Определение по дело №247/2020 на Административен съд - Търговище

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 2 ноември 2020 г. (в сила от 20 януари 2021 г.)
Съдия: Красимира Тодорова Тодорова
Дело: 20207250700247
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 28 октомври 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

 

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

 

Номер                                  02.11.2020 година                                 Град  Търговище

 

                                                                      

Търговищки Административен съд                                                      първи състав             

на  втори ноември                                                                            2020  година                               

в  закрито заседание в следния състав:

                                               ПРЕДСЕДАТЕЛ: КРАСИМИРА ТОДОРОВА

                                                                                                       

Като разгледа докладваното от ПРЕДСЕДАТЕЛЯ

Адм.Д №247 по описа за 2020 година,

за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от АПК.

Образувано е по  молба от М.М.Т. *** против Заповед № ЧР-30-1-19 от 02.04.2019 г. на главния секретар на Държавна агенция „Държавен резерв и военно временни запаси“.  Със същата на осн. чл.106, ал.1, т.5 във вр. с чл.108 ЗДС е било прекратено служебното правоотношение с Т. , поради придобито право на пенсия за осигурителен стаж и възраст считано от 06.04.2019 г.  Акта е бил връчен на лицето срещу подпис на 05.04.2019 г.

Ответната страна счита молбата за просрочена.

Слез преценка на представените по делото доказателства съдът приема следното:

Съгласно чл. 148 във връзка с чл. 81 от АПК административните актове подлежат както на административно, така и на съдебно обжалване, като жалбоподателят е този, който преценява реда за оспорване на засягащия го акт, освен в случаите, когато законът изрично го е посочил.   Съгласно чл. 140, ал. 1 от АПК, когато в административния акт или в съобщението за неговото издаване не е указано пред кой орган и в какъв срок актът може да бъде обжалван, съответният срок за обжалване се удължава на два месеца. Разпоредбата на чл. 140, ал. 1 от АПК е приложима при избор на ред за оспорване, когато в индивидуалния административен акт е посочена възможността за оспорването му само по административен или само по съдебен ред. В случаите на изборност на оспорването, когато в административния акт липсва указание и за двете възможности за оспорване, срокът за обжалване е удължен до два месеца от получаване на съобщението за акта. Във всички случаи на непосочване изрично в административния акт и на двете възможности за оспорване по чл. 148 от АПК (по административен и по съдебен ред) е налице предпоставката по чл. 140, ал. 1 от АПК за удължаване на срока за оспорване, свързано с неизпълнение от страна на издателя на административния акт на вмененото му задължение с императивната разпоредба на чл. 59, ал. 2, т. 7 от АПК. Както липсата на указания, така и непълните указания по т. 7 от ал. 2 на чл. 59 от АПК, с посочване само на един от способите за обжалване, са предпоставка за удължаване на два месеца на срока за оспорване на акта по смисъла на чл. 140, ал. 1 от АПК.

  Отнесено към процесния случай и при изчисляване на удължения срок в съответствие с правилото по чл. 60, ал. 3 от Гражданския процесуален кодекс (ГПК), приложимо в съдебно-административното производство по силата на чл. 144 от АПК, това означава, че жалбата срещу акта е могло да бъде подадена до местно и родово компетентния административен съд или до административния орган в срок до 05.06.2019 г. включително. Подадената молба е повече от година след този срок.  

Основната теза  в молбата е, че срокът е спазен видно от писмо до министър-председателя на РБ. Същото   съдържа  подробни автобиографични данни на молителя. Направен е анализ на трудовата му дейност и приноса към работодателя. Акцентирано е на добрите отношения с други институции и служби. Описани са конкретни проблеми в работния процес, преди напускането му. Основното е, че  информира  министър-председателя за т.нар. двоен стандарт,  тъй като според молителя едни служители се пенсионират, а други не. Моли да бъде възстановен на работа. Изложението не съдържа искане за отмяна на заповедта. Препратена до работодателя по реда на  глава VIII АПК “Предложения и сигнали“   същата е разгледана и е намерена за неоснователна. Молителят твърди, че е следвало да се препрати в съда. Никъде не се сочи искане за отмяна на административния акт, напротив ясно  е изписано желанието  Т. да бъде отново възстановен на работа от бившия си работодател. Административният орган е разгледал препратената до него молба и се е произнесъл, като е приел, че компетентността е негова.

Налице е хипотезата на чл.159, т.5 АПК.  Жалбата  следва да се остави без разглеждане и да се прекрати производството по делото. 

Водим от горното и на основание чл. 159, т. 5 от АПК, 

 

                                                      О П Р Е Д Е Л И :

             

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ  молба от М.М.Т. *** против Заповед № ЧР-30-1-19 от 02.04.2019 г. на главния секретар на Държавна агенция „Държавен резерв и военно временни запаси“, с която на осн. чл.106, ал.1, т.5 във вр. с чл.108 ЗДС е било прекратено служебното му правоотношение, поради придобито право на пенсия за осигурителен стаж и възраст считано от 06.04.2019 г. , като недопустима.

 

            ПРЕКРАТЯВА производството по адм. д. № 247/2020г. по описа на АС - Търговище.

            ОПРЕДЕЛЕНИЕТО подлежи на обжалване пред Върховния административен съд с частна жалба в седмодневен срок от съобщаването му.

Препис от определението да се изпрати на страните. 

 

                                               ПРЕДСЕДАТЕЛ: