Решение по дело №464/2022 на Административен съд - Кърджали

Номер на акта: 74
Дата: 21 февруари 2023 г.
Съдия: Ангел Маврев Момчилов
Дело: 20227120700464
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 20 октомври 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

 

Номер

 

     Година

21.02.2023

    Град

Кърджали

В ИМЕТО НА НАРОДА

Кърджалийски административен

Съд                   

 

състав

 

На

26.01.

                                          Година

2023

 

В публично заседание и следния състав:

 

                                            Председател

АНГЕЛ МОМЧИЛОВ

 

                                                    Членове

 

 

                                          Съдебни заседатели

 

 

Секретар

 Мелиха Халил

 

 

Прокурор

 

 

 

като разгледа докладваното от

Съдията

 

 

Адм.

дело номер

464

по описа за

2022

година.

 

Производството е по реда на чл. 156 – чл. 161 от ДОПК.

Депозирана е жалба от пълномощник на Община Черноочене, с ЕИК ***, против Ревизионен акт № Р-16000922000104-091-001/01.08.2022 г., издаден от орган по приходите при ТД на НАП – Пловдив, потвърден с Решение по жалба срещу ревизионен акт № 473/07.10.2022 г. на директор на дирекция “Обжалване и данъчно-осигурителна практика“ гр.Пловдив при ЦУ на НАП.

Излага доводи, че РА е незаконосъобразен и неправилен, респ. счита същия за постановен в противоречие с материалния и процесуалния закон, както и при липса на доказателства, релевантни към предмета на ревизионното производство.

Сочи, че Ревизионен акт № Р-16000922000104-091-001/01.08.2022 г. е постановен в противоречие с основните принципи на ДОПК, а именно с принципа за обективност залегнал в чл. 3 от ДОПК.

Излага съображения, че в случая не са изпълнени изискванията на чл. 117, ал. 2, т. 5 от ДОПК и чл. 117, ал. 2, т. 6 от ДОПК.

Оспорва изцяло изводите на ревизиращия екип, с които отношенията между Община Черноочене и „В и К“ *** през ревизирания период, са третирани като търговска сделка.

Въвежда доводи, че придобития доход от отдаване под наем на земеделска земя ще попадне в обхвата на необлагаемите доходи, посочени в чл. 13, ал. 1 , т. 24 от ЗДДФЛ и не подлежи на облагане.

Сочи, че съгласно чл. 45, ал. 1 от ЗДДС отдаването под наем или аренда на земя е освободена доставка, както впрочем правилно било отразено в ревизионния доклад.

 По изложените съображения моли съда да постанови решение, с което да отмени Ревизионен акт № Р-16000922000104-091-001/01.08.2022 г., издаден от орган по приходите при ТД на НАП – Пловдив, потвърден с Решение по жалба срещу ревизионен акт № 473/07.10.2022 г. на директор на дирекция “Обжалване и данъчно-осигурителна практика“ гр.Пловдив при ЦУ на НАП.

В съдебно заседание, чрез адв. М.С., изцяло поддържа жалбата по изложените в нея съображения. Претендира присъждане на направените деловодни разноски. В предоставения срок представя писмена защита, в която излага допълнителни съображения, че отношенията между Община Черноочене и „В и К“ *** не попадат в хипотезата на чл. 130, ал. 1 от ЗДДС (т.нар. бартер), тъй като уговореното между страните плащане е в пари, а не в стоки или услуги.

Ответникът по жалбата - Директор на дирекция „Обжалване и данъчно-осигурителна практика“ гр.Пловдив при ЦУ на НАП, не се явява. Представлява се от главен юрисконсулст П.Б., която в писмена молба /вх. №2978 от 28.11.2022 г. – л.452-л.453/ оспорва жалбата като неоснователна. Моли съда да отхвърли депозираната жалба и присъди юрисконсултско възнаграждение съгласно. Въвежда възражение за прекомерност на заплатеното от жалбоподателя адвокатско възнаграждение. В предоставена писмена защита, излага доводи за законосъобразност и обоснованост на процесния РА.

Съдът като прецени събраните по делото доказателства в тяхната съвкупност и поотделно, намира за установено от фактическа и правна страна следното:

Ревизионното производство е образувано въз основа на Заповед за възлагане на ревизия/ЗВР/ № Р-16000922000104-020-001/11.01.2022 г./л.137 – л.138/, връчена на 20.01.2022 г./удостоверение за извършено връчване по електронен път - л. 140/ , с която е възложено извършването на ревизия на Община Черноочене, с ЕИК ***, за определяне на задължения за данък върху приходите от стопанска дейност на бюджетни предприятия за периода от 01.01.2016 г. до 31.12.2020 г. и задължения за данък върху добавената стойност за периода от 01.01.2016 г. - 30.09.2020 г. За изменение на първоначалната заповед са издадени Заповед № Р-16000922000104-020-002/19.04.2022 г./ л.143/ и Заповед № Р-16000922000104-020-003/17.05.2022 г./л.150/, касаещи срока за приключване на ревизията, с които на основание чл. 113, ал. 3 от ДОПК срокът е бил продължен съответно до 20.05.2022 г. и 20.06.2022 г. Цитираните заповеди са издадени от Г. П. Й. - *** при ТД на НАП - Пловдив, оправомощена със Заповед № РД-09-1979/30.09.2021 г. на директора на ТД на НАП – Пловдив /л. 18 –л. 19/.

Резултатите от ревизията са материализирани в Ревизионен доклад /РД/ № Р-16000922000104-092-001/04.07.2022 г./л. 165 – л. 178,/, връчен по електронен път на 05.07.2022 г. – л. 179. Ревизираното лице e подало възражение по доклада по реда на чл. 117, ал. 5 от ДОПК/л. 259 – л. 264/, в което е изложило несъгласието си с констатациите на ревизиращия екип.

Съставен е Ревизионен акт/РА/ № Р-16000922000104-091-001/01.08.2022 г./л. 192 – л. 200/, издаден на основание чл. 119, ал. 2 от ДОПК от Г. П. Й. - *** при ТД на НАП гр.Пловдив – орган, възложил ревизията и К. П. Я., на длъжност *** при ТД на НАП гр.Пловдив – ръководител на ревизията. РА е връчен по електронен път на 02.08.2022 г. – л. 201.

С ревизионния акт са установени задължения за данък върху приходите от стопанска дейност на бюджетни предприятия за 2016 г. в размер на  *** лв., ведно с лихви в размер на  *** лв., за 2017 г. в размер на *** лв., ведно с лихви в размер на *** лв., за 2018 г. в размер на *** лв., ведно с лихви в размер на *** лв., за 2019 г. в размер на *** лв., ведно с лихви в размер на *** лв. и за 2020 г. в размер на *** лв., ведно с лихви в размер на *** лв., както и ДДС  м.12 2016 г., м. 12 2017 г., м. 12 2018 г. и м. 12 2019 г., общо в размер на *** лв., ведно с лихви за забава в размер на *** лв.

По същество, след извършената преценка на предоставените от ревизираното лице доказателства и обяснения, относими към ревизията, резултатите от извършените насрещни проверки и изисканата информация, сведения и обяснение от трети лица, извършените справки, ревизиращият екип е приел за установено следното:

Община Черноочене, с ЕИК ***, е юридическо лице – орган на местно самоуправление и е регистрирано по ЗДДС, считано от 27.01.2003 г. и до момента няма промяна в регистрацията. Дейността на общината попада в обхвата с код по НКИД 2003 – 7511 – общофункционално управление на държавата на централно и местно равнище.

Относно задълженията по ЗКПО, е прието следното:

Посочено е, че през ревизирания период Община Черноочене отдава под наем собствени земеделски земи /пасища/ на земеделски стопани, с които сключва еднотипни договори. Приходите от наем на тези земи за 2016 г. са в размер на *** лв., за 2017 г. в размер на *** лв., за 2018 г.  в размер на *** лв., за 2019 г. в размер на *** лв. и за 2020 г. в размер на *** лв. Същите са отразени счетоводно по сметка 71.23 - приходи от наем на земя. Посочено е, че РЛ не е включило тези приходи при определянето на полагащия се корпоративен данък.

Ревизиращия екип приел, че дейността на РЛ по отдаването под наем на земеделска земя е стопанска дейност и като такава, приходите от нея следва да се включат при определянето на данъчната основа за облагане с корпоративен данък.

На следващо място е отразено, че през ревизирания период Община Черноочене и „В и К“ ООД ***, извършват търговска сделка, при която възнаграждението е определено в стоки или услуги, като е прието, че налице е бартер като всеки от доставчиците се явява продавач на това, което дава, и купувач на това, което получава. Въведени са мотиви, че в конкретния случай Община Черноочене предоставя на „В и К" ООД *** правото ползването на водопроводната мрежа на общината, а „В и К“ ООД *** предоставя на Община Черноочене подобрение на ползвания актив.

Посочено е, че за предоставеното от Община Черноочене на „В и К“ ООД ***, са издадени фактури с предмет на доставка „Предоставени права на ползване на публични активи“, както следва: Фактура № **/*** г., с данъчна основа в размер на *** лв. и начислен ДДС в размер на *** лв.; Фактура № **/*** г., с данъчна основа в размер на *** лв. и начислен ДДС в размер на *** лв.; Фактура  № **/*** г., с данъчна основа в размер на *** лв. и начислен ДДС в размер на *** лв.; Фактура № **/*** г., с данъчна основа в размер на  *** лв. и начислен ДДС в размер на *** лв. и Фактура № **/*** г., с данъчна основа в размер на *** лв. и начислен ДДС в размер на *** лв.

Описани са и насрещно издадените фактури от „В и К" ООД ***  на Община Черноочене, с предмет „Извършени инвестиции на публични активи на Община Черноочене“, както следва: Фактура № ***/*** г., с данъчна основа в размер на *** лв. и начислен ДДС в размер на *** лв.; Фактура № ***/*** г., с данъчна основа в размер на *** лв. и начислен ДДС в размер на *** лв.; Фактура  № **/*** г., с данъчна основа в размер на *** лв. и начислен ДДС в размер на *** лв.; Фактура № **/*** г., с данъчна основа в размер на  *** лв. и начислен ДДС в размер на *** лв. и Фактура № **/*** г., с данъчна основа в размер на *** лв. и начислен ДДС в размер на *** лв.

От ревизиращия екип е прието, че полученото от РЗ по фактури формира облагаем приход и следва да се включи при определяне на данъчната основа за облагане с корпоративен данък за съответната година, като изрично е отбелязано, че РЛ не е включило тези приходи при определянето на полагащия се корпоративен данък.

Изложени са доводи, че съгласно чл. 248 от ЗКПО бюджетните предприятия дължат данък за приходите от сделки по чл.1 от Търговския закон, както и от отдаване под наем на движимо и недвижимо имущество. Според чл. 249 от същия закон, данъчната основа за определяне на данъка върху приходите са приходите на бюджетното предприятие от сделки по чл. 1 от Търговския закон, както и от отдаване под наем на движимо и недвижимо имущество, начислени през съответната година. На основание чл. 250, ал. 2 от ЗКПО, данъчната ставка на данъка върху приходите на общините е 2 на сто.

Предвид цитираните разпоредби ревизиращия екип е определил данъчна основа за облагане с корпоративен данък за всяка една година на ревизирания период, като към декларираните от РЛ приходи по подадената от него ГДД за съответната година са включени установените при ревизията приходи от отдаване под на наем на земеделски земи за съответната година, както и стойността на получените подобрения на отдадените активи по описаните фактури, без ДДС.

Предвид гореизложеното, данъчната основа за облагане с корпоративен данък за 2016 г. е определена в размер на *** лв., за която дължимия данък е в размер на *** лв., от който ефективно внесен – *** лв., а остатъка от *** лв. представлява дължим данък за внасяне.

На основание чл. 175 от ДОПК във връзка с чл. 1 от ЗЛДТДПДВ за невнесените в срок суми са начислени лихви в размер на *** лв.

За 2017 г. е определена данъчна основа в размер на *** лв.;  Дължим данък в размер на *** лв., от който внесен – *** лв., остатък за довнасяне – *** лв. На основание чл. 175 от ДОПК във връзка с чл. 1 от ЗЛДТДПДВ за невнесените в срок суми са начислени лихви в размер на *** лв.

За 2018 г. е определена данъчна основа за облагане с корпоративен данък в размер на *** лв., за която дължимия данък е в размер на *** лв. Разликата между последния и внесения такъв /*** лв./, т.е. в размер на *** лв. се дължи на бюджета. На основание чл. 175 от ДОПК във връзка с чл. 1 от ЗЛДТДПДВ за невнесените в срок суми са начислени лихви в размер на *** лв.

За 2019 г. е определена данъчна основа в размер на *** лв.; Дължим данък в размер на *** лв., от който внесен – *** лв., а остатъкът от *** лв. се дължи на бюджета, ведно със законна лихва съгласно чл. 175 от ДОПК във връзка с чл. 1 от ЗЛДТДПДВ, в размер на *** лв.

За 2020 г. е определена данъчна основа в размер на *** лв.; Дължим данък в размер на *** лв., от който внесен – *** лв., а остатъкът от *** лв. се дължи на бюджета, ведно със законна лихва съгласно чл. 175 от ДОПК във връзка с чл. 1 от ЗЛДТДПДВ, в размер на *** лв.

Относно задълженията по ЗДДС, е прието следното:

За данъчен период 01.12.2016 г. - 31.12.2016 г., на основание чл.86, ал. 1, т. 2 и 3 от ЗДДС ревизираното лице е следвало да начисли ДДС в размер на *** лв. Посочено е, че на основание чл. 175 от ДОПК, във връзка с чл.1 от ЗЛДТДПДВ за невнесените в срок суми се дължи лихва в размер на *** лв.

За данъчен период 01.12.2017 г. - 31.12.2017 г., на основание чл.86, ал. 1, т. 2 и 3 от ЗДДС е установен дължим ДДС в размер на *** лв. Отразено е, че на основание чл. 175 от ДОПК, във връзка с чл.1 от ЗЛДТДПДВ за невнесените в срок суми се дължи лихва в размер на *** лв.

За данъчен период 01.12.2018 г. - 31.12.2018 г., на основание чл.86, ал. 1, т. 2 и 3 от ЗДДС ревизираното лице е следвало да начисли ДДС в размер на *** лв. Посочено е, че на основание чл. 175 от ДОПК, във връзка с чл.1 от ЗЛДТДПДВ за невнесените в срок суми се дължи лихва в размер на *** лв.

За данъчен период 01.12.2019 г. - 31.12.2019 г., на основание чл.86, ал. 1, т. 2 и 3 от ЗДДС е установен дължим ДДС в размер на *** лв. Посочено е, че на основание чл. 175 от ДОПК, във връзка с чл.1 от ЗЛДТДПДВ за невнесените в срок суми се дължи лихва в размер на *** лв.

Горните размери на задължения са обосновани с установените факти и обстоятелства, описани в т. 2 от ревизионния доклад, препращащи към фактическата обстановка в частта по ЗКПО, а именно, прието е от ревизиращия екип, че през ревизирания период Община Черноочене и „В и К“ ООД ***, извършват бартерна сделка, при която Община Черноочене предоставя на „В и К“ ООД *** правото на ползване на водопроводната мрежа на общината, а „В и К“ ООД *** предоставя на Община Черноочене подобрение на ползвания актив.

Посочено, че доставките са документирани с насрещно издавани от двете лица фактури, като тези, издадени от Община Черноочене на „В и К“ ООД *** са с предмет на доставката предоставени права на ползване на публични активи, а тези - от „В и К“ ООД *** на Община Черноочене, са с предмет - извършени инвестиции на публични активи в Община Черноочене.

Описани са издадените от Община Черноочене фактури: за периода м. 12.2016 г. - Фактура № **/*** г. с данъчна основа *** лв. и начислен ДДС в размер на *** лв.; за периода м. 12.2017 г. - Фактура № **/*** г. с данъчна основа *** лв. и начислен ДДС в размер на *** лв.; за периода м. 12.2018 г. - Фактура № **/*** г. с данъчна основа *** лв. и начислен ДДС в размер на *** лв.; за периода м. 12.2019 г. - Фактура № **/*** г. на стойност *** лв. и начислен ДДС в размер на *** лв. и за периода м. 12.2020 г. – Фактура № **/*** г. на стойност *** лв. с ДДС в размер на *** лв.

Посочено е, че стойностите по фактурите, в т.ч. и дължимия ДДС, са отразени като приход по счетоводна сметка 71.24 – приходи от концесии за съответната година.

Отразено е, че фактурите, отнасящи се за м. 12.2016 г., м. 12.2017 г., м. 12.2018 г. и м. 12.2019 г., не са отразени в дневниците за покупки и продажби на Община Черноочене и не участват при определянето на резултата за съответните периоди, с изключение на тази от м. 12.2020 г., поради което е прието, че от страна на РЛ не са спазени изискванията на ЗДДС и при ревизията е начислен допълнително ДДС, в размерите описани по-горе.

Процесният РА е оспорен в срока по чл. 152, ал. 3 от ДОПК. В жалбата/л. 209 - л. 217/ са изложени съображения за незаконосъобразност на оспорения акт идентични с тези, развити в жалбата, по която е образувано настоящото съдебно производство.

С Решение по жалба срещу ревизионен акт  № 473/07.10.2022 г., издадено от директор на дирекция „Обжалване и данъчно-осигурителна практика“ гр.Пловдив при ЦУ на НАП/л. 30 – л. 36/, е изцяло потвърден оспореният Ревизионен акт /РА/ № Р-16000922000104-091-001/01.08.2022 г.

За изясняване на делото и по искане на жалбоподателя е назначена съдебно-счетоводна експертиза. От заключението на вещото лице/л. 493 – л. 501/, се установява следното:

1. През ревизирания период „В и К“ ООД *** е издало на Община Черноочене фактури с основание „извършени инвестиции на публични активи на Община Черноочене“ /съгласно договор с АВиК от 17.03.2016 г./, както следва: Фактура № ***/*** г., на стойност *** лв. и ДДС в размер на *** лв.; Фактура № ***/*** г. на стойност *** лв. и начислен ДДС в размер на *** лв.; Фактура № ***/*** г. на стойност *** лв. и начислен ДДС в размер на *** лв. и Фактура № ***/*** г. на стойност *** лв. и ДДС в размер на *** лв.;

2. Вещото лице е посочило, че Община Черноочене не е включила описаните фактури в дневниците за покупки към СД по ЗДДС и в дневниците за продажби за съответния период, както и че същите не участват при определяне на данъчния резултат, за месеца от съответната година.

Дейностите по тези фактури представляват покупки /съгласно ЗДДС/ за Община Черноочене и за последната е било налице право на ползване на Данъчен Кредит по издадените фактури за съответния месец, през който те са издадени или в 12-месечен период от тяхното издаване.

3. От представените от Община Черноочене инвентарна книга за дълготрайни активи за 2016 г., 2017 г., 2018 г., 2019 г., както и от Оборотна ведомост за същите години, се проследява, че сумите по фактурите са осчетоводени по ДСД /друга сметки дейности / Сметка 2202 /Инфраструктурни обекти/, по партидата на В и К активи, предвид на което вещото лице е дало заключение, че стоките и услугите, предмет на процесните фактури са капитализирани в актива на Община Черноочене.

4. От Община Черноочене на „В и К“ ООД *** са издадени следните фактури, както следва:

Фактура № **/*** г., на стойност *** лв. и ДДС в размер на *** лв., с предмет „Предоставени права на ползване на публични активи“;

Фактура № **/*** г., на стойност *** лв. и начислен ДДС в размер *** лв., за „Предоставени права на ползване на публични активи“;

Фактура № **/*** г. на стойност *** лв. и начислен ДДС в размер на *** лв., за следното „Предоставени права на ползване на публични активи“;

Фактура № **/*** г. на стойност *** лв. и ДДС в размер на *** лв., с предмет „Предоставени права на ползване на публични активи, съгласно договор за 2019 г. и протокол от 31.12.2019 година - направени инвестиции“;

Фактура № **/*** г. на стойност *** лв. и ДДС в размер на *** лв. за „Предоставени права на ползване на публични активи“.

5. Издадени от Община Черноочене към „В и К“ ООД *** фактури са с предмет „Предоставени права на ползване на публични активи“, а фактурите, издадени от „В и К“ ООД *** към Община Черноочене, са на основание „извършени инвестиции на публични активи на Община Черноочене“.

Посочено е, че фактурираните дейности са на една и съща стойност /за всяка от годините/, като според вещото лице нямат сходен характер по смисъла на т.3.3 от Счетоводен стандарт 18 — приходи.

6. При размяна на стоки или услуги със сходен характер и стойност, размяната не се разглежда като сделка, която създава приход, т.е. прихода не следва да бъде увеличен. Сделки, при които не се генерират приходи не водят до начисляване на данък по чл.248 от ЗКПО.

При издадени фактури, с които се документира размяната на стоки и услуги, е налице задължение /за всеки от доставчиците на стока или услуга/ за включване на тези фактури в дневници за продажби към СД по ЗДДС, с което се декларира задължение за внасяне на ДДС.

Налице е право /за всеки от получателите на стока или услуга/ за включване на тези фактури в дневници за покупки към СД по ЗДДС, с което се декларира право на Данъчен кредит.

Когато данъчната основа на стоките или услугите, които се разменят ДДС /при доставка/ е равен на данъчния кредит /при покупка/, дължимия ДДС е с нулева стойност.

7. Приходите на Община Черноочене от отдаване под наем на собствени земеделски земи, съобразно оборотна ведомост за съответната година, възлизат в размер, както следва:

За периода от 01.01.2016 г. до 31.12.2016 г. - в размер на *** лв.;

За периода от 01.01.2017 г. до 31.12.2017 г. - в размер на *** лв.;

За периода от 01.01.2018 г. до 31.12.2018 г. - в размер на *** лв.;

За периода от 01.01.2018 г. до 31.12.2019 г. - в размер на *** лв.;

За периода от 01.01.2020 до 31.12.2020 г. - в размер на *** лв.

8. Вещото лице е посочило, че данъчната основа, която се облага с данъка по чл. 248 от ЗКПО е равна на сумата на реализираните приходи, респ. приетите от ревизиращия орган приходи на Община Черноочене от отдаване под наем на собствени земеделски земи и стойността на получени подобрения на отдадените под наем активи. Изчисленият данък по чл. 248 от ЗКПО е в размер на 2% от тези приходи.

За периода 01.01.2016 г. - 31.12.2016 г., върху приходите *** лв. + *** лв., се дължи данък в размер на *** лв., който е дължим до 31.03.2017 г. Лихвата за периода от 01.04.2017г. до 01.08.2022 г.(дата на издаване на РА) е в размер на *** лв.

За периода 01.01.2017 г. -31.12.2017 г., върху приходите *** лв. + *** лв., се дължи данък в размер на *** лв., дължим до 31.03.2018 г. Лихва за периода от 01.04.2018 г. до 01.08.2022 г - *** лв.

За периода 01.01.2018 г. - 31.12.2018 г., върху приходите *** лв. + *** лв. се дължи данък в размер на *** лв.  За периода от 01.04.2019г. до 01.08.2022г., върху посочения данък се дължи лихва в размер на *** лв.

За периода 01.01.2019 г. - 31.12.2019 г. - *** лв. /върху приходите *** лв. + *** лв. се дължи данък в размер на *** лв. За периода от 01.07.2020 г. до 01.08.2022 г., върху данъка се дължи лихва в размер на *** лв.

За периода 01.01.2020 г. - 31.12.2020 г. - *** лв. /върху приходите *** лв. + *** лв. се дължи данък в размер на *** лв. и лихва върху същия, за периода от 01.07.2021 г. до 01.08.2022 г. в размер на *** лв.

Установеното от ревизиращия орган ДДС от отдадените под наем активи е в размер на ДДС по всяка от издадените фактури, дължимо за данъчен период - месеца, в който е издадена фактурата, както следва :

За данъчен период 01.12.2016 г. - 31.12.2016 г., дължимия ДДС е в размер на *** лв. Лихва за периода от 15.01.2017г. до 01.08.2022г. в размер на *** лв.

За данъчен период 01.12.2017 г. - 31.12.2017 г., дължимия ДДС е в размер на *** лв. Лихва за периода от 15.01.2018 г. до 01.08.2022г в размер на *** лв.

За данъчен период 01.12.2018 г. - 31.12.2018 г., установения ДДС е в размер на *** лв. и лихва върху същия, за периода от 15.01.2019 г. до 01.08.2022 г., в размер на *** лв.

За данъчен период 01.12.2019 г. - 31.12.2019 г., дължимия ДДС е в размер на *** лв. Лихвата за периода от 15.01.2020 г. до 01.08.2022 г. е в размер на *** лв.

Според вещото лице, съобразно приетите от ревизиращия орган приходи /приходи от отдаване под наем на земеделски земи и стойността на подобренията на отдадените под наем активи/, данъчната основа, дължимия данък по ЗКПО и ДДС, както и лихвата за забава, са определени правилно за всеки един от процесните периоди.

В съдебно заседание на зададените му въпроси, вещото лице уточнява следното:

Фактурите, издадени от „В и К“ ООД *** на Община Черноочене, описани в т. 1 от заключението, след като имат за предмет покупка /услуга/ в полза на Община Черноочене, същите следва да се отразят единствено в дневника за покупки, независимо от обстоятелството, че при проверката вещото лице е направило справка и в дневника за продажби на общината.

Към отговора на т. 5 от заключението, вещото лице счита, че в конкретния случай отношенията между Община Черноочене и „В и К“ ООД *** имат характер на бартерна сделка, понеже са налице насрещно издадени фактури на една и съща стойност, но с различен предмет – предоставяне право на ползване на активи срещу извършени  инвестиции в тези активи, в резултат на което е налице увеличение на активите.

При така установената по делото фактическа обстановка, след преценка на допустимостта  на жалбата и при извършената проверка за законосъобразност, съдът намира, че процесната жалба е допустима и подадена в законоустановения срок/Решение № 473/07.10.2022 г. е връчено на 07.10.2022 г. – л. 29, а жалбата е подадена направо в Административен съд - Кърджали на 20.10.2022 г., вх. № 2577– л. 2/, от лице, имащо правен интерес от обжалването, като разгледана по същество се явява неоснователна.

Оспореният ревизионен акт е издаден от компетентен по място, материя и степен орган, в съответствие с разпоредбите на чл. 119 , ал. 2 от ДОПК, чл. 112 и чл. 113 от ДОПК. Актът е изготвен в предписаната в чл. 120 от ДПК писмена форма и съдържа въведените в посочената норма реквизити. В приложения като неразделна част от РА ревизионен доклад са изложени подробно фактическите констатации и доказателствата за тях, както и направените въз основа на същите  изводи на ревизиращия екип, поради което съдът счита, че в конкретния случай не са налице твърдените в жалбата нарушения на разпоредбите на чл. 117, ал.2, т. 5 и т. 6 от ДОПК, относно съдържанието на ревизионния доклад. Поради изложеното, съдът не споделя и бланкетно въведените в жалбата възражения за издаването на РА в нарушение на чл. 3 от ДОПК.

От представените по делото доказателства се установява, че ЗВР, ревизионният доклад и ревизионния акт са надлежно подписани с валидни електронни подписи, положени в съответствие със Закона за електронния документ и електронния подпис към момента на подписването на електронните документи. Предвид горното, съдът счита, че процесния РА е издаден от компетентен орган, при спазване на установената форма и при липса на допуснато съществено нарушение на административнопроизводствените правила.

По същество, установените с РА задължения се разделят на такива по ЗКПО и ЗДДС.

По ЗКПО:

Съгласно чл. 1, т. 7 от ЗКПО на облагане по този закон подлежат приходите от сделки по чл. 1 от Търговския закон, както и от отдаване под наем на движимо и недвижимо имущество на бюджетните предприятия.

Легалната дефиниция на понятието „бюджетни предприятия“ е дадена в разпоредбата § 1, т. 1 от Допълнителните разпоредби на Закона за счетоводството, която гласи, че „бюджетни предприятия“ са всички лица, прилагащи бюджети, сметки за средства от Европейския съюз и сметки за чужди средства съгласно Закона за публичните финанси, включително Националния осигурителен институт, Националната здравноосигурителна каса, държавни висши училища, Българската академия на науките, Селскостопанската академия, Българската национална телевизия, Българското народно радио, Българската телеграфна агенция, както и всички други лица, които са бюджетни организации по смисъла на § 1, т. 5 от допълнителните разпоредби на Закона за публичните финанси.

Съдът намира са безспорно, че Община Черноочене е бюджетно предприятие по смисъла на нормата § 1, т. 1 от ДР на ЗСч и по силата на чл. 248 от ЗКПО приходите й от сделки по чл. 1 от Търговски закон, както и от отдаване под наем на движимо и недвижимо имущество, се облагат с данък.

Съгласно чл. 252, ал. 1 от ЗКПО, когато подлежат на облагане с данък върху приходите за съответната година, бюджетните предприятия подават годишна данъчна декларация по образец от 1 март до 30 юни на следващата година. В разпоредбата на чл. 250, ал. 2 от ЗКПО е регламентирано, че данъчната ставка на данъка върху приходите на общините е 2 на сто.

С процесния РА са установени и определени задължения на Община Черноочене по ЗКПО, както следва: Данък върху приходите от стопанска дейност на бюджетни предприятия за 2016 г. в размер на *** лв., ведно с лихва размер на *** лв.; Данък върху приходите от стопанска дейност на бюджетни предприятия за 2017 г. в размер на *** лв., ведно с лихви в размер на *** лв.; Данък върху приходите от стопанска дейност на бюджетни предприятия за 2018 г. в размер на *** лв., ведно с лихви в размер на *** лв.; Данък върху приходите от стопанска дейност на бюджетни предприятия за 2019 г. в размер на *** лв., ведно с лихви в размер на *** лв. и Данък върху приходите от стопанска дейност на бюджетни предприятия за 2020 г. в размер на *** лв., ведно с лихви в размер на *** лв.

Размера и основанието за установените задължения са аргументирани с с това, че в периода от 2016 г. до 2020 г. Община Черноочене е реализирала приходи от отдаване под наем на земеделски земи на земеделски стопанин, съответно през 2016 г. - *** лв., през 2017 г. – *** лв., през 2018 г. – *** лв., през 2019 г. – *** лв. и през 2020 г. – *** лв. Прието е, че с отдаването под наем на земеделски земи РЛ/Общината/ извършва стопанска дейност и приходите от нея следва да се включат при определяне на данъчната основа за облагане с данък върху приходите от стопанска дейност на бюджетните предприятия.

На следващо място е отразено, че освен приходите от отдаване под наем на земеделски земи, в данъчна основа следва да бъдат включени и стойността на издадените на РЛ от „В и К“ ООД *** фактури с основание „извършени инвестиции на публични активи“, както следва: през м. 12.2016 г. – на стойност *** лв., м. 12.2017 г. – на стойност *** лв., м. 12.2018 г. – на стойност *** лв., м. 12.2019 г. -  на стойност *** лв. и м. 12.2020 г. – на стойност *** лв. От фактическа страна е посочено, че през ревизирания период Община Черноочене и „В и К“ ООД ***, извършват търговска сделка, в хипотезата на т.нар. бартер, като в конкретния случай Община Черноочене предоставя на „В и К“ ООД *** правото на ползване на водопроводната мрежа на общината, а „В и К“ ООД *** предоставя на Община Черноочене подобрение на ползвания актив. Въведени са мотиви, че за предоставеното от Община Черноочене на „В и К“ ООД *** и за предоставеното от „В и К“ ООД *** на Община Черноочене са били издадени насрещни фактури на горепосочените стойности. В тази връзка е прието, че полученото от Общината следва да се включи като приход при определянето на данъчната основа за облагане с данък върху приходите от стопанска дейност на бюджетните предприятия за съответната година, тъй като РЛ не ги е включило при определянето на полагащия се данък.

Във връзка с горното, съдът приема за безспорно установено в процеса, че за ревизирания период Община Черноочене е реализирала приходи от отдаване под наем на земеделски земи на земеделски стопани за годините, както следва: за 2016 г. - *** лв., за 2017 г. – *** лв., за 2018 г. – *** лв., за 2019 г. – *** лв. и за 2020 г. – *** лв. Тези обстоятелства не са спорни по делото, като следва да се отбележи, че нито в хода на ревизионното производство, нито на фазата на съдебното следствие, от страна на жалбоподателя и/или неговия пълномощник са въведени насрещни възражения, които да са подкрепени с доказателства, опровергаващи придобиването на приходи от Община Черноочене, в горепосочените размери и периоди, получени от отдаване под наем на собствени земеделски земи. Видно и от заключението на вещото лице,  всяка една от горепосочените суми е отчетена от Община Черноочене в оборотна ведомост за балансови сметки за съответната година по сметка 71.23/Приходи от наеми на земя/.

Реализирането на приходи от Община Черноочене, в качеството й на бюджетно предприятие, чрез отдаване под наем на земеделски земи /общинска собственост/, съобразно чл. 248 от ЗКПО, е предпоставка за облагането на същите със съответния данък, респ. налице е основание за включването им в данъчната основа за определяне на полагащия се данък. Тъй като в подадените от Община Черноочене/ в качеството й на данъчно задължени лице/ ГДД по реда на чл. 252 от ЗКПО за 2016 г., 2017 г., 2018 г., 2019 г. и 2020 г., не са включени процесните приходи, настоящият съдебен състав намира, че изводите на органите по приходите, с които е прието, че сумите, отчетени от Община Черноочене, като приходи от отдаване под наем на земеделски земи на земеделски стопани, следва да се включат при определяне на данъчната основа за облагане с полагащия се данък по чл. 248 по ЗКПО, за обосновани и в съответствие с материалния закон.

На следващо място, по делото е установено, че на основание чл. 198п, ал. 1 от Закона за водите, между *** на обособена територия (включваща и Община Черноочене), обслужвана от „Водоснабдяване и канализация“ ООД ***/„Асоциация по водоснабдяване и канализация“/  и „Водоснабдяване и канализация“ ООД ***/„В и К“ ООД/, е сключен Договор за стопанисване, поддържане и експлоатация на В и К системите и съоръженията и предоставяне на водоснабдителни и канализационни услуги с изх. № АВиК-01-15-26/17.03.2016 г./л. 265 и сл./. Съгласно клаузите в посочения договор на „В и К“ ООД ***, в качеството му на оператор е предоставено изключителното право да предоставя услугите, изброени в договора, както и да стопанисва, поддържа и експлоатира В и К системите и съоръжения, обект на договора, като срещу предоставените права, оператора се задължава да извърши, за своя сметка, инвестиции на съответната В и К инфраструктурата до определен в договора размер, а именно не по-малък от *** без ДДС/чл. 7.3.б – л. 289/.

В изпълнение на посочения договор Община Черноочене е издала на „В и К“ ООД *** фактури с предмет на доставка „Предоставени права на ползване на публични активи“, както следва: Фактура № **/*** г./л. 248/, с данъчна основа в размер на *** лв. и начислен ДДС в размер на *** лв.; Фактура № **/*** г./л. 236, стр. 2/, с данъчна основа в размер на *** лв. и начислен ДДС в размер на *** лв.; Фактура  № **/*** г./л. 232/, с данъчна основа в размер на *** лв. и начислен ДДС в размер на *** лв.; Фактура № **/*** г./л. 224/, с данъчна основа в размер на  *** лв. и начислен ДДС в размер на *** лв. и Фактура № **/*** г./л. 328, стр. 2/, с данъчна основа в размер на *** лв. и начислен ДДС в размер на *** лв.

От страна на „В и К“ ООД *** на Община Черноочене, са били издадени насрещни фактури, на същите стойности като гореописаните, с посочен предмет „Извършени инвестиции на публични активи на Община Черноочене“, както следва: Фактура № ***/*** г./л. 253, стр. 2/, с данъчна основа в размер на *** лв. и начислен ДДС в размер на *** лв.; Фактура № ***/*** г./л. 237/, с данъчна основа в размер на *** лв. и начислен ДДС в размер на *** лв.; Фактура  № ***/*** г./л. 232, стр. 2/, с данъчна основа в размер на *** лв. и начислен ДДС в размер на *** лв.; Фактура № ***/*** г./л. 226/, с данъчна основа в размер на  *** лв. и начислен ДДС в размер на *** лв. и Фактура № **/*** г./л. 328/, с данъчна основа в размер на *** лв. и начислен ДДС в размер на *** лв.

Както вече бе посочено, безспорно е, че гореописаните фактури са издадени от „В и К“ ООД и Община Черноочене именно във връзка със сключения Договор за стопанисване, поддържане и експлоатация на В и К системите и съоръженията и предоставяне на водоснабдителни и канализационни услуги с изх. № АВиК-01-15-26/17.03.2016 г.

По силата на чл. 198б, т. 2 от Закона за водите/ЗВ/ управлението на ВиК системите се осъществява от асоциация по ВиК, в която участват държавата и една или повече общини - когато собствеността на ВиК системите в границите на обособената територия е разпределена между държавата и общините или между няколко общини. Съгласно чл. 198в, ал. 4, т. 2 от ЗВ, Асоциацията по ВиК сключва договор с ВиК оператора от името и за сметка на собственика на ВиК системата. В съответствие с гореописания Договор с изх. № АВиК-01-15-26/17.03.2016 г., сключен на основание чл. 198п, ал. 1 от ЗВ между „Асоциацията по водоснабдяване и канализация“ и „В и К“ ООД ***, дружеството разполага с правото на ползване върху публичните активи, посочени в Приложение № 1, както и всички други активи, намиращи се на обособената територия и необходими за предоставяне на услугите.

Изложеното дотук обоснова извода, че „В и К“ ООД *** е експлоатационно дружество на активи публична държавна и общинска собственост по процесния договор, с 15 годишен срок на действие на същия. Насрещната престация на предоставените права за стопанисване, поддържане и експлоатация на активите от общините и държавата, представлява размера на извършените инвестиции от дружеството - оператор, формирана на база извършените разходи от В и К оператора за изпълнение поетото задължение за задължително ниво на инвестициите в срока на договора, визирано в чл. 7 от същия.

Настоящият съдебен състав намира за съответни на ЗКПО изводите на  органите по приходите, че в данъчната основа за определяне на дължимия данък върху приходите на Община Черноочене за съответния данъчен период/по смисъла на чл. 249 от ЗКПО/, следва да се включи и стойността по фактурите без ДДС, издадени от „В и К“ ООД *** на Община Черноочене, за 2016 г., 2017 г., 2018 г., 2019 г. и 2020 г., за извършени инвестиции на активи на Община Черноочене, които суми представляват приход на Общината за съответния период по облагаема сделка - Договор с изх. № АВиК-01-15-26/17.03.2016 г. Съдът счита, че стойността по всяка една от релевантните фактури, формира приход за Общината, като именно като такъв е отразен и РЛ по счетоводна сметка 71.24 – приходи от концесии.

Съгласно чл. 249 от ЗКПО данъчната основа за определяне на данъка върху приходите са приходите на бюджетното предприятие от сделки по чл. 1 от ТЗ, както и от отдаване под наем на движимо и недвижимо имущество, начислени през съответната година. Съдът приема, че Община Черноочене се явява  обект на данъчно облагане по смисъла на чл. 1, т. 7 от ЗКПО и чл. 248 от ЗКПО. Гореописаните приходи са вследствие на сделка, която макар и да не попада в изброените в чл. 1 от ТЗ, няма инцидентен характер, а е така в с продължително действие – 15 години. В тази връзка следва да се посочи, че от визираните в чл. 1, ал. 1 от ТЗ не са изчерпателно посочени, т.е. търговски могат да бъде не само сделките, които са уредени в ТЗ, но и сделките, които имат предмет на регламентация на други нормативни актове, но и сделките, които имат предмет на регламентация на други нормативни актове, арг. чл. 1, ал. 1, т. 13 от ТЗ: „хотелиерски, туристически, рекламни, информационни, програмни, импресарски или други услуги.“ Аргумент в тази насока е и разпоредбата на чл. 20, ал. 2 от ППЗДДС, предвиждаща, че данъчната основа на доставка по договор по реда на Закона за водите се определя по чл. 27, ал. 4 от закона. С други думи, съответната община извършва доставка на услуга по предоставяне право на експлоатация на В и К системите и съоръженията, за която възнаграждението се състои в поетите от В и К оператора задължения, включително и задълженията за изграждането за негова сметка на В и К системи и съоръжения и/или реконструкция на съществуващи такива. За доставката от държавата или съответната община към В и К оператора данъчната основа е договореното възнаграждение, включително определеното в стоки или услуги, при спазване на изискванията на чл. 26, ал. 2, 3, 4 от ЗДДС. Възнаграждението, определено в стоки или услуги, е равно на размера на договорената инвестиция, без компенсацията, когато такава е дължима от държавата или съответната община на В и К оператора съгласно договора (чл. 20, ал. 2 от Правилника за прилагане на закона за данък добавена стойност (ППЗДДС) във връзка с чл. 27, ал. 4, т. 1 ЗДДС).

Клаузите и съдържанието на горепосочения договор, както и всички издадени и съставени счетоводни документи от Община Черноочене в резултат от изпълнението на същия - фактури, приемо-предавателни протоколи, ведомости за ДМА и др., безспорно свидетелстват за това, че приходите са придобити от дейност, която е осъществявана от бюджетното предприятие по занятие, т. е. постоянно и регулярно, а не инцидентно, поради което и след като Община Черноочене, в качеството си на бюджетно предприятие, в отношенията си „В и К“ ООД *** по сключения Договор от 17.03.2016 г. е получила приходи по договора (в случая направени инвестиции на В и К активи, собственост на общината), то тези приходи следва да бъдат обект на облагане и включени в данъчната основа по чл. 249 от ЗКПО.

По изложените съображения, съдът намира, че извършените при ревизията корекции на данъчната основа за облагане с данък приходите от стопанска дейност на бюджетни предприятия за ревизирания период, са обосновани и законосъобразни, респ. в настоящия процес се установяват по основание и размер установените по отношение на Община Черноочене задължения за данък върху приходите от стопанска дейност на бюджетно предприятие по смисъла на чл. 248 от ЗКПО за 2016 г. в размер на *** лв., за 2017 г. в размер на *** лв., за 2018 г. в размер на *** лв., за 2019 г. в размер на *** лв. и за 2020 г. в размер на *** лв.

Следва да се отбележи, че в РД установените задължения на Община Черноочене за данък върху приходите, непрецизно са наименовани като задължения за корпоративен данък, което обаче според съда не представлява съществено нарушение, обосноваващо незаконосъобразност на установените задължения, още повече, че в РА изрично е посочено като вид на задължението: данък върху приходите от стопанска дейност на бюджетните предприятия. Аналогично в РД непрецизно е прието, че формираните приходи са от отдадени под наем активи, а не от предоставени за ползване активи на ВиК, което не се отразява на законосъобразността на обжалвания акт. 

Предвид горното, то законосъобразно върху така допълнително установения данък върху приходите от стопанска дейност на бюджетни предприятия за всеки един данъчен период, представляващ главница, е начислена и лихва за съответния период на основание чл. 175 от ДОПК във вр. с чл. 1, ал. 1 от Закон за лихвите върху данъци, такси и други подобни държавни вземания/ЗЛДТДПДВ/, съответно в размер на *** лв. върху главницата за 2016 г. – за периода от 01.04.2017 г. до 01.08.2022 г., *** лв. върху главницата за 2017 г.  – за периода от 01.04.2018 г. до 01.08.2022 г., *** лв. върху главницата за 2018 г. – за периода от 01.04.2019 г. до 01.08.2022 г., *** лв. върху главницата за 2019 г. – за периода от 01.07.2020 г. до 01.08.2022 г. и *** лв. за главницата за 2020 г. – за периода от 01.07.2021 г. до 01.08.2022 г.

По ЗДДС:

Община Черноочене е регистрирана за целите на ЗДДС, считано от 27.01.2003 г.

Както вече бе посочено по-горе, съгласно Договор за стопанисване, поддържане и експлоатация на В и К системите и съоръженията и предоставяне на водоснабдителни и канализационни услуги с изх. № АВиК-01-15-26/17.03.2016 г., сключен между „***“ на обособена територия (включваща и Община Черноочене), обслужвана от „В и К“ ООД *** и „В и К“ ООД ***, Община Черноочене като собственик на В и К системи и съоръжения, е предоставило правото на стопанисване, поддържане и експлоатация на същите на В и К оператора, който като насрещна престация е поел инвестиционни задължения по изграждане на нова В и К инфраструктура  и/или реконструкция на съществуващата такава. Клаузите на цитирания договор обосновават наличието на взаимно свързани насрещни доставки по смисъла на чл. 6 и чл. 9 от ЗДДС – доставка по предоставяне на правото на експлоатация на В и К системите и съоръженията, собственост на РЛ, срещу извършена доставка по изграждане и/или реконструкция на същите. Предвид изложеното, съдът счита, че в конкретния случай органът по приходите правилно е приел, че е налице бартерна сделка по смисъла на чл. 130, ал. 1 от ЗДДС, по силата на която, когато е налице доставка, по която възнаграждението (изцяло или частично) е определено в стоки или услуги, приема се, че са налице две насрещни доставки, като всеки от доставчиците се смята за продавач на това, което дава, и за купувач на това, което получава.

Неоснователно е твърдението на процесуалния представител на жалбоподателя, въведено в писмена защита, че отношенията между Община Черноочене и „В и К“ ООД *** не се характеризират с признаците на бартерна сделка по смисъла на чл. 130, ал. 1 от ЗДДС, тъй като уговорката между страните е плащането на инвестициите да е в пари, а не в стоки или услуги. Както се посочи и по-горе в решението, издадените от „В и К“ ООД *** на Община Черноочене фактури са на стойност равна на извършените от В и К оператора инвестиции, т.е. вложените от последния средства в създаването на изцяло нови активи или реконструкция, модернизация или подмяна на част от съществуващи активи, собственост на РЛ. Следователно от страна на В и К оператора, като насрещна престация на предоставеното от общината право на ползване и експлоатиране на В и К инфраструктурата, е налице задължение за  извършване на инвестиции от дружеството - оператор доставка на нови В и К активи и/или услуга по реконструирани такива, респ. размерът на възнаграждението по договора е равен на стойността на направените инвестиции съгласно инвестиционната програма.

В тази връзка са и съставените между страните (Община Черноочене и „В и К“ ООД ***), приемо-предавателни протоколи, с които В и К оператора е предал на общината като активи, извършените от оператора подобрения и новости във В и К инфраструктура.

Съдът не възприема доводите на пълномощника на жалбоподателя, аргументирани с т. 1, т. 2 и т. 3 от Указания с изх. № 91-00-106 от 22.02.2017 г. на министъра на финансите/л. 459 и сл./. В този смисъл, цитираните тестове, касаят прехвърлянето на активи - публична държавна/общинска собственост от В и К оператора към общините/областните администрации, която хипотеза не е налице в конкретния случай. Процесните фактури, издадени от „В и К“ ООД *** към Община Черноочене, подробно обсъдени по-горе, нямат за предмет прехвърляне на право на собственост на такъв вид активи, като във всяка една от фактурите изрично е посочено, че предмет на стоката/услугата са извършени инвестиции за съответната година на публични активи на Община Черноочене, съгласно договор от 17.03.2016 г. Релевантния Договор с изх. № АВиК-01-15-26/17.03.2016 г.,, сключен на основание чл. 198п, ал. 1 от Закона за водите, притежава характеристиките на бартер по смисъла на чл. 130 от ЗДДС, по силата на която норма, когато е налице доставка, по която възнаграждението (изцяло или частично) е определено в стоки или услуги, са налице две насрещни доставки, като всеки един от доставчиците се смята за продавач на това, което дава, и за купувач на това, което получава. Именно този термин/бартер/ е използван и т. 22 на горепосочените Указания на МФ, в които указания - т. 23 изрично е посочено, че придобиването (прирастът) на В и К инфраструктурата и свързани с нея активи от общината, в резултата на насрещната престация на В и К оператора, представлява трансакция.

Касае се за правоотношение с дълготраен характер, предвиждащо престация с непрекъснато изпълнение от страна на единия от контрагентите срещу плащания или престации с различен характер, дължими от другия контрагент, характерно за концесионните договори и договорите по ЗВ, какъвто е и настоящият, при което обичайно се договаря дължимост на престациите в годишен аспект.

По аргумент от чл. 130, ал. 2 и ал. 3 от ЗДДС, данъчното събитие за доставките възниква по общите правила на закона, като доставката с по-ранна дата на възникване на данъчно събитие се смята за авансово плащане (цялостно или частично) по втората доставка.

Видно от клаузите на цитирания договор, инвестициите във В и К системите и съоръжения, извършени за сметка на В и К оператора, се отчитат и осчетоводяват веднъж годишно, поради което следва да се приеме, че е налице доставка с поетапно изпълнение. В тази връзка приложение ще намери разпоредбата на чл. 25, ал. 4, изр. второ от ЗДДС, според която при доставка на стока или услуга, за която е уговорено поетапно изпълнение, завършването на всеки етап се смята за отделна доставка и данъчното събитие за нея възниква на датата на изпълнението на съответния етап.

В тази връзка отново следва да се посочи за безспорно по делото, че в изпълнение на Договора от 17.03.2016 г., през ревизирания период Община Черноочене и „В и К“ ООД *** са си издали насрещни фактури, на една и съща стойност, с които са били документирали доставките, предмет на договора. В случая РЛ е издавало фактурите, описани по-горе, с получател „В и К“ ООД *** и с предмет на доставка „предоставяне права на ползване на публични активи“, а от своя страна, В и К оператора е издавал такива с основание „извършени инвестиции на публични активи на Община Черноочене“, на стойност равна на извършените за негова сметка инвестиции на В и К инфраструктура, собственост на общината. Уговорената престация по договора от страна на оператора е в инвестиции, а не в заплащането на пари, както неправилно се сочи в представената писмена защита от пълномощника на жалбоподателя. Отново следва да се посочи, че възнаграждението, определено в стоки или услуги, е равно на размера на договорената инвестиция, без компенсацията, когато такава е дължима от държавата или съответната община на В и К оператора съгласно договора (чл. 20, ал. 2 от Правилника за прилагане на закона за данък добавена стойност (ППЗДДС) във връзка с чл. 27, ал. 4, т. 1 ЗДДС).

В настоящия случай, от доказателствата по делото, вкл. заключението на веещото лице и представеното към него писмо от НАП – изх. 94-00-489-1/16.01.2023 г. (л. 502), че издадените от община Черноочене фактури на „В и К“ ООД ***, както следва: Фактура № **/*** г., с данъчна основа в размер на *** лв. и начислен ДДС в размер на *** лв.; Фактура № **/*** г., с данъчна основа в размер на *** лв. и начислен ДДС в размер на *** лв.; Фактура  № **/*** г., с данъчна основа в размер на *** лв. и начислен ДДС в размер на *** лв.; Фактура № **/*** г., с данъчна основа в размер на  *** лв. и начислен ДДС в размер на *** лв., не са отразени в отчетните регистри (Дневници за продажби) на РЛ и не са включени в Справка-декларация по ЗДДС за съответния данъчен период, за което обстоятелство впрочем не се спори между страните в производството.

Предвид това, законосъобразни и в съответствие с чл. 86, ал. 1, т. 2 и 3 от ЗДДС, се явяват определените задължения за ДДС, а именно: за данъчен период 01.12.2016 г. - 31.12.2016 г., ДДС в размер на *** лв.; за данъчен период 01.12.2017 г. - 31.12.2017 г., ДДС в размер на *** лв.; за данъчен период 01.12.2018 г. - 31.12.2018 г., ДДС в размер на *** лв.; за данъчен период 01.12.2019 г. - 31.12.2019 г., ДДС в размер на *** лв.

С оглед това, законосъобразен се явява и РА в частта му относно начислените лихви за забава като с оглед определеното задължение за ДДС за всеки един данъчен период върху главницата е начислена законната лихва за съответния период на основание чл. 175 от ДОПК във вр. с чл. 1, ал. 1 от Закон за лихвите върху данъци, такси и други подобни държавни вземания/ЗЛДТДПДВ/.

С оглед изложеното, съдът намира, че следва да бъде постановено решение, с което да бъде отхвърлена жалбата на Община Черноочене, против Ревизионен акт /РА/ № Р-16000922000104-091-001/01.08.2022 г., с който са определени задължения на Община Черноочене за данък върху приходите от стопанска дейност на бюджетни предприятия за 2016 г. в размер на  *** лв., ведно с лихви в размер на  *** лв., за 2017 г. в размер на *** лв., ведно с лихви в размер на *** лв., за 2018 г. в размер на *** лв., ведно с лихви в размер на *** лв., за 2019 г. в размер на *** лв., ведно с лихви в размер на *** лв. и за 2020 г. в размер на *** лв., ведно с лихви в размер на *** лв., както и ДДС  м.12 2016 г., м. 12 2017 г., м. 12 2018 г. и м. 12 2019 г., общо в размер на *** лв., ведно с лихви за забава в размер на *** лв. , като неоснователна.

При този изход на делото и с оглед надлежно заявеното искане за присъждане на разноски в полза на ответника следва да бъде присъдено юрисконсултско възнаграждение, поради което и на основание чл. 161, ал. 1 от ДПК, предвид материалния интерес и съгласно чл. 8, ал. 1 чл. във вр. с чл. 7, ал. 2, т. 5 от Наредба № 1/9.07.2004 г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения жалбоподателят следва да бъде осъден да заплати на Национална агенция за приходите гр.София, юрисконсултско възнаграждение в размер на 9 461.30 лв.

Водим от горното и на основание чл. 160, ал. 1 от ДОПК, съдът 

 

                                            Р Е Ш И  :

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на Община Черноочене, ЕИК ***, с административен адрес: ***, представлявана от А. А. О.,  срещу  Ревизионен акт /РА/ № Р-16000922000104-091-001/01.08.2022 г., с който са определени задължения на Община Черноочене за данък върху приходите от стопанска дейност на бюджетни предприятия за 2016 г. в размер на  3 429.47 лв., ведно с лихви в размер на  1 856.83 лв., за 2017 г. в размер на 4 196.58 лв., ведно с лихви в размер на 1 846.64 лв., за 2018 г. в размер на 7 007.59 лв., ведно с лихви в размер на 2 373.04 лв., за 2019 г. в размер на 5 207.00 лв., ведно с лихви в размер на 1 102.24 лв. и за 2020 г. в размер на 4 812.53 лв., ведно с лихви в размер на 530.76 лв., както и ДДС  за м.12 2016 г., м. 12 2017 г., м. 12 2018 г. и м. 12 2019 г., общо в размер на 69 711.84 лв., ведно с лихви за забава в размер на 24 968.93 лв. , като неоснователна.   

ОСЪЖДА Община Черноочене, ЕИК ***, с административен адрес: ***, представлявана от А. А. О., да заплати на Национална агенция за приходите гр.София,  юрисконсултско възнаграждение в размер на 9 461.30 лв.

Препис от решението да се връчи на страните.

Решението подлежи на касационно обжалване пред Върховния административен съд на РБ, в 14-дневен срок от деня на съобщението, че е изготвено.

 

                                                                              Председател: