РЕШЕНИЕ
№528…
гр. Плевен, 23.11.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
ПЛЕВЕНСКИ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, Х
административен състав, в открито съдебно заседание на двадесет и трети
октомври две хиляди двадесет и трета година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ:ЛЮБОМИРА КРЪСТЕВА
при секретаря Цветанка Дачева, като разгледа
докладваното от съдия Любомира Кръстева адм.дело №633 по описа за 2023 г. и на
основание данните по делото и закона, за да се произнесе, взе предвид следното:
Производство по чл. 172 от Закона
за движение по пътищата /ЗДвП/.
Производството е образувано по
жалба с вх.№ 4654/28.07.2023 г. подадена от Р.И.К. с ЕГН**********,***, против
Заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 23-0819-000794/07.07.2023
г. на полицейски инспектор към ОДМВР Варна, сектор Пътна полиция Варна, с която
на основание чл. 171, т. 2А, б.“а“ от ЗДвП е наложена принудителна
административна мярка „прекратяване на регистрацията за срок от 6 /шест/ месеца“ на т.а. Фолксваген Пасат с
рег. №***.
Административният орган е
представил по делото копие от преписката по издаване на оспорената заповед.
Жалбоподателката твърди, че при издаването на процесната
заповед са допуснати нарушения на закона. В съдебното заседание се явява лично и
с адв. Любенов, поддържа жалбата.
Ответникът по жалбата Полицейски
инспектор към ОДМВР Варна, сектор ПП, не се явява и не се представлява.
По делото са събрани писмени доказателства,
представено е заверено копие от административната преписка по издаване на
обжалваната заповед.
Съдът, след като прецени
законосъобразността на обжалвания административен акт с оглед разпоредбата на
чл. 168, ал. 1 във вр. с чл. 146 от АПК, и доводите на оспорващия, след
преценка поотделно и в тяхната съвкупност на събраните по делото доказателства,
намира за установено следното:
Съгласно чл. 171, т.2А, б.“а“ от ЗДвП се прекратява за срок от 6 месеца до една година регистрацията на ППС на
собственик, чието моторно превозно средство е управлявано от лице, което не е
правоспособен водач, не притежава свидетелство за управление, валидно за
категорията, към която спада управляваното от него моторно превозно средство,
или е лишено от право да управлява моторно превозно средство по съдебен или
административен ред, или свидетелството му за управление е временно отнето по
реда на чл. 171, т. 1 или 4 или по реда на чл. 69а от Наказателно-процесуалния
кодекс.
Съгласно чл. 172, ал. 4 от ЗДвП в случаите по чл. 171, т. 2, букви "в",
"к", "л", "м" и т. 2а свидетелството за регистрация на моторното превозно
средство се изземва със съставянето на акта за установяване на
административното нарушение на лицето, управлявало моторното превозно средство,
а в случаите на чл. 171, т. 2а се изземват и табелите с регистрационен номер.
От данните по делото, съдържащи
се в представената административна преписка, се установява, че жалбоподателката
е собственик на МПС товарен автомобил
Фолксваген Пасат с рег. №*** - лист 13 от делото. Автомобилът е даден под наем
на търговско дружество със седалище в гр.Варна, чийто управител е Е.К. (лист 14
и 15 от адм.д. №1642/2023 по описа на АдмС – Варна). Жалбоподателката е
упълномощила лицето Е.К.К. да управлява собствения ѝ автомобил (лист 10
от адм.д. №1642/2023 по
описа на АдмС – Варна).
На 06.07.2023 г. в гр. Варна, ул.
Козлодуй, посока жп гара Варна, до кръстовище с ул. Крали Марко, е извършена
проверка от служител на ОДМВР Варна, сектор ПП, на Е.К.К., водач на МПС Фолксваген
Пасат с рег***, собственост на жалбоподателката. При проверката е установено,
че К. управлява МПС след като е лишен от това право по административен ред –
СУМПС на К.е било отнето. От представената справка за водача е видно, че със
ЗППАМ № 23-0321-000009/15.02.2023 г. на ОДМВР Търговище РУ Попово, на основание
чл. 171, т.1, б.“б“ от ЗДвП е отнето временно СУМПС на К.до решаване на въпроса
за отговорността, но не повече от 18 месеца.
Съгласно чл. 172, ал. 3 от ЗДвП
ПАМ по чл. 171, т.1, б.“б“ от ЗДвП се изпълнява незабавно – със съставянето на
АУАН за нарушението, СУМПС се изземва от водача. Т.е. ЗППАМ №
23-0321-000009/15.02.2023 г. на ОДМВР Търговище РУ Попово е изпълнена и СУМПС
на К.е отнето.
На 06.07.2023 г. против К.е
съставен АУАН № 1007134 за нарушение на чл. 150а, ал.1 от ЗДвП, за това, че
управлява МПС след като му е отнето СУМПС, както е посочено в АУАН „за употреба
на алкохол“.
На 07.07.2023 г. е издадена
заповед за прилагане на принудителна административна мярка по отношение на
собственика на МПС, управлявано от К..
Както по-горе беше посочено, при управление
на МПС от водач, чието свидетелството за управление е временно отнето по реда
на чл. 171, т. 1 от ЗДвП, законът предвижда спрямо на собствениците на МПС да
се приложи принудителна административна мярка „прекратяване на регистрацията на
пътно превозно средство“.
Със съставянето на АУАН на водача
за нарушение по чл. 150а, ал. 1 от ЗДвП, с оглед предходна издадена заповед за
прилагане на ПАМ по чл. 171, т.1, б.“б“ от ЗДвП с отнемане на СУМПС спрямо
него, за административният орган е възникнало задължението за издаване на
оспорената заповед.
Съдът счита, че са били налице
всички материално-правни предпоставки за издаване на оспорената заповед.
Представени са доказателства за материалната компетентност на органа, издал
заповедта (лист 9 от делото).
Пред административния орган до
издаването на заповедта не са представени доказателства, които да опровергават
събраните в административното производство доказателства за наличие на
предпоставки за прилагане на ПАМ. За законосъобразността на наложената ПАМ
значение има единствено наличието на следните предпоставки: наличие на
материална компетентност на издателя на заповедта, съставен АУАН на водача за
нарушение, визирано в чл. 171, т.2а от ЗДвП – управление на МПС след отнемане
на СУМПС, наличие на необходимите реквизити на заповедта като административен
акт, издаване в писмена форма и съответствие с целта на закона.
На първо място е налице безспорна материална
компетентност на издателя на заповедта, видно от представените по делото
Заповед №8121з-1632/02.12.2021 г. на Министър на вътрешните работи и Заповед № 365з-8226/30.12.2021
г. на Директор на ОДМВР – Варна.
Заповедта за прилагане на ПАМ е
издадена в писмена форма.
Актът е мотивиран, включително и
чрез препращане в съдържанието му към съставения на водача АУАН и издадената
ЗППАМ против водача от 15.02.2023 г., с която му е отнето СУМПС, описана е фактическата
обстановка, възприета от органа, и сторените правни изводи.
Няма спор по делото, че жалбоподателят
е бил водач на процесния автомобил. Нарушението, описано в АУАН, съвпада с
хипотезата на чл. 171, т.2а, б.“а“ от ЗДвП – автомобилът на собственика е
управляван от водач с отнето СУМПС.
Органите на ОДМВР Варна, сектор
ПП, са действали в условията на обвързана компетентност и след установяване на
водач с отнето СУМПС по чл. 171, ал. 1 от ЗДвП са били задължени незабавно да
приложат мярката, като прекратят регистрацията и изземат СРМПС.
Представената по делото резолюция
от 11.07.2023 г. на началник група в ОДМВР Варна е за прекратяване на
административно-наказателното производство по съставения АУАН серия GA №1007134 от 06.07.2023 г. поради
образуването на производство за престъпление по чл. 343В, ал.3 от НК. Не е
налице прекратяване на АНП поради липса на нарушение, а прекратяването е поради
констатиране на признак/признаци на извършено престъпление, когато административно-наказателното производство се
прекратява, материалите се изпращат на съответния прокурор, а веществените
доказателства и вещите по чл. 41 от ЗАНН се пазят от административно-наказващия
орган до произнасянето на прокурора.
Това прекратяване не променя
установената фактическа обстановка – МПС, собственост на жалбоподателката, е
управлявано на 06.07.2023 г. от водач, на когото през м.февруари 2023 г. е
отнето СУМПС по реда на чл. 171, ал.1 от ЗДвП. Няма представени никакви доказателства,
че към 06.07.2023 г. К.е притежавал СУМПС и същото не му е било отнето или му е
било върнато.
Съдът намира подадената жалба за
неоснователна.
В условията на обвързана
компетентност контролните органи изпълняват незабавно принудителните мерки по
отношение на собствениците на МПС при установяване на извършено от водача на
МПС нарушение, попадащо в хипотезата на чл. 171, т.2а, б.“а“ във вр. с чл. 171,
т.1 от ЗДвП.
Срокът на действие на ПАМ е
определен в минималния предвиден от закона размер. Издадената заповед не
противоречи и на целта на закона, посочена в чл. 171 от ЗДвП - осигуряване на
безопасността на движението по пътищата и преустановяване на административните
нарушения. Мярката има превантивен характер – да осуети възможността да се
допуснат други правонарушения по ЗДвП за времето, в което е прекратена
регистрацията на МПС.
Издадената заповед е правилна и
законосъобразна, следва да бъде оставена без уважение подадената жалба.
Воден от горните мотиви и на основание чл. 172, ал. 2
от АПК, Плевенски административен съд, десети административен състав,
ОТХВЪРЛЯ като неоснователна жалба
с вх.№ 4654/28.07.2023 г. подадена от Р.И.К. с ЕГН**********,***, против
Заповед за прилагане на принудителна административна мярка №
23-0819-000794/07.07.2023 г. на полицейски инспектор към ОДМВР Варна, сектор
Пътна полиция Варна, с която на основание чл. 171, т. 2А, б.“а“ от ЗДвП е
наложена принудителна административна мярка „прекратяване на регистрацията за
срок от 6 /шест/ месеца“ на т.а.
Фолксваген Пасат с рег №***.
На основание чл. 172, ал. 5 от ЗДвП решението е окончателно и не подлежи на обжалване.
Препис от решението да се връчи
на страните.
Административен съдия
: