Р Е Ш Е Н И Е
Номер 13 18.04.2019 год. град
Чирпан
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД - ЧИРПАН ПЪРВИ СЪСТАВ
На двадесет и осми
март две хиляди и деветнадесета година
В открито заседание в
следния състав:
Председател: Атанас Динков
Секретар: Милена
Ташева
като разгледа
докладваното от Председателя Атанас Динков АНД № 230 по описа за 2018 година и
за да се произнесе съобрази:
Производство по чл. 59 и сл. от Закона за административните нарушения и
наказания (ЗАНН).
Обжалвано е наказателно постановление (НП) № 18-1228-000228/25.01.2018г. издадено от Иван Димов Манев, на длъжност -
началник група към ОДМВР Стара Загора, Сектор „Пътна полиция“ Стара Загора, с
което на жалбоподателя Ц.Х.К., ЕГН:**********, с адрес: *** и адрес за
кореспонденция: гр. С. 1220, ж.к. „Н.“ 1, бл. 113, вх. Г, ет. 2, ап. 74 е била наложена
глоба в размер на 20.00 лв. по чл. 185 от ЗДвП,
глоба в размер на 200.00 лв. по чл. 177, ал. 1, т. 4, пр. 1 от ЗДвП, глоба в
размер на 20.00 лв. по чл. 185 от ЗДвП и глоба в размер на 10 лв. по чл. 183,
ал. 1, т. 1, пр. 2 от ЗДвП.
Жалбоподателят твърди, че НП е незаконосъобразно,
неправилно и несправедливо, издадено в нарушение на материалния и процесуалния
закон и моли същото да бъде отменено. Алтернативно, моли съда да намали размера
на наложеното наказание глоба.
Въззиваемата страна РУ - Чирпан, редовно призовани, не изпращат
представител в съдебно заседание и не вземат становище по жалбата.
Съдът, като прецени събраните доказателства и служебно
провери изцяло законосъобразността на обжалваното НП, намери за установено
следното:
В обжалваното НП, издадено въз основа на Акт за
установяване на административно нарушение (АУАН), Серия Д, № 513581 от 12.01.2018г.
административнонаказващият орган (АНО) приел от фактическа страна, че на 12.01.2018г. в 14.15 часа по път А-1, км. 165-000, общ.
Бр. Даскалови, в посока от запад на изток, жалбоподателя Ц.Х.К. е управлявал лек автомобил марка „Фолксваген Поло“, с
рег. № ***, собственост В.С.К. което моторно-превозно средство (МПС) е било спряно от движение на 24.04.2014г., не било
представено за годишен технически преглед (ГТП), свидетелството за управление на МПС (СУМПС) било с изтекъл срок на валидност - до 15.04.2012г., и водачът не е
представил контролен талон към СУМПС.
АНО приел, че с това деяние жалбоподателят е нарушил
първо - разпоредбата на чл. 147, ал. 1 от ЗДвП, поради което и на осн. чл. 185 от ЗДвП му наложил глоба в размер на 20.00 лв., второ - разпоредбата на чл. 5, ал.
3, т. 2 от ЗДвП, поради което и на осн. чл. 177, ал. 1, т. 4, предл. 1 от ЗДвП
му наложил глоба в размер на 200.00 лв., трето - разпоредбата на чл. 150а, ал.
1 от ЗДвП, поради което и на осн. чл. 185 от ЗДвП му наложил глоба в размер на
20.00 лв., и четвърто - разпоредбата на чл. 100, ал. 1, т. 1 от ЗДвП, поради
което и на осн. чл. 183, ал. 1, т. 1, предл. 2 от ЗДвП му наложил глоба в
размер на 10.00 лв.
Фактическите констатации, отразени в АУАН и
възпроизведени в НП се потвърждават от показанията на актосъставителя Р.И.К. и
свидетелят по акта Р.А.Г., които съдът кредитира, тъй като се основават на
преките и непосредствени възприятия на свидетелите и кореспондират напълно със
събраните писмени доказателствени средства, съдържащи се в материалите от
административно наказателната преписка по издаване на процесното НП и приобщените
в хода на съдебното следствие.
От правна страна, настоящият съдебен състав намира
следното:
Жалбата е с правно основание чл. 59, ал. 1 от ЗАНН,
подадена в преклузивния срок по ал. 2 от този текст, от легитимиран субект и
при наличие на правен интерес от обжалване, поради което е процесуално
допустима и подлежи на разглеждане по същество.
По т. 1 от НП жалбоподателят е санкциониран за това, че
при извършената на 12.01.2018г. проверка от контролните органи на МВР, същите
установили, че Ц.Х.К. управлява ППС, което не е представено на технически
преглед, съставляващо нарушение на разпоредбата на чл. 147, ал. 1 от ЗДвП.
Годишният технически преглед на ППС е уреден в ЗДвП и
Наредба № Н-32/16.12.2011г. за периодичните прегледи за проверка на
техническата изправност на пътните превозни средства, в които нормативни актове
не са установени задължения за контролните органи да следят, респективно да
отбелязват в съставените от тях актове и НП до коя дата е следвало всеки един
от автомобилите да премине годишен технически преглед. Достатъчно е контролните
органи при извършване на проверка въз основа на представените от водачите
документи да констатират изпълнението или не на задължението, както е станало в
случая.
Отговорността на Ц.Х.К. е била ангажирана за нарушение на чл. 147, ал. 1 от ЗДвП, като в
съставения АУАН и съответно в издаденото въз основа на него наказателно
постановление е възприета една и съща фактическа обстановка - автомобилът не е
представен на ГТП. Според данните от делото автомобилът е собственост на В.С.К.,
а Ц.Х.К., на който е била ангажирана отговорността за управление на МПС,
непреминало ГТП, е бил ползвател, управлявал е същото по време на проверката.
Съгласно разпоредбата на чл. 147, ал. 1 от ЗДвП,
регистрираните моторни превозни средства и теглените от тях ремаркета, с
изключение на пътните превозни средства на поделенията на въоръжените сили,
мотопедите и пътните превозни средства с животинска тяга, подлежат на
задължителен периодичен преглед за проверка на техническата им изправност, като
условията и редът за извършване на прегледа на превозните средства, с
изключение на мотопедите, самоходните машини, колесните трактори и ремаркетата,
теглени от тях, се определят с наредба на министъра на транспорта,
информационните технологии и съобщенията съгласувано с министъра на вътрешните
работи.
Специалният състав на чл. 181, т. 1 от ЗДвП предвижда
носене на административнонаказателна отговорност за собственика на МПС, който
не го представи в законоустановения срок за технически преглед. В настоящия
случай, Ц.Х.К. не е собственик на автомобила, поради което и за същия не
съществува задължение да го представя на технически преглед. Последното е
важимо и предвид обстоятелството, че за извършването на такъв технически
преглед е необходимо представяне на определени документи, които притежават
единствено собствениците на ППС. Освен изложеното следва да се има предвид още,
че нормата на чл. 147, ал. 1 от ЗДвП не
вменява конкретно задължение на определено лице, а регламентира, че
регистрираните и теглените от тях ремаркета подлежат на задължителен периодичен
преглед за проверка на техническата им изправност. Предвид липсата на изрично
предвидено в ЗДвП задължение за водач на МПС, на което не е собственик, да го
представя на технически преглед, съдът намира, че е недопустимо на същия да се
налага наказание по общата санкционна норма на чл. 185 от ЗДвП. Т. е. в случая
АНО неправилно е приложил санкционната норма.
На следващо място, внимателния прочит на текста на чл.
147, ал. 1 от ЗДвП не дава отговор на въпроса чие е задължението да предостави
МПС на технически преглед, като сравнителното тълкуване на тази диспозитивна
правна норма със санкционната такава на чл. 181 от ЗДвП навежда на извода, че
задължението по чл. 147 от ЗДвП е на собственика на автомобила. Лицето,
посочено като нарушител в акта и НП, не отговаря на изискването да бъде
извършител на административно нарушение по чл. 147, ал. 1 от ЗДвП, доколкото не
е собственик на МПС. Поради което съдът намира, че обжалваното НП, в тази му
част е постановено при неправилно приложение на материалния закон и следва да
бъде отменено, като незаконосъобразно (В този смисъл Решение № 434 от
26.11.2018г. на АдмС - Стара Загора по к. а. н. д. № 420/2018г., Решение № 61 от 12.03.2018г. на АдмС - Стара Загора по к.
а. н. д. № 45/2018г. и др.).
По т. 2 от НП жалбоподателят е санкциониран за това, че
при извършената на 12.01.2018г. проверка от контролните органи на МВР, същите
установили, че Ц.Х.К. управлява ППС, което е било спряно от движение на 24.04.2014г., съставляващо нарушение на
разпоредбата на чл. 177, ал. 1, т. 4, предл. 1 от ЗДвП.
Съгласно разпоредбата на чл. 5, ал. 3, т. 2 от ЗДвП,
на водача на пътно превозно средство е забранено
да управлява пътно превозно средство, спряно от
движение.
Състава на чл. 177, ал. 1, т. 4, предл. 1 от ЗДвП предвижда, че се наказва с глоба от 100 до 300 лв. който управлява моторно превозно средство, спряно от
движение, или състав от пътни превозни средства, в който е включено спряно от
движение пътно превозно средство, без разрешение на службата за контрол на Министерството
на вътрешните работи.
От фактическа страна по делото безспорно се установи, че
жалбоподателя Ц.Х.К. на 12.01.2018г. е управлявал лек автомобил марка
„Фолксваген Поло“, с рег. № ***, собственост В.С.К., което МПС е било спряно от
движение на 24.04.2014г., т. е. по несъмнен начин е установено и доказано
извършването на нарушение от жалбоподателя по повдигнатото му
административнонаказателно обвинение по чл. 177, ал. 1, т. 4, предл. първо от ЗДвП, за нарушение на чл. 5, ал. 3, т. 2 от ЗДвП. На жалбоподателя е наложено
административно наказание глоба в
размер на 200.00 лв. в средния предвиден в разпоредбата на чл. 177, ал. 1, т. 4,
предл. първо от ЗДвП размер. Настоящият съдебен състав счита, че определения
размер на наказанието е законосъобразен, като е отчетено от АНО, че деецът
многократно е бил санкциониран за нарушения на ЗДвП, което се установи от
изисканата справка за нарушител/водач на жалбоподателя Ц.Х.К.. По изложените
съображения обжалваното НП, в тази му част
следва да бъде потвърдено, като правилно и законосъобразно.
По т. 3 от НП жалбоподателят е санкциониран за това, че
при извършената на 12.01.2018г. проверка от контролните органи на МВР се
установило, че Ц.Х.К. управлява ППС, със свидетелството за управление на МПС с
изтекъл срок на валидност - до 15.04.2012г.
Съгласно разпоредбата на чл. 150а, ал. 1 от ЗДвП за да
управлява моторно превозно средство, водачът трябва да притежава свидетелство
за управление, валидно за категорията, към която спада управляваното от него
превозно средство. По силата на тази разпоредба лицето към момента на
проверката трябва да притежава този удостоверителен документ и липсата му води
до санкционирането му по чл. чл. 177, ал. 1, т. 2, предложение 1 от ЗДвП (Така Решение
от 14.06.2018г. на АдмС - Стара Загора по к. а. н. д. № 244/2018 г.).
В случая обаче, административнонаказателната отговорност
на Ц.Х.К. неправилно е била ангажирана от АНО на основание разпоредбата на чл.
185 от ЗДвП, съгласно която за нарушение на този закон и на издадените въз
основа на него нормативни актове, за което не е предвидено друго наказание,
виновните се наказват с глоба 20 лв., т. е. налице е неправилна квалификация на
административното нарушение. Поради това обжалваното
НП, в тази му част следва да бъде отменено, като незаконосъобразно.
По т. 4 от НП жалбоподателят е санкциониран за това, че
при извършената на 12.01.2018г. проверка от контролните органи на МВР, не е
представил контролен талон към СУМПС, с което нарушил разпоредбата на чл. 100, ал. 1, т. 1 от ЗДвП.
Нормата на чл. 100, ал. 1 от ЗДП вменява в задължение на
водача на моторно превозно средство да носи свидетелство за управление на
моторно превозно средство от съответната категория и контролния талон към него.
От фактическа страна по делото безспорно се установи, че
жалбоподателя Ц.Х.К. е управлявал лек автомобил марка „Фолксваген Поло“, с рег.
№ ***, собственост В.С.К., като при извършената на 12.01.2018г. проверка от контролните органи на МВР, не е
представил контролен талон към СУМПС, т. е. по несъмнен начин е установено и
доказано извършването на нарушение от жалбоподателя по повдигнатото му
административнонаказателно обвинение по чл. 183, ал. 1, т. 1, предл. 2 от ЗДвП, за нарушение на чл. 100, ал. 1, т.
1 от ЗДвП. На жалбоподателя е наложено административно наказание глоба в размер
на 10 лв. в размера фиксиран в посочената
разпоредба, поради което наложеното административно наказание по т. 4 от
обжалваното НП, следва да бъде потвърдено.
Предвид горното и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН,
съдът
Р Е Ш И :
ОТМЕНЯВА т. 1 от наказателно
постановление № 18-1228-000228 от 25.01.2018г. издадено от Иван Димов Манев на
длъжност началник група към ОДМВР Стара Загора, сектор Пътна полиция Стара
Загора, с което на Ц.Х.К., ЕГН:**********, с адрес: *** и адрес за
кореспонденция: гр. С. 1220, ж.к. „Н.“ **, бл. **, вх. **, ет. **, ап. **, на
основание чл. 185 от ЗДвП за нарушение по
чл. 147, ал. 1 от ЗДвП, е било наложено административно наказание глоба в
размер на 20 /двадесет/ лева, като неправилно и незаконосъобразно.
ПОТВЪРЖДАВА т. 2 от наказателно постановление № 18-1228-000228
от 25.01.2018г. издадено от Иван Димов Манев на длъжност началник група към
ОДМВР Стара Загора, сектор Пътна полиция Стара Загора, с което на Ц.Х.К., ЕГН:**********, с адрес: *** и адрес за кореспонденция: гр. С.
1220, ж.к. „Н.“ **, бл. **, вх. **, ет. **, ап. **, на основание чл. 177, ал. 1, т. 4, пр. 1 от ЗДвП за нарушение
по чл. 5, ал. 3, т. 2 от ЗДвП, е било наложено административно наказание глоба
в размер на 200 /двеста/ лева, като правилно и законосъобразно.
ОТМЕНЯВА т. 3 от наказателно
постановление № 18-1228-000228 от 25.01.2018г. издадено от Иван Димов Манев на
длъжност началник група към ОДМВР Стара Загора, сектор Пътна полиция Стара
Загора, с което на Ц.Х.К., ЕГН:**********, с адрес: *** и адрес за
кореспонденция: гр. С. 1220, ж.к. „Н.“ **, бл. **, вх. **, ет. **, ап. **, на
основание чл. 185 от ЗДвП за нарушение по
чл. 150а, ал. 1 от ЗДвП, е било наложено административно наказание глоба в
размер на 20 /двадесет/ лева, като неправилно и незаконосъобразно.
ПОТВЪРЖДАВА т. 4 от наказателно постановление № 18-1228-000228
от 25.01.2018г. издадено от Иван Димов Манев на длъжност началник група към
ОДМВР Стара Загора, сектор Пътна полиция Стара Загора, с което на Ц.Х.К., ЕГН **********, с адрес: *** и адрес за кореспонденция: гр. С.
1220, ж.к. „Н.“ **, бл. **, вх. **, ет. **, ап. **, на основание чл. 183, ал. 1, т. 1, пр. 2 от ЗДвП за нарушение
по чл. 100, ал. 1, т. 1 от ЗДвП, е било наложено административно наказание
глоба в размер на 200 /двеста/, е било наложено административно наказание глоба
в размер на 10 /десет/ лева, като правилно и законосъобразно.
РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване по реда на АПК,
пред Административен съд - Стара Загора, в четиринадесетдневен срок от
получаване на съобщението, че е изготвено.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: