Решение по дело №111/2023 на Административен съд - Пазарджик

Номер на акта: 358
Дата: 5 юни 2023 г.
Съдия: Ева Димитрова Пелова
Дело: 20237150700111
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 2 февруари 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

 

 

358/5.6.2023г.

 

В    И  М  Е  Т  О    Н  А    Н  А  Р  О  Д  А

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – гр. ПАЗАРДЖИК, ХIII-ти състав, в публично съдебно заседание, в състав:

 

                                                                                                                        ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЕВА ПЕЛОВА

 

При секретаря Янка Вукева, като разгледа докладваното от съдията административно дело № 111/2023год., по описа на съда, за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/.

Образувано  е въз основа  Определение № 1042/31.01.2023г., постановено по адм.дело № 815/2023г., по описа на ВАС, Пето отделение, с което  е постановено, че компетентен да се произнесе по жалбата на С.В.С., срещу Заповед № РД-01-378/23.09.20222г. на изп.директор на ИА“АА“, е Административен съд – гр. Пазарджик.

Образувано е по жалба на С.В.С., срещу Заповед № РД-01-378/23.09.20222г. на изп.директор на ИА“АА“, с която е наредено организирането на работно време на смени на служителите, заемащи длъжности инспектор, ст. инспектор и гл. инспектор на отделите „Контрол“ към РД „АА“, както и за служителите, заемащи експертни длъжности с аналитични и/или контролни функции и експертни длъжности със спомагателни функции в отдел „Координация и мониторинг“ към Дирекция „Автомобилна инспекция“; установено е сумирано изчисляване на работното време за период от три месеца, при което да се спазват изискванията на чл.9 и чл.18 от Наредбата за структурата и организацията на работната заплата.

В жалбата се твърди, че оспорената Заповед е необоснована и незаконосъобразна, издадено в противоречие с материалноправните разпоредби, при допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила, което от своя страна е довело до постановяването на противоречив, немотивиран и несъобразен с целите на закона административен акт. Допълнителни съображения се излагат в представено писмено становище. Прави се искане за отмяна на издадената Заповед, като неправилна и незаконосъобразна. Претендират се разноски, съгласно представен списък.

В хода на съдебното производство, на основание чл.182 от АПК, като жалбоподател по делото е присъединен А.И.. Процесуалния му представител моли оспорената  Заповед да бъде отменена, като неправилна и незаконосъобразна, издадена в противоречие с нормите на Европейското законодателство. Допълнителни съображения излага в представено писмено становище. Прави искане за присъждане на разноски.

Ответникът – изп.директор на ИА“АА“, чрез процесуалния си представител юриск. Г. счита жалбата за недопустима, алтернативно мо\ли същата да бъде отхвърлена като неоснователна и недоказана. Прави искане за присъждане на разноски, представляващи юрисконсултско възнаграждение.

Съдът, след като обсъди релевираните с жалбата основания, доводите на страните в съдебно заседание, прецени събраните по делото доказателства и служебно, на основание чл. 168, ал. 1 , вр. чл. 146 от АПК, провери изцяло законосъобразността на обжалвания акт, намира за установено следното от фактическа страна:

На 28.07.2017г. между ИА“АА“ и жалб. И. бил сключен трудов договор № 801, чрез който последният бил назначен на длъжността инспектор в ИА“АА“. На 29.01.2022г. било сключено допълнително споразумение към него под № 157. На 27.04.2020г. жалб. И. подписал длъжностната характеристика.

Със Заповед  № РД-08-13/31.07.2019г.  изп. директор на ИА“АА“, на основание чл.181, ал.1 и ал.2 от Кодекса на труда КТ/ и чл.7, т.15 от Устройствения правилник на ИА „АА“ утвърдил Правилник за вътрешния трудов  ред в ИА „АА“ /ПВТР/. Със същата бил отменен ПВТР, утвърден със Заповед № РД-01-655/29.12.2014г., изм. със Заповед № РД-01-702/22.08.2017г.

Със Заповед № 1313/31.07.2020г. на изп. директор на  ИА“АА“ жалб.  С. бил назначен на длъжността  инспектор в отдел „Контрол“ в РД „АА“ – Пловдив, с  5 дневно работно време, 8-часов работен ден.

Със Заповед № РД-08-61/12.11.2020г. изп. директор на ИА“АА“, на основание чл.7, т.1 и т.15 от Устройствения правилник на ИА“АА“ /УП на ИА „АА“/ наредил следните изменения в ПВТР, утвърден със Заповед № РД-08-13/31.07.2019г., изм. със Заповед № РД-08-60/22.10.2020г., да се направят следните изменения: В т.7 се създава т.10а, както следва: „директорът на ДАИ изготвя поименен график на служителите и работниците в „Смените на служителите и в Национален координационен център за „Безопасно движение по пътищата„ при ДНС-112 /НОЦ/ и в Междуведомствения координационен център за противодействие на контрабанда и контрол на движението на рискови стоки и товари при ГДБОП-МВР /МКЦ/, така че сборът от работните часове по графика на работника или служителя за периода, за който е установено сумирано изчисляване, не трябва да е по-голям от нормата за продължителност на работното време, определено по чл.96 от Наредба за работното време, почивките и отпуските, съгласно чл.9а, ал.3 от същата Наредба. В т.7 се създава т 10б, както следва: “Смените на работниците и служителите в НОЦ  и МКЦ, са при следния режим на работа: Смените в центровете са от 12 астрономически часа / от 08 до 20 ч., от 20 до 08 ч./, като в 12 часовия диапазон на смяната е включен 1 час почивка. В графика са заложени по 2 дневни смени / от 08 до 20 ч./ една след друга, като между тях служителя ползва 12 часа почивка и две нощни смени / от 20 до 08 ч. / една след друга, като след втората смяна служителя ползва 96 часа почивка.

На 02.03.2021г. между ИА“АА“, представлявана от изп. директор като работодател  и  ФСО на КТ „Подкрепа“  в ИА „АА“, представлявана от Ал.И. – председател и „Национална синдикална организация – ДАИ“ синдикат на железничарите в България – КНСБ бил сключен колективен трудов договор, където в Раздел V били уговорени работно време, почивки, отпуски.

Със Заповед № РД-08-8/06.04.2021г. изп.директор на ИА“АА“, на основание чл.191, ал.1 и 2 от КТ и чл.7, т.5 от УП на ИА“АА“ наредил в ПВТР, утвърден със Заповед № РД-08-13/31.07.2019г., изм. и доп. със Заповеди №№ РД-08-60/22.10.2020г и РД-08-61/12.11.2020г., в т. 7.1 „Работно време“ се добавя т.10в: „Началото и краят на работното време / което е 8 часа дневно и 40 часа седмично при 5 дневна работна седмица / на инспекторите от отделите „Контрол“ към РДАА, които осъществяват контролна дейност, се определят от директора на РДАА със Седмичното разпределение на задачите на инспекторския състав при спазване изискванията на чл.151-153 от КТ и чл.50а от ЗДСл. За работно време на служителите се зачита и времето за пътуване от местоявяване на служителя в областния отдел, където местодомува служебния автомобил, до мястото на изпълнение на служебните си задължения, като това обстоятелство се отразява в утвърденото Седмично разпределение на задачите на инспекторския състав по екипи за изпълнение на служебните задължения“.

На 02.09.2022г. била проведена работна среща с представителите на СО на КТ „Подкрепа“ – жалб. И., Р. Г., К. Н. и А. И., по обсъждането на Статични искания по чл.3 от ЗУКТС, а именно: увеличение на основните работни заплати с 50%; равно възнаграждение на изпълняващите еднакви функции и заемащи еднакви длъжности; спазване на сключения КТД; назначаване на поне още 200 инспектори за пътен контрол, служители за административно обслужване и такива с юридическо образование; осигуряване на качествено работно и униформено облекло на всички работници и служители; подобряване условията на труд, обновяване на материалната база и осигуряване на модерно и качествено техническо оборудване; актуализиране на неефективната структура на Агенцията, защото инспекторите по контрола да не се налага да пътуват в голяма част от работното време и служителите от един отдел да вършат работата на друг; стартиране на преговори за сключването на споразумение за държавния служител.

На същата дата била проведена работна  среща на основание чл.37 от КТ, с представителите на СО на КТ „Подкрепа“ – жалб. И., жалб. С. и Р. Г., във връзка с подготовката на заповед за изменение и допълнение на ПВТР на ИА“АА“. 

На 12.09.2022г. било проведено заседание на държавно-обществената консултативна комисия по проблемите на безопасността на движението по пътищата, на която били приети мерки за ограничаване на пътнотранспортния травматизъм до 31.12.2022г.

На 14.09.2022г., на основание  чл.37 от КТ била проведена работна среща с представителите на СО на КТ „Подкрепа“ – жалб. И., жалб. С., Р. Г., А. И. и К. Н. / председател на НСО-ДАИ/ и зам. министъра на транспорта и съобщенията – Н. Н., във връзка с подготовката на заповед  за изменение и допълнение на ПВТР.

Със Заповед № РД-01-377/23.09.2022г. изп. директор на ИА“АА“, на основание чл.7, т.1 и чл.24, ал.4 от УП и т.13.1 от ПВТР отменил своя Заповед № РД-01-192/11.05.2015г., с която било наредено за държавните  служители на ИА“АА“ допълнителен платен годишен отпуск за изпълнение на задълженията извън работното време в размер на 10 работни дни.

Формуляри - съгласие за полагане на  нощен труд  били изпратени до съответните служители на ИА“АА“.

На 23.09.2022г. изп. директор на ИА „АА“ издал Заповед № РД-08-11, с която наредил в т.7.1 от ПВТР, утвърден със Заповед № РД – 08-13/31.07.2019г., изм. и доп. със Заповеди №№РД-08-60/22.10.2020г., РД-08-80/06.04.2021г. и РД-08-32/03.12.2021г., като се създава нова точка 9, както следва: въвежда се ненормиран работен ден  за служителите , назначени по служебно правоотношение, с изключение на служителите , заемащи длъжности инспектор, ст. Инспектор и гл. инспектор в отделите  „Контрол“ към РД „АА“, както и за служителите, заемащи експертни длъжности с аналитични и/или контролни функции в отдел „Контрол и мониторинг“ към Дирекция  „Автомобилна инспекция“ / ДАИ /. Точка 10а се изменяла, както следва: Директорът на ДАИ изготвя поименен график на служителите, работещи на смени от отдел „Координация и мониторинг“ към ДАИ при спазване изискванията на чл.49, ал.4 от Закона за държавния служител /ЗДСл/, чл.140, ал.4 и чл.142, ал.6 от КТ, чл.9а, ал.3 и 4 и чл.9б от Наредбата за работното време, почивките и отпуските; Създава  се нова т.10б, както следва: Директорите на РД“АА“ за всеки отчетен период изготвят поименни графици на служителите, работещи на смени от отделите „Контрол“, които представят на директора на ДАИ не по-късно от 5 работни дни преди началото на отчетния период. Директорът на ДАИ съобщава графиците и ги представя за утвърждаване  на изп.директор не по-късно от 3 дни преди началото на отчетния период; Точка 10б става т.10в и в нея се правят следните изменения: а/ изречение 1-во се отменя ; б/ в изречение 2-ро думите „в центровете“ се заменят с „ на служителите по т.10а“  думите в първите скоби се заменят с „ от 08 до 20 ч. и от 20 до 08 ч.“; Досегашната т. 10в става т.10г и се изменя така: 10г/ Смените на служителите по т. 10б са от по 8 астрономически часа / от 06 до 14 ч., от 14 до 22 ч и от 22 до 06 ч.“. По време на работните смени от 06 до 14 ч. и от 14 до 22 ч. служителите имат право да ползват 30 мин. време за хранене. По време на работната смяна от 22 до 06 ч.  служителите ползват 1 час почивка за хранене. Служителите ползват непрекъсната междудневна почивка не по-малко от 12 часа. Непрекъснатата седмична почивка е не по-малко от 36 часа. Редуването  на смените се определя с поименните графици за работа на смени в отдел „Контрол“ към РД“АА“. Посочено е, че Заповедта влиза в сила от 01.10.2022г.

Със Заповед № РД-01-455/24.09.2021г. изп. директор на ИА“АА“, на основание чл.139а от КТ, вр.чл.8 от УП наредил установяването на ненормиран работен ден за следните длъжности в ИА“АА“: инспектор по трудово правоотношение, гл. специалист, ст. специалист, техн. сътрудник.

Със Заповед № РД-01-38/28.09.2022г. била изменена т.1 на Заповед № РД-01-455/24.09.2021г., чрез която след думите ИА“АА“ се поставя запетая и се добавя „с изключение на длъжностите инспектор  от отделите „Контрол“ в РД „АА“, както и на длъжностите инспектор и на експертните длъжности със спомагателни функции в отдел „Координация и мониторинг“ към Д“АА“.

Със Заповед № РД-01-391/29.09.2022г., на основание чл.140, ал.3 от КТ и чл.7 , т.1 от УП изп. директор на ИА „АА“ наредил на служителите от отделите „Контрол“ към РД“АА“ и отдел „Координация и мониторинг“ към Д“АИ“, които през м. октомври 2022г. ще работят по график на смени при сумирани изчисляване на работното време, да се предостави по 1 литър минерална вода за всяка смяна, считано от 01.10.2022г.; както и по 1 бр. ободряваща напитка за всяка нощна смяна  и била  отменена Заповед № РД-01-386/28.09.2022г.

Със Заповед № РД-01-394/30.09.2022г., на основание чл.7, т. 1 от УП, вр. т.7.10б от ПВТР, изп. директор на  ИА“АА“ наредил при изготвяне на  поименни графици на служителите, работещи на смени  в отделите „Контрол“ към РД“АА“ и отдел „Координация и мониторинг“ към Д“АИ“ да се има предвид следното: утвърдените предварителни графици за сумиран изчисляване на работното време да се насочват към директорите на РД“АА“, Д“АИ“ и дирекция „ФСОУС“, утвърдените предварителни граници в електронен вариант да се изпращат до 5-то число на текущия месец, в който се отнасят до дирекция „ФСОУС“, както и на хартиен носител до 5-то число на месеца на месеца, следващ месеца, за който се отнасят да изп.директор на ИА“АА“.

Жалбата е подадена лице с процесуална легитимация, срещу неблагоприятен за него административен акт, доколкото с последния  се засягат негови права и интереси,  поради което е процесуално ДОПУСТИМА, а по същество НЕОСНОВАТЕЛНА, поради следните съображения:

Съгласно изискванията на чл. 168, ал. 1 от АПК, при служебния и цялостен съдебен контрол за законосъобразност, съдът извършва пълна проверка на обжалвания административен акт относно валидността му, спазването на процесуалноправните и материалноправните разпоредби по издаването му и съобразен ли е с целта, която преследва законът, т. е. на всички основания, визирани в чл. 146 от АПК. При преценката си, съдът изхожда от правните и фактическите основания, посочени в оспорвания индивидуален административен акт, представената административна преписка и събраните по делото доказателства.

Оспорения административен акт е издадена от компетентен орган - директора на ИА“АА“, действащ при спазване на териториалния обхват на правомощията и предоставената му от закона материална компетентност съгласно чл. 49, ал.2 от ЗДСл, чл.141 и чл.142 от КТ, , чл. 7 от ПВТР. Заповедта е издадена в задължителната по закон писмена форма - чл. 59, ал. 2 АПК, съдържа фактически и правни основания с оглед на изискванията на чл. 59, ал. 2, т. 4 АПК, и е постановена при спазване на административно-производствените правила. Същата съдържа фактическите обстоятелства, които са обусловили съдържанието на волеизявлението на издателя и не страда от пороци, които да обосновават нейната нищожност. Поради изложеното в случая не съществуват отменителни основания по чл. 146, т. 1 и т. 2 от АПК.

Разпределението на работното време, чрез въвеждане на сменен режим на работа, е правомощие на работодателя, какъвто безспорно е изп. директор на ИА „АА“. Съгласно чл.141, ал.1 от КТ  когато характерът на производствения процес налага, работата в предприятието се организира на две или повече смени. По силата на чл. 142, ал.2 и ал.4 от КТ, работодателят може да установи сумирано изчисляване на работното време - седмично, месечно или за друг календарен период, който не може да бъде повече от 6 месеца. Сумираното изчисляване на работното време по своята същност представлява организация на работа, при която се отчита работното време за цял календарен период, без оглед на това колко точно се работи през отделните дни. Максималната продължителност на работна смяна при сумирано изчисляване на работното време може да бъде до 12 часа, като продължителността на работната седмица не може да надвишава 56 часа, а за работниците и служителите с намалено работно време - до 1 час над намаленото им работно време. За въведено сумирано изчисляване на работното време работодателят разработва графици за работа на работниците и служителите, и накрая на всеки месец съставя присъствена форма. Когато работното време е организирано на смени, следва да се спазват задължителните междудневни и седмични почивки, установени в КТ. Съгласно чл. 152 от КТ, работникът или служителят има право на непрекъсната междудневна почивка, която не може да бъде по-малко от 12 часа. Съобразно чл. 153, ал.1 и ал.2 от КТ, при работа на смени и подневно отчитане на работното време при петдневна работна седмица, работникът или служителят има право на седмична почивка в размер на два последователни дни, от които единият е по начало в неделя. В тези случаи на работника или служителя се осигурява най-малко 48 часа непрекъсната седмична почивка. При сумирано изчисляване на работното време непрекъснатата седмична почивка е не по-малко от 36 часа. Нормата на чл. 352, ал.1, т.1 от КТ изрично сочи, че за трудов стаж се признава и времето по трудово правоотношение, през което работникът или служителят не е работил в почивните дни. Според чл. 9, ал.1, т.1 от КСО, за осигурителен стаж се зачита времето, през което лицата по чл. 4, ал.1, т.1 и ал.2 са работили при пълното законоустановено за тях работно време, ако са внесени или дължими осигурителните вноски върху полученото, начисленото и неизплатеното, както и неначисленото възнаграждение, но не по-малко от минималния осигурителен доход по чл. 6, ал.2, т.3 за съответната професия. В тази връзка неоснователни са възраженията, относно това, че оспорената Заповед не е съобразена с правно- материалните предпоставки  за издаването й.

Не почива и върху доказателствата по делото настояването, че  е налице дерогация на разпоредбите на чл.37 от КТ, вр. чл.8, ал.1 от КТД. Съгласно разпоредбата на чл.37 от КТ органите на синдикалните организации в предприятието имат право да участвуват в подготовката на проектите на всички вътрешни правилници и наредби, които се отнасят до трудовите отношения, за което работодателят задължително ги поканва. Те имат и правото да защитават синдикалните интереси на членовете си във връзка с условията на труд и заплащане и да изискват от работодателя да спазва чл. 46 от КТ, като им предостави безвъзмездно за ползуване движими и недвижими имоти, сгради, помещения и други материални условия, необходими за изпълнение на техните функции. Видно от приложените по делото протоколи от проведените работни срещи между ответника и представителите на синдикалната организация, са спазени изискванията на горепосочените разпоредби.

Неоснователни са и възраженията, че оспорената Заповед е издадена в нарушение на Директива  на Европейския парламент и на Съвета 2003/88/ЕО от 4 ноември 2003 г. относно някои аспекти на организацията на работното време, чийто разпоредби, видно от приложената по делото таблица за съответствие, са транспонирани изцяло в приложимото българско законодателство, стриктно приложено от административния орган, при издаване на обжалвания ИАА.

Не е нарушен принципът на съразмерност, регламентиран в чл.6 и чл. 7 от АПК, тъй като чрез оспорената Заповед и в изпълнение на взетите мерки за повишаване безопасността на движението по пътищата, реализирането на ефективен  контрол по отношение превозването на рискови стоки организирането на работното време и установяването на сумирано работно време   е в интерес на обществото. Доколкото подобен контрол е наложително да се осъществява   непрекъснато в рамките на денонощието и като се отчете и засиления пътнотранспортен травматизъм, обсъден и на  заседанието на ДА “Безопасност на движението по пътищата“ и като се отчетат е целта  Закона за автомобилните превози, както и правомощията на ИА „АА“, разписани в него и УП, издадения административен акт е издадена в съответствие със закона, за постигане на предвидените с него цели, поради което не може да се счете, че ответника не се е съобразил с принципите, заложени в чл.6 и чл.7 от АПК.

По изложените съображения съдът намира оспореното Решение за законосъобразен административен акт – издаден от компетентен административен орган, в предписаната от закона форма, при отсъствие на допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила, при правилно приложение на материалния закон и в съответствие с целта на закона. Този извод обосновава неоснователност на жалбата, която следва да бъде отхвърлена.

При този изход на спора и на основание чл.143, ал.3 от АПК основателно се явява своевременно направеното от процесуалния представител на ответника искане за присъждане на разноски за юрисконсултско възнаграждение, което  следва да бъде определено  съгласно чл.37 от Закона за правната помощ, вр. чл.24 от Наредбата за заплащането на правната помощ, в минимален размер на  100 лв., с оглед фактическата и правна сложност на делото, които следва да бъдат възложени солидарно в тежест на жалбоподателите.

Предвид изложеното и на основание  чл. 172, ал. 2 от АПК, съдът

 

Р  Е  Ш  И:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на С.В.С., чрез адв. Ф. и А.И., чрез адв. И., срещу Заповед № РД-01-378/23.09.20222г. на изп.директор на ИА“АА“.

ОСЪЖДА С.В.С. и А.И. да заплатят на ИА „АА“ солидарно сумата от 100 лева, представляващи разноски за юрисконсултско възнаграждение.

РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване с касационна жалба, в 14 - дневен срок от съобщаването му пред Върховния административен съд на Република България.

ПРЕПИСИ да се връчат на страните.

 

 

 

 

 

 

 

 

СЪДИЯ: /п/