Р Е
Ш Е Н
И Е
№ 409 28.10.2022г.
град Стара Загора
В
И
М Е Т
О Н А Н
А Р О
Д А
Старозагорският
административен съд, V състав, в публично съдебно заседание на пети октомври
през две хиляди двадесет и втора година, в състав:
СЪДИЯ: РАЙНА ТОДОРОВА
при секретар Пенка Маринова и с
участието
на прокурор като разгледа
докладваното
от съдия Р. ТОДОРОВА административно дело № 514 по описа за 2022г., за да се
произнесе съобрази следното:
Производството е по реда
на чл. 145 и сл. Административнопроцесуалния кодекс /АПК/.
Образувано е по жалба на Д.Д. с адрес ***, подадена чрез
пълномощника му адв. Т.Т. ***, против отказ, обективиран в Писмо
рег.№103000-14300 от 18.07.2022г. на Началник сектор „Пътна полиция“ към
Областна дирекция на МВР – Пловдив, за връщане на два броя отнети
регистрационни табели на МПС и Свидетелство за регистрация на МПС – част ІІ.
В жалбата са изложени доводи за незаконосъобразност на
оспорения отказ, по съображения за издаването му в нарушение и при неправилно
приложение на материалния закон, при допуснати съществени нарушения на
административно-производствените правила и необоснованост. Жалбоподателят
поддържа, че доколкото към датата на подаденото заявление за връщане на
регистрационните табели и на Свидетелството за регистрация на МПС, е бил
изтекъл срока на приложената ПАМ „прекратяване на регистрация на МПС за срок от
6 месеца”, наложена със Заповед № ЗППАМ 22-1030-000065/12.01.2022г., както и че
към същия момент е било отменено с влязло в сила съдебно решение наказателното
постановление, издадено въз основата на АУАН, с който е извършено изземването
на СРМПС, съответно на регистрационните табели, без каквото и да е основание и
в противоречие и при неправилно приложение на разпоредбите на Наредба № І -45/ 24.03.2020г.,
е отказано връщане на регистрационните табели и СРМПС. Счита, че изложените в
оспореният акт мотиви за обосноваване на отказа за извършване на заявената
административна услуга, са абсолютно ирелевантни и на практика с този отказ се
продължава прилагането на ПАМ след изтичането на нейния срок, което е
недопустимо. По подробно изложени в жалбата съображения, вкл. за противоречието
на оспорения отказ с целта на закона, е направено искане за неговата отмяна,
като незаконосъобразен.
Ответникът по жалбата – Началник сектор „Пътна
полиция“, отдел „Охранителна полиция“ към Областна дирекция на МВР – Пловдив, в
представеното по делото писмено становище оспорва жалбата като неоснователна и
моли да бъде отхвърлена. Поддържа, че оспореният отказ, като издаден при
спазване на материалноправните и процесуалноправните изисквания на закона, е
правилен и законосъобразен.
Въз основа на съвкупната
преценка на представените по делото доказателства, съдът приема за установено
следното от фактическа страна по административно-правния спор:
На Д.Д. е съставен Акт за
установяване на административно нарушение серия АД № 153955/ 12.01.2022г.
Административнонаказателното обвинение от фактическа страна се основава на
това, че на 22.12.2021г. около 14.00 часа, в община Родопи, на път втори клас №
ІІ-86, км. 16+700 в посока гр. Асеновград, Д.Д. управлява л.а с рег. № ******, собственост
на а.с.ч.от гр. Раднево, като Д.Д. е чужденец, постоянно пребиваващ в РБългария
с Разрешение за пребиваване № *******от 24.06.2020г., който управлява МПС в
срок повече от една година от датата на издаване на документа за пребиваване.
При съставянето на АУАН са иззети СРМПС, част ІІ, № *********, както и два броя
регистрационни табели на л.а с рег. № ******.
Със Заповед за прилагане
на принудителна административна мярка № 22-1030-000065 от 12.01.2022г.,
издадена от Началник група в сектор „Пътна полиция“ към ОД на МВР – Пловдив, на
а.с.ч.– Д.от гр. Раднево, е наложена принудителна административна мярка – прекратяване на регистрацията на МПС с рег. №
******, за срок от шест месеца. Административният акт е постановен на основание
чл.171, т.2а, б. „а” от ЗДвП, като от фактическа страна е обоснован с
обстоятелството, че на 22.12.2021г. на път втори клас № ІІ-86, км. 16+700 в
посока гр. Асеновград, при извършена проверка е установено, че МПС с рег. № ******,
собственост на а.с.ч.– Д., е управлявано от лицето Д.Д., което управлява
посоченото МПС на територията на РБългария с Разрешение за пребиваване № *******от
24.06.2020г., повече от една година от датата на издаване на документа за
пребиваване.
Въз основа на съставения
АУАН серия АД № 153955/ 12.01.2022г. е издадено Наказателно постановление №
22-1030-000248 от 24.01.2022г. от Началник група в сектор „Пътна полиция“ към
ОД на МВР – Пловдив, с което на Д.Д. е наложено административно наказание глоба
в размер на 100 лева, на основание чл.177, ал.1, т.2 от ЗДвП, за нарушение на
чл.162, ал.2 от ЗДвП. Д.Д. е обжалвал наказателното постановление по съдебен
ред, като с Решение № 643 от 28.03.2022г., постановено по АНД 980/ 2022г. по
описа на Районен съд – Пловдив, Наказателно постановление № 22-1030-000248 от
24.01.2022г. е отменено като незаконосъобразно. Решението на Пловдивския
районен съд е оставено в сила с Решение № 1297 от 04.07.2022г. по КАНД № 1146/
2022г. по описа на Административен съд – Пловдив.
На
12.07.2022г., със Заявление вх. № 103000-13994/ 12.07.2022г., подадено от Д.Д.,
като пълномощник на собственика на МПС с рег. № ****** – а.с.ч.– Д./л.13 по
делото/, е направено искане до Началник сектор „Пътна полиция“ към ОД на МВР –
Пловдив, да бъде разпоредено връщане на отнетите част ІІ на СРМПС № *******и
два броя регистрационни табели на л.а с рег. № ******. Искането е обосновано с
постановеното и влязло в сила Решение № 1297 от 04.07.2022г. по КАНД № 1146/
2022г. по описа на Административен съд – Пловдив.
С оспорения в настоящото съдебно производство отказ, обективиран в писмо
рег. №103000-14300 от 18.07.2022г. на Началник сектор „Пътна полиция“ към
Областна дирекция на МВР – Пловдив, е отказано връщането на два броя отнети
регистрационни табели на МПС и Свидетелство за регистрация на МПС – част ІІ,
като е постановено, че до отпадането на основанието на издадената ЗППАМ №
22-1030-000065/ 12.01.2022г. или до изтичането на 6 месечния срок,
регистрационните табели остават на съхранение в сектор „Пътна полиция“ при ОД
на МВР – Пловдив. В мотивите на обжалвания акт са изложени съображения относно
правната същност, целта и правните последици на наложената със ЗППАМ №
22-1030-000065 от 12.01.2022г. принудителна административна мярка по чл.171,
т.2а, б. „а“ от ЗДвП, както и че съдебното решение за отмяна на издаденото
наказателно постановление не води автоматично до отпадане на основанието за
наложената ПАМ.
Като доказателства по
делото са приети документите, съдържащи се в административната преписка по
издаване на оспорения отказ рег.№103000-14300 от 18.07.2022г. на Началник
сектор „Пътна полиция“ към ОД на МВР – Пловдив, в т.ч АУАН серия АД № 153955/
12.01.2022г., НП № 22-1030-000248 от 24.01.2022г. на Началник група в сектор
„Пътна полиция“ към ОД на МВР – Пловдив, ЗППАМ № 22-1030-000065 от 12.01.2022г.
на Началник група в сектор „Пътна полиция“ към ОД на МВР – Пловдив, Решение №
643 от 28.03.2022г. по АНД 980/ 2022г. по описа на РС – Пловдив, Решение № 1297
от 04.07.2022г. по КАНД № 1146/ 2022г. по описа на АС – Пловдив, нотариално
заверено пълномощно от а.с.ч.– Д.и др.
Съдът, като обсъди
събраните по делото доказателства във връзка с направените в жалбата
оплаквания, доводите и становищата на страните, намира за установено следното:
Оспорването, като
направено от легитимирано лице с правен интерес – адресат на обжалвания отказ, в
законово установения срок и против административен акт, подлежащ на съдебно
обжалване и контрол за законосъобразност, е процесуално допустимо.
Разгледана по същество
жалбата е основателна.
В изпълнение на задължението си по чл.
168, ал.1 от АПК, при преценката за законосъобразността на един административен
акт, съдът е длъжен да извърши служебно цялостен контрол, като провери както за
инвокираните от жалбоподателя пороци, така и за наличието на всички основания
за отмяна по чл.146 от АПК. На първо място следва да бъде извършена проверка дали
административният акт е издаден от компетентен орган.
Съгласно разпоредбата на чл.18б, ал.1,
т. 9 от Наредба № I-45 от 24.03.2000г. за регистриране, отчет, спиране от движение и пускане в движение,
временно отнемане, прекратяване и възстановяване на регистрацията на моторните
превозни средства и ремаркета, теглени от тях, и реда за предоставяне на данни
за регистрираните пътни превозни средства, прекратяване на регистрацията по чл. 18, т. 2
/служебно прекратяване на регистрацията на превозно средство/, се извършва по чл. 143, ал.
11 от ЗДвП при отнемане на част втора на свидетелството за
регистрация и табелите с регистрационен номер в случаите по глава шеста
от ЗДвП т.е в случаите на приложена принудителна административна
мярка „прекратяване на регистрацията на ППС“. Съгласно ал.5 на чл.18б от Наредба
№ I-45 от 24.03.2000г., за прекратяване
на регистрацията по ал. 1, т. 9 структурното звено, където е установено
нарушението, изпраща в отдел/сектор "Пътна полиция" при СДВР/ОДМВР по
регистрация на ПС екземпляр от заповедта за прилагане на принудителна
административна мярка по чл. 171, т.
2а ЗДвП, а отнетите табели с регистрационен номер и част втора на
свидетелството за регистрация на ПС, се съхраняват в съответното структурно звено,
където е установено нарушението. С нормата на чл.18б, ал.8 от Наредба № I-45 от
24.03.2000г. е регламентирано, че отнетите табели с регистрационен номер и част втора
на свидетелството за регистрация на ПС се изпращат в отдел/сектор "Пътна
полиция" при СДВР/ОДМВР по регистрация на ПС след изтичане срока на ЗППАМ
или получаване на окончателна информация за резултата при обжалването на
ЗПППАМ.
Въз основа на посочената нормативна
регламентация следва извода, че от една страна, след
изтичането на срока на ЗППАМ по чл.171, т.2а от ЗДвП, отпада основанието по чл.18б, ал.5 от
Наредба № I-45 от 24.03.2000г., за съхраняването на отнетите табели с
регистрационен номер и част втора на свидетелството за регистрация на ПС в
съответното структурно звено, където е установено нарушението, а от друга - че след изтичането на срока на ЗППАМ по чл.171, т.2а от ЗДвП, извършването на
правни и/или фактически действия по връщане на отнетите по реда на чл.172, ал.4 от ЗДвП във връзка с наложената ПАМ по чл.171, т.2а от ЗДвП, табели с регистрационен номер и част втора на свидетелството за регистрация
на ПС, е изцяло в компетентността на органите и длъжностните
лица от отдел/сектор "Пътна полиция" при съответната ОД на МВР по
регистрация на МПС.
По аргумент от разпоредбата на чл.172, ал.4, в случаите
на прилагане на ПАМ по чл.171, т.2а, табелите с регистрационния номер на
автомобила и свидетелството за регистрация на моторното превозно средство, се изземват
със съставянето на акта за установяване на административното нарушение на
лицето, управлявало моторното превозно средство. В случая от доказателствата по делото се установява, че със Заповед за прилагане на
принудителна административна мярка № 22-1030-000065 от 12.01.2022г., издадена
от Началник група в сектор „Пътна полиция“ към ОД на МВР – Пловдив, на
основание чл.171, т.2а, б. „а” от ЗДвП, е приложена принудителна
административна мярка – прекратяване на
регистрацията на МПС с рег. № ******, за срок от шест месеца. Съгласно
удостовереното в съставения срещу водача АУАН серия АД № 153955/ 12.01.2022г.,
ЗППАМ № 22-1030-000065 от 12.01.2022г. е връчена едновременно с с връчването на
АУАН т.е на 12.01.2022г., като няма данни ЗППАМ да е била обжалвана, нито по
съответния ред да е било направено искане за спиране на допуснатото по силата
на закона (чл.172, ал.6 от ЗДвП) предварително изпълнение на заповедта. Със
съставянето на АУАН серия АД № 153955/ 12.01.2022г. на лицето, управлявало МПС
и при прилагането на чл.172, ал.4 от ЗДвП, е извършено и изземване на част ІІ
на СРМПС № *********, както и два броя регистрационни табели на л.а с рег. № ******,
което обстоятелство изрично е удостоверено в посочения АУАН /л.6 по адм. дело
№1940/ 2022г. по описа на АС – Пловдив/. С оглед на което съдът приема, че
приложената принудителна административна мярка по чл.171, т.2а, б. „а” от ЗДвП със
ЗППАМ № 22-1030-000065 от 12.01.2022г. на Началник група в сектор „Пътна
полиция“ към ОД на МВР – Пловдив, се явява наложена по см. на чл.172, ал.2 от ЗДвП, считано от 12.01.2022г., с отнемането на част ІІ на СРМПС № *******и два
броя регистрационни табели на л.а с рег. № ******. Наложената със ЗППАМ №
22-1030-000065 от 12.01.2022г. принудителна административна мярка, е за срок от
6 месеца. С изтичането на срока, за който е наложена ПАМ, се прекратява нейното
действие. В конкретния случай 6 месечният срок, за който е била наложена на
12.01.2022г. ПАМ по чл.171, т.2а, б. „а“ от ЗДвП, е изтекъл на 12.07.2022г.
Следователно към датата на постановяване /18.07.2022г./ на оспорения в настоящото
съдебно производство отказ, обективиран в писмо рег.№103000-14300 от
18.07.2022г. на Началник сектор „Пътна полиция“ към ОД на МВР – Пловдив, с
който, по направеното от Д.Д., като пълномощник на собственика на МПС с рег. № ******
– а.с.ч.– Д.искане със Заявление вх. № 103000-13994/ 12.07.2022г., е отказано
връщането на два броя отнети регистрационни табели на МПС и Свидетелство за
регистрация на МПС – част ІІ, е бил изтекъл срокът на наложената със ЗППАМ №
22-1030-000065 от 12.01.2022г. принудителна административна мярка по чл.171,
т.2а, б „а“ от ЗДвП - прекратяване на регистрацията на ППС за срок от 6 месеца.
Както вече беше посочено, след изтичане на срока на ЗППАМ и в изпълнение чл.18б, ал.8 от Наредба № I-45 от 24.03.2000г., за
структурното звено, в което са съхранявани отнетите табели с регистрационен
номер и част втора
на свидетелството за регистрация на ПС, възниква задължението за тяхното
изпращане в съответния отдел/сектор „Пътна полиция" при СДВР/ОДМВР по
регистрация на ПС. Респективно след изтичането на срока
на ЗППАМ извършването на правни и/или фактически действия по връщане на отнетите по реда на
чл.172, ал.4 от ЗДвП във връзка с наложената ПАМ по чл.171, т.2а от ЗДвП, табели с регистрационен номер и част втора на
свидетелството за регистрация на ПС, е изцяло в
компетентността на органите и длъжностните лица от отдел/сектор „Пътна
полиция" при съответната ОД на МВР по регистрация на МПС. Следователно в
случая материално и териториално компетентен да се произнесе по заявеното от Д.Д.
искане за връщане на отнетите част ІІ на СРМПС № *******и
два броя регистрационни табели на л.а с рег. № ******, след изтичането на срока на наложената със ЗППАМ № 22-1030-000065 от
12.01.2022г. принудителна административна мярка по чл.171, т.2а, б „а“ от ЗДвП, е бил Началникът на сектор „Пътна полиция“ при ОД на МВР по регистрацията
на МПС – т.е Началник сектор „Пътна полиция“ към ОД на МВР – Стара Загора.
С оглед на гореизложеното произнасянето на Началник сектор „Пътна полиция“
към ОД на МВР – Пловдив по подаденото от Д. Д. Заявление вх. № 103000-13994/
12.07.2022г., след изтичането на срока на наложената принудителна
административна мярка по чл.171, т.2а, б. „а“ от ЗДвП със ЗППАМ №
22-1030-000065 от 12.01.2022г., се явява направено при липса на компетентност
за постановилия обжалвания акт административен орган. Сезираният орган е
следвало да констатира, че е изтекъл срока на наложената ПАМ по чл.171, т.2а от ЗДвП и да предприеме действия по чл.18б, ал.8 от Наредба № I-45 от 24.03.2000г., за
изпращане на отнетите табели с регистрационен номер и част втора
на свидетелството за регистрация на ПС в сектор "Пътна полиция" при
ОД на МВР - Стара Загора, съотв. на
основание чл. 31, ал.2 от АПК, е следвало да се изпрати
подаденото от Д.Д. Заявление вх. № 103000-13994/ 12.07.2022г., на компетентния
орган – Началник сектор „Пътна полиция" при ОД на МВР - Стара Загора. Вместо това Началник сектор
„Пътна полиция" при ОД на МВР -
Пловдив е разгледал и се е произнесъл по заявеното от Д. Д. искане, при липса
на компетентност за това към 18.07.2022г. Органът, в чиято материална и
териториална компетентност е да извърши преценка дали се следва връщане на отнетите при налагането на ПАМ част ІІ на СРМПС № *******и два
броя регистрационни табели на л.а с рег. № ******, вкл. от гл.т изпълнението на
процедурата за възстановяване на регистрацията на МПС по чл.21, ал.4 от Наредба № I-45 от
24.03.2000г., е Началникът на сектор
„Пътна полиция" при ОД на МВР -
Стара Загора.
Издаването на
административния акт от некомпетентен орган т.е в нарушение на нормативно
установените изисквания за материална, териториална или по степен
компетентност, обуславя неговата нищожност. С оглед на
изложеното съдът приема, че жалбата е основателна. Оспореният отказ,
обективиран в писмо рег.№103000-14300 от 18.07.2022г. на Началник сектор „Пътна
полиция“ към ОД на МВР – Пловдив, като постановен от некомпетентен орган,
следва да бъде прогласен за нищожен. На основание чл. 173, ал.2 от АПК, образуваната преписка по подаденото от Д.Д.,
като пълномощник на а.с.ч.– Д., до Началник сектор „Пътна полиция“ към ОД на
МВР – Пловдив Заявление вх. № 103000-13994/ 12.07.2022г., следва да бъде
изпратена на компетентния административен орган – Началник сектор „Пътна полиция“
към ОД на МВР – Стара Загора, за разглеждане и произнасяне по направеното
искане да бъде разпоредено връщане на отнетите част ІІ на СРМПС № *******и два
броя регистрационни табели на л.а с рег. № ******.
Предвид изхода на делото искането на жалбоподателя за
присъждане на разноски следва да бъде уважено, като на основание чл.143, ал. 1
от АПК, Областна дирекция на МВР – Пловдив следва да бъде осъдена да заплати на
Д.Д. сумата от 610 лева, представляваща внесена държавна такса в размер на 10
лева и 600лв. - договорено и заплатено възнаграждение за един адвокат в размер.
Заплатеното адвокатско възнаграждение е близко до определеното минимално такова
/в размер на 500лв./ за
процесуално представителство, защита и съдействие съгласно приложимата
за случая разпоредба на чл.8, ал.3 от Наредба № 1/ 09.07.2004г. за минималните размери на
адвокатските възнаграждения, поради което и възражението на ответника за
прекомерност на адвокатското възнаграждение, се явява неоснователно.
Водим от
горните мотиви и на основание чл.172, ал.2, предложение първо и чл.173, ал.2 от АПК, Старозагорският административен съд
Р Е Ш
И :
ОБЯВЯВА
ЗА НИЩОЖЕН по жалба на Д.Д., ЕГН **********, с адрес ***, подадена
чрез пълномощника му адв. Т.Т. ***, отказ, обективиран в писмо рег. № 103000-14300
от 18.07.2022г. на Началник сектор „Пътна полиция“ към Областна дирекция на МВР
– Пловдив, за връщане на два броя отнети регистрационни табели на МПС и
Свидетелство за регистрация на МПС – част ІІ.
ИЗПРАЩА образуваната преписка по подаденото Заявление вх. № 103000-13994/ 12.07.2022г.
от Д.Д., като пълномощник на а.с.ч.– Д., на компетентния административен орган
– Началник сектор „Пътна полиция“ към ОД на МВР – Стара Загора, за разглеждане
и произнасяне по направеното искане да бъде разпоредено връщане на отнетите
част ІІ на СРМПС № *******и два броя регистрационни табели на л.а с рег. № ******.
ОСЪЖДА Областна дирекция
на МВР – Пловдив да заплати на Д.Д., ЕГН **********, с адрес ***, сумата от 610 /шестстотин/
лева – разноски по делото.
Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховния
административен съд в 14 дневен срок от съобщаването му на страните.