№ 28023
гр. София, 30.06.2025 г.
СОФИЙСКИ РАЙОНЕН СЪД, 36 СЪСТАВ, в закрито заседание на
тридесети юни през две хиляди двадесет и пета година в следния състав:
Председател:СЛАВЕНА Г. КОЙЧЕВА-ПЕЕВА
като разгледа докладваното от СЛАВЕНА Г. КОЙЧЕВА-ПЕЕВА Гражданско
дело № 20251110104303 по описа за 2025 година
Производството е по реда на чл. 130 от Гражданския процесуален кодекс ГПК).
Производството е образувано въз основа на искова молба, депозирана от Т. Д. П.
срещу М. И. Ч., в качеството й на **** на Район-Искър при Столична община. В
подадената искова молба и уточнителна молба от 07.02.2025г. ищецът твърди, че в
резултат на допуснато виновно бездействие от ответника в изпълнение на възложените
му от прекия административен ръководител правомощия, за ищеца са настъпили
неимуществени вреди, описани подробно по характер и размер в исковата молба.
Виновните бездействия се изразявали в отказ и забавяне на изплащането на дължими
суми за извършен ремонт в общинско жилище, създаване на пречки при изпълнение от
страна ищеца на дадени указания за изплащане на дължимите суми. Претендира
обезщетение за претърпените неимуществени вреди в размер на 700 лв.
В депозирания отговор на исковата молба ответникът излага становище за
недопустимост на производството предвид релевиран отвод за подсъдност на спора.
Позовава на разпоредбата на чл. 74, ал. 2 ЗЗДискр. и излага доводи, че така
предявените искове са подсъдни на административен съд.
След като се запозна с изложените твърдения в исковата молба и въведените
възражения от ответника в отговора, съдът намира, че образуваното производството е
недопустимо поради липса на абсолютна процесуална предпоставка за упражняване на
правото иск от страна на ищеца, а именно подсъдност на спора пред гражданските
съдилища.
Разпоредбата на чл. 74, ал. 2 ЗЗДискр. предвижда в случаите, когато вредите са
причинени на граждани от незаконни актове, действия или бездействия на държавни
органи и длъжностни лица, искът за обезщетение се предявява по реда на ЗОДОВ.
Съгласно разпоредбите на чл. 1, ал. 2 от ЗОДОВ, както и чл. 1, т. 3 и чл. 203, ал. 1 от
АПК, законодателят определя компетентност на административните съдилища по
искове за обезщетения за вреди от незаконосъобразни актове, действия или
бездействия на административни органи и длъжностни лица, по повод изпълняваната
от тях административна дейност.
Съгласно Тълкувателно постановление №1 от 16.01.2019г. по тълк. дело
№1/2016г. Законът за защита от дискриминация предвижда различна подсъдност само
в случаите по раздел I, когато се претендират вреди от нарушение на права по този или
други закони, уреждащи равенство в третирането в зависимост от органа причинил
неравенството в третирането, в хипотезата на чл. 74, ал. 2 от закона във връзка с чл.
128, ал. 1, т. 5 АПК като исковете се предявяват по реда на ЗОДОВ.
Дейността на ответника, **** на Район-Искър при Столична община е
административна дейност по смисъла на цитираните разпоредби, поради което
1
повдигнатият спор е подсъден на административните съдилища и следва да бъде
разгледан по реда на АПК. При това положение, настоящата претенцията, следва да
бъде разгледана от АССГ.
Така мотивиран, на основание чл. 130 ГПК, съдът,
ОПРЕДЕЛИ:
ПРЕКРАТЯВА гр.д. № 4303/2025 г. по описа на Софийски районен съд, I ГО, 36
състав, като ИЗПРАЩА делото по компетентност на Административен съд София-
град.
Определението подлежи на обжалване с частна жалба пред Софийски градски
съд в едноседмичен срок от връчване на препис.
Препис от определението да се връчи на страните.
След влизане в сила на определението делото да се изпрати на
Административен съд София-град.
Съдия при Софийски районен съд: _______________________
2