Решение по дело №119/2023 на Административен съд - Кюстендил

Номер на акта: 165
Дата: 3 август 2023 г.
Съдия: Ася Тодорова Стоименова
Дело: 20237110700119
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 18 април 2023 г.

Съдържание на акта

    Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

 

                                             165 от 03.08.2023 г., гр. Кюстендил

 

       В   И М Е Т О   НА   Н А Р О Д А

 

 

Административен съд – Кюстендил, в открито съдебно заседание на шести юли две хиляди двадесет и трета година, в състав:

 

                                                                                              СЪДИЯ: АСЯ СТОИМЕНОВА

 

при секретар Антоанета Масларска, като разгледа докладваното от съдията административно дело № 119 по описа за 2023 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК) във вр. с чл. 27, ал. 7 от Закона за подпомагане на земеделските производители (ЗПЗП).

Делото е образувано по жалба от Р.Г.К., с ЕГН ********** и постоянен адрес:***, чрез процесуалния ѝ представител по пълномощие адвокат Д.З., срещу Акт за установяване на публично държавно вземане (АУПДВ) № 01-6500/213#3/16.03.2023 г., издаден от В. К.– заместник изпълнителен директор на Държавен фонд „Земеделие” (ДФЗ) с ресори „Директни плащания на площ” и „Информационни технологии”, с който ѝ е определено подлежащо на възстановяване публично държавно вземане в размер на 10 114,78 лева – недължимо платена сума по подмярка 13.1 „Компенсационни плащания в планински райони” на мярка 13 „Плащания за райони с природни или други специфични ограничения” от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 – 2020 г. (подмярка 13.1) по заявление за подпомагане с уникален идентификационен номер (УИН) 10/070621/75725. В жалбата са изложени доводи за незаконосъобразност на процесния АУПДВ на основанията по      чл. 146, т. 3 и 4 от АПК. Иска се отмяна на акта, както и присъждане на направените разноски по делото за държавна такса и адвокатско възнаграждение, заплатено на адвокат Д.З..

В хода на съдебното производство жалбата се поддържа от процесуалния представител по пълномощие на Р.К. адвокат Д.П..

Ответникът заместник изпълнителният директор на ДФЗ с ресори „Директни плащания на площ” и „Информационни технологии”, чрез процесуалния си представител по пълномощие юрисконсулт Д. Г., оспорва жалбата като неоснователна, претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение и прави възражение за прекомерност на заплатеното от Р.К. адвокатско възнаграждение.

Въз основа на съвкупната преценка на събраните по делото доказателства съдът приема за установено следното от фактическа страна:   

Р.К., регистрирана с уникален регистрационен номер 726397 в Интегрираната система за администриране и контрол (ИСАК), е подала заявление за подпомагане за кампания 2021 с УИН 10/070621/75725 по подмярка 13.1. Във връзка със заявлението е издадено Уведомително писмо за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по схеми и мерки за директни плащания, базирани на площ за кампания 2021 с изх. № 02-100-6500/569/12.01.2013 г. на ДФЗ.

          На основание чл. 26, ал. 1 от АПК на 09.02.2023 г. на К. е връчено уведомително писмо с изх. № 02-6500/213/25.01.2023 г. на ДФЗ, с което ответникът я е уведомил, че открива производство по издаване на АУПДВ, като ѝ е предоставил възможност за възражение в 14-дневен срок от получаването му. В писмото е посочено, че във връзка с изпълнение на Заповед № РД 09-1194/15.12.2021 г. на министъра на земеделието, с която е одобрен предварителният специализиран слой     „Площи, допустими за подпомагане и въз основа на данните съгласно   Заповед № РД 09-150/25.02.2022 г. на министъра на земеделието, с която е одобрен окончателният специализиран слой за 2021 г., са извършени окончателни кръстосани проверки по подадените за кампания 2021 заявления, както и крайните изчисления по тях. След приключването на проверките по подаденото от К. заявление е констатирана разлика в допустимата за подпомагане площ спрямо двете база данни „Площи, допустими за подпомагане за кампания 2021 на следните заявени парцели: парцел с композитен номер 65142-98-1-1, с декларирана площ от 1,12 ха и парцел  с композитен номер 78598-148-2-1, с декларирана площ от 114,77 ха.       За парцел 65142-98-1-1 е посочено, че е с допустима и недопустима площ съгласно Заповед № РД 09-1194/15.12.2021 г. на министъра на земеделието съответно  от 0,25 ха и 0,87 ха, и с допустима и недопустима площ съгласно    Заповед № РД 09-150/25.02.2022 г. на министъра на земеделието съответно от 0,45 ха   и 0,67 ха, а за парцел 78598-148-2-1 – че е с допустима и недопустима площ съгласно Заповед № РД 09-1194/15.12.2021 г. на министъра на земеделието съответно     от 114,77 ха и 0 ха, и с допустима и недопустима площ съгласно   Заповед № РД 09-150/25.02.2022 г. на министъра на земеделието съответно от 80,24 ха и 34,53 ха. В писмото е посочено и че окончателните данни за допустимите за подпомагане площи съгласно Заповед № РД 09-150/25.02.2022 г. на министъра на земеделието са отразени в ИСАК, като въз основа на тях е извършена повторна калкулация на финансовото подпомагане по подмярка 13.1 за кампания 2021, при която е установено, че коректната сума, на която К. има право, е 13 696,35 лева, а разликата между първоначално оторизираната и полагаемата се субсидия по    подмярка 13.1, в размер на 10 114,78 лева, представлява недължимо изплатена сума и следва да бъде възстановена на ДФЗ – Разплащателна агенция (РА). К. е представила възражение с вх. № 01-6500/213#2//24.02.2023 г. на ДФЗ. Ответникът е приел за неоснователно възражението и е издал оспорения АУПДВ, постановявайки връщане на сумата от 10 114,78 лева. В акта са изложени същите мотиви като в горепосоченото писмо относно необходимостта от възстановяване на сумата от 10 114,78 лева, представляваща разликата между изплатената и полагаемата се финансова помощ по подмярка 13.1. Процесният АУПДВ е връчен Р.К.    на 31.03.2023 г.

При така установената фактическа обстановка съдът прави следните правни изводи:

Жалбата е процесуално допустима. Подадена е в срока по чл. 149, ал. 1 от АПК срещу акт, който подлежи на оспорване по съдебен ред, и от лице с правен интерес от оспорването. Разгледана по същество на посочените в нея основания и в обхвата на служебната проверка по чл. 168 от АПК, жалбата е основателна по следните съображения:  

Процесният АУПДВ е издаден от компетентен административен орган в кръга на неговите правомощия – заместник изпълнителният директор на ДФЗ      В. К, във връзка със Заповед № 03-РД/3088/22.08.2022 г., издадена от изпълнителния директор на ДФЗ на основание чл. 20, т. 1, 2 и 3 и чл. 20а, ал. 1, 2, 4 и 5, пр. 1 във вр. с ал. 6 от ЗПЗП и чл. 10, т. 1, 2, и 7, чл. 11, ал. 2 и чл. 13, ал. 1 и 4 от Устройствения правилник на ДФЗ.

Оспореният акт е издаден в изискуемата писмена форма. Същият обаче само формално отговаря на изискването на чл. 59, ал. 2, т. 4 от АПК. Съгласно посочената разпоредба  административният акт следва да съдържа фактически и правни основания за издаването му, т.е. да е мотивиран. Като правни основания за издаването на процесния АУПДВ са посочени разпоредбите на чл. 27, ал. 35 и 7 от ЗПЗП и чл. 162, ал. 2, т. 8 и 9 от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс, както и на чл. 7,    параграф 1 от Регламент за изпълнение (ЕС) № 809/2014 на Комисията   от 17 юли 2014 г. за определяне на правила за прилагането на    Регламент (ЕС) № 1306/2013 на Европейския парламент (ЕП) и на Съвета по отношение на интегрираната система за администриране и контрол, мерките за развитие на селските райони и кръстосаното съответствие (Регламент за    изпълнение (ЕС) № 809/2014) и чл. 27, параграф 1 от Регламент за   изпълнение № 908/2014 на Комисията от 6 август 2014 г. за определяне на правила за прилагането на Регламент (ЕС) № 1306/2013 на ЕП и на Съвета по отношение на разплащателните агенции и други органи, финансовото управление,    уравняването на сметките, правилата за проверките, обезпеченията и    прозрачността (Регламент за изпълнение (ЕС) № 908/2014), като същият е постановен във връзка с констатации на органа за недължимо получено плащане от Р.К. по заявеното от нея подпомагане по подмярка 13.1 със заявление за подпомагане    с УИН 10/070621/75725. От изложените фактически основания в акта се установява, че във връзка с изпълнение на Заповед № РД 09-1194/15.12.2021 г. на министъра на земеделието, с която е одобрен предварителният специализиран слой    „Площи, допустими за подпомагане” и въз основа на данните съгласно   Заповед № РД 09-150/25.02.2022 г. на министъра на земеделието, с която е одобрен окончателният специализиран слой за 2021 г., са извършени окончателни кръстосани проверки по подадените за кампания 2021 заявления, както и крайните изчисления по тях. След приключването на проверките по подаденото от К. заявление е констатирана разлика в допустимата за подпомагане площ спрямо двете база данни „Площи, допустими за подпомагане” за кампания 2021 на следните заявени парцели: парцел с композитен номер 65142-98-1-1, с декларирана площ от 1,12 ха и парцел с композитен номер 78598-148-2-1, с декларирана площ от 114,77 ха.  За парцел 65142-98-1-1 е посочено, че е с допустима и недопустима площ съгласно Заповед № РД 09-1194/15.12.2021 г. на министъра на земеделието съответно    от 0,25 ха и 0,87 ха, и с допустима и недопустима площ съгласно                                       Заповед № РД 09-150/25.02.2022 г. на министъра на земеделието съответно от 0,45 ха   и 0,67 ха, а за парцел 78598-148-2-1 – че е с допустима и недопустима площ съгласно    Заповед № РД 09-1194/15.12.2021 г. на министъра на земеделието съответно     от 114,77 ха и 0 ха, и с допустима и недопустима площ съгласно     Заповед № РД 09-150/25.02.2022 г. на министъра на земеделието съответно от 80,24 ха и 34,53 ха. В акта е посочено и че окончателните данни за допустимите за подпомагане площи съгласно Заповед № РД 09-150/25.02.2022 г. на министъра на земеделието са отразени в ИСАК, като въз основа на тях е извършено преизчисление на финансовото подпомагане по подмярка 13.1 за кампания 2021, при което е установено, че коректната сума, на която К. има право, е 13 696,35 лева, а разликата между първоначално оторизираната и полагаемата се субсидия по подмярка 13.1, в размер на 10 114,78 лева, представлява недължимо изплатена сума и следва да бъде възстановена на ДФЗ – РА.

В процесния АУПДВ липсва правна квалификация на описаните факти   във връзка с общите основания за възстановяване на финансовата помощ по   чл. 27 от ЗПЗП и на специалните основания по Наредба № 6 от 24.02.2015 г. за прилагане на мярка 13 Плащания за райони с природни или други специфични ограничения” от Програмата за развитие на селските райони за   периода 2014 – 2020 г. (Наредба № 6/24.02.2015 г.). В случая актът е издаден в хипотезата на чл. 27, ал. 7 от ЗПЗП, т.е. дължимостта на подлежащата на възстановяване безвъзмездна финансова помощ е поради неспазване на критерии за допустимост, ангажимент или друго задължение от страна на ползвателите на помощ и бенефициентите по мерките и подмерките от програмите за развитие на селските райони. По заявеното финансово подпомагане по подмярка 13.1 съгласно чл. 4, ал. 2 от Наредба № 6/24.02.2015 г. са допустими за подпомагане кандидати, които ползват земеделска площ с минимален размер на стопанството 0,5 ха, въз основа на правно основание съгласно чл. 41, ал. 3 от ЗПЗП. В чл. 4, ал. 3 от същата наредба е посочено, че се подпомагат стопанства с минимален размер на всеки парцел от 0,1 ха. Освен това в акта липсват фактически и правни основания относно размера на определеното за възстановяване публично държавно вземане. Не е ясно как е формирана процесната сума, доколкото констатациите на органа за недопустимост за подпомагане засягат само два от декларираните парцели (вж. в т. см. Решение № 1604/14.02.2023 г. на ВАС по адм. д. № 3842/2022 г., I о. и Решение № 4408/26.04.2023 г. на ВАС по    адм. д. № 9144/2022 г., VIII о.). Според изложеното в акта е извършена прекалкулация, при която изчислената полагаема се финансова помощ по подмярка 13.1 възлиза       на 13 696,35 лева, а разликата между изплатената и полагаемата се финансова помощ – в размер на 10 114,78 лева, представлява недължимо изплатена сума. Остават неясни както начинът на формиране на размера на определеното за възстановяване публично държавно вземане, така и нормативното основание за възстановяването му.

Мотивирането на акта е една от гаранциите за неговата законосъобразност. Неизлагането на ясни и конкретни мотиви лишава жалбоподателя от възможността за организиране на адекватна правна защита и препятства осъществяването на контрол за законосъобразност на акта от страна на съда (доколкото законосъобразността на акта се преценява въз основа на фактите, посочени в него, които съдът не може да допълва или изменя), и е самостоятелно основание за неговата отмяна. Съгласно      Тълкувателно решение № 16/1975 г. на ОСГК на ВС мотивите към административния акт могат да се съдържат в друг документ, съставен с оглед на предстоящото му издаване, или да бъдат изложени от издалия го административен орган и отделно, в придружителното писмо или в друг документ, най-късно до изпращането на жалбата срещу акта на по-горестоящия административен орган, като липсата на мотиви не съставлява съществено нарушение на закона и когато по-горестоящият административен орган е потвърдил мотивирано акта (в случая не е налице такава процедура). Допълнително изложените мотиви, след издаването на акта, трябва да доведат до знанието на адресата съображенията на административния орган, което подпомага страната в избора на защитните средства и проверката за законосъобразност на акта, като е недопустимо да се излагат мотиви към акта след сезирането на съда с жалба (вж. в т. см. Решение № 2064/24.02.2023 г. на ВАС по адм. д. № 6292/2022 г., V о. и Решение № 3503/04.04.2023 г. на ВАС по адм. д. № 7727/2022 г., V о.). В случая конкретни съображения за констатацията, че помощта по подмярка 13.1 в размер    на 10 114,78 лева е недължимо платена и подлежи на връщане, не са изложени допълнително в съответствие с тълкувателното решение.

Оспореният АУПДВ е издаден и в противоречие с чл. 7, параграф 3 „Възстановяване на неправомерно изплатени суми” от Регламент за    изпълнение (ЕС) № 809/2014, което е самостоятелно основание за неговата незаконосъобразност. Съгласно параграф 1 на чл. 7 от посочения регламент, в случай на извършване на неправомерно плащане, бенефициерът възстановява въпросната сума заедно с лихвата, изчислена съгласно параграф 2, когато е приложимо (съгласно параграф 2 лихва се начислява за периода, изминал от крайния срок за плащане от страна на бенефициера, посочен в нареждането за възстановяване, който срок не надвишава 60 дни, и датата на плащането или на прихващането). Според чл. 7, параграф 3 от регламента задължението за възстановяване, посочено в параграф 1, не се прилага, ако плащането е извършено поради грешка на компетентния орган или друг орган и ако грешката не е била очевидна за бенефициера (когато грешката обаче се отнася до фактически елементи, свързани с изчисляването на въпросното плащане, първа алинея се прилага само ако решението за възстановяване не е било съобщено  до 12 месеца след плащането). Нормата не конкретизира от какво естество е грешката – единствените условия са тя да е на компетентния или друг орган и да не е очевидна за бенефициера. В случая Р.К. е декларирала в заявлението си за подпомагане за кампания 2021 посочените в процесния АУПДВ два парцела. Макар и част от парцелите да е останала извън окончателния слой, в индивидуалната партида на К. в Системата за електронни услуги на ДФЗ тази част не е отразена като недопустима площ, видно от приетите като доказателства по делото извлечения от тази система за кампания 2021. Предвид изложеното за К. не е било очевидно дали размерът на изплатената субсидия е определен правилно или е резултат на грешка, допусната от административен орган при извършване на проверките за допустимост на заявените площи за подпомагане, поради което е налице хипотезата на чл. 7, параграф 3 от Регламент за изпълнение (ЕС) № 809/2014 (вж. в т. см. Решение № 5441/23.05.2023 г. на ВАС по адм. д. № 9203/2022 г., I о.).

По изложените съображения съдът намира, че оспореният АУПДВ е незаконосъобразен и на основание чл. 172, ал. 2, пр. 2 от АПК следва да бъде отменен.

При този изход на спора и на основание чл. 143, ал. 1 от АПК      Държавен фонд „Земеделие” (юридическото лице, в чиято структура е ответникът) следва да заплати на Р.К. направените от нея разноски по делото в размер     на 1010 лева (10 лева за държавна такса и 1000 лева за адвокатско възнаграждение, платено на адвокат Д.З.). Съдът, като съобрази, че платеното в случая адвокатско възнаграждение е под минималния размер съгласно чл. 8, ал. 1 във вр. с чл. 7, ал. 2, т. 3 от Наредба № 1 от 09.07.2004 г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения, намира за неснователно възражението по чл. 78, ал. 5 от Гражданския процесуален кодекс във вр. с чл. 144 от АПК за прекомерност на същото.

 

 

 

 

Воден от гореизложеното, съдът

 

                                                                Р   Е   Ш   И:

 

ОТМЕНЯ Акт за установяване на публично държавно    вземане № 01-6500/213#3/16.03.2023 г., издаден от заместник изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие” с ресори „Директни плащания на площ” и „Информационни технологии”.

ОСЪЖДА Държавен фонд „Земеделие” да заплати на Р.Г.К., с ЕГН ********** и постоянен адрес:***, сумата в размер на 1010 (хиляда и десет) лева – разноски по делото.

Решението може да се обжалва от страните с касационна жалба пред    Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му.

 

 

 

 

                                                                                                         СЪДИЯ: