ОПРЕДЕЛЕНИЕ
№ 471
гр. Силистра, 09.09.2021 г.
Административен съд – Силистра, в закрито заседание на девети септември две хиляди двадесет и първа година, в състав:
СЪДИЯ: Валери Раданов
разгледа адм.дело № 51 по описа на съда за 2021 г. и, за да се произнесе, взе предвид следното:
Постъпила е жалба от кмета на Община Алфатар срещу заповед № СУ/Д-М-Ч/13-1 / 05.03.2021 г. на директора на Дирекция „Социално подпомагане“ – Чипровци, с която Ц. П. Ц., ЕГН **********, е настанен временно – в Център за настаняване от семеен тип за пълнолетни лица с психични разстройства (ЦНСТПЛПР) с адрес: гр. Алфатар, ул. „Христо Ботев“ № 3, – на основание чл. 96, ал. 2 ЗСУ.
В първото прекратително определение по делото Административен съд – Силистра застъпва тезата, че кметът на Община Алфатар нито е гражданин или организация, нито е специално овластен от закона публичен орган с правото да оспорва административни актове по ЗСУ, поради което той се явява лишен от активна процесуална легитимация. С определение № 6925 / 09.06.2021 г. Върховният административен съд (ВАС) отрича тази теза, като приема, че кметът на Община Алфатар не е подал жалбата си в качеството на административен орган. От това следва, че жалбата трябва да се счита за подадена от кмета като представител на Община Алфатар. В този контекст трябва да бъде обсъдена активната легитимация на Община Алфатар при съобразяване указанията на ВАС за преценка на допустимостта на производството, като се установи в коя от трите хипотези на чл. 29, ал. 3, т. 1 – 3 ЗСУ попада процесният ЦНСТПЛПР.
В изпълнение на гореспоменатите указания бяха изискани документи от Общински съвет – Алфатар, Агенция за социално подпомагане, Дирекция „Социално подпомагане“ – Силистра, жалбоподателя и ответника. Въз основа на тези документи се установява, че процесният ЦНСТПЛПР е създаден по силата на решение № 378 / 06.12.2018 г. на Общински съвет – Алфатар с място на предоставяне на социалната услуга: гр. Алфатар, ул. „Христо Ботев“ № 3. Социалната услуга от резидентен тип, с доставчик Община Алфатар и 15 места капацитет, е открита, считано от 01.01.2019 г., със заповед № РД01-2558 / 20.12.2019 г. на изпълнителния директор на Агенцията за социално подпомагане. Според писмо изх.№ 1793 / 25.08.2021 г. ЦНСТПЛПР не е юридическо лице, като неговото управление се осъществява от кмета на общината и директора на центъра. С чл. 1, ал. 1, т. 2 от Постановление на Министерския съвет № 42 / 04.02.2021 г. за одобряване на допълнителни трансфери по бюджетите на общини за 2021 г. (обн, ДВ, бр. 11 / 09.02.2021 г.) е одобрен допълнителен трансфер по бюджета на Община Алфатар за 2021 г. в размер на 124782 лв. за финансиране на един център за настаняване от семеен тип за лица с психични разстройства с капацитет 15 места.
От изложеното в предходния абзац се налага изводът, че процесният ЦНСТПЛПР попада в хипотезата на чл. 29, ал. 3, т. 1 ЗСУ, а именно – предоставяне на социалните услуги, финансирани от държавния и общинския бюджет, чрез самостоятелно организиране и изпълнение на всички дейности, свързани с прякото предоставяне на социалните услуги, от Община Алфатар. Последната, с други думи, се явява пряк доставчик на социална услуга.
Предоставянето на социални услуги представлява публична дейност – делегирана или пряко извършвана – от публичен или частен субект. Ето защо, с оглед характера на дейността, независимо от това дали субектът е публичен или частен, той е административен орган. Това е изрично предписано от § 1 от ДР на АПК, който причислява към понятието за административен орган „[...] и организациите, предоставящи обществени услуги“ (откъм своите общи значения думите „обществени“ и „социални“ са синоними). Следователно, когато Община Алфатар действа в качество на доставчик на обществени услуги, тя винаги е административен орган. В конкретния случай общината осъществява функциите на административен орган по изпълнението на заповед по чл. 96, ал. 2 ЗСУ. А да се приеме, че орган по изпълнението може да обжалва изпълнителното основание (т.е. заповедта, предмет на проверка в настоящото производство), което той трябва да изпълни, е немислимо, освен ако законът изрично не урежда подобна възможност. В приложимата за конкретния случай правна уредба не е предвидена такава възможност. Следва също така да се има предвид, че доставчикът на социална услуга, която се финансира от държавния бюджет, може да откаже предоставянето на социална услуга в хипотезите на чл. 78, ал. 5, т. 1 и 2 ЗСУ, дори когато дирекция "Социално подпомагане" е извършила насочване или издала направление за предоставянето на услугата; този отказ представлява административен акт и подлежи на обжалване (чл. 20 ППЗСУ). Това представлява още едно потвърждение на тезата, че доставчикът на социална услуга е административен орган, иначе той не би могъл да издаде обжалваем по АПК отказ.
От горното се налага изводът, че Община Алфатар, като орган по изпълнението на процесната заповед, не е активно легитимирана да обжалва тази заповед. Общината би могла да сигнализира прокуратурата с цел протестирането на заповедта или евентуално да търси правни пътища за решаване на проблема в рамките на процеса изпълнението – с оглед изложеното в жалбата оплакване, че е обективно невъзможно да се предостави визираната в оспорената заповед социална услуга, тъй като максималният капацитет на ЦНСТПЛПР е запълнен, – но не и да сезира пряко съда с правен спор относно законосъобразността на административния акт по чл. 96, ал. 2 ЗСУ.
Предвид на изложените съображения жалбата отново трябва бъде окачествена като недопустима, поради което, на основание чл. 159, т. 4 АПК, съдът
ОПРЕДЕЛИ:
ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на кмета на Община Алфатар срещу заповед № СУ/Д-М-Ч/13-1 / 05.03.2021 г. на директора на Дирекция „Социално подпомагане“ – Чипровци и ПРЕКРАТЯВА производството по адм.дело № 51 / 2021 г. на Административен съд – Силистра.
Определението подлежи на обжалване в 7-дневен срок от съобщаването му пред Върховния административен съд.
СЪДИЯ: