№ 91
гр. Нова Загора, 29.11.2024 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – НОВА ЗАГОРА в публично заседание на двадесет и
девети ноември през две хиляди двадесет и четвърта година в следния състав:
Председател:ВЛАДИМИР Й. МИНЧЕВ
при участието на секретаря КУНКА ИВ. МОМЧИЛОВА
като разгледа докладваното от ВЛАДИМИР Й. МИНЧЕВ Административно
наказателно дело № 20242220200305 по описа за 2024 година
Производството е по реда на чл. 58д и сл. от Закона за административните нарушения
и наказания (ЗАНН).
Образувано е по жалба В. Й. К. с ЕГН ********** от с. *****, против НП № 24-0306-
000783 от 12.06.2024 г. издадено от началник РУ-Нова Загора към от ОДМВР Сливен, с
което на основание чл. 175, ал. 3 от Закона за движението по пътищата (ЗДвП) му е
наложено административно наказание „глоба“ в размер на 200 лева и лишаване от право да
управлява МПС за срок от шест месеца за нарушение на чл. 140, ал. 1 от ЗДвП.
В жалбата се релевират доводи за незаконосъобразност на обжалваното НП. Счита,
че не е доказано извършването на вмененото му нарушение и превозното средство не
подлежи на регистрация.
В съдебно заседание, жалбоподателят, се явява лично и счита, че НП е
незаконосъобразно и моли съда за неговата отмяна.
Ответникът – началник на РУ-Нова Загора към ОДМВ – Сливен не изпраща
процесуален представител. В писмено становище постъпило по делото, оспорва жалбата и
моли НП да бъде потвърдено. Прави възражение на прекомерност на адвокатския хонорар
на ответната страна.
Настоящият съдебен състав, след като се запозна с доводите и становищата на
страните, прецени събраните по делото писмени и гласни доказателства, поотделно и в
тяхната съвкупност, намира за установено следното от фактическа страна:
На 28.03.2024 г. в 14:40 часа, в с. Коньово по ул. „Атанас Здравков“ до детска градина
„Веселушко" К. е управлявал с посока юг-север колесен трактор марка и модел "Мицубиши
МТЕ2200Д", син на цвят с номер на рама T20F-51618, който не е регистриран по надлежният
ред.
При така изложената фактическа обстановка бил издаден АУАН № 1204707 от
28.03.2024, а въз основа на него и процесното НП.
Настоящият съдебен състав кредитира в цялост показанията на свидетелите М. и Б.,
тъй като същите се явяват логични, последователни, вътрешнобезпротиворечиви и
1
съответни на приобщените по делото писмени доказателства. Показанията на свидетелите са
достатъчно информативни, като съдържат изчерпателна информация за елементите от
състава на нарушението.
По делото е постъпило и Писмо от началника на РУ-Нова Загора, в което заявява, че
не са налице видеозаписи от камерите на служителите извършили проверката.
Съдът възприема в цялост приобщените по делото по реда на чл. 283 от НПК,
писмени доказателства, като намира, че същите са логични, последователни, съответни и не
се опровергават при преценката им, както поотделно, така и в тяхната съвкупност, като не са
налице основания за дискредитиране, на който и да е от доказателствените източници,
събрани в хода на административнонаказателното производство и съдебното следствие.
При така установената фактическа обстановка, съдът намира за установено от
правна страна следното:
Жалбата се явява процесуално допустима - същата изхожда от легитимирано лице,
депозирана е в предвидения от закона преклузивен срок и срещу акт, подлежащ на
обжалване.
Разгледана по същество се явява НЕОСНОВАТЕЛНА.
При съставянето на акта за установяване на административно нарушение и при
издаването на наказателното постановление са спазени изискванията за форма и
съдържание, както и специфичните процедурни правила, свързани с участието на свидетели,
предявяване на АУАН, и сроковете за това.
Съдът намира, че при съставяне на процесния АУАН и издаване на НП не са
нарушение разпоредбите на чл. 42, т. 3 и на чл. 57, ал. 1, т. 5 от ЗАНН, които изискват да
бъде извършено точно, ясно и прецизно описание на твърдяното нарушение в двата
процесуални документа (АУАН и НП), като се посочи мястото на нарушението.
По отношение на приложението на материалния закон:
С нормата на чл. 140, ал. 1 от ЗДвП е разпоредено, че по пътищата, отворени за
обществено ползване, се допускат само моторни превозни средства и ремаркета, които са
регистрирани и са с табели с регистрационен номер, поставени на определените за това
места. За неизпълнение на някое от посочените изисквания, в ЗДвП е предвидена
административнонаказателната разпоредба на чл. 175, ал. 3 от ЗДвП, съгласно която се
налагат административни наказания на водач, който управлява МПС, което не е
регистрирано по надлежния ред или е регистрирано, но е без табели с регистрационен
номер. В разглеждания случай посочената административнонаказателна разпоредба е
приложена законосъобразно от наказващия орган с налагане на наказания в предвидения
минимален размер, тъй като по делото е установено, че К. е управлявал трактор, без
превозното средство да е регистрирано по надлежния ред. Това обстоятелство не се оспорва
от него.
Съгласно чл. 11, ал. 1 от Закона за регистрация и контрол на земеделската и горската
техника (ЗРКЗГТ), собствениците регистрират самоходната техника с мощност на двигателя
над 10 kW, несамоходните и стационарните машини, съоръженията, инсталациите и
апаратите, използвани в земеделието и горите и машините за земни работи, в 30-дневен срок
от придобиване на собствеността в съответната областна дирекция "Земеделие" по
постоянен адрес - за физическите лица или по адреса на съдебната, съответно търговската
регистрация - за юридическите лица и едноличните търговци.
Съгласно § 1, т. 12, буква "а" от ДР на ЗРКЗГТ, колесните трактори са самоходна
техника.
Съгласно чл. 5, ал. 1, т. 3 от Наредба № 2 от 3.02.2016 г. за условията и реда за
регистрация на техниката по Закона за регистрация и контрол на земеделската и горската
2
техника, при регистрация на техниката от ОДЗ се издава табела с регистрационен номер (за
техниката по чл. 2, ал. 1, т. 1, каквато е процесният трактор).
Съгласно чл. 1, ал. 3 от Наредба № 15/07.04.2008 г., издадена на основание чл. 140, ал.
6 от ЗДвП, движението на колесни трактори, тракторни ремаркета и друга самоходна
техника по пътищата, отворени за обществено ползване, се извършва при спазване на
изискванията на Закона за движение по пътищата, на Закона за пътищата, на Закона за
регистрация и контрол на земеделската и горската техника и издадените на тяхно основание
подзаконови нормативни актове.
Няма спор по делото, че в момента, в който е бил спрян за проверка, тракторът не е
бил регистриран по надлежния ред.
Няма спор, че същият е бил управляван от водача и последният е бил със съзнанието,
че управлява нерегистрирано превозно средство.
В саморъчно подписана декларация от К. е заявил, че тракторът е 20 к.с,.
Изискването за регистрация е за ПС с мощност на двигателя над 10 kW, които се равняват на
13.4102 к.с. В този смисъл е било налице задължение за регистрация на конкретното ПС.
Независимо от това задължение, безспорно е установено, че К. е управлявал колесен
трактор по път, отворен за обществено ползване, който трактор е земеделска техника -
самоходна машина по смисъла на § 1, т. 2, във връзка с т. 12 от ДР на ЗРКЗГТ, представлява
МПС по смисъла на § 6, т. 11 от ДР на ЗДвП, като същият не е бил регистриран по
надлежния ред.
От изложеното по-горе се установява доказаност на е извършеното нарушение на чл.
140, ал. 1 от ЗДвП, за което законосъобразно на жалбоподателя са му наложени наказания в
предвидения от разпоредбата на чл. 175, ал. 3, пр. 1 от ЗДвП минимален размер.
Така мотивиран и на основание чл. 63, ал. 2 от ЗАНН, съдът
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА НП № 24-0306-000783 от 12.06.2024 г. издадено от началник РУ-
Нова Загора към от ОДМВР Сливен, с което на основание чл. 175, ал. 3 от Закона за
движението по пътищата (ЗДвП) на К. е наложено административно наказание „глоба“ в
размер на 200 лева и лишаване от право да управлява МПС за срок от шест месеца за
нарушение на чл. 140, ал. 1 от ЗДвП.
Решението подлежи на обжалване в 14 – дневен срок от съобщението до страните за
изготвянето му пред Административен съд - Сливен по реда на АПК.
Съдия при Районен съд – Нова Загора: _______________________
3