Определение по дело №57/2019 на Административен съд - Габрово

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 12 март 2019 г.
Съдия: Галин Николов Косев
Дело: 20197090700057
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 6 март 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е № 180

гр. Габрово, 12.03.2019 година

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

             АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ГАБРОВО в закрито съдебно заседание от дванадесети март през две хиляди и деветнадесета година в състав:

                                                                  ПРЕДСЕДАТЕЛ: ГАЛИН КОСЕВ

като разгледа докладваното от съдия КОСЕВ Адм. дело №57 по описа за 2019 година и за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството по настоящото Адм. дело е образувано въз основа на депозирана в деловодството на Административен съд Габрово жалба с вх. № СДА-01-342/05.03.2019г., от Народно читалище „Дряновска пробуда-2008“, гр. Дряново, общ. Дряново чрез председател Йордан Мъзев, против Решение обективирано в Протокол №1 от 28.02.2019г. на Временната комисия по чл. 23 от ЗНЧ за разпределение на средствата от годишната субсидия за дейността на читалищата на територията на Община Дряново за 2019г., с искане за нейната отмяна като незаконосъобразна.

С обжалвания административен акт на основание чл. 44, ал. 2 от ЗМСМА и чл. 23, ал. 1 от Закона за народните читалища предвидените по държавния и общинския бюджет средства за читалищна дейност се разпределят между читалищата от комисия с участието на представител на съответната община, на всяко читалище от общината и се предоставят на читалищата за самостоятелно управление.

С депозираната жалба е заявено искане за спиране на предварително изпълнение на осн. чл. 60, ал. 1 от АПК във вр. с чл. 166, ал. 2 от АПК, като се твърди че същото е допуснато от административния орган в оспорения ИАА без да са изложени никакви мотиви, обосноваващи подобно правомощие.

Настоящият съдебен състав на АС Габрово намира, че оспорената Заповед представлява годен за оспорване административен акт, тъй като притежава белезите на такъв, съобразно разпоредбата на чл. 21 от АПК. С нея се въздейства пряко върху правната сфера на жалбоподателя.

По отношение на заявеното искане за спиране на твърдяно допуснатото предварително изпълнение на обжалваното Решение обективирано в Протокол №1 от 28.02.2019г. на Временната комисия по чл. 23 от ЗНЧ за разпределение на средствата от годишната субсидия за дейността на читалищата на територията на Община Дряново за 2019г.

Съдът, след като разгледа искането за спиране на предварителното изпълнение на горецитираното решение и прецени събраните по делото доказателства, намира за установено следното:

В конкретния казус става въпрос за невлязъл в законна сила индивидуален административен акт по  чл. 23 от ЗНЧ, поради наличието на висящо производство по оспорването му по реда на чл. 145 и сл. от АПК. АС Габрово намира, че формулираното с жалбата особено искане за спиране на изпълнението на оспореното Решение, следва да се квалифицира като такова по чл. 166, ал. 2 и сл. от АПК. По този ред се спира предварителното изпълнение на административния акт, допуснато било по изрично разпореждане на административния орган по чл. 60 от АПК, било по волята на законодателя. В случая обаче, не е налице нито една от двете хипотези. В диспозитивната част на оспореното Решение на Комисията по  чл. 23 от Закона за народните читалища, липсва разпореждане за предварителното му изпълнение. Отделно от това, разпоредбата на  чл. 23 от ЗНЧ не предвижда предварително изпълнение на Решенията на тази Комисия. При това положение относно оспореното по реда на чл. 145 и сл. от АПК Решение и разпореденото с него разпределение на годишната субсидия за народните читалища на територията на Община Дряново, е в сила общото правило на чл. 166, ал. 1 АПК, предвиждащо суспензивен ефект на оспорването, а именно – оспорването, независимо дали е за отмяна или за обявяване нищожността на административен акт, спира изпълнението му съгласно чл. 166, ал. 1 от АПК. Ето защо, при така установеното от закона суспензивно действие на подадената жалба, оспорващият няма интерес да иска спиране на изпълнението от съда с нарочен съдебен акт и особеното искане за спиране на оспореното решение се явява лишено от предмет и от правен интерес, а следователно – и процесуално недопустимо, поради това следва да се остави без разглеждане от съда. Следва да се посочи още, че обстоятелството, че на практика, в предходни подобни случаи Решението на Комисията се изпълнява, независимо от оспорването, е ирелевантно към допустимостта на искането за спиране предвид изложените по-горе съображения в обратната насока.

Водим от гореизложеното и на основание чл. 166, ал. 3 от АПК, Административен съд Габрово

 

О П Р Е Д Е Л И:

 

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ искането на Народно читалище „Дряновска пробуда- 2008“, гр. Дряново, общ. Дряново чрез председател Йордан Пенчев Мъзев за спиране на изпълнението на Решение на Комисия по  чл. 23 от Закона за народните читалища, извършваща разпределение на годишната субсидия за народните читалища на територията на Община Дряново, обективирано в Протокол №1 от 28.02.2019г.

ПРЕКРАТЯВА производството по Адм. дело №57/2019г. по описа на Административен съд Габрово, в частта му по особеното искане за спиране на Решение на Комисията по  чл. 23 от Закона за народните читалища, извършваща разпределение на годишната субсидия за народните читалища на територията на Община Дряново, обективирано в Протокол №1 от 28.02.2019г.

Определението подлежи на обжалване в 7 -дневен срок от получаване на съобщението за неговото изготвяне с частна жалба, подадена чрез Административен съд Габрово до Върховен административен съд.

 

    СЪДИЯ:    

                                                  /ГАЛИН КОСЕВ/