Решение по дело №391/2019 на Районен съд - Асеновград

Номер на акта: 117
Дата: 9 август 2019 г. (в сила от 10 декември 2019 г.)
Съдия: Иван Димитров Бедачев
Дело: 20195310200391
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 20 май 2019 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

гр. Асеновград, 09.08.2019 г.

 

                               В   И М Е Т О  Н А   Н А Р О Д А

 

         Асеновградски районен съд, втори наказателен състав в публично съдебно заседание на осми юли  през две хиляди и деветнадесета   година в състав:

 

                                                            ПРЕДСЕДАТЕЛ: ИВАН БЕДАЧЕВ

 

       При участието на секретаря Мария Ацалова, като разгледа АНД                               № 391/2019 г. по описа на Асеновградския районен съд ІІ н.с., за да се произнесе взе предвид следното:

       Производството е по реда на чл.59 и следващите от ЗАНН.

       Обжалвано е наказателно постановление № К-0047902 от 24.01.2019 г., издадено от Директора  на Регионална Дирекция със седалище в гр. Пловдив  на Комисията за защита на потребителите - ***, с което на ” РОТАНА-7 ” ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр.Асеновград, ул. ***, представлявано от управителя В.Т.Д., на основание чл. 222 от Закона за защита на потребителите е наложено административно наказание – ИМУЩЕСТВЕНА САНКЦИЯ в размер на 500 лв. за извършено нарушение по чл.127 ал.2 от  ЗЗП.

      Жалбоподателят ”РОТАНА-7 ” ЕООД в депозираната жалба и в съдебно заседание, чрез процесуалния представител – адв.Д. оспорва НП,  като неправилно и незаконосъобразно, отрича факта на нарушението и навежда твърдения за неправилно приложение на материалния закон и допуснати съществени нарушения на процесуалните правила в процедурата по издаването му, като иска същото да бъде отменено.

      Въззиваемата страна, РД ”КЗП”- гр. Пловдив, редовно призовани не изпращат представител.

       Съдът на базата на доказателствата приема за установено следното от фактическа страна:

       На 22.10.2018  г. била извършена рутинна проверка от  служители на РД-Пловдив при „КЗП“ сред които и актосъставителят С.Г. в обект – заведение за хранене и развлечения „Пица Ротана“, находящ се в гр. Асеновград на ул. “Изложение“ № 1. Към момента на проверката  заведението било в работен режим и в него работели две служителки. При проверката бил поискан регистъра на предявените рекламации в обекта. Въпреки, че бил запитан единия от служителите, който е и представител на търговеца къде се намира регистърът, той отговорил, че не знае, и че не е виждал до момента такъв регистър в обекта. Била дадена възможност на служителите да установят комуникация по телефона с управителя на фирмата, с цел посочване и представяне на регистъра, но такъв не бил представен. Не била предоставена и  информация къде се намира регистърът, както и в обекта изобщо липсвала информация за друго място различно от търговския обект за предявяване на рекламации. Не била поставена и информация за фирмата, седалището и адреса на управление на търговеца, както и телефон за връзка с управителя на обекта.         

За извършената проверка бил съставен констативен протокол, а  въз основа на проверката и констативния протокол за установеното нарушение на 13.11.2018 г. бил съставен АУАН срещу ”РОТАНА-7” ЕООД, като акта бил съставен в присъствието на управителя, който го подписал без възражения. Такива били подадени в 3-дневния срок по чл. 44 ал.1 от ЗАНН, като се твърдяло, че регистър на предявените ракламации е имало в обекта, но за него знаела продавачката, а не готвачката и затова не се стигнало до представянето му. Било представено и копие от регистъра. Въз основа на АУАН и след като счел възражението за неоснователно, от АНО било издадено и атакуваното наказателно постановление, с което на ” РОТАНА-7“  ЕООД за горното нарушение била наложена имуществена санкция в размер на 500 лв.

          При така установената фактическа обстановка съдът направи следните изводи от правна страна:

          Жалбата е подадена в срок, срещу подлежащ на съдебен контрол акт, поради което е процесуално ДОПУСТИМА и следва да се разгледа по същество. Разгледана по същество същата   е  НЕОСНОВАТЕЛНА .

          В наказателното постановление, както и в предхождащият го АУАН, като нарушение, за което се налага имуществената санкция е посочено, че търговецът не поддържа регистър на предявените пред него и пред упълномощени от него лица рекламации. Така посоченото нарушение  правилно е квалифицирано чл.127 ал.2 ЗЗП. Този текст от закона въвежда именно такова задължение за търговеца, да поддържа регистър на предявените пред него и пред упълномощените от него лица рекламации. Нарушението е на формално извършване и се реализира с факта на осъществяване на елементите от обективния му състав без да е необходимо настъпването от това на определен съставомерен резултат. В конкретния случай  за реализацията на състава му е достатъчно да не се поддържа и да не е наличен такъв регистър в търговския обект или на другите места, където може да се предяви рекламацията по закон. Според ал.4 на същия член: Приемането на рекламации се извършва през цялото работно време в търговския обект, където е закупена стоката или е поръчана услугата, на адреса на управление на търговеца или на друго място, посочено от търговеца. За проверявания търговски обект с оглед неговата специфика и конкретни услуги, които са се предоставяли –продажба на пици и закуски нормално с оглед на горното изискване на закона е регистъра да се поддържал и съхранявал в търговския обект, за да може всяко заинтересовано лице там да предяви рекламацията.

Съдът намира, че нарушението е несъмнено установено при извършената проверка и се доказва от разпита на актосъставителя  Г.   в качеството й на свидетел. Неоснователна е изложената в жалбата защитна  позиция, че регистър за рекламациите имало в търговския обект, но той просто не бил поискан от служителя, който знаел къде е. Ясно е от доказателствата, че контролните органи са се легитимирали при извършването на проверката, а същата е продължила немалко време, като в обекта са проверявани и други обстоятелства. Категорично е бил предявен и нейния предмет и с оглед размерите на обекта, който представлява павилион и за двете присъстващи служителки е било пределно ясно, че се търси именно регистъра за рекламациите. Именно във връзка с него е била дадена възможност и за комуникация и осъществена такава по телефона с управителя на дружеството, но въпреки това такъв не е бил представен при проверката, тъй като явно не е бил наличен в заведението. При това положение да се твърди, че същият е бил там, но касиерката просто не разбрала,че трябва да го покаже, звучи несериозно. Ако приемем, че дори за проверяващите е било невъзможно да проверят наличието на регистъра, в който следва незабавно да се впише всяка евентуална рекламация, то тогава какво остава за обикновен клиент, който поиска да предяви рекламация, а и самият регистър за предявените рекламации по естеството и функциите си е такъв предмет, до който незабавно и безпроблемно следва да имат достъп всички служители в търговския обект или поне да е създадена такава организация, която позволява безпроблемното осъществяване на правото на клиентите на рекламация, което имплицитно включва и наличието на регистър и знанието за неговото местонахождение. От друга страна, представения в последствие хода на административната проверка регистър за предявените рекламации, в който няма вписана нито една рекламация на практика представлява обикновена тетрадка, която е наименувана по горния начин, посочена датата, на която е започнат и е подпечатан с печата на фирмата.Такъв регистър може да бъде изготвен по всяко време и произволно датиран, включително и за целите на проверката, поради което и не може да удостовери по никакъв начин факта, че същият е съществувал към момента на проверката в търговския обект. Още повече, че ако същият е бил наличен в заведението при положените усилия при проверката и заявената категоричност на нейния предмет не е имало никаква пречка същият да бъде представен на проверяващите. 

          НП отговаря на изискванията на чл. 57 от ЗАНН. Постановено е от компетентния за това орган и е подписано от него, в изискуемата от закона форма е. Съдържа всички реквизити, посочени в чл. 57 от ЗАНН.

          Санкционната норма на чл. 222 от ЗЗП предвижда, че за неизпълнение на разпоредбите на чл. 227 от ЗЗП на едноличните търговци и юридическите лица се налага - имуществена санкция, в размер от 500 до 3000 лв. Следователно правилно административно-наказващият орган е посочил горната разпоредба, като правно основание за налагане на административното наказание.  При определяне размера на наказанието  наказващият орган е съобразил изискванията на чл. 27 от ЗАНН и правилно е  преценил вида и тежестта на нарушението. Правилно е отчетено и наличието на смекчаващи отговорността обстоятелства, а именно, че няма данни и по преписката не се сочат такива дружеството да е наказвано друг път за нарушения по ЗЗП, а също и липсата на данни за настъпили вредни последици от нарушението. Ето защо съдът намира, че административно-наказващият орган правилно е определил имуществената санкция в минималния предвиден от закона размер за горното нарушение. Неоснователно е искането за прилагане на чл. 28 от ЗАНН по отношение на процесното нарушение. С оглед неговите характеристики не може да се приеме, че същото представлява маловажен случай на нарушение от съответния вид. Напротив същото по степента на обществена опасност е типично нарушение от съответния вид, тъй като липсата и неводенето на регистър на предявените рекламации води до пълно неизпълнение на задължението, въведено с нормата на чл. 127 ал.2 от ЗЗП и същото следва да се санкционира с предвидената в относимата санкционна разпоредба санкция за това нарушение, която е наложена в минималния  размер на предвидения в закона диапазон и е безпредметно да се обсъжда по-нататък нейната редукция. Незаконосъобразно би било прилагането в този случай на чл. 28 от ЗАНН, което по своите правни последици представлява освобождаване на нарушителя от административно-наказателна отговорност.

          Предвид гореизложеното и като намери обжалваното наказателно постановление за законосъобразно и обосновано, на основание чл. 63 от ЗАНН, съдът

                                                 Р    Е    Ш    И :

 

       ПОТВЪРЖДАВА наказателно постановление № К-0047902 от 24.01.2019 г., издадено от Директора  на  Регионална Дирекция със седалище в гр. Пловдив на Комисията за защита на потребителите -***, с което на ”РОТАНА-7” ЕООД , ЕИК *********, със седалище и адрес на управление - гр.Асеновград, ул.***, представлявано от управителя В.Т.Д., на основание                     чл. 222 от Закона за защита на потребителите  е наложено административно наказание – ИМУЩЕСТВЕНА САНКЦИЯ в размер на 500  лв. за извършено нарушение по чл.127 ал.2   от  ЗЗП.

 

       Решението подлежи на обжалване в 14-дневен срок от съобщаването му на страните пред Административен съд – Пловдив.

 

 

 

                                                    РАЙОНЕН СЪДИЯ :