Решение по дело №152/2021 на Административен съд - Кюстендил

Номер на акта: 240
Дата: 17 ноември 2021 г. (в сила от 18 януари 2022 г.)
Съдия: Иван Христов Демиревски
Дело: 20217110700152
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 28 април 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

                                                 Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е 240

                                           гр. Кюстендил, 17.11.2021 год.

 

                                             В   ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

            Административен съд – Кюстендил, в публичното съдебно заседание на деветнадесети октомври две хиляди двадесет и първа година в състав:

                                                                 

                                                   АДМИНИСТРАТИВЕН  СЪДИЯ: ИВАН ДЕМИРЕВСКИ

 

при участието на секретаря Светла Кърлова, като  разгледа докладваното от съдията  адм. дело № 152 по описа за 2021 год., за да се произнесе, взе предвид:

 

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от АПК.

П.Д. ***, обжалва Уведомително писмо  изх. № 02-100-6500/489 от 02.06.2020 г.  на  Зам. изпълнителния директор на ДФ “Земеделие”, с което е отказана оторизация и финансово подпомагане по мярка 11 „Биологично земеделие“, направление „Биологично растениевъдство“ и „Биологично пчеларство“ от Програмата за развитие на селските райони 2014-2020 за кампания 2018 год. и са наложени санкции за бъдещ период в размер на общо 3048,82 лв. Релевирани са основанията за незаконосъобразност по чл. 145 и сл. от АПК. Устно в съдебно заседание чрез адв. Д.,  сочи   пороците на обжалваното уведомително писмо, а именно: липса на нарушения на каквито и да е разпоредби. Прави се искане за отмяна на административния акт и за присъждане на деловодни разноски по приложен списък.  

            Ответникът – Зам. изпълнителният директор на Държавен фонд “Земеделие” – гр. София, чрез процесуалния си представител юк. Г., оспорва жалбата и иска нейното отхвърляне. Счита, че не съществуват основания за отмяната на оспорвания акт, доколкото са спазени всички изисквания на закона при постановяването му.  Претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

           По делото са разпитани и свидетелите: Г.М.К., С.И.К. и С.И.А..

            Кюстендилският административен съд, като извърши преценка на доказателствата по делото, както и на доводите и възраженията на страните, прие за установено следното:

            Оспорващият П.Д.П. е регистриран земеделски производител с УРН ***.  Същият е подал заявление за регистрация и заявление за подпомагане  за  2018 г.  с  УИН 10/150618/66774  от 14.05.2018 г,  като  е  кандидатствал за подпомагане по схеми и мерки за директни плащания, както и по мярка 11 „Биологично земеделие“, направление „Биологично растениевъдство“ и „Биологично пчеларство“ от Програмата за развитие на селските райони 2014-2020.  

Заявителят при първоначалното кандидатстване през 2015 г. е подписал декларации, както общи - по заявените схеми и мерки за подпомагане, така и специални - по процесната мярка 11 „Биологично земеделие“, вкл. по направление „Биологично растениевъдство“ и „Биологично пчеларство.“

Във връзка със заявлението, жалбоподателят е бил одобрен за участие по мярка 11 „Биологично земеделие“ по направление „Билогично растениевъдство“ и „Биологично пчеларство“. От горното следва, че същият има поет ангажимент за агроекологични дейности за пет години, като се е  задължил да продължи извършването на ангажимента до края на петгодишния период, т.е. до края на 2019 год., която е последната година за изпълнение на мярката.

Процесното уведомително писмо е издадено по заявление за подпомагане 2018, подадено от оспорващия  П.  на  14.05.2018 г. Сред заявените мерки е и мярка 11 „Биологично земеделие“ по направление „Биологично растениевъдство“  със заявена площ от 5.41 ха. и „Биологично пчеларство“ със заявена площ 2.43 ха.  Заявителят е приложил необходимите документи, изискуеми по отделните схеми и мерки за подпомагане. При автоматична проверка на въведените данни в заявлението за подпомагане, извършена от длъжностно лице при ОД на ДФЗ, е установено 1 брой несъответствие, касаещо заявени площи от БЗС, които излизат извън площите, подходящи за подпомагане. Друго нередности не са констатирани.  

 Следва издаване на оспореното Уведомително писмо изх.№ 02-100-6500/489  от 02.06.2020 год., от Зам. изпълнителния директор на Държавен фонд “Земеделие”, с което на оспорващия П.Д.П. е отказано финансово подпомагане за кампания 2018 г. по мярка 11 „Биологично растениевъдство“ и е  наложена санкция за бъдещ период в размер на 3048.82 лв. Мотивите на органа са: „поради констатирани несъответствия в случаите, в които  разликата между декларираните  площи и установените след административни и/или проверки на място надвишава 50% от действително стопанисваните площи, съгласно чл. 19 от Делегиран регламент 640/2014, със съответните таблици.  

В таблицата на лист 7 са посочени заявената площ за участие / колона 2/; установена площ /колона 3/; наддекларирана площ /колона 4/ санкционирана площ /колона 6/; санкционирана площ на парцелите с неспазени базови и други изисквания с нулева стойност / колона 9/ намаление и санкция за наддеклариране /колона 14/.  

 В обясненията към таблицата на лист 8 от уведомителното писмо е посочено, че санкционираната площ – съгласно чл. 18 и чл. 19 от Делегиран регламент /ЕС/ № 640/2014 г. е:

-          ако разликата между декларираната  и установената площ е по- малка или равна на 0.1 ха, установената площ се счита за равна на декларираната, само в случай, че тази разлика не надвишава 20 % от декларираната;

-          при процентно отношение на недопустимата площ към установената  площ в рамките  до 3% и до 2 ха – санкционираната площ е равна на нула /отказва се подпомагане на размера за недопустимата площ/;

-          при процентно отношение на недопустимата площ към установената площ в рамките над 3% или над 2 ха до 20% - санкционираната площ е равна на удвоения размер на наддекларираната площ;

-          при процентно отношение на недопустимата  към установената площ в рамките над 20% до 50% - санкционираната площ е равна на установената площ;

-          при процентно  отношение на недопустимата площ към установената площ над 50% - санкционираната площ е равна на установената площ, не се изплаща субсидия за годината  и се налага санкция за бъдещ период /3 години/ до сума, равна на сумата, отговаряща на разликата между декларираната и установената площ /наддекларираната площ/;

 

 В обяснението към таблицата за колона 8, е посочено, че касае площта, за която не са спазени базови изисквания за съответното направление и в частност за мярка 11 „БЗ“, като е цитирана Методика за намаляване и отказване на агроекологични плащания, утвърдена със Заповед № РД-09-453/10.05.2019 г. на Министъра на земеделието и храните, според които за парцел, за който е установено неспазване на базовите изисквания не се извършва плащане за 2018 г., доколкото кандидатът не е спазил някой от ангажиментите, свързани с предоставянето на финансова помощ.

От данните в таблицата на лист 4 от уведомителното писмо за формиране на размера  на финансово подпомагане, както и от разясненията към нея,  се установява следното: заявена агроекологична дейност с код БР11 / колона 1/; заявена площ за участие – 5.41 ха / колона 2/; установена площ 2.93 ха / колона 3/; наддекларирана  площ 2.48 ха /колона 4/, възлизаща на 84.64% /колона 5/; санкционирана площ от 2.93ха /колона 6/; площ годна за калкулиране след проверка за избираемост /колона 7/; установена площ след проверка за базови и др. изисквания – 0 ха / колона 8/; санкционирана площ  за неспазени базови изисквания – 0 ха/ колона 9/; установена площ след проверка за изисквания за управление – 0 ха/ колона 10/; санкционирана площ за неспазени изисквания за управление – 0 ха /колона 11/; установено неспазване на всички базови и изисквания по управление, засягащи над 50% от заявените за подпомагане площи – не /колона 12/; установено неспазване на всички базови и изисквания по управление, засягащи над 50% от заявените за подпомагане площи, животни или пчелни семейства по съответното направление за втора поредна година – не /колона 13/; намаление и санкция за наддеклариране – 1185.06 лв. и 2647.19 лв. /колона 14/; намаления и санкции  за неспазени базови изисквания, изисквания за управление,липса на дневник , системност на неспазването, закъсняла подаване или промяна на заявлението, недеклариране на земеделски парцели, неспазено кръстосано съответствие и неспазване на минимални изисквания за торене по колони от 15 до 24, вкл. – с нулеви стойности; общо санкция – 1185.06 лв. и 2647.19 лв. /колона 23/ и оторизирана сума – 0 лв. /колона 24/. Видно от обясненията за колона 5, в същата се вписва недопустимата площ, изчислена в ха на основание чл. 19 от Делегиран Регламент (ЕС) 640/2014г.; за колона 11 - санкционираната площ съгласно раздел V „Намаления при неспазване на базови и изисквания по управление за направленията от мярка 11 „БЗ“ от ПРСР 2014-2020 б. „а“ Направление „Биологично растениевъдство“, б. А “Базови изисквания“ от Методика за намаляване и отказване на плащанията по м. 11 „БЗ“ от ПРСР 2014-2020“, утвърдена със Заповед № РД 09-453 от 10.05.2019 г., издадена от Министъра на земеделието, храните и горите на основание чл. 13 от Наредба № 4 от 24.02.2015 г.; установено неспазване на всички базови и изисквания по управление, засягащи над 50% от заявените за подпомагане площи, животни или пчелни семейства по съответното направление за втора поредна година – при констатирано неспазване за втора поредна година се отказва финансово подпомагане и за следващата година и колона 14 – намаление и санкция за наддеклариране в лева - сборът от колона 4 и колона 6 в ха, умножен по ставката за съответната дейност.

С оспореното уведомително писмо, административният орган е наложил санкции за бъдещ период в размер общо на 3048.82 лв., поради това, че разликата между недопустимата площ към установената  след  административните проверки площ ндвишаваа 50% на основание чл. 19 от Делегиран Регламент (ЕС) 640/2014г.

Неразделна част от уведомителното писмо  са и таблици № 1 - за оторизирана сума в размер на 0 лв. и таблица № 2 – за изплатена сума в размер на 0 лв. по мярка 11 „Биологично растениевъдство“. 

Към административната преписка е приложена Заповед № ОЗ-РД/2891 от 23.07.2019 г. на изпълнителния директор на ДФЗ, с която делегира на Заместник изпълнителния директор на ДФЗ определени правомощия. 

Оспореното уведомително писмо е изтеглено от електронната система на административния орган на 16.04.2021 г., а жалбата е подадена на 27.04.2021г. 

В съдебното заседание на 19.10.2021 год., пълномощникът на ответника               юк. Г. представя снимков материал в електронен вариант за извършената проверка м. септември 2018 г. на жалбоподателя П.. Поддържа, че административният акт е законосъобразен.    

          При  така  установената  фактическа  обстановка, съдът  намира  от правна страна следното:

Жалбата е допустима, като подадена от активно легитимирано лице с правен интерес, в предвидения от закона срок по чл. 149 ал.1 АПК и е редовна от външна страна. Оспореното уведомително писмо представлява индивидуален административен акт, който пряко засяга права и закони интереси на жалбоподателя. С него се отказва финансиране по мярка 11 „Биологично растениевъдство“ от ПРСР 2014 - 2020 и се налагат санкции за бъдещ период.

Разгледана по същество, жалбата е  неоснователна.

Оспореният административен акт е издаден от компетентен орган в кръга на неговите правомощия, поради което е валиден. Съгласно чл. 20а от ЗПЗП изпълнителният директор на фонда, който е изпълнителен директор и на Разплащателната агенция, организира и ръководи дейността и я представлява. Държавният фонд „Земеделие" е акредитиран за единствена разплащателна агенция за Република България за прилагане на ОСП на ЕС /чл.11а от Закона за подпомагане на земеделските производители/. Разплащателна агенция, съгласно §1, т. 13 от ДР на ЗПЗП е специализирана акредитирана структура за приемане на заявления, проверка на условията и извършване на плащания от Европейските земеделски фондове и за прилагане на пазарни мерки.

Оспореното уведомително писмо  е издадено в предвидената от закона писмена форма, със съответните задължителни реквизити. Не са налице отменителните основания по чл. 146 т. 2 и т. 3 от АПК.  

В настоящият случай, оспореният отказ касае заявената от оспорващия  мярка 11 „Биологично земеделие“,  направление „Биологично растениевъдство“. Изследването на съдържанието на таблиците и на обясненията към тях, позволява установяване на конкретното фактическо и правно основание за отказаната с обжалваното  уведомително писмо оторизация по заявлението на жалбоподателя. Административният орган е изброил възможните хипотези за отказ или частично намаляване на плащанията, като е посочил коя е приложил в случая – санкционирана площ при процентно отношение на недопустимата площ към установената площ над 50 %. На стр. 2 от уведомителното писмо е записано, че ДФЗ - РА отказва финансово подпомагане за описаните площи, след което е таблицата на стр. 2 с колони и разяснения, които създават яснота относно фактическите обстоятелства, съставляващи отрицателна предпоставка за финансово подпомагане по мярка 11 „Билогично земеделие“, направление „Биологично растениевъдство“. Отказаната оторизация е поради установена след административната проверка площ различна от декларираната. 

Идентични изводи обосновава проверката на съдържанието на таблицата на стр. 8 от уведомителното писмо. Възможните редукции на субсидията са изброени в колони 12 - 22, включително, а именно:  наддеклариране;  неспазени базови изисквания; неспазени изисквания за управление; липса на дневник; системност на неспазването; закъсняло подаване или промяна на заявлението; наддеклариране на земеделски парцели; неспазено кръстосано съответствие и неспазване на минимални изисквания за торене  и използване на продукти за РЗ. Вписванията във всички колони са с нулеви стойности, с изключение на колона 12, в която е отразена сумата 1185.06 лв.  и 2647.19 лв.  Както се посочи колона 14  е относима за случаите на намаление или санкция за наддеклариране, а в разяснението за колона 14  се сочи начина на формиране на стойността  по колона 14 като сбор от колона 4 /недопустима площ, изчислена по чл.19 от Делегиран Регла4ент (ЕС) 640/2014г./  и колона 6  /санкционираната площ съгласно чл.19 от Делегиран Регламент (ЕС) 640/2014г./ в ха, умножени по ставката за съответната дейност.  В случая в колона 4 е посочена наддекларирана площ 2.48 ха., съответно 2.3 ха, а в колона 6 - санкционирана площ 2.93 ха., съответно 0.13 ха.

Следва да се посочи, че в относимите за спора законови и подзаконови нормативни  актове,  както и в  Делегиран Регламент (ЕС) 640/2014г. липсва дефиниция за наддекларирана площ, а цитираната разпоредба на чл. 19 от същия касае  правилата за определяне на административните санкции за свръхдеклариране. Последното също не е дефинирано, но видно от съдържанието на предходната разпоредба на чл. 18 от Делегирания регламент, е че свръхдекларирането се свързва с  площта на парцелите, заявени за подпомагане.  В разясненията към таблицата на стр.4 от оспореното писмо е налице препращане към Наредба № 4 от 24.02.2015 г. за условията и реда за прилагане на мярка 11 „Биологично земеделие“ от ПРСР и конкретно към разпоредбата на чл. 13 от същата. Съгласно нормата, когато при проверка на място или административни проверки се установи, че за съответният парцел, за който е било установено неспазване на поне едно базово изискване, установената площ на парцела се счита за неизбираема за подпомагане и се изключва от избираемата обща площ, агроекологичните плащания се отказват или намаляват съгласно методика, утвърдена от министъра на земеделието и храните. Касае се за много на брой  задължения за земеделските стопани за поддържане на парцелите, изпълнението на които съставлява предпоставка за финансово подпомагане по мярка 11 „Биологично земеделие“. Волята на административния орган се установява безспорно и от документацията, предхождаща и съпътстваща издаването на оспорения акт, която документация е приложена към административната преписка. От Докладна записка от Началник отдел РТИ Благоевград /лист 186 - 187 по делото/ е видно, че при извършени проверки по ДПП – 2018 /частични ПнМ, Мярка 10 и Мярка 11 “Биологично земеделие“ е установено, че част от проверените площи заявени за биологично производство не са поддържани, т.е. на тях не са извършвани земеделски дейности /обработки/. Заявените трайни насаждения /сливи/ са използвани предимно за паша на сторанисваните от кандидата говеда и коне. Голяма част от площта им е покрита с храстовидна и дървесна растителност, тръни. На част от площта липсват сливи, а там където има дървета клоните им са изпочупени и стъблените маси са разпръснати по цялата заявена площ. Част от заявените пасища са неподдържани, покрити с храстовидна и дървесна растителност, камъни. От изисканите при проверката документи не са представени дневник за проведените химични обработки и употребени торове, подобрители на почвата и биологично активни вещества, дневник на покупките, съдържащи информация за произхода на продуктите, техния вид, количество, доставчик, направление на торове, средства за РЗ, семена и посадъчен материал, които влизат в производствения цикъл, годишна програма за производство, заверена от сертифициращия орган. Горните констатации се потвърждават и от приложения по делото снимков материал в електронен вариант за извършената проверка през м. септември 2018 г. на жалбоподателя П.. Безпротиворечиви и в горепосочения смисъл са и показанията на св. К., К. и К., присъствали на проверката. Проверката е извършена в присъствието на П. и същият е запознат с резултатите, като не е представил нито един от изисканите му горе дневници, нито е направил възражения по констатациите от извършената проверка.  

Крайният извод на съда е за законосъобразност на издаденото уведомително писмо. За отказа за финансово подпомагане, органът  е посочил правното основание за постановяването му, а именно раздел V „Намаления при неспазване на базови и други изисквания по управление за направленията от мярка 11 „Биологично земеделие“ от ПРСР за периода 2014-2020 г., буква. „а“, направление „Биологично растениевъдство“, буква „А“ „Базови изисквания“ от Методика за намаляване и отказване на плащанията по мярка 11 „БЗ“ от ПРСР 2014 – 2020, утвърдена със Заповед № РД 09-453 от 10.05.2019 г., издадена от министъра на земеделието, храните и горите на основание чл. 13 от Наредба № 4 от 24.02.2015 г. Съгласно чл. 13 /редакция ДВ, бр. 18/2018 г., в сила от 27.02.2018 г./, „Когато при проверка на място или административни проверки се установи, че за съответните парцели, пчелни семейства или животни не са спазени базови изисквания съгласно приложение № 2, минималните изисквания за торене и използване на продукти за растителна защита съгласно приложение № 3 и изискванията по управление, плащанията за биологичните действия се отказват или намаляват съгласно методиката, утвърдена от министъра на земеделието, храните и горите“. В случая е установено цитираното неспазване на базови изисквания.  

Оспореният административен акт се явява постановен в съответствие с материалния закон и жалбата срещу него ще бъде отхвърлена.

Предвид изхода по спора и на осн. чл. 143 ал. 1 от АПК, съдът присъжда в полза на ответника деловодни разноски в размер на 100 лв. – юрисконсултско възнаграждение.

 

Водим от горното и на основание чл. 172 ал. 2 от АПК, Кюстендилският административен съд

РЕШИ:

ОТХВЪРЛЯ жалбата на П.Д. *** срещу Уведомително писмо  изх. № 02-100-6500/489 от 02.06.2020 г., издадено от Зам. изпълнителния  директор на ДФ “Земеделие”, с което му е отказана оторизация и финансово подпомагане  по мярка 11 „Биологично земеделие“, направление „Биологично растениевъдство“ от Програмата за развитие на селските райони 2014-2020 за кампания 2018 год. и  са наложени санкции за бъдещ период в размер на 3048.82 лв.

ОСЪЖДА П.Д. ***, да заплати на Държавен фонд „Земеделие“,  със седалище и адрес на управление ***, деловодни разноски в размер на 100 лв. – юрисконсултско възнаграждение.

Решението може да се обжалва с касационна жалба пред Върховния административен съд в 14 - дневен срок от съобщаването му на страните.

Решението да се съобщи на страните чрез изпращане на преписи.

           АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: