чл.146 от АПК, вкл. да се произнесе относно нищожността му, дори да няма наведени доводи за това.  Обжалваното  решение  е издадено от компетентен орган, в качеството му на орган на местно самоуправление,  който по силата на чл.21 ал.1 т.8 може да се произнася по въпросите за управлението, ползването и разпореждането с общински имоти. Същото е взето  при спазване на изискуемата писмена форма и съдържа задължителните реквизити, при  необходимия кворум за провеждане на заседанието на  ОбС Козлодуй и при поименно гласуване на  присъстващите общински съветници, отразено в съставения протокол.  От така изложеното  може да се направи извода, че решението не е нищожно.

           Оспореният административен акт  обаче е незаконосъобразен, поради съществено нарушение на  процесуалните правила и поради  нарушаване на материалния закон. Предложението на Кмета на Община Козлодуй е внесено и разгледано в заседание по  реда на чл.80 ал.1 от Правилника за организацията на работата на ОбС, неговите комисии и взаимодействието му с администрацията, без да се изложени каквито и да било мотиви за това. Тази специална процедура за вземане на решения  се прилага при наличие на основанията, визирани в ал.2 на посочената по-горе разпоредба на Правилника, но такива не са посочени от Председателя при внасянето  за разглеждане на предложението, поради което съдът не може да упражни контрол налице ли са били те.

            Освен това, с оспореното решение е нарушен материалния закон, тъй като  промяната на начина на трайно ползване на имота не почива на нито едно от основанията, визирани в чл.25 ал.3 от ЗСПЗЗ, нито е посочен  друг закон, в който това е предвидено. Освен това, посочени са две основания за търсената промяна на начина на трайно ползване -  инвестиционно намерение на трето лице и евентуална възможност за разпореждане с имота с оглед реализирането на това намерение  и на второ място отпадане на предназначението на пасището като такова, което създава неяснота  и възпрепятства съдебния контрол. Безспорно е обаче заобикалянето на закона с оглед  изложените мотиви, че промяната на начина на трайно ползване се  търси,  за промяната на статута на имота от такъв, който е публична общинска собственост в частна общинска собственост.

         С оглед на така установеното  оспорването  на решението, обективирано в Заповед №ПО-07-5/24.06.2021г.  на Областен управител на Област Враца  следва да се уважи, а атакуваното решение  следва да бъде отменено.

         Воден от горното и на основание чл.172 ал.2 вр.чл.146 т.3 и т.4 от АПК съдът

 

 

Р    Е   Ш   И :

 

 

           ОТМЕНЯ РЕШЕНИЕ  №307 от протокол №23 от заседание на Общински съвет Козлодуй, проведено на 02.06.2021г.

           Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховен административен съд чрез Врачански административен съд  в 14-дневен срок от съобщението до страните, че е изготвено.

 

 

 

АДМ.СЪДИЯ: