Решение по адм. дело №3081/2019 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 447
Дата: 16 март 2020 г. (в сила от 16 март 2020 г.)
Съдия: Павлина Енчева Стойчева
Дело: 20197040703081
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 17 декември 2019 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

 

№447                       дата 16 март 2020г.                  град Бургас

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – БУРГАС,   ІХ-ти състав,

в публично заседание на 24 февруари 2020 год.,  в следния състав:

 

                                                                                   Съдия:  ПАВЛИНА СТОЙЧЕВА

                                         

Секретар: Кристина Линова

Прокурор: …………………….

 

разгледа адм. дело № 3081 по описа за 2019 год.

и за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл.40, ал.1 от ЗДОИ.

Предмет на оспорване е Решение № 266/11.10.2019г. на Директора на Средно училище „Елин Пелин“ - с.Руен, с което е предоставен достъп до обществена информация, съхранявана в училището, поискана със заявление регистрирано с вх.№ 573/7.10.2019г., подадено от С.С.Ш. ***, като информацията е представена със заличени лични данни на трети лица.

Жалбоподателят Шевкед счита решението за незаконосъобразно, като възразява, че предоставеният му достъп до исканата обществена информация е ограничен, тъй като в предоставените му два броя протоколи от работата на комисията, извършила подбор на кандидатите за заемане на обявените свободни работни места за учители в СУ „Елин Пелин“ с.Руен, липсват трите имена на кандидатите за длъжността  „учител по георгафия и икономика, история и цивилизация“, както и трите имена на членовете на комисията, с което е нарушена основната функция на тези протоколи за достъп до обществена информация, което счита за несъответствие с целта на ЗДОИ. Излага доводи за невярност на констатации, които се съдържат в протоколите, както и за нарушения при назначения на учители по история и георгафия в СУ „Елин Пелин“. Моли съда да задължи директора на училището да му предостави неограничен достъп до информацията в протоколите.

В съдебно заседание жалбоподателят се явява лично и поддържа подадената жалба на сочените в нея основания.

Ответникът – Директора на СУ „Елин Пелин“ се представлява от пълномощник, който оспорва основателността на жалбата и моли за нейното отхвърляне, като поддържа становището, че исканата информация е предоставена, а заличаването на данните за имената на членовете на комисията и другите кандидати е поради обстоятелството, че представляват лични данни. Претендира разноски.

Съдът, след като прецени събраните по делото доказателства, обсъди доводите на страните и съобрази разпоредбите на закона, установи следното:

Жалбата е процесуално допустима за разглеждане, като подадена от надлежна страна, засегната от действието на издадения административен акт и депозирана в предвидения от закона срок.

Разгледана по същество е неоснователна.

Данните от административната преписка сочат, че жалбоподателят е подал документи и е бил допуснат до участие в процедура, откритата с обява от директора на СУ „Елин Пелин“, с.Руен за подбор и класиране на кандидати за заемане на обявени свободни работни места за учители в СУ „Елин Пелин“.

Със заявление, регистрирано в СУ „Елин Пелин“ с вх.№ 573/7.10.2019г., жалбоподателят е поискал на основание чл.24 от Закона за достъп до обществена информация да му бъде предоставена информация в писмена форма, а именно:  копие от протокола на комисията по назначения в училището за длъжността учител по история и цивилизация и георгафия и икономика, копие от заповед за назначаване като учител по история и цивилизация и география и икономика в училището.

Заявлението е разгледано от Директора на СУ „Елин Пелин“, по което е постановено процесното Решение за достъп до обществена информация № 266/11.10.2019г., в мотивите на което е посочено, че исканата информация относно копия на протоколите от работата на комисията се предоставят на жалбоподателя със заличени лични данни на членовете на комисията и на лицата, подали документи за назначаване. Разяснено е, че за назначаване на служителите в училището се сключват трудови договори въз основа на протокола на комиисята по подбора и не се издават допълнителни заповеди от директора за сключване на договорите. Посочени са срока и мястото, където се предоставя достъп до исканата обществена информация.

С уведомително писмо изх.№ 473/27.11.2019г. директорът на СУ „Елин Пелин“ е изпратил на жалбоподателя процесното Решение № 266/11.10.2019г. за предоставяне на достъп до обществена информация, Протокол № 1 от работата на комисията с класиране на кандидатите след извършен подбор по образователно-квалификационна степен и професионална квалификация, със заличени лични данни на лицата, подали документи за участие и на членовете на комисията, Протокол № 2 от работата на комисията за уведомяване на кандидатите, също със заличени лични данни на лицата, подали документи за участие и на членовете на комисията, както и протокол за предоставяне на достъп до обществена информация, които жалбоподателят е получил срещу подпис на 02.12.2019г.

Решението е законосъобразно. 

Съгласно нормата на чл.2, ал.1 от ЗДОИ обществена информация по смисъла на този закон е всяка информация, свързана с обществения живот в Република България и даваща възможност на гражданите да си съставят собствено мнение относно дейността на задължените по закона субекти. СУ „Елин Пелин“с.Руен е задължен субект по смисъла на чл.3, ал.2, т.2 на ЗДОИ.

Исканата информация - копия на протоколи от работата на комисията, назначена от директора на СУ „Елин Пелин“ да извърши подбор и класиране на кандидати за заемане на длъжността учител, има характер на обществена такава по смисъла на чл. 2 от ЗДОИ - свързана е с обществения живот в Република България и дава възможност на гражданите да си съставят собствено мнение относно дейността на задължения по закона субект, както и по смисъла на чл.17 от с.з. -  получена и съхранявана във връзка с дейността на задължен субект по чл. 3 от ЗДОИ.

В случая, поисканата от жалбоподателя информация, част от нея съдържа лични данни на кандидатите – техните имена, участвали в процедурата по подбор на кадри за обявените свободни работни места в училището, както и лични данни на членовете на комисията – техните имена. Имената представляват защитени лични данни на лицата по смисъла на чл. 4, т. 1 от Регламент (ЕС) 2016/679., към който препраща § 1, т.2 от ДР на ЗДОИ. Съгласно легалната дефиниция лични данни са Всяка информация, свързана с идентифицирано физическо лице или физическо лице, което може да бъде идентифицирано („субект на данни"); физическо лице, което може да бъде идентифицирано, е лице, което може да бъде идентифицирано, пряко или непряко, по-специално чрез идентификатор като име, идентификационен номер, данни за местонахождение, онлайн идентификатор или по един или повече признаци, специфични за физическата, физиологичната, генетичната, психическата, умствената, икономическата, културната или социална идентичност на това физическо лице.

От своя страна, чл.2, ал.5 от ЗДОИ предвижда, че Този закон не се прилага за достъпа до лични данни. Т.е. личните данни не представляват обществена информация, а по същество жалбоподателят иска достъп именно до тях – да бъдат разкрити имената на останалите участници в конкурса и тези на членовете на комисията, като оспорва заличаването на личните данни. Административният орган законосъобразно е дал достъп до съдържанието на исканите документи, като е заличил тази част от тях, съдържаща лични данни и в този смисъл съдът квалифицира достъпа като частичен по смисъла на чл.7, ал.2 от ЗДОИ и на това основание прие жалбата за допустима, защото макар и да не е налице изричен отказ, то обективно, органът е предоставил по-малък обем информация от искания, поради което и съдът счете, че е налице правен интерес от оспорването. Тази категория данни – лични имена, обективирани в документи, които жалбоподателят иска да прегледа, не притежава характера на информация, свързана с обществения живот в страната по см. на чл. 2, ал. 1 ЗДОИ, респ. не дава възможност на гражданите да си съставят собствено мнение относно дейността на задължените по закона субекти и в този смисъл личните данни не са обществена информация, която да се претендира за предоставяне по този ред.

В този смисъл, след като законът изрично е ограничил действието си относно достъпа до лични данни, то органът е процедирал законосъобразно, като е предоставил само онази част от исканата информация, която не съдържа лични данни, респ. заличил е тази част, съдържаща лични данни. 

На основание изложените мотиви жалбата следва да се отхвърли като неоснователна, като съобразно този изход на процеса в полза на ответната страна следва да се присъдят разноските по делото в документиран размер от 350лв.

Така мотивиран и на основание чл.172, ал.2 от АПК и чл.40, ал.3 от ЗДОИ, Административен съд Бургас, ІХ-ти състав,

 

РЕШИ:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на С.С.Ш. *** против Решение № 266/11.10.2019г. на директора на Средно училище „Елин Пелин“ - с.Руен.

ОСЪЖДА С.С.Ш. ***, с ЕГН ********** да ЗАПЛАТИ на Средно училище „Елин Пелин“ - с.Руен сумата от 350лв. разноски по делото.

 

Решението не подлежи на обжалване.

 

 

                                                   СЪДИЯ: