Решение по дело №1429/2022 на Районен съд - Пловдив

Номер на акта: 1815
Дата: 23 септември 2022 г.
Съдия: Методи Неделчев Антонов
Дело: 20225330201429
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 11 март 2022 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 1815
гр. Пловдив, 23.09.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ПЛОВДИВ, VII НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в
публично заседание на шести юли през две хиляди двадесет и втора година в
следния състав:
Председател:Методи Н. Антонов
при участието на секретаря Милена В. Георгиева
като разгледа докладваното от Методи Н. Антонов Административно
наказателно дело № 20225330201429 по описа за 2022 година
Производството е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН.
Обжалвано е Наказателно постановление № 22-1030-000738 от
21.02.2022 г. на Началник Сектор в ОД на МВР – гр.Пловдив, Сектор „Пътна
полиция“ гр.Пловдив, с което на П. С. П., ЕГН **********, е наложено
административно наказание за нарушение на чл.140, ал.1 от Закон за
движение по пътищата /ЗДвП/ и на основание чл.175, ал.3, пр.1 от ЗДвП е
наложена ГЛОБА в размер на 200 /двеста/ лева и лишаване от право да
управлява МПС за срок от 6 /шест/ месец, както и на основание Наредба N Iз-
2539/17.12.2012 г. на МВР се отнемат общо 10 контролни точки.
Жалбоподателят П. С. П., в жалбата, в жалба-допълнение и в съдебно
заседание, чрез процесуалния му представител навежда възражения за
незаконосъобразност на обжалваното Наказателно постановление /НП/ и
прави искане за неговата отмяна.
Административнонаказващия орган – Сектор „Пътна полиция“ при ОД
на МВР, гр.Пловдив, редовно призован, не изпраща представител. В молба-
становище поддържа доводи за неоснователност на жалбата и пледира за
потвърждаване на НП. При условията на евентуалност, прави възражение за
прекомерност на адвокатското възнаграждение на насрещната страна и
1
пледира за намаляването му до минимално предвидения такъв.
Пловдивският районен съд – VІІ н.с., като прецени събраните
доказателства по отделно и в тяхната съвкупност, приема за установено
следното:
Жалбата е подадена в срок, допустима е и разгледана по същество е
ОСНОВАТЕЛНА.
На 31.01.2022 г. от актосъставителя Р. С. В. е съставен акт за
установяване на административно нарушение против П. С. П., с ЕГН
********** за това, че на 31.01.2022 г. около 15:45 часа в гр.Пловдив на
бул.“Коматевско шосе“ № 20 жалбоподателят управлявал лек автомобил
„Шевролет Волт“ с рег.№ ..., собственост на „Е.С.“, с Булстат: ***, като МПС
е с изтекли временни регистрационни табели на 29.12.2021г., видно от РВД №
*********. Акосъставителят квалифицирал извършеното като нарушение на
чл.140, ал.1 от ЗДвП. Актът бил предявен на жалбоподателя, който след
запознаване с негово съдържание го подписал без възражения.
Въз основа на така съставения АУАН било издадено обжалваното НП, в
което наказващият орган възприел описаната в акта фактическа обстановка и
посочил, че МПС не било регистрирано по реда, разписан в Наредба № I-45
от 24.03.2000г. за регистриране, отчет, спиране от движение и пускане в
движение, временно отнемане, прекратяване и възстановяване на
регистрацията на МПС и ремаркета, теглени от тях, и реда за предоставяне на
данни за регистрираните ППС. Нарушението било квалифицирано като
неизпълнение на чл.140, ал.1 от ЗДвП, за което на жалбоподателя били
наложени глоба в размер на 200 лв. и лишаване от право да управлява МПС за
срок от 6 месеца, както и на основание Наредба N Iз-2539/17.12.2012 г. на
МВР се отнемат общо 10 контролни точки.
При така възприетата и изложената фактическа обстановка съдът прие,
че ангажираната спрямо П. С. П. административнонаказателна отговорност за
нарушение по чл. 140, ал.1 от ЗДвП следва да отпадне, поради констатирано
несъответствието на изложените в АУАН и в НП обстоятелства по
извършване на процесното нарушение с действително установената по делото
фактология.
За да се допусне едно моторно превозно средство по пътищата,
отворени за обществено ползване, същото следва да бъде регистрирано, така
2
както предвижда чл.140, ал.1 от ЗДвП. Съгласно ал. 2 от същата разпоредба
на ЗДвП условията и редът за регистриране, отчет, спиране от движение и
пускане в движение, временно отнемане, прекратяване и възстановяване на
регистрацията на моторните превозни средства и ремаркета, теглени от тях, и
реда за предоставяне на данни за регистрираните пътни превозни средства се
определя с наредба на министъра на вътрешните работи, съгласувано с
министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията и
министъра на отбраната. Този ред е установен с Наредба № I-45 от 24 март
2000 г. за регистриране, отчет, спиране от движение и пускане в движение,
временно отнемане, прекратяване и възстановяване на регистрацията на
моторните превозни средства и ремаркета, теглени от тях, и реда за
предоставяне на данни за регистрираните пътни превозни средства
/Наредбата/. Според срока на валидност регистрацията на МПС може да бъде
постоянна и временна. Временната регистрация се извършва на превозни
средства, за които има нормативни ограничения за движение или пребиваване
в страната за определен срок. Транзитни табели с регистрационен номер се
издават в предвидените в чл.27, ал.1 от Наредбата хипотези, като срокът на
валидност на транзитните табели с регистрационен номер се посочва в
разрешението за временно движение. Съответно в чл.30, ал.1 от Наредбата е
предвидено предоставяне на временни табели с регистрационен номер със
срок от една година на лице – търговец по смисъла на Търговския закон,
извършващо като основна търговска дейност внос, производство и/или
продажба на превозни средства.
В случая с въведеното в текстови вид в обстоятелствената част на
АУАН и НП деяние, на жалбоподателят е вменено управление на процесното
МПС с изтекли на 29.12.2021г. временни регистрационни табели. Твърдение
за изтекли „временни регистрационни номера“ се съдържа и в свидетелските
показания и актосъставителя, който посочва, че има разлика между временни
и транзитни регистрационни табели. От своя страна от представената по
делото справка по история за ПС с рег.№ ... се установява, че за лек
автомобил „Шевролет Волт“ с посочения регистрационен номер е направена
транзитна регистрация на 29.11.2021г. по реда на чл.27 от Наредбата, за
която обаче видно от изложеното по-горе се предвижда друг режим и срок на
действие, за разлика от този при предоставяне на временни табели с
регистрационни номера. Актосъставителят и наказващият орган обаче не
3
излагат в своите административни актове факти и обстоятелства от
нарушението с твърдение за извършено издаване на транзитен
регистрационен номер на превозното средство, чийто срок на действие е
изтекъл. Напротив, описанието на нарушението, потвърдено и от показанията
на актосъставителя, сочи за предоставяне на временни табели с
регистрационен номер, при което срокът на действие на документа е една
година, така както предвижда чл.10, ал.1 от Наредбата. Ако се приеме, че
регистрацията на лекия автомобил е направена на 29.11.2021 г., както е
посочено в коментираната справка по история за ПС, то тогава към датата на
нарушението и при така направеното описание на нарушението, действието
на регистрацията от една година не би било изтекло. Същевременно обаче и в
двата акта на администрацията се твърди, че е управлявано МПС с изтекли на
29.12.2021г. временни регистрационни табели.
Констатираните противоречия и несъответствия между текстовото
описание на деянието в АУАН и НП и действителната фактическа обстановка
не позволяват да се установи каква е действителната воля на наказващия
орган, респ. да се провери съответствието й със закона. Коментираните
пропуски водят до нарушения на процесуалните правила, неотстраними в
съдебната фаза по обжалване на издаденото наказателно постановление, от
категорията на съществените, тъй като ограничават правата на привлеченото
към административнонаказателна отговорност лице, заставяйки го да се
защитава срещу неясни и неточни формулировки.
По тези съображения съдът намира, че наказателното постановление
следва да се отмени като незаконосъобразно.
Мотивиран от гореизложеното, ПРС – VІІ наказателен състав,
постанови решението си.

РЕШИ:

ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 22-1030-000738 от 21.02.2022
г. на Началник Сектор в ОД на МВР – гр.Пловдив, Сектор „Пътна полиция“
гр.Пловдив, с което на П. С. П., ЕГН **********, е наложено
4
административно наказание за нарушение на чл.140, ал.1 от Закон за
движение по пътищата /ЗДвП/ и на основание чл.175, ал.3, пр.1 от ЗДвП е
наложена ГЛОБА в размер на 200 /двеста/ лева и лишаване от право да
управлява МПС за срок от 6 /шест/ месец, както и на основание Наредба N Iз-
2539/17.12.2012 г. на МВР се отнемат общо 10 контролни точки.
Решението подлежи на обжалване пред Административен съд Пловдив
в 14 – дневен срок от съобщението до страните, че същото е изготвено.
Съдия при Районен съд – Пловдив: _______________________
5