О П Р Е Д Е Л Е Н И Е
Номер 02.11.2020 година Град Търговище
Търговищки Административен съд
първи състав
на втори ноември
2020
година
в закрито
заседание в следния състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
КРАСИМИРА ТОДОРОВА
Като разгледа докладваното от
ПРЕДСЕДАТЕЛЯ
Адм.Д №247 по описа за 2020 година,
за да се произнесе, взе предвид
следното:
Производството
е по реда на чл. 145 и сл. от АПК.
Образувано е по молба от М.М.Т. *** против Заповед №
ЧР-30-1-19 от 02.04.2019 г. на главния секретар на Държавна агенция „Държавен
резерв и военно временни запаси“. Със
същата на осн. чл.106, ал.1, т.5 във вр. с чл.108 ЗДС е било прекратено служебното
правоотношение с Т. , поради придобито право на пенсия за осигурителен стаж и
възраст считано от 06.04.2019 г. Акта е
бил връчен на лицето срещу подпис на 05.04.2019 г.
Ответната страна счита молбата за просрочена.
Слез преценка на представените по делото доказателства
съдът приема следното:
Съгласно
чл. 148 във връзка с чл. 81 от АПК административните актове подлежат както на
административно, така и на съдебно обжалване, като жалбоподателят е този, който
преценява реда за оспорване на засягащия го акт, освен в случаите, когато
законът изрично го е посочил. Съгласно чл. 140, ал. 1 от АПК, когато в
административния акт или в съобщението за неговото издаване не е указано пред
кой орган и в какъв срок актът може да бъде обжалван, съответният срок за
обжалване се удължава на два месеца. Разпоредбата на чл. 140, ал. 1 от АПК е
приложима при избор на ред за оспорване, когато в индивидуалния административен
акт е посочена възможността за оспорването му само по административен или само
по съдебен ред. В случаите на изборност на оспорването, когато в
административния акт липсва указание и за двете възможности за оспорване,
срокът за обжалване е удължен до два месеца от получаване на съобщението за
акта. Във всички случаи на непосочване изрично в административния акт и на
двете възможности за оспорване по чл. 148 от АПК (по административен и по
съдебен ред) е налице предпоставката по чл. 140, ал. 1 от АПК за удължаване на
срока за оспорване, свързано с неизпълнение от страна на издателя на
административния акт на вмененото му задължение с императивната разпоредба на
чл. 59, ал. 2, т. 7 от АПК. Както липсата на указания, така и непълните
указания по т. 7 от ал. 2 на чл. 59 от АПК, с посочване само на един от
способите за обжалване, са предпоставка за удължаване на два месеца на срока за
оспорване на акта по смисъла на чл. 140, ал. 1 от АПК.
Отнесено към процесния случай и при
изчисляване на удължения срок в съответствие с правилото по чл. 60, ал. 3 от
Гражданския процесуален кодекс (ГПК), приложимо в съдебно-административното
производство по силата на чл. 144 от АПК, това означава, че жалбата срещу акта е
могло да бъде подадена до местно и родово компетентния административен съд или
до административния орган в срок до 05.06.2019 г. включително. Подадената молба
е повече от година след този срок.
Основната
теза в молбата е, че срокът е спазен
видно от писмо до министър-председателя на РБ. Същото съдържа
подробни автобиографични данни на молителя. Направен е анализ на
трудовата му дейност и приноса към работодателя. Акцентирано е на добрите
отношения с други институции и служби. Описани са конкретни проблеми в работния
процес, преди напускането му. Основното е, че
информира министър-председателя
за т.нар. двоен стандарт, тъй като
според молителя едни служители се пенсионират, а други не. Моли да бъде
възстановен на работа. Изложението не съдържа искане за отмяна на заповедта. Препратена
до работодателя по реда на глава VIII АПК “Предложения и сигнали“ същата
е разгледана и е намерена за неоснователна. Молителят твърди, че е следвало да
се препрати в съда. Никъде не се сочи искане за отмяна на административния акт,
напротив ясно е изписано желанието Т. да бъде отново възстановен на работа от
бившия си работодател. Административният орган е разгледал препратената до него
молба и се е произнесъл, като е приел, че компетентността е негова.
Налице е
хипотезата на чл.159, т.5 АПК.
Жалбата следва да се остави без
разглеждане и да се прекрати производството по делото.
Водим от горното и на основание чл. 159, т. 5 от АПК,
О П Р
Е Д Е Л И :
ОСТАВЯ БЕЗ
РАЗГЛЕЖДАНЕ молба от М.М.Т. *** против Заповед №
ЧР-30-1-19 от 02.04.2019 г. на главния секретар на Държавна агенция „Държавен
резерв и военно временни запаси“, с която на осн. чл.106, ал.1, т.5 във вр. с
чл.108 ЗДС е било прекратено служебното му правоотношение, поради придобито право
на пенсия за осигурителен стаж и възраст считано от 06.04.2019 г. , като
недопустима.
ПРЕКРАТЯВА
производството по адм. д. № 247/2020г. по описа на АС - Търговище.
ОПРЕДЕЛЕНИЕТО
подлежи на обжалване пред Върховния административен съд с частна жалба в
седмодневен срок от съобщаването му.
Препис от определението да се изпрати на
страните.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: