О П Р
Е Д Е Л Е Н И Е
Номер |
|
Година |
07.06.2022
г. |
Град |
Кърджали |
|||||||||||||
|
||||||||||||||||||
Административен |
съд |
|
състав |
|||||||||||||||
|
||||||||||||||||||
На |
07.06. |
Година |
2022 г. |
|||||||||||||||
|
||||||||||||||||||
В |
Закрито |
заседание и следния състав: |
||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||
Председател |
АНГЕЛ
МОМЧИЛОВ |
|||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||
Членове |
|
|||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||
Съдебни заседатели |
|
|||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||
Секретар |
|
|
||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||
Прокурор |
|
|
||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||
Като
разгледа докладваното от |
Съдията |
|
||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||
Адм. |
дело
номер |
220 |
По
описа за |
2022 |
година. |
|||||||||||||
|
||||||||||||||||||
Производството
е по реда на чл. 56, ал. 4 от АПК във вр. с чл. 197 и
сл. АПК.
Депозирана
е жалба на пълномощника на С.Х.З. от ***, против Разпореждане № 2113-08-134#6/18.05.2022 г., издадено от ръководител „Пенсионно осигуряване“ в
ТП на НОИ - Кърджали, с което на основание чл. 27, ал. 2, т. 1 от АПК е
прекратено производството по заявление с вх. № 2113-08-134/07.02.2022 г. на С.Х.З.
за отпускане на лична пенсия за осигурителен стаж и възраст.
Счита
разпореждането за незаконосъобразно, постановено в противоречие с материалния
закон и при допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените
правила.
Излага
съображения, че изводите и констатациите на административния орган се явявали
необосновани и неправилни, поради неправилното тълкуване и прилагане на закона,
вследствие на допуснати съществени нарушения на административно-производствените
правила в хода на административното производство, довели до необосновани материалноправни изводи.
Релевира
доводи, от една страна, че оспореното разпореждане е издадено в нарушение на
чл. 59, ал. 2, т. 4 от АПК, т.е. поради липса на мотиви, съставляващо основание
за отмяната му по смисъла на чл. 146, т. 2 от АПК, а от друга, че обжалвания
акт е издаден в предвидената писмена форма и съдържа относимите
за случая фактически и правни основания.
Твърди,
че Разпореждане № 2140-08-240/27.08.2019 г. на
ръководител „Пенсионно осигуряване“ в ТП на НОИ – Кърджали, с което му било
отказано отпускане на пенсия за осигурителен стаж и възраст, не било предмет на
съдебен контрол и спорът относно материалното право на пенсия не бил разрешен със сила на присъдено нещо. В
този смисъл сочи, че това разпореждане не съставлявало пречка по смисъла на чл.
27, ал. 2, т. 1 от АПК, тъй като правоотношението по упражняване и реализиране
на правото му на пенсия не било приключило, а правото му подаде ново заявление
за отпускане на пенсия не било преклудирано.
На
следващо място, излага съображения, че органът, издал оспорвания акт, в
нарушение на относимата нормативна уредба и събраните
по преписката доказателства, неправилно не е зачел за осигурителен стаж, за
целите на чл. 68, ал. 3 от КСО, времето на наборната му военна служба. Сочи, че
трудовият стаж, положен в изпълнение на задължението за отбиване на наборна
военна служба, се признавал за действителен осигурителен стаж по смисъла на чл.
68, ал. 3 от КСО във вр. с § 9, ал. 1 от ПЗР на КСО.
Следователно пенсионните органи е следвало да зачетат периода от 10.10.1972 г. до 02.12.1974 г., през който е бил отбил
наборната си военна служба, като действителен осигурителен стаж при
пенсиониране.
Моли
съда да постанови съдебен акт, с който да отмени обжалваното разпореждане, след
което да върне преписката на ръководител „Пенсионно осигуряване“ в ТП на НОИ -
Кърджали за разглеждане по същество на заявление с вх. № 2113-08-134/07.02.2022
г. за отпускане на пенсия при условията на чл. 68, ал. 3 от КСО.
Ответникът
по жалбата – ръководител „Пенсионно осигуряване“ в ТП на НОИ – Кърджали, не
взема становище по жалбата.
Съдът,
след като се запозна с представените по административната преписка
доказателства, намира за установено от фактическа и правна страна следното:
На
02.07.2019 г. С.Х.З., с ЕГН **********, е подал в ТП на НОИ – Кърджали
заявление за отпускане на пенсия/и и добавки /вх. №2113-08-923 – л. 42/, с което е поискал отпускането на лична
пенсия за осигурителен стаж и възраст. Към това заявление били приложени и
документи, удостоверяващи придобития от жалбоподателя осигурителен стаж.
С
Разпореждане № 2140-08-240/27.08.2019 г./л. 24/, издадено от ръководител „ПО“ в
ТП на НОИ – Кърджали, на С.Х.З. е отказано отпускането на лична пенсия за
осигурителен стаж и възраст при условията на чл. 68, ал. 3 от КСО. С цитираното
разпореждане на жалбоподателя е зачетен осигурителен стаж, както следва: 08 г.
09 м. 12 дни – I категория; 01 г. 07 м. 29 дни – II категория; 05 г. 02 м. 14 дни – III категория. Приет е за установен общ осигурителен стаж
без превръщане в размер на 15 г. 07 м. и 25 дни, от който действителен осигурителен стаж от 13
г. 06 м. 02 дни. В административния акт са изложени мотиви, че лицата, които за
2019 г. нямат изискуемия осигурителен стаж по чл. 68, ал. 2 от КСО, придобиват
право на пенсия за осигурителен стаж и възраст при навършена възраст 66 години
и 4 месеца за мъжете и най-малко 15 години действителен осигурителен стаж, съгласно
чл. 68, ал. 3 от КСО. Предвид това, че жалбоподателят нямал 15 години
действителен осигурителен стаж, то исканата пенсия следвало да бъде
отказана. Разпореждането е връчено на упълномощено лице на 30.08.2019 г. /известие за доставяне – л. 48/ и няма данни
да е оспорвано по административен ред, респ. същото е влязло в законна сила.
Впоследствие,
на 07.02.2022 г. С.Х.З. е депозирал ново заявление за отпускане пенсия /вх. № 2113-08-134 – л. 22/, с което
отново поискал да му бъде отпусната лична пенсия за осигурителен стаж и
възраст.
С
оспореното Разпореждане № 2113-08-134#6/18.05.2022 г./л. 7/, издадено от ръководител „ПО“ в ТП
на НОИ – Кърджали, на основание чл. 27, ал. 2, т. 1 от АПК е прекратено
производството по заявление вх. № 2113-08-134/07.02.2022 г. на С.Х.З. На
практика, с това разпореждане, на посоченото в него основание, е отказано
разглеждане по същество на подаденото от жалбоподателя заявление за отпускане
на пенсия. В акта са изложени доводи, че с влязлото в сила Разпореждане №
2140-08-240/27.08.2019 г. на жалбоподателя било отказано
отпускането на пенсия за осигурителен стаж и възраст при условията на чл. 68,
ал. 3 от КСО, поради това, че същия нямал 15 години действителен стаж. Посочено
е, че при депозиране на второто заявление за отпускане на пенсия, лицето не
представило нови доказателства за придобит осигурителен, както и че липсвали
данни за положен нов такъв. С оглед изложеното пенсионния орган в ТП на НОИ –
Кърджали е приел, че по отношение на заявление с вх. № 2113-08-134/07.02.2022
г. за отпускане на пенсия, са налице предпоставките на чл. 27, ал. 2, т. 1 от АПК, а именно наличие на влязъл в сила индивидуален административен акт със
същия предмет и между същите страни.
Разпореждане
№ 2113-08-134#6/18.05.2022 г., предмет на настоящото съдебно производство, е
връчено на упълномощено лице на 20.05.2022 г. / л. 7, стр. 2/. Жалбата срещу административния акт е подадена до
съда чрез административния орган на 25.05.2022 г.
При
така установената фактическа обстановка, съдът намира, че процесната
жалба е процесуално допустима, тъй като е подадена в срока по чл. 197 от АПК,
от надлежна страна и при наличен правен интерес, в предвидената от закона
писмена форма и срещу административен акт, който подлежи на оспорване.
Оспореният
акт е издаден от компетентен по място, материя и степен орган, съгласно чл. 98,
ал. 1, т. 1 от КСО. В тази връзка процесното
разпореждане е издадено от К. Н., изпълняваща функциите на ръководител „ПО“ в
условията на заместване, в съответствие със заповед № 1015-08-106/10.10.2019 г. на директора на ТП на НОИ – Кърджали/л. 8/ и предвид отсъствието на титуляра – началник на отдел „Пенсии“, за периода от
16.05.2022 г. до 18.05.2022 г. вкл., оправдано с издаден болничен лист № ***/л. 49/.
Разпореждането
е издадено и в изискуемата писмена форма и съдържа посочените в чл. 59, ал. 2
от АПК реквизити, като са посочени фактическите и правни основания за
издаването му, но разгледано по същество същото е неправилно.
Съгласно
разпоредбата на чл. 27, ал. 2, т. 1 от АПК, посочена като правно основание за
издаване на оспорения административен акт, липсата на влязъл в сила
административен акт със същия предмет и страни е предпоставка за допустимост на
искането за издаването на административен акт, като наличието на такъв акт
поражда недопустимост на новото искане.
Оспореното
разпореждане е издадено от компетентен по място, материя и степен орган,
съгласно чл. 98, ал. 1, т. 1 от КСО. Разпореждането е издадено в изискуемата
писмена форма и съдържа посочените в чл. 59, ал. 2 от АПК реквизити, като са
посочени фактическите и правни основания за издаването му, но разгледано по
същество същото е неправилно.
Според
разпоредбата на чл. 27, ал. 2, т. 1 от АПК, посочена като правно основание за
издаване на оспорения административен акт, липсата на влязъл в сила
административен акт със същия предмет и страни е предпоставка за допустимост на
искането за издаването на административен акт, като наличието на такъв акт
поражда недопустимост на новото искане.
Съгласно
чл. 98, ал. 1, т. 1 от КСО пенсиите и добавките към тях се отпускат, изменят,
осъвременяват, спират, възобновяват, прекратяват и възстановяват с
разпореждане, издадено от длъжностното лице, на което е възложено ръководството
на пенсионното осигуряване в териториалното поделение на Националния
осигурителен институт, или други длъжностни лица, определени от ръководителя на
териториалното поделение на НОИ.
Правото
на пенсия в съответен размер произтича направо от закона, а не от
разпореждането на длъжностното лице по чл. 98, ал. 1 от КСО, с което тя се
отпуска. В тази връзка всяко лице, което твърди, че е придобило право на пенсия
и на което не е отпусната пенсия с влязло в сила разпореждане, може да упражни
правото си по реда на Наредбата за пенсиите и осигурителния стаж, чрез
депозиране на заявление за отпускане на пенсия. Длъжностното лице по пенсионния
осигуряване има задължение да разгледа заявлението и да издаде разпореждане по
него. Този извод произтича и от разпоредбата на чл. 105, ал. 1 от КСО, според
която правото на пенсия не се погасява по давност.
В
конкретния случай, с влязлото в сила Разпореждане № 2140-08-240/27.08.2019 г. на ръководител „ПО“ в ТП на НОИ -
Кърджали е отказано отпускане на пенсия за осигурителен стаж и възраст, т.е. не
се признати права, а напротив отказани са такива, поради което
административното правоотношението по упражняване и реализиране на правото на
пенсия не е приключило, респ. правото на жалбоподателя да подаде ново заявление
за отпускане на пенсия не е преклудирано. От това
следва извода, че влязлото в сила разпореждане, с което не е признато право на
пенсия за осигурителен стаж и възраст, не съставлява пречка по смисъла на чл.
27, ал. 2, т.1 от АПК, за ново упражняване на правото на пенсия. В този смисъл е
и практиката на ВАС, VI отделение –
Определение № 9948 от 21.07.2020 г. на ВАС по адм.
дело № 6258/2020 г., Определение № 9685/28.09.2021 г. на ВАС по адм. дело № 8935/2021 г. и др.
Изводите
на административния орган в оспореното разпореждане, че по отношение на
подаденото на 07.02.2022 г. заявление за отпускане на пенсия, не са налице нови
факти и обстоятелства за правото на пенсия спрямо предходното такова, съдът
намира за неправилни. Аргумент в този смисъл е обстоятелството, че от
първоначално направеното искане за отпускане на пенсия до следващото такова, са
изтекли почти 18 месеца, т.е. по отношение на заявителя на пенсия е налице ново
обстоятелство, свързано с навършената от него възраст. Доколкото, от една
страна, последната е съществен елемент от фактическия състав за възникване на
правото на пенсия за осигурителен стаж и възраст, а от друга, са налице и
различни материалноправни предпоставки за правото на
пенсия по чл. 68, ал. 3 от КСО през 2019 г. и 2022 г., то административния
орган при всички случаи е следвало да извърши по същество преценка за правото
на пенсия, респ. да издаде административен акт, с който да се произнесе по
правата на заявителя. В тази връзка, заявлението за отпускане на пенсия от
07.02.2022 г. на С.Х.З. неправилно е прието от органа за недопустимо по смисъла
на чл. 27, ал. 2, т. 1 от АПК и не е разгледано по същество, респ. по
релевантното заявление не е издадено разпореждане на ръководител „Пенсионно
осигуряване“, с което се признава или се отрича претендираното
със заявлението право на пенсия. Като е приел, че е налице абсолютна
процесуална пречка за ново упражняване на правото на пенсия, а именно наличието
на влязъл в сила административен акт със същите предмет и страни,
административния орган е постановил незаконосъобразен акт, с който е отказал да
разгледа по същество заявлението от 07.02.2022 г. и е прекратил производството
по същото.
По
изложените съображения настоящият състав счита, че доводите на пенсионния
орган, с които е прието, че са налице предпоставките на чл. 27, ал. 2, т. 1 от АПК за отказ да разгледа по същество, като недопустимо, подаденото от С.Х.З.
заявление за отпускане на пенсия от 07.02.2022 г., са незаконосъобразни, респ.
противоречащи на материалния закон.
С
оглед на гореизложеното следва оспореното Разпореждане № 2113-08-134#6/18.05.2022 г. на ръководител „Пенсионно осигуряване“ в ТП на НОИ
- Кърджали, с което е прекратено производството по заявление №
2113-08-134/07.02.2022 г. на С.Х.З., респ. отказано е разглеждането по същество
на депозираното заявление за отпускане на пенсия, да бъде отменено като
незаконосъобразно.
На
основание чл. 173, ал. 2 от АПК следва административната преписка да бъде
върната на компетентния административен орган – ръководител „Пенсионно
осигуряване“ в ТП на НОИ - Кърджали за произнасяне по същество по подаденото от
С.Х.З. заявление с вх. № 2113-08-134/07.02.2022 г. за отпускане на лична пенсия
за осигурителен стаж и възраст.
Съгласно
ТР № 2/24.03.2021 г. на ОСС от I и II колегия на ВАС, по т.д. 10/2019 г., не е допустимо
обжалването на определение по чл. 200, ал. 1 от АПК от административния орган,
издател на акта.
Доводите
на жалбоподателя относно зачитането за действителен осигурителен стаж на
периода от 10.10.1972 г. до 02.12.1974г. , през който
е отбил наборната си военна служба, са неотносими към
настоящия спор, доколкото в случая от страна на административния орган липсва
произнасяне по същество за правото на исканата пенсия, респ. процесния период не е бил предмет на разглеждане в
оспорения административен акт.
С
оглед изложеното и на основание чл. 200, ал. 1 от АПК, съдът,
О П Р
Е Д Е Л И :
ОТМЕНЯ Разпореждане № 2113-08-134#6/18.05.2022г., издадено от ръководител „Пенсионно осигуряване“ в
ТП на НОИ – Кърджали, с което на основание чл. 27, ал. 2, т. 1 от АПК, е
прекратено образуваното производство по заявление с вх. №
2113-08-134/07.02.2022 г. на С.Х.З.
ИЗПРАЩА административната преписка на ръководител „Пенсионно
осигуряване“ в ТП на НОИ – Кърджали, за разглеждане по същество на заявление с
вх. № 2113-08-134/07.02.2022 г. на С.Х.З. за отпускане на лична пенсия за
осигурителен стаж и възраст.
Определението подлежи
на обжалване с частна жалба пред ВАС от страните, участващи в административното
производство.
Председател: