Решение по дело №147/2021 на Административен съд - Русе

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 30 юни 2021 г.
Съдия: Диан Григоров Василев
Дело: 20217200700147
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 17 май 2021 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

183

гр. Русе, 30 юни 2021 год.

 

В    И М Е Т О    Н А    Н А Р О Д А

 

Русенски административен съд, в публичното заседание на 23 юни 2021 год. в състав:

 

  Председател:  ДИАН ВАСИЛЕВ

Членове: ЕЛИЦА ДИМИТРОВА

                                                         ДИМИТРИНКА КУПРИНДЖИЙСКА

 

при секретаря ………. Наталия Георгиева….…и в присъствието на прокурора  ………  Д.М. като  разгледа    докладваното  от  ……… съдията  Василев  ………    к.а.н.д. №147…… по   описа   на съда за  2021   година,   за да    се    произнесе, взе предвид:

Производството е по чл. 63, ал.1, изр.2 от ЗАНН, вр. чл. 208 и сл. от АПК.

Делото е образувано след постъпила касационна жалба от С.С.Р., депозирана чрез адв. М.Н., АК Русе, против Решение № 55/22.03.2021г., постановено по а.н.д. № 4/2021 г. по описа на РРС, с което е потвърден Електронен фиш (ЕФ) серия К № 2462723, издаден от ОД на МВР – Русе. С него на жалбоподателя, за нарушение на чл.21, ал.1 от ЗДвП и на основание чл. 189, ал.4, вр. с чл.182, ал.1, т.5 от ЗДвП, е наложено административно наказание “глоба” в размер на 600 лева.

Като касационни основания в жалбата се релевират неправилност на решението поради нарушение на закона и съществено нарушение на съдопроизводствените правила. Сочат се подробни доводи в подкрепа на оплакванията. Акцентира се и върху правната природа на санкционния акт, който адвоката счита изначало за порочен. Излагат се доводи и за порочност на процедурата по издаване на санкционния акт, неговите реквизити и цялостното описание и доказаност на нарушението.

Иска се от съда да отмени решението на въззивната инстанция и със своето решение да отмени издадения електронен фиш.

         Ответникът по касационната жалба в писмено становище я счита за неоснователна и предлага да се остави в сила въззивното решение. Претендира юрисконсултско възнаграждение.

         Прокурорът от Окръжна прокуратура Русе дава заключение за неоснователност на жалбата.

Съдът, като съобрази изложените в жалбата касационни основания, становищата на страните, събраните по делото доказателства и извърши касационна проверка на оспорваното решение по чл. 218, ал. 2 от АПК, прие за установено следното:

         Жалбата е процесуално допустима – подадена е в срок от надлежна страна, атакува невлязъл в сила съдебен акт на районен съд, постановен в производството по Глава Трета, Раздел V на ЗАНН и подлежи на разглеждане.

По същество касационната жалба е неоснователна.

В проведеното въззивно производство са обсъдени ангажираните по делото писмени доказателства и е изяснена фактическата обстановка. За да потвърди обжалвания пред него фиш, районният съд е приел, че той е законосъобразен, обоснован и издаден в съответствие с материалния и процесуалния закон. Мотивиран така, съдът е потвърдил санкционния акт. Отговорил е и на възраженията, идентични на изложените и с касационната жалба, като ги е приел за неоснователни.

Касационният съд споделя изцяло фактическите и правни изводи на въззивната инстанция. Те съответстват на данните от събраните по делото доказателства и на материалния закон.

При обсъждане на въведените в жалбата доводи за наличие на касационни основания по чл.348, ал.1, т.1 и т.2 НПК, настоящият състав намира следното:

На 10.02.2018г., в 14:40 часа в гр. Русе, по бул. „България“ до бензиностанция „Лукойл“, посока ГКПП Дунав мост, на GPS координати – E 25.58.5565 N 43.50.4785, техническо средство Стационарна радарна установка Sitraffic ERS 400, засякло и заснело, движещ със скорост от 97 км/ч. лек автомобил марка „****" с рег. № *****. Мястото на контролирания пътен участък е населено място, но е ноторно известно на съдебния състав, че има и въведено с пътен знак В26 ограничение на скоростта до 50 км/ч. Данни за поставения знак има и на л.9 гръб от възз. дело. Участъкът от пътя е и сигнализиран и с пътен знак "Е-24" /контрол с автоматизирани технически средства или системи/, също общоизвестен и лично известен на съдебния състав факт, независимо, че изискването за такъв знак бе въведено през 2015 година след тълкувателно решение на ВАС, а след малко повече от две години - през юли месец 2017г. - отменено. Въпросното нарушение било записано на файл. Установено било, че заснетият автомобил марка „*****" с рег. № ***** е собственост на жалбоподателя, както и че скоростта следва да се счита на 94 км/час (след приспаднатия толеранс от 3 % в полза на водача).

Горното дало основание за издаване на Електронен фиш за налагане на глоба серия К № 2462723на ОД МВР гр. Русе, с който за нарушение на чл. 21, ал. 1 на основание чл. 189, ал. 4, вр. с чл. 182, ал. 1, т. 5 ЗДвП на С.С.Р., в качеството му на собственик на МПС, засечено да се движи с непозволена скорост, било наложено административно наказание „глоба“ в размер на 600 лева.

Техническото средство - стационарна система за контрол над скоростта – Sitraffic ERS 400, към датата на заснемане на нарушението е годно и калибрирано, видно от приложените по въззивното дело Удостоверение и Протокол за проверка (л. 8-9).

По делото липсват данни жалбоподателят да е представил писмена декларация по  чл. 189, ал. 5, изр. 2-ро от ЗДвП за друго лице, което да е управлявало автомобила в деня на нарушението.

Горната фактическа обстановка се установява по безспорен начин от събраните по делото материали по АНП, както и писмени доказателства, събрани в хода на въззивното съдебно производство, които настоящият съд кредитира изцяло. Според разпоредбата на чл. 189, ал. 15 ЗДвП - изготвените с технически средства или системи, заснемащи или записващи датата, точния час на нарушението и регистрационния номер на моторното превозно средство, снимки, видеозаписи и разпечатки са веществени доказателствени средства в административнонаказателния процес, поради което правилно са кредитирани от въззивната инстанция.

От тази фактическа обстановка и разглеждайки направените с касационната жалба възражения съдът прие следното:

Съгласно разпоредбата на чл. 189, ал. 4 от ЗДвП  при нарушение, установено и заснето с автоматизирано техническо средство или система, в отсъствието на контролен орган и на нарушител се издава електронен фиш за налагане на глоба в размер, определен за съответното нарушение. В § 1 от ДР на ЗАНН, възпроизведена и в § 6, т. 63 от ДР на ЗДвП е дадена легална дефиниция на понятието автоматизирани технически средства и системи. Това са уреди за контрол, работещи самостоятелно или взаимно свързани, одобрени и проверени съгласно Закона за измерванията, които установяват и автоматично заснемат нарушения в присъствие или отсъствие на контролен орган и могат да бъдат: а) стационарни – прикрепени към земята и обслужвани периодично от контролен орган; б) мобилни – прикрепени към превозно средство или временно разположени на участък от пътя, установяващи нарушение в присъствието на контролен орган, който поставя начало и край на работния процес.

На основание чл. 165, ал. 3 от ЗДвП, е издадена Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г. за условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата (обн. ДВ бр. 36 от 19.05.2015 г.), с която министърът на вътрешните работи, е уредил условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата.

Всички тези норми и правила и според касационна инстанция са спазени в процедурата по установяване на нарушението на чл.21, ал.1 от ЗДвП и по налагане на полагащото се за това нарушение административно наказание.

По направените възражения с касационната жалба:

Първото от тях е досежно липсата на достатъчно доказателства, които да водя по безспорен и несъмнен начин до установяване съставомерността на деянието. Липсвало и пълно описание в ЕФ на нарушението и свързващите го елементи. Налице са и възражения по отношение на техническото средство, с което е установено нарушението.

По отношение на процедурата за санкциониране на нарушения с електронен фиш, разпоредбите на ЗАНН касаещи реквизитите на наказателното постановление са неприложими. И по-горе посочихме, че легална дефиниция на понятието "електронен фиш" се съдържа в § 1 от ДР на ЗАНН, която дефиниция е възпроизведена и в § 6, т. 63 от ДР на ЗДвП и съгласно които ЕФ е електронно изявление, записано върху хартиен, магнитен или друг носител, създадено чрез административно-информационна система въз основа на постъпили и обработени данни за нарушения от автоматизирани технически средства. От това следва, че електронният фиш е своеобразен властнически акт с установителни и санкционни функции. В тази връзка, съгласно Тълкувателно решение № 1 от 26.02.2014 г. по т. д. № 1/2013 г. на ВАС, ЕФ се приравнява едновременно към АУАН и НП, но само по отношение на правното му действие (чл. 189, ал. 11 от ЗДвП), но не и по форма, съдържание, реквизити и процедура по издаване. От това следва, че изискванията за форма, съдържание, реквизити и ред за издаване на АУАН и НП, регламентирани подробно в ЗАНН, са неприложими по отношение на електронния фиш. Относно формата на електронния фиш следва да се приемат за задължителни само посочените в чл. 189, ал. 4, изр. 2 ЗДвП реквизити/колкото и несъвършено да са разписани/ - териториалната структура на Министерството на вътрешните работи, на чиято територия е установено нарушението, мястото, датата, точния час на извършване на нарушението, регистрационния номер на моторното превозно средство, собственика, на когото е регистрирано превозното средство, описание на нарушението, нарушените разпоредби, размера на глобата, срока, сметката, начините за доброволното й заплащане.

Съдебната практика отдавна е приела, че независимо че правният институт на електронния фиш е безспорно несъвършен/с оглед реквизити-дата, подпис, съдържание като цяло/, той е приет за законно средство за ангажиране на административно-наказателна отговорност и налагане на административни наказания на нарушителите, неспазващи изискванията на ЗДвП за движение с разрешена скорост, когато това е установено с техническо средство-стационарен или мобилен радар. Факт е, че може много да се иска по отношение на реквизити и съдържание на ЕФ, но след като на този етап те са законоустановени- чл. 189, ал. 4, изр. 2 ЗДвП, няма как съдът да счита липсата на някой от тях за порок на ЕФ. Това се отнася конкретно и до липсата на дата в ЕФ. Ето защо, отговорът на съда по първия зададен въпрос е, че чл.57, ал.1, т.2 от ЗАНН, в контекста на чл.189, ал.14 от ЗДвП не намира приложение, именно с оглед нормата на чл. 189, ал. 4, изр. 2 ЗДвП. Датата не е сред задължителните реквизити, разписани в последно цитираната разпоредба от ЗДвП. Тук законодателят говори за дата на нарушението, не и за дата на издаване на ЕФ.

Електронният фиш за налагане на глоба, оспорен пред РРС съдържа всички предвидени в чл. 189, ал. 4 от ЗДвП задължителни реквизити, поради което не са допуснати съществени процесуални нарушения, които да водят до отмяна на електронния фиш на това основание. Посочено е, че същият е издаден от ОД на МВР Русе, като компетентността на наказващия орган произтича по силата на закона – териториалната структура на Министерство на вътрешните работи, на чиято територия е установено нарушението - чл. 189, ал. 4, изр. 2-ро от ЗДвП. В ЕФ точно е посочено мястото на извършване на нарушението, както и ограничението на скоростта, която е действало на това място. Посочена е точната измерена от АТС скорост. Посочена е също така и разликата между засечената и разрешената скорост – 44 км/час, като коректно е приспаднат в полза на нарушителя толерансът от 3 %, който представлява допустимата техническа грешка при измерването на скоростта.

Всичко това кара съда да приеме, че нарушението е безспорно доказано, като не са допуснати нарушения на материалния закон или процесуалните правила по издаване на ЕФ.

В нормата на чл. 189, ал. 5 от ЗДвП, е предвиден 14-дневен срок от получаването на електронния фиш, в който собственикът на МПС, с което е извършено нарушението, има възможност да предостави в съответната териториална структура на МВР, писмена декларация с данни за лицето, извършило нарушението и копие на свидетелството му за управление на МПС. В противен случай той е лицето, което носи отговорност за извършеното нарушение. В конкретния случай, жалбоподателят не се е възползвал от възможността по чл. 189, ал. 5 от ЗДП, поради което и правилно е бил санкциониран с издадения електронен фиш.

Наложеното на С.С.Р. административно наказание е съгласно предвиденото в разпоредбата на чл. 182, ал. 1, т. 5 от ЗДвП - глоба в размер на 600 лева, който размер е точно определен/фиксиран/ в закона.

Управлението на пътно превозно средство е дейност с повишен риск. Една от най-честите причини за настъпването на ПТП е именно движението с несъобразена или превишена скорост, поради което и извършеното се явява деяние със завишена обществена опасност.

Поради изложените по-горе съображения, Административният съд счита, че в хода на административно-наказателното производство не са допуснати нарушения на материалния и процесуалния закон, които да са опорочили производството по установяване на нарушението и налагане на административното наказание или да са довели до нарушаване правото на защита на наказаното лице. В съответствие със закона РРС е направил извод, че електронният фиш е законосъобразен. Направените с касационната жалба възражения са неоснователни.

Като е потвърдил обжалвания пред него ЕФ, районният съд е постановил валиден, допустим и правилен съдебен акт, който следва да бъде оставен в сила.

С оглед изхода на спора, основателно е искането на ответника за присъждане на юрисконсултско възнаграждение. На основание чл. 143, ал. 4 от АПК, чл.63, ал.5 от ЗАНН и чл.27е от Наредба за заплащането на правната помощ такива се дължат към ОД на МВР Русе в размер на 120 лева.

Воден от това, на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН във вр. с чл.221, ал.2 от АПК, Административен съд - Русе

 

Р   Е   Ш   И :

 

ОСТАВЯ В СИЛА решение № 55/22.03.2021г., постановено по а.н.д. № 4/2021 г. по описа на Русенски районен съд, с което е потвърден електронен фиш серия К № 2462723, издаден от ОД на МВР – Русе.

Осъжда С.С.Р., ЕГН ********** да заплати на Областна дирекция на Министерство на вътрешните работи гр. Русе сумата от 120(Сто и двадесет) лева, представляваща направени по делото разноски за юрисконсултско възнаграждение

Решението не подлежи на обжалване.

 

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

 

 

ЧЛЕНОВЕ: