Решение по дело №9154/2022 на Софийски районен съд

Номер на акта: 1300
Дата: 20 март 2023 г.
Съдия: Яна Василева Николова Димитрова
Дело: 20221110209154
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 21 юли 2022 г.

Съдържание на акта


РЕШЕНИЕ
№ 1300
гр. София, 20.03.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
СОФИЙСКИ РАЙОНЕН СЪД, 100-ЕН СЪСТАВ, в публично
заседание на трети ноември през две хиляди двадесет и втора година в
следния състав:
Председател:ЯНА В. НИКОЛОВА

ДИМИТРОВА
при участието на секретаря ДОРА В. НЕНКОВА
като разгледа докладваното от ЯНА В. НИКОЛОВА ДИМИТРОВА
Административно наказателно дело № 20221110209154 по описа за 2022
година
и за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е по реда на чл. 59 и сл. от Закона за
административните нарушения и наказания (ЗАНН).
Образувано е по жалба на „Стар пост“ ООД, ЕИК: срещу наказателно
постановление № 8/07.06.2022г., издадено от Председателя на Комисията за
регулиране на съобщенията (КРС), с което на жалбоподателя на основание чл.
53, ал. 1 вр. с чл. 83, ал. 1 от ЗАНН, във връзка с чл. 105г, ал. 6, във вр. с чл.
107, ал. 1 от Закона за пощенските услуги (ЗПУ) във връзка с чл. 5, § 1 от
Регламент (ЕС) 2018/644 на Европейския парламент и на съвета от
18.04.2018г. относно услугите за трансгранична доставка на колетни пратки
(по-долу Регламента) е наложено административно наказание имуществена
санкция в размер на 400,00 лева
Жалбоподателят твърди, че наказателното постановление е издаденo в
нарушение на приложимия материален закон и установените процесуални
правила. Отделно от това твърди, че направените от наказващия орган
1
констатации са неточни и неверни. Уточнява, че дружеството няма
задължение да подава информация съгласно чл. 5, § 1 от Регламента, тъй като
попада в изключенията съгласно чл. 4, § 6 от същия, доколкото в него са
работили средно под 50 лица, участващи в предоставянето за доставка на
колетни пратки в държавата членка, в която е установен съответният
доставчик. В условията на евентуалност, твърди, че наложената санкция е
прекалено висока, тъй като надхвърля с 200 лева законоустановения
минимум. Иска от съда да отмени обжалвания акт, алтернативно да намали
наложеното наказание „имуществена санкция“ до размера от 200 лев.
В съдебното заседание, редовно призован жалбоподателят се
представлява от управителя Д В – лично. Поддържа жалбата о изложените в
нея съображения. Посочва, че управителите са подходили чисто формално
без да изяснят в пълнота факта, дали дружеството е субект на посоченото
задължение. Иска от съда да отмени обжалвания акт, алтернативно да намали
наложената санкция.
Въззиваемата страна – Председателя на КРС, редовно уведомен, се
представлява от юрк. М Г – надлежно упълномощена. Оспорва жалбата.
Излага твърдения, че обжалваният акт е правилен и законосъобразен.
Поддържа становището на наказващият орган, че от страна на жалбоподателя
е налице бездействие по отношение на предоставената информация като
допълва, че разпоредбите на Регламента са изцяло приложими за
дружеството, доколкото в наличния по преписката въпросник, същото е
декларирало, че има служители, които извършват такава дейност. По
отношение размера на санкцията, изтъква, че същата е наложена при
повторност, доколкото нарушението, предмета на обжалваното наказателно
постановление, е извършено в едногодишен срок от влизане в сила друго
наказателно постановление, с което дружеството е наказано за същото
нарушение. Посочва, че не са налице основание за прилагане на чл. 28 от
ЗАНН. Иска от съда да потвърди обжалвания акт. Претендира
юрисконсултско възнаграждение.
Съдът, като обсъди доводите на страните и събраните по делото
писмени и гласни доказателства, намира за установено от фактическа
страна следното:
„Стар пост“ ООД е регистриран пощенски оператор, извършващ
2
неуниверсални пощенски услуги по чл. 38, т. 1 – 3 от ЗП.
Като такъв дружеството е адресат на решение № 44/26.01.2022 г. на
Комисия за регулиране на съобщенията, според което пощенските оператори,
лицензирани за извършване на универсалната пощенска услуга (УПУ), услуги
от обхвата на УПУ, услугата „пощенски парични преводи” и операторите,
притежаващи регистрация към 31.12.2021 г. в публичния регистър за
операторите, извършващи неуниверсални пощенски услуги по чл. 38, т. 1- 3
от ЗПУ, следва да предоставят до 31.03.2022 г. информация за отчет на
дейността си през предходната година, съгласно образци на въпросници,
публикувани на интернет страницата на КРС в раздел „Практическа
информация”, подраздел „Въпросници”, категория „Въпросници за оператори
на пощенски услуги”, т. 1 „Годишни въпросници за дейността на пощенските
оператори през 2021 г.“.
Въз основа на информация, получена от раздел „А.3. Служители“ от
Общата част на въпросника за отчет на дейността на жалбоподателя „Стар
пост“ ООД, св. А. М. констатирал, че броя на служителите на пощенския
оператор, заети с извършване на услугите за доставка на колетни пратки, е по-
голям от 49 лица. Свидетелят констатирал също, че до 31.01.2022г.
дружеството жалбоподател не е представило на КРС публичен списък с
тарифите, приложими към 01.01 2022г. за доставка на единични колетни
пратки, различни от кореспондентски пратки, попадащи в категориите,
изброени в приложението на Регламент (ЕС) 2018/644 на Европейския
парламент и на съвета от 18.04.2018г. относно услугите за трансгранична
доставка на колетни пратки. Същият е следвало да бъде предоставен на
Комисията чрез електронната система „PARCEL”, достъпна на следния
интернет адрес: https://ec.europa.eu/2rowth/sectors/postal-services/parcel-
ilelivery-eu/finil-best-price-xour-eu-parcel-deliyery еп
За констатираното нарушение св. А. М. съставил в присъствието на
управителя на „Стар пост“ ООД АУАН № С-008/18.04.2022. като
квалифицирал същото като нарушение по чл. 105г, ал. 6 от ЗПУ във вр. с чл.
5, § 1 от Регламент (ЕС) 2018/644 на Европейския парламент и на съвета от
18.04.2018г. относно услугите за трансгранична доставка на колетни пратки.
Въз основа на съставения АУАН при идентично описание на
нарушението и дадената правна квалификация и след като било констатирано,
3
и след като констатирал, че нарушението е извършено в едногодишен срок от
влизане в сила на Наказателно постановление № 12/2021г., издадено за
идентично нарушение (в сила от 24.08.2021г.), било издадено от
Председателя на Комисията за регулиране на съобщенията (КРС),
наказателно постановление № 8/07.06.2022г., с което на жалбоподателя на
основание чл. 53, ал. 1 вр. с чл. 83, ал. 1 от ЗАНН, във връзка с чл. 105г, ал. 6,
във вр. с чл. 107, ал. 1 от Закона за пощенските услуги (ЗПУ) във връзка с чл.
5, § 1 от Регламент (ЕС) 2018/644 на Европейския парламент и на съвета от
18.04.2018г. относно услугите за трансгранична доставка на колетни пратки
(по-долу Регламента) е наложено административно наказание имуществена
санкция в размер на 400,00 лева.
Така изложената фактическа обстановка се установява по безспорен
начин от събраните по делото доказателства и доказателствени средства, а
именно: показанията на свидетеля А. М., копие от въпросника за отчет на
дейността на жалбоподателя „Стар пост“ ООД, Наказателно постановление №
12/2021г., здадено от Председателя на Комисията за регулиране на
съобщенията, заповед за опоравомощаване., АУАН.
Анализирайки събраните по делото доказателства настоящият съдебен
състав намира, че изложената в процесния АУАН и обжалваното НП
фактическа обстановка е безспорно доказана от събраните по делото
доказателства, приобщени от съда към доказателствената съвкупност по
делото. В този смисъл основното доказателствено средство се явяват
показанията на свид. А. М.. – констатирал нарушението. Следва да бъде
дадено доверие на всички, приобщени от съда по реда на чл. 283 НПК
писмени доказателства.
При така установеното от фактическа страна, съдът направи
следните правни изводи:
Жалбата срещу наказателното постановление е подадена в установения в
чл. 59, ал.2 от ЗАНН 7-дневен срок, от надлежна страна, срещу акт, подлежащ
на проверка, поради което се явява процесуално допустима.
Разгледана по същество същата е основателна.
Съгласно разпоредбата на чл. 63, ал.1 от ЗАНН, в това производство
районният съд следва да провери законността на обжалваното НП, т.е. дали
правилно е приложен както процесуалният, така и материалният закон,
4
независимо от основанията, посочени от жалбоподателя – арг. от чл. 314, ал.1
от НПК, вр. чл. 84 от ЗАНН. В изпълнение на това си правомощие съдът
служебно констатира, че АУАН и НП са издадени от компетентните за това
административни органи, в предвидените в ЗАНН давностни срокове, при
спазване на процесуалния и материалния закон, но същото е необосновано.
Разпоредбата на чл. 37 от ЗПУ сочи, че неуниверсалните пощенски
услуги включват: пряка пощенска реклама (т. 1), хибридна поща (т. 2),
куриерските услуги (т. 3), пощенските парични преводи (т. 4). Куриерска
услуга по смисъла на § 1, т. 18 от ДР ЗПУ е пощенска услуга с добавена
стойност над услугите по чл. 4, т. 1 и 2, която гарантира по-голяма бързина и
надеждност на приемане, пренасяне и доставяне на пратките лично на
получателя, както и предоставянето на всички или на някои от следните
допълнителни услуги: събиране от адреса на подателя, доставяне до
определена дата, възможност за смяна на направлението и получателя в
движение, уведомяване на подателя за получаването на пратката,
контролирано наблюдение и проследяване на пратките, персонални услуги на
потребителите и извършване на услугата "a la carte" (по избор) по
необходимия начин и в необходимото време ("при поискване" и "по
договор"). Съгласно чл. 36б, ал. 1 от ЗПУ (1) Пощенски услуги, включени в
обхвата на универсалната пощенска услуга, са услуги по приемане, пренасяне
и доставяне на отделни видове пощенски пратки и услуги по чл. 34, ал. 1. По
силата на последната универсалната пощенска услуга включва следните
видове пощенски услуги: приемане, пренасяне и доставяне на вътрешни и
международни пощенски пратки (т. 1), както следва: а) кореспондентски
пратки - до 2 кг; б) малки пакети - до 2 кг; г) печатни произведения - до 5 кг;
д) пратки за незрящи и слабовиждащи лица - до 7 кг, както и приемане,
пренасяне и доставяне на вътрешни и международни пощенски колети - до 20
кг (т. 2), а също и допълнителни услуги „препоръка“ и „обявена стойност“ (т.
4).
§ 1, т. 5 от ДР ЗПУ съдържа легално определение за „кореспондентска
пратка (писмо и/или пощенска карта)“, а именно пощенска пратка, която
съдържа писмено съобщение върху какъвто и да е физически носител, което
трябва да бъде пренесено и доставено на адреса, посочен от подателя върху
пратката. Печатните произведения не са кореспондентски пратки. Т. 8 от своя
страна сочи, че „пощенски колет“ е пощенска пратка с определени размери и
5
тегло, обикновено съдържаща стоки със или без търговска стойност.
Съгласно посоченото в чл. 5, § 1 от Регламент (ЕС) 2018/644 на
Европейския парламент и на съвета от 18.04.2018г. относно услугите за
трансгранична доставка на колетни пратки, всички доставчици на услуги за
трансгранична доставка на колетни пратки, освен изключените съгласно член
4, параграфи 6 и 7, представят на националния регулаторен орган на
държавата членка, в която са установени, публичен списък с тарифите,
приложим към 1 януари всяка календарна година за доставката на единични
колетни пратки, различни от кореспондентски пратки, попадащи в
категориите, изброени в приложението. Тази информация се представя до 31
януари всяка календарна година.
Горепосочените изключения касаят доставчиците на услуги за доставка
на колетни пратки, за които през предходната календарна година са работили
средно по-малко от 50 лица, участващи в предоставянето на услуги за
доставка на колетни пратки в държавата членка, в която е установен
съответният доставчик, освен ако доставчикът е установен в повече от една
държава членка като националният регулаторен орган може да включи в
прага от 50 лица и лицата, работещи за подизпълнителите на доставчика на
услуги за доставка на колетни пратки (т. 6).
От съдържанието на представения въпросник (т. 1.1.5. от Раздел Б), че
дружеството жалбоподател е извършвало услуги по доставка на колетни
пратки до 20 кг. – посочено е, че през 2021 г. са осъществени 13 такива. В т
раздел „А.3. Служители“ от Общата част на въпросника за отчет на дейността
на жалбоподателя, „Стар пост“ ООД е посочило разполага със 100 броя
служители, заети на пълен работен ден, извършващи универсални и
неуниверсални пощенски услуги и 49 бр. служители, заети на непълен
работен ден. И при двете групи служители дружеството не е посочило колко
от тях са заети с извършване на доставка на колетни пратки. Предвид
посоченото, неясно за съда е остава заключението на наказващият орган (при
липса на данни за изискана допълнителна информация) за това, че броят на
заетите с извършване на доставка на колетни пратки служители е надхвърлял
50 лица.
Въз основа на изложеното се налага извод, че предявеното на
жалбоподателя административнонаказателно обвинение не намира
6
убедителна опора в събраните по делото доказателства. Обективните и
субективните признаци от състава на сочената като нарушена
административнонаказателна норма не са доказани по несъмнен начин, което
обосновава отмяна на обжалвания административен акт поради неговата
необоснованост.
При този изход на спора, разноски се дължат в полза на жалбоподателя.
Такива не се установяват направени обаче (а не са и поискани), поради което
и не следва да бъдат присъждани.
Воден от горното на основание чл. 63, ал. 2, т. 1 от ЗАНН, съдът
РЕШИ:
ОТМЕНЯ наказателно постановление № 8/07.06.2022г., издадено от
Председателя на Комисията за регулиране на съобщенията (КРС), с което
на„Стар пост“ ООД, ЕИК: , на основание чл. 53, ал. 1 вр. с чл. 83, ал. 1 от
ЗАНН, във връзка с чл. 105г, ал. 6, във вр. с чл. 107, ал. 1 от Закона за
пощенските услуги (ЗПУ) във връзка с чл. 5, § 1 от Регламент (ЕС) 2018/644
на Европейския парламент и на съвета от 18.04.2018г. относно услугите за
трансгранична доставка на колетни пратки (по-долу Регламента) е наложено
административно наказание имуществена санкция в размер на 400,00 лева
Решението подлежи на касационно обжалване по реда на глава XII от
АПК – пред Административен съд – София град в 14-дневен срок от
получаване на съобщение за изготвянето му и на основанията, предвидени в
НПК.
Съдия при Софийски районен съд: _______________________
7