Решение по дело №836/2020 на Районен съд - Пазарджик

Номер на акта: 260041
Дата: 17 февруари 2021 г. (в сила от 9 юни 2021 г.)
Съдия: Ели Асенова Каменова
Дело: 20205220200836
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 12 юни 2020 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ№

 

гр. Пазарджик, 17.02.2021 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

РАЙОНЕН СЪД - ПАЗАРДЖИК, наказателен състав, в публично заседание на седемнадесети декември две хиляди и двадесета година, в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЕЛИ КАМЕНОВА

         

при секретаря Огняна Фурнаджиева, като разгледа докладваното от съдия Е. Каменова АНД № 836 по описа за 2020 г., за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 59 и сл. от ЗАНН.

Образувано е по жалба от В.Й.Г., ЕГН: **********,***, чрез адв. В.П., против Наказателно постановление № 20-0340-000085, издадено на 22.01.2020 г. от Началник на РУ – Септември при ОДМВР - Пазарджик, с което на същия за нарушение на чл. 140, ал. 1 от ЗДвП на основание чл. 175, ал. 3 от ЗДвП е наложено наказание „глоба“ в размер на 200 лв. и лишаване от право да управлява МПС за срок от 6 месеца.

Жалбоподателят в жалбата атакува наказателното постановление като неправилно и незаконосъобразно с подробни доводи за допуснати нарушения на материалния закон и процесуалните правила, като формулира искане за неговата отмяна, алтернативно счита, че са налице условия за квалифициране на случая като маловажен.

В съдебно заседание чрез процесуалния си представител - адв. П. поддържа жалбата и изложените в нея доводи за отмяна на НП. Претендира присъждане на сторените от жалбоподателя разноски за заплатено адвокатско възнаграждение.

Административнонаказващият орган /АНО/ - РУ - Септември не изпраща процесуален представител в съдебно заседание. В писмено становище, с което са изпратени материалите по административно-наказателната преписка, се поддържа, че жалбата е неоснователна, поради което и следва да се остави без уважение, като се излагат съображения в подкрепа на тази теза.

Съдът, след като взе предвид изложеното в жалбата, като съобрази становищата на страните и след като анализира събраните по делото доказателства, поотделно и в тяхната съвкупност, приема за установено следното от фактическа:

На 09.07.2019 г. около 17:10 часа в община Септември, на общински път № PAZ2202 при км 1.700 в посока от с. Ковачево за с. Лозен водачът В.Й.Г. управлявал МПС – мотопед марка „*****“ с номер на рама ***** без поставена регистрационна табела  на определеното за това място и МПС не било регистрирано по законоустановения ред. Пресичайки посочения път, за да се придвижи до парцела си от другата страна на пътя, водачът Г. се блъснал в движещия се по главния път – лек автомобил  „Фолксваген Голф“, управляван от М.С., поради което настъпило ПТП. В резултат на ПТП-то на водача Г. били причинени телесни увреждания и същият бил откаран за лечение в УМБАЛ „Свети Георги“ гр. Пловдив.

 По така регистрираното нарушение било заведено ДП257/2019 г. по описа РУ - Септември за престъпление по чл. 345, ал. 2, вр. ал. 1 от НК, което било прекратено с Постановление от 18.12.2019 г. по пр. преписка № 4063/2019 г. на Районна прокуратура – Пазарджик. Преписката била изпратена на началника РУ - Септември за реализиране на административнонаказателна отговорност на В.Г..

След пристигане на материалите по прокурорската преписка в РУ – Септември на 13.01.2020 г. на жалбоподателя Г. бил съставен АУАН с бл. № 351246 за извършено нарушение по чл. 140, ал. 1 от ЗДвП, който бил връчен лично на нарушителя, който от своя страна вписал, че има възражения.

В тридневния срок по чл. 44, ал. 1 от ЗАНН жалбоподателят депозирал писмени възражения срещу съставения АУАН за това, че са изтекли повече от три месеца от откриване на нарушителя, както и че МПС не е управлявано по път, отворен за обществено ползване.

Без да приеме направените възражения и въз основа на акта и на издаденото постановление за прекратяване на образуваното досъдебно производство АНО издал обжалваното наказателно постановление, което било редовно връчено на жалбоподателя на 27.05.2020 г., видно от разписката, инкорпорирана в самия документ и надлежно оформена – датирана и подписана. Жалбата против последното е депозирана чрез АНО, като е входирана в деловодството на РУ - Септември на 01.06.2020 г., поради което се явява процесуално допустима, като подадена в срока по чл. 59, ал. 2 от ЗАНН, от лице, активно легитимирано да инициира съдебен контрол за законосъобразност на НП и пред компетентния съд.

Описаната фактическа обстановка се установява по безспорен и категоричен начин от събраните по делото писмени доказателства, приложени към административнонаказателната и прокурорската преписки, както и от изисканите служебно от съда и надлежно приобщени към доказателствения материал по делото писмени доказателства.

При така установената фактическа обстановка съдът намира следното от правна страна:

Жалбата се явява основателна по следните съображения:

На първо място настоящата инстанция не споделя възражението на пълномощника на жалбоподателя за нарушение на принципа ne bis in idem, поради това, че административнонаказателната преписка е образувана след като производството е било прекратено от прокурора, поради което не е следвало да бъде съставян АУАН. Действително по делото е налице хипотезата на чл. 36, ал. 2 от ЗАНН, която допуска образуването на административнонаказателно производство без това да се предхожда от съставянето на АУАН в случаите, когато производството е било прекратено от прокурора и е препратено на наказващия орган. В издаденото НП е посочено това обстоятелство, а именно че образуваното ДП № 257/19 г. по описа на РУ – Септември е прекратено с постановление на прокурор от РП – Пазарджик и материалите са изпратени за налагане на административно-наказателна отговорност на жалбоподателя. Същевременно е посочено и че срещу жалбоподателя е съставен АУАН, което обаче не е било необходимо, доколкото разпоредбата на чл. 36, ал. 2 от ЗАНН предвижда изключение за образуване на административнонаказателно производство без съставяне на АУАН, предвид ясната законодателна идея, че същият нарушител следва да е запознат с предмета на прекратеното наказателно производство или прокурорската преписка, по която е постановен отказ. В случая действително е налице нарушение на разпоредбата на чл. 36 от ЗАНН, доколкото АНО не е следвало да съставя АУАН, а директно да издаде НП, като се позове единствено на прекратеното досъдебно производство. Въпреки това съдът намира, че допуснатото нарушение не е съществено, защото дори АУАН да е съставен без това да е било изискуемо съобразно предвиденото в чл. 36, ал. 2 от ЗАНН,  допуснатото нарушение по никакъв начин не е довело до ограничаване правото на защита на санкционираното лице. Както вече се посочи НП е издадено след произнасянето на Районна прокуратура  - Пазарджик по отношение наличието или неналичието на осъществен състав на престъпление по чл. 345, ал. 2 вр. ал. 1 от НК и едва след като образуваното досъдебно производство е било прекратено и именно въз основа на това прекратяване, което изрично е посочено в наказателното постановление. Следва да се отбележи и че в конкретния случай не е нарушена забраната за реализиране на отговорност повече от веднъж, доколкото наказателната отговорност не е била реализирана, тъй като досъдебното производство е било прекратено.

В тази връзка не може да бъде споделено и възражението на пълномощника на жалбоподателя за нарушение на сроковете за издаване на НП. В конкретния случай, както вече беше изяснено, НП е издадено на основание чл. 36, ал. 2 от ЗАНН, независимо от наличието на съставен АУАН. В този случай срокът по чл. 34, ал. 3 от ЗАНН започва да тече от момента на издаване на постановлението за прекратяване на наказателното производство от страна на прокурора, респективно от влизане в сила на съдебния акт за прекратяване на производството. В процесния случай постановлението за прекратяване на образуваното ДП е постановено на 18.12.2019 г., а НП е издадено на 22.01.2020 г., поради което и следва да се приеме, че давностният срок за реализиране на отговорността на жалбоподателя по чл. 34 от ЗАНН е бил спазен. По друг начин щеше да стои въпросът, ако АНО изобщо не се беше позовал на издаденото постановление за прекратяване на наказателното производство, но настоящата хипотеза не е такава.

Наказателното постановление е издадено от компетентен орган – началник на районно управление, чиято контролна функция е предоставена по силата на т. 2.8 от Заповед № 8121з-515/14.05.2018 г. на Министъра на вътрешните работи, спазена е и разпоредбата на чл. 57 от ЗАНН, като вмененото във вина на жалбоподателя нарушение е индивидуализирано в степен, позволяваща му да разбере за извършването на конкретно какво нарушение е ангажирана отговорността му и срещу какво да се защитава. В този смисъл неоснователно се явява възражението на защитата за допуснато нарушение на чл. 57, ал. 1, т. 5 и т. 6 от ЗАНН, доколкото обжалваното наказателно постановление съдържа минимално необходимите реквизити, съобразно чл. 57 от ЗАНН, досежно задължителното му съдържание. Описаните в него обстоятелства са ясни, конкретни и безпротиворечиви, като изложените факти отговарят на установената фактическа обстановка. Правилно е описано от фактическа страна, че управляваният от жалбоподателя мотопед е бил нерегистриран и е бил без поставена регистрационна табела, като така даденото описание на нарушението не внася неяснота относно елементите от фактическия състав на същото - управление на нерегистрирано МПС, доколкото нормата на чл. 140, ал. 1 от ЗДвП предвижда кумулативно наличие на регистрационни табели, поставени на определените за това места и наличие на регистрация, така че да е позволено движението на МПС по пътищата отворени за обществено ползване. В конкретния случай и двете предпоставки за движение на МПС не са били налични, като липсата им е надлежно фиксирана в обстоятелствената част, както на издаденото наказателното постановление. Административнонаказващият орган е подвел под отговорност жалбоподателя само по една от кумулативните предпоставки - движение с нерегистрирано МПС, поради което и правото му на защита не може да се счете за нарушено, поради подробното и коректно изписване на действителното фактическо положение.

Не се споделя и възражението за непосочване на точното място на извършване на нарушението с оглед установяване на обстоятелството, че общинският път е отворен за обществено ползване. В атакуваното НП е посочено конкретното място на извършване на нарушението, а именно общински път PAZ2202 км. 1 700 в посока от с. Ковачево за с. Лозен. Посоченият път, съгласно изисканата и приложена по делото справка, е част от общинската пътна мрежа на община Септември и представлява общински път от втора категория. Разпоредбата на чл. 2, ал. 1 от ЗДвП посочва какво е път, отворен за обществено ползване: „Отворен за обществено ползване е всеки път, условията за използване на който са еднакви за всички участници в движението. Лицата, стопанисващи пътища, които не са отворени за обществено ползване, са длъжни да ги обозначат.“ От събраните по делото доказателства може да се направи единствен верен извод, че посоченият в НП общински път, освен че е достатъчно индивидуализиран, като място на извършване на нарушението, представлява и път, отворен за обществено ползване, тъй като същият е част от общинската пътна мрежа на община Септември и условията за неговото ползване са еднакви за всички участници в движението.

След анализ на приобщената по делото доказателствена съвкупност настоящата инстанция намира за безспорно установено, че жалбоподателят е осъществил от обективна и субективна страна вмененото му с НП нарушение на разпоредбата на чл. 140, ал. 1 от ЗДвП, като на 09.07.2019 г. около 17:10 часа в община Септември, на общински път № PAZ2202 при км 1.700 в посока от с. Ковачево за с. Лозен, по път, отворен за обществено ползване, е управлявал МПС – мотопед марка „*****“ с номер на рама *****, което не било регистрирано и е било без табели с регистрационен номер, поставени на определените за това места. Неоснователно е възражението на жалбоподателя, че не е осъществен съставът на визираното нарушение, доколкото управлението не е било на пътя, отворен за обществено ползване, а на полето. По делото е категорично установено, че жалбоподателят е управлявал мотопеда си на посочения път, макар и единствено, пресичайки го с цел да се придвижи до парцела, находящ се от другата страна на пътя.

Въпреки изложеното дотук, съдът намира, че процесния случай предвид причините, обстоятелствата и механизма, при които е било извършено нарушението по чл. 140, ал. 1 от ЗДвП, съставлява маловажен случай по смисъла на чл. 28 от ЗАНН. За маловажен случай на административно нарушение следва да се приеме това административно нарушение, което с оглед липсата на вредни последици или незначителността му и с оглед другите смекчаващи отговорността обстоятелства, представлява по-ниска степен на обществена опасност в сравнение с обичайните случаи на нарушения от съответния вид. В процесния случай конкретиката на самото деяние и обстоятелствата по неговото извършване разкриват смекчаващи обстоятелства, които определят казуса с по-ниска степен на обществена опасност в сравнение с обикновените случаи на нарушение от съответния вид. Това се определя на първо място от обстоятелството, че жалбоподателят Г., както се твърди и в жалбата, действително не е имал типичното поведение на водач, който управлява целенасочено нерегистрираното МПС с намерение да се придвижва по пътищата, отворени за обществено ползване. Същият е земеделски производител и е управлявал мотопеда си по полските пътища с цел придвижване между поземлените имоти, които стопанисва. В конкретния случай е безспорно доказано, че водачът е управлявал мотопеда на посочения общински път за съвсем кратко разстояние с цел единствено да го пресече по ширина, за да премине от другата страна, където има парцел. Това негово поведение, макар и в разрез с дължимото съгласно ЗДвП, не засяга обществените отношения, свързани с режима на регистрация и управление на МПС по пътищата, отворени за обществено ползване на територията на Република България в степен, оправдаваща санкционирането му по административнонаказателен ред. Вярно е, че в резултат от поведението на жалбоподателя е настъпило ПТП, но следва да се отчете обстоятелството, че единственият пострадал от него е самият той, като е получил средна телесна повреда.

На следващо място следва да се отчете и личността на дееца  - същият е положително охарактеризиран, неосъждан, в сравнително напреднала възраст, като за периода от 43 години, през които е правоспособен водач са му съставени общо 16 бр. наказателни постановления, глобите, по повечето от които, е заплатил, което го определя като личност със сравнително ниска степен на обществена опасност. 

Отделно от това липсват и данни разпоредбата на чл. 28 от ЗАНН вече да е прилагана по отношение на санкционираното лице и същият да е предупреждаван, че при повторно извършване на същото по вид административно нарушение ще му бъде наложено административно наказание. Като смекчаващо отговорността обстоятелство съдът цени и фактът, че жалбоподателят все пак е бил правоспособен водач на управляваното от него МПС. Предвид на това обществената опасност на деянието и дееца в случая са изключително ниски в сравнение с обикновените случаи на нарушения от същия вид, което обуславя извода за квалифициране на случая като маловажен смисъла на чл. 28 от ЗАНН. Административнонаказващият орган е следвало да не наказва жалбоподателя, а само да го предупреди, че при повторно нарушение ще му бъде наложена глоба, като маловажните случаи на административни нарушения не се наказват и административното производство се прекратява по заповед на административнонаказващия орган, когато са налице обективни предпоставки за това.

Освен това съдът намира, че освобождаването от административно-наказателна отговорност по чл. 28 от ЗАНН не би било в противоречие с целите на наказанието по чл. 12 от ЗАНН, а тъкмо обратното - предупреждението към нарушителя, че при повторно извършване на такова нарушение ще му бъде наложена глоба, е било адекватното за случая и би въздействало предупредително и превъзпитателно на нарушителя към спазване на установения правов ред. В съответствие с разрешението, дадено с Тълкувателно решение № 1 от 12.12.2007 г., постановено по тълкувателно нак. дело № 1/2005 г. на ВКС, неприлагането от административнонаказващия орган на нормата на чл. 28 от ЗАНН при наличието на предпоставките за това, води до материална незаконосъобразност на издаденото наказателно постановление, което е основание за неговата отмяна.

Съобразно изхода на спора, на основание чл. 63, ал. 3 от ЗАНН жалбоподателят има право на разноски, като своевременно искане в тази насока е направено от неговия пълномощник. От съдържанието на приложения по делото договор за правна защита и съдействие от 29.05.2020 г. се установява, че договореното адвокатско възнаграждение в размер на 500 лв. (петстотин лева) жалбоподателят е заплатил в брой, поради което ОДМВР – Пазарджик следва да бъде осъдена да заплати от бюджета си сторените от жалбоподателя разноски в размер на 500 лева.

Мотивиран от изложеното и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН Районен съд - Пазарджик

 

РЕШИ:

 

ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 20-0340-000085, издадено на 22.01.2020 г. от Началник на РУ – Септември при ОДМВР - Пазарджик, с което на В.Й.Г., ЕГН: **********,***, за нарушение на чл. 140, ал. 1 от ЗДвП на основание чл. 175, ал. 3 от ЗДвП е наложено наказание „глоба“ в размер на 200 лв. и лишаване от право да управлява МПС за срок от 6 месеца.

ОСЪЖДА ОДМВР – Пазарджик да заплати на В.Й.Г., ЕГН: **********,***, сторените от него разноски в размер на 500 /петстотин/ лева.

Решението може да се обжалва пред Административен съд  - Пазарджик в 14 - дневен срок от съобщението за изготвянето му по реда на Глава ХІІ от АПК.

 

 

 

РАЙОНЕН СЪДИЯ: