РАЗПОРЕЖДАНЕ
№ 8016
Варна, 22.08.2023 г.
Административният съд -
Варна - II състав, в съдебно
заседание на
двадесет и първи август две хиляди и двадесет и трета година
в състав:
Съдия: |
ВЕСЕЛИНА
ЧОЛАКОВА |
като
разгледа докладваното от съдията административно дело
№ 20237050701744 по описа за 2023 година на Административен съд - Варна, за да се произнесе, взе предвид
следното:
Производството
е по реда на чл. 276 и сл. от Закона за изпълнение на наказанията и задържане
под стража ( ЗИНЗС ).
Образувано е по искане от Б.В.А., ЕГН **********,*** за
прекратяване на действия и бездействия на орган по изпълнение на наказанията,
представляващи нарушение на забраната по чл.3 от ЗИНЗС и свързани с провежданото
на молителя дентално лечение от д-р В Д
Д , назначен на длъжност зъболекар в
Затвора. В искането се твърди, че се извършват нарушения спрямо неговото здраве
от лекуващия го в Затвора-Варна зъболекар. Твърди, че страда от пародонтоза, за
което заболяване е провеждал лечение извън затвора с разрешение на окръжния
прокурор на ОП-Варна. Към момента лечението му се провежда в Затвора-Варна от
д-р Д , който няма необходимия опит.
Твърди, че поради липсата на адекватно лечение в Затвора-Варна, не може да се
храни. В съдебно заседание заявява, че лекарят е отклонявал прегледи. Твърди,
че в зъболекарския кабинет в затвора няма необходимите инструменти за
провеждане на лечението му, което е заявено лично от д-р Д . Желае лекуващият зъболекар да изготви
становище дали има възможност да го лекува в затвора, както и да му бъде
потърсена отговорност.
Ответникът- началникът на Затвора-Варна с писмено
становище и чрез процесуален представител в съдебно заседание изразява
становище , че искът е неоснователен и недоказан. Твърди, че лишеният от
свобода е получавал стоматологично лечение от назначения към Затвора – Варна на
граждански договор стоматолог. Моли за отхвърляне на искането.
За установяване на основателността на твърденията на А.
са събрани доказателства относно установените му заболявания на зъбите,
провежданото лечение , както и обяснения от лекуващия зъболекар относно
състоянието на ищеца и предприетите действия във връзка с лечението.
Съгласно писмо от началника на Затвора – Варна, А.
изтърпява присъда в Затвора – Варна от 02.03.2020 г., като на 20.03.2020 г. е
преместен в Затвора – Бобов дол. От 30.03.2021 г. е преведен в Затвора – Варна
за доизтърпяване на наказанието си.
Към 12.09.2022 г. е съставен план за лечение на Б.А. от
д-р Г за пародонтална и орална хирургия,
оперативно премахване на корените във втори квадрант, с поставяне на PRF
мембрана и кост и постоперативни грижи ( л.39).
Във връзка с отправени искания от А. за здравословни
проблеми със зъбния статус, е изготвено до главния директор на ГДИН-София
Предложение № 5602/09.11.2022 г. за преместване в друго подходящо място за
лишаване от свобода, за провеждане на необходимото стоматологично лечение на
основание чл.62, ал.1,т.4 от ЗИНЗС. С писмо рег.№ ИЗ-12563/14.11.2022 г. по
описа на ГДИН-София е направен отказ за преместването му и е указано, че
лечението следва да продължи съгласно утвърдения лечебен план, при условията на
чл.135 от ЗИНЗС.
На 12.11.2022 г. е представено становище от д-р Г , в
което посочва, че при последващи контролни прегледи на 11.11. и 12.11 проведени
след плануваната операция на 10.11.2022 г. е установил, че не се спазват
лекарските предписания. Посочено е, че се подменят медикаментите които е
предписал, не е предоставена предписана храна, несъответствие на нормалните
хигиенно-санитарни условия на пациента, които са задължителни.
На 22.11.2022 г. е изготвено становище от д-р Г -
управител на Дентална практика „Г и дент“ , в което сочи, че А. има повторно
постоперативно възпаление дължащо се на неспазване на минималния минимум от
санитарно-хигиенен контрол и неприемане на назначените медикаменти, и е
назначено спешно медикаментозно лечение ( л.35).
До началника на Затвора-Варна и прокурор Кр. К е изпратено становище от д-р Панайтов относно
здравословното състояние на А., в което е посочено, че към 29.11.2022 г. няма
възможност лечебния му план да бъде изпълнен от Затвора-Варна по чл.135 от ЗИНЗС ( л.38).
Установява се, че в Затвора – Варна няма щат за
специалист по дентална медицина, като са сключвани граждански договори за
възлагане на тази медицинска дейност. На 12.12.2022 г. такъв договор е сключен
с д-р В Д Д . Видно от представен
Дневник за регистриране на л.с. нуждаещи се от медицинска помощ и представените
от д- р Д обяснения, А. е посещавал кабинета за преглед
и лечение. Такива са проведени на 28.04.2023 г. , 08.06.2023 г., 21.07.2023 г.
и 24.07.2023 г.,
По искане на А. е създадена организация и е извършен
стоматологичен преглед при посочения от ищеца д-р Ч на 26.06.2023 г. От представената епикриза се
установява, че А. се нуждае от комплексно стоматологично лечение в амбулаторни
условия. Установена е липса на много зъби, зъбен камък, нарушена дъвкателна
функция и др. Изготвен е план за лечение за почистване на зъбен камък и
полиране, екстракция на зъби и изработване на частични протези- горна и долна
челюст.
С Резолюция № Р-91/2021 г. от 08.08.2023 г. на прокурор
при Окръжна прокуратура-Варна е разпоредено на началника на Затвора-Варна да
прецени и съгласува с главен директор на ГД „Изпълнение на наказанията“ – София
възможността л.св. А. да бъде приведен за доизтърпяване на наказанието лишаване
от свобода в друг затвор на територията на страната, където има оборудван и
редовно работещ кабинет за дентално лечение. Във връзка с посочената резолюция
е изготвено писмо от началника на Затвора-Варна до ГД „Изпълнение на
наказанията“ за информация относно оборудван кабинет в другите затвори на
територията на страната, в които да бъде проведено лечението на А..
Съдът, като прецени доказателствата по делото и
направените искания счита, че начинът на формулиране на съдържанието на
искането определя вида на производство по чл.276 и сл. от ЗИНЗС.
Съгласно чл. 276 от ЗИНЗС всеки лишен от свобода или
задържан под стража може да иска: прекратяването на действия и бездействия на
орган по изпълнение на наказанията или на длъжностно лице, представляващи
нарушение на забраната по чл. 3;извършването на действия с цел прекратяване или
предотвратяване на нарушение на забраната по чл. 3. Липсата на изрично
формулирано в нормативен акт задължение за извършване на фактически действия не
е пречка искането по ал. 1 да бъде уважено, за да се прекрати нарушението на
чл. 3.
Съгласно чл. 3, ал. 1 от Закона за изпълнение на
наказанията и задържането под стража (в сила от 07.02.2017 г.) осъдените и
задържаните под стража не могат да бъдат подлагани на изтезания, на жестоко,
нечовешко или унизително отношение. За нарушение по ал. 1 се смята и
поставянето в неблагоприятни условия за изтърпяване на наказанието лишаване от
свобода или задържането под стража, изразяващи се в липса на достатъчно жилищна
площ, храна, облекло, отопление, осветление, проветряване, медицинско
обслужване, условия за двигателна активност, продължителна изолация без
възможност за общуване, необоснована употреба на помощни средства, както и
други подобни действия, бездействия или обстоятелства, които уронват човешкото
достойнство или пораждат чувство на страх, незащитеност или малоценност.
В случая молителят твърди, че назначеният в
Затвора-Варна стоматолог д-р Д , е в невъзможност да осигури адекватно
лечение на установените му заболявания на зъбите.
Медицинското обслужване в местата за лишаване от свобода
е уредено в Глава Х на ЗИНС – чл. 128 и следващите: Условията и редът за
медицинското обслужване в местата за лишаване от свобода се определят с
наредба, издадена от министъра на здравеопазването и министъра на правосъдието.
Медицинското обслужване на лишените от свобода се осъществява в медицински
центрове и специализирани болници за активно лечение, разкрити към местата за
лишаване от свобода по реда на чл. 5, ал. 1 от Закона за лечебните заведения.
Лечебните заведения по този закон са част от националната система за
здравеопазване и медицинската помощ, която се осъществява в тях, съответства на
общите медицински стандарти. Предписанията на медицинските специалисти имат
задължителен характер за началниците на съответните места за лишаване от
свобода. Медицинското решение се взема единствено в интерес на здравето на
лишения от свобода. Дейността на лечебните заведения към местата за лишаване от
свобода се координира и контролира от министъра на правосъдието. Министърът на
здравеопазването осъществява методическото ръководство и контрол на
медицинската дейност на лечебните заведения към местата за лишаване от свобода
и съдейства за осигуряването на медицинска и дентална помощ на лишените от
свобода. Лишените от свобода се изпращат в лечебни заведения извън местата за
лишаване от свобода, когато: в лечебните заведения към местата за лишаване от
свобода няма условия за провеждане на необходимото лечение; се налага лечение
на инфекциозни заболявания; са необходими консултативни прегледи или
специализирани изследвания.
Според Наредба № 2 от 22 март 2010 г. за условията и
реда за медицинското обслужване в местата за лишаване от свобода, издадена от
министъра на здравеопазването и министъра на правосъдието: Лечебните заведения
в местата за лишаване от свобода са част от националната система за
здравеопазване и извършват дейността си в съответствие с Правилника за
устройството и дейността на лечебните заведения към Министерството на
правосъдието (чл. 3); Методическото ръководство и контрол на медицинската
дейност на лечебните заведения, създадени към Министерството на правосъдието,
се осъществява от министъра на здравеопазването ( чл. 4); При осъществяване на
медицинското обслужване в местата за лишаване от свобода се спазват правата на
пациента и Кодексът на професионалната етика. Качеството на медицинската помощ,
оказвана в лечебните заведения в местата за лишаване от свобода, съответства на
медицинските стандарти и на правилата за добра медицинска практика, утвърдени
от министъра на здравеопазването. Предписанията на медицинските специалисти
имат задължителен характер за началниците на затворите, поправителните домове и
арестите. Медицинското решение се взема единствено в интерес на здравето на
лишения от свобода ( чл. 5).
С Правилника за устройството и дейността на лечебните
заведения към Министерството на правосъдието (Приет с ПМС № 159 от 17.07.2003
г.) се уреждат устройството и дейността на лечебните заведения по чл. 5, ал. 1
от Закона за лечебните заведения към Министерството на правосъдието. Съгласно
чл. 12 от Правилника управлението на лечебните заведения към Министерството на
правосъдието се осъществява от директор, който организира и ръководи дейността
на лечебното заведение; организира взаимодействието с други лечебни заведения и
с местата за лишаване от свобода; отговаря за подбора, подготовката,
повишаването на квалификацията и ефективното използване на човешките ресурси;
отговаря за управлението на предоставените на лечебното заведение
материално-технически средства; изпълнява и други правомощия, възложени му от
министъра на правосъдието и от главния директор на ГДИН. Според ал. 3 на същия
член директорът дава становища и изготвя медицински справки за здравословното
състояние на лишените от свобода по искане на органите на прокуратурата, съда
или на други държавни органи.
По смисъла на чл. 2 от Закона за лечебните заведения
лечебните заведения са организационно обособени структури на функционален
принцип, в които лекари или лекари по дентална медицина самостоятелно или с
помощта на други медицински и немедицински специалисти осъществяват всички или
някои от следните дейности: по т. 1 - диагностика, лечение и рехабилитация на
болни.
От анализа на посочените заК и и подзаК и разпоредби
следва, че лекарите, които работят в лечебните заведения към министерството на
правосъдието не са административни органи. Дейността, която извършват по
диагностика, лечение и рехабилитация на болни не представлява административна
дейност, а е експертна такава. При осъществяване на медицинското обслужване в
местата за лишаване от свобода лекарите са длъжни да спазват правата на
пациента и Кодексът на професионалната етика, но качеството на медицинската
помощ, която оказват съответства на медицинските стандарти и на правилата за
добра медицинска практика, утвърдени от министъра на здравеопазването, които са
длъжни да спазват лекарите във всички лечебни заведения в страната.
Следователно, дори и да се твърди в жалбата бездействие
или непредприемане на конкретни желани от лишения от свобода действия от
назначения в Затвора-Варна стоматолог ,това не е задължение на административен
орган, произтичащо пряко от нормативен акт, а е действие, което лекарят може по
своя преценка да предприеме или не по целесъобразност, при осъществяване на
специализираната си експертна дейност. Т
Условията за изпращане на лишените от свобода в лечебни
заведения извън местата за лишаване от свобода са уредени в чл.135 от ЗИНЗС и
Наредба № 2 от 22.03.2010 г. за условията и реда за медицинското обслужване в
местата за лишаване от свобода издадена от министъра на здравеопазването и
министъра на правосъдието, обн., ДВ, бр. 31 от 23.04.2010 г. Съгласно чл. 27 от
цитираната Наредба - Консултации и лечение с лекари по дентална медицина извън
местата за лишаване от свобода се извършват по реда на глава четвърта (чл. 60 –
чл. 61 от Наредбата).
Съгласно чл. 60, ал. 1 и 2 от Наредбата - Лишените от
свобода се изпращат в държавни или общински лечебни заведения, когато в
лечебните заведения в местата за лишаване от свобода няма условия за провеждане
на необходимото лечение; се налага лечение на инфекциозни заболявания; са
необходими консултативни прегледи или специализирани изследвания.
Необходимостта от изпращане в друго лечебно заведение се определя от директора
на СБАЛЛС или на медицинския център. Той издава медицинско направление, в което
задължително се отбелязват: диагнозата, началото и протичането на заболяването,
направените изследвания и резултатите, моментното състояние на болния, къде е
проведено и какъв е резултатът от назначеното лечение, както и конкретното искане.
Съгласно чл.60,ал.3 от Наредбата директорът на СБАЛЛС или на медицинския център
уговаря консултацията, изследването или лечението и подготвя необходимите за
това документи.
В Затвора – Варна е разкрит медицински център и в случая
лицето, което може да удостовери необходимостта от провеждане на лечение на А.
извън мястото за лишаване от свобода е назначеният директор, който няма
качеството на орган по изпълнение на наказанието. Предписанията на медицинските
специалисти имат задължителен характер за началниците на затворите,
поправителните домове и арестите, но те представляват експертни становища, а не
административни актове, които непосредствено да създават права и задължения или
да засягат такива и не подлежат на контрол за законосъобразност.
Предвид това, съдът намира, че не се установява действие
или бездействие на началника на Затвора – Варна при упражняване на неговите
правомощия във връзка с осигуряването на дентална помощ на Б. В А., което да е засегнало негови права и да осъществява
състава на чл. 3 от ЗИНЗС. Искането е неоснователно и следва да се отхвърли.
Водим от гореизложеното и на основание чл. 280, ал.2,т.1
от ЗИНЗС ,съдът
РАЗПОРЕДИ:
ОТХВЪРЛЯ искането на Б.В.А., ЕГН **********,*** за
прекратяване на действия и бездействия на орган по изпълнение на наказанията,
представляващи нарушение на забраната по чл.3 от ЗИНЗС и свързани с
провежданото от молителя дентално лечение от д-р В Д Д ,
назначен на длъжност зъболекар в Затвора.
РАЗПОРЕЖДАНЕТО подлежи на обжалване с частна жалба в
тридневен срок от получаването му от страните пред тричленен състав на
Административен съд – Варна.
Разпореждането да се връчи на страните, като на ищеца
следва да се връчи чрез началника на Затвора-Варна.
Съдия: |