Решение по дело №169/2021 на Районен съд - Смолян

Номер на акта: 264
Дата: 26 юли 2021 г. (в сила от 13 май 2022 г.)
Съдия: Райна Илчева Русева
Дело: 20215440100169
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 10 февруари 2021 г.

Съдържание на акта


РЕШЕНИЕ
№ 264
гр. Смолян , 26.07.2021 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – СМОЛЯН в публично заседание на четиринадесети юли,
през две хиляди двадесет и първа година в следния състав:
Председател:Райна Русева
при участието на секретаря Татяна Кишанова
като разгледа докладваното от Райна Русева Гражданско дело №
20215440100169 по описа за 2021 година
За да се произнесе, взе предвид следното:

Предмет на делото са предявените искове от ищеца П. М. Т., с правното основание
на чл.178, ал.1, т.3 вр. с чл.187, ал.5, т.2 от ЗМВР,и чл.86, ал.1 от ЗЗД, срещу ответника
Главна Дирекция "*****" за заплащане на сумата в размер на 2672,33 лева-
допълнително възнаграждение за положен нощен труд за периода 10.02.2018г. до
10.02.2021г., ведно със законната лихва от датата на подаване на исковата молба до
окончателното изплащане на задължението , 373,55 лева мораторна лихва /с
допуснатото изменение/.
В съдебно заседание за ищеца процесуалният му представител адв.Г. поддържа
исковете съобразно допуснатото изменение на размера на претенциите.
За ответника не се явява представител в съдебно заседание. Постъпила е писмена
молба, с която се поддържа становище за отхвърляне на исковете по съображенията в
отговора.
С постъпилия в срока по ГПК отговор от ответната страна исковете изцяло се
оспорват с възражения, че нито в ЗДСл , нито в ЗМВР има непряко препращане към
нормите на КТ. Непълнота в закона би била налице при липса на специална
нормативна уредба, каквато не е налице в случая.
Съдът, след преценка на изложеното в исковата молба, отговора на ответника,
становището на процесуалния представител на ищеца, писменото становище на
ответната страна, и като обсъди събраните по делото писмени доказателства, намира
исковете за ОСНОВАТЕЛНИ по следните съображения:
1
В разпоредбата на чл. 176 от ЗМВР е установено, че брутното месечно
възнаграждение на държавните служители, работещи в МВР се състои от основно
месечно възнаграждение и допълнителни възнаграждения. Според чл. 178, ал. 1, т. 3 от
ЗМВР към основното месечно възнаграждение на държавните служители се изплащат
допълнителни възнаграждения за извънреден труд. По силата на чл. 187, ал. 1 от ЗМВР
Нормалната продължителност на работното време на държавните служители в МВР е 8
часа дневно и 40 часа седмично при 5-дневна работна седмица. Нормалната
продължителност на работното време през нощта е 8 часа за всеки 24-часов период.
Нощен е трудът, който се полага между 22,00 и 6,00 ч. Според ал.3 на същата
разпоредба работното време на държавните служители се изчислява в работни дни –
подневно, а за работещите на 8-, 12- или 24-часови смени – сумирано за тримесечен
период. Съгласно чл.187, ал.4 от ЗМВР при сумирано изчисляване на работното време
нощните часове се превръщат в дневни с коефициент, равен на отношението между
нормалната продължителност на дневното работно време към нормалната
продължителност на работното време през нощта по ал. 1. В ал.7 на чл.187 от ЗМВР е
предвидено, че работата извън редовното работно време до 280 часа годишно се
компенсира с допълнително възнаграждение за извънреден труд за отработени до 70
часа на тримесечен период. Извънредният труд се заплаща с 50 на сто увеличение
върху основното месечно възнаграждение. В чл.187, ал.10 от ЗМВР е регламентирано,
че редът за организацията и разпределянето на работното време, за неговото отчитане,
за компенсирането на работата извън редовното 2 работно време, режимът на
дежурство, времето за отдих и почивките за държавните служители по чл. 142, ал. 1, т.
1 и ал. 3 се определят с наредба на министъра на вътрешните работи. С издадените
Наредба № 8121з-407/ 11.08.2014 г., Наредба № 8121з-592/ 25.05.2015 г., и Наредба №
8121з-776 / 29.07.2016 г. се предвижда работа на смени с полагане на труд през нощта
между 22. 00ч. и 6. 00ч., максимално 8 часа за всеки 24- часов период. След посочените
Наредби са издадени Наредба № 8121з-908 от 2.08.2018 г. за условията и реда за
изплащане на допълнителни възнаграждения на държавните служители в
Министерството на вътрешните работи за научна степен, за полагане на труд през
нощта от 22,00 до 6,00 ч., за полагане на труд на официални празници, за времето на
разположение и за изпълнение на специфични служебни дейности, като с последната
се отменя Наредба № 8121з-1059 от 26.09.2019 г. за условията и реда за изплащане на
допълнителни възнаграждения на държавните служители за научна степен, за полагане
на труд през нощта от 22,00 до 6,00 ч., за полагане на труд на официални празници и за
времето на разположение. Според разпоредбата на чл. 31, ал. 2 от Наредба № 8121з-
407/ 11.08.2014 г. /в сила от 19.08.2014 г. до 02.08.2016 г. / при сумирано отчитане на
работното време се прилага коефициент 0. 143 на общия брой часове положен труд
между 22. 00ч. и 6. 00ч. за отчетния период. В издадените впоследствие Наредби след
отмяната на цитираните Наредба от 2015г., както и от 2016г. в частта на посочените
разпоредби в Решение №16766 по адм.д № 8601/2019 г. на ВАС и предвид това, че с
Наредбата по чл.187, ал.10 от ЗМВР не е посочен коефициента за отчитане на нощния
труд, именно защото ЗМВР препраща към Кодекса на труда и издадените въз основа на
него подзаконови нормативни актове, то следва отношенията между страните да се
уреждат от цитираната Наредба от 2014г., която, както се посочи по- горе в чл. 31, ал.
2 предвижда правилото за превръщане на нощните часове в дневни с коефициент 0.
143. Съгласно чл.188, ал.2 от ЗМВР държавните служители, които полагат труд за
времето от 22 и 6 часа се ползват със специалната закрила на Кодекса на труда по
отношение разпоредбите, отнасящи се за нощния труд и Наредбата за структурата и
организацията на работната заплата, като подзаконов нормативен акт, издаден за
приложението на КТ. В ал.2 на чл.9 от цитираната Наредба за структурата и
организацията на работната заплата е предвидено, че при сумирано изчисляване на
2
работното време нощните часове се превръщат в дневни с коефициент, равен на
отношението между нормалната продължителност на дневното и нощното работно
време, установени за подневно отчитане на работното време за съответното работно
място. При това, положения от ищеца нощен труд подлежи на възмездяване чрез
преизчисляване с коефициент 1,143 за процесния период. Ако се изключи
приложението на правилата на КТ и издадените въз основа на него подзаконови
нормативни актове с оглед горните доводи, би довело до различно прилагане на
правилата, касаещи извънредния труд спрямо държавния служител в МВР и спрямо
работниците и служителите, чиито правоотношения се уреждат от правните норми на
Кодекса на труда и Наредбата за структурата и организацията на работната заплата.
Следва да се посочи, че съгласно разпоредбата на чл.67, ал.3 от ЗДСл минималните и
максималните размери на основните заплати по нива и степени, размерите на
допълнителните възнаграждения по ал. 7, т. 1 – 5, както и редът за получаването им се
определят с наредба на Министерския съвет и не могат да бъдат по-ниски от
определените в трудовото законодателство.
По горните доводи съдът намира, че исковете подлежат на уважаване, като изцяло
следва да се възприеме приетото по делото заключение по назначената съдебно-
счетоводна експертиза. Вещото лице по експертизата изяснява, че П.Т. за процесния
период е изпълнявал е изпълнявал служебните си задължения със статут на държавен
служител, като на смени, всяка с продължителност 12 часа, съгласно изготвени
месечни графици, при сумирано отчитане на работното време. Размерът на
отработените часове нощен труд , след приравняването им по методологията в
Наредбата за структурата и организацията на работната заплата – чл.9, ал.2 е 1 957 и
така разликата е 245 часа. Общата сума на неначислените и неизплатените
възнаграждения за положения нощен труд за периода 01.01.2018г.- 10.02.2021г.,
преизчислен съгласно посочената Наредба за структурата и организацията на
работната заплата за П.Т. е 2 672,33 лева , подробно посочени в таблица, включително
и положения през официални празници.
Според заключението по ССчЕ размера на търсената лихва за забава за всеки
тримесечен период върху сумата за разликата между положения нощен труд и
изчисления е 373,55 лева.
В заключението си вещото лице сочи, че положения от П.Т. труд през исковия
период , чието заплащане се иска, представлява извънреден такъв, надхвърлящ
установената продължителност на нощните смени.
Предвид горните доводи на съда, ще следва исковете изцяло да бъдат уважени в
претендирания им размер, заедно със законната лихва върху главниците след датата на
предявяване на иска в съда.
С оглед изхода на делото на ищеца следва да се присъдят направените по делото
съдебни разноски в размер на 400,00 лева за заплатено адвокатско възнаграждение. С
отговора на ответника се прави възражение за прекомерност на адвокатското
възнаграждение, претендирано от ищеца, в случай, че надвишава определения в
Наредбата за минималните размери на адвокатските възнаграждения. Ищецът
претендира заплащане на такива разноски в размер на 400,00 лева според приложения
договор за правна защита и съдействие, които не надвишават установения в
цитираната наредба размер и подлежат на присъждане
Ще следва ответникът да бъде осъден да заплати по сметка на РС-Смолян държавна
такса върху уважените искове в размер на 156,88 лева, както и разноски за вещо лице в
3
размер 120,00 лева, които са изплатени от бюджета на съда.
По горните мотиви, съдът
РЕШИ:
ОСЪЖДА ГЛАВНА ДИРЕКЦИЯ „*****“ при МВР гр.С. бул.“****“ №**, да
заплати на П. М. Т., ЕГН**********, с адрес *****, сумата в размер на 2 672,33 лева-
допълнително възнаграждение за положен и незаплатен нощен труд за периода от
10.02.2018г. до 10.02.2021г., получени в резултат на преизчисляване на положените
часове нощен труд с коефициент 1, 143, ведно със законната лихва върху сумата от 2
672,33 лева, считано от датата на подаване на исковата молба в съда 10.02.2021г. до
окончателното й изплащане, сумата в размер 373,55 лева- мораторна лихва върху
дължимата сума за възнаграждение за положения нощен труд за периода, считано от
01.04.2018г. /първо число на месеца, следващ тримесечния период/ до 10.02.2021г.
/датата на предявяване на иска/.
ОСЪЖДА ГЛАВНА ДИРЕКЦИЯ „*****“ при МВР г****да заплати на П. М. Т.,
ЕГН**********, с адрес **** направените съдебни разноски по делото за адвокатско
възнаграждение в размер на 400,00 лева.
ОСЪЖДА ГЛАВНА ДИРЕКЦИЯ „*****“ при МВР ****, да заплати по сметка на
Районен съд- Смолян държавна такса върху уважените искове в размер на 156,88 лева,
както и разноски за вещо лице по назначената съдебно- счетоводна експертиза в размер
на 120,00 лева.
РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване пред Окръжен съд- Смолян в двуседмичен
срок,считано от връчването му на страните.
Съдия при Районен съд – Смолян: _______________________
4