Решение по дело №100/2023 на Административен съд - Разград

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 12 юли 2023 г. (в сила от 12 юли 2023 г.)
Съдия: Светла Петкова Робева
Дело: 20237190700100
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 25 май 2023 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е 

№ 90

 

гр. Разград, 12.07.2023 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

РАЗГРАДСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД в открито съдебно заседание на пети юли две хиляди двадесет и трета година, в състав:

                                                 ПРЕДСЕДАТЕЛ: СВЕТЛА РОБЕВА     

с участието на секретаря Пламена Михайлова, като разгледа адм. дело № 100 по описа за 2023 г., за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 145 и сл. АПК във вр. с чл. 172, ал. 5 ЗДвП.

Постъпила е жалба от Д. П. П. от гр. И. против Заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 23-0275-000117 от 09.05.2023 г., издадена от началник група при ОДМВР – Разград, РУ – Исперих, с която на основание чл. 171, т. 2а, б. „а“ ЗДвП е наложена ПАМ прекратяване на регистрацията на ППС – лек автомобил „Ауди А 4“ с рег. № ******** за срок от 6 месеца и са отнети СРМПС № ********* и 2 бр. рег. табели № ********. В жалбата се твърди, че оспорената заповед е незаконосъобразна като издадена в нарушение на процесуалните правила и на материалния закон. Сочи се, че в АУАН,  послужил за налагане на ПАМ, и в ЗППАМ са допуснати грешки относно номера на СУМПС и че актът не отговаря на изискванията по чл. 42, ал. 1, т. 6, т. 8 и т. 10 ЗАНН. Излагат се съображения, че водачът на автомобила е правоспособен и притежава валидно СУМПС, издадено от Великобритания, по отношение на което са налице условията по чл. 161, т. 1 ЗДвП. Иска се заповедта да бъде отменена.

Ответникът не ангажира становище по жалбата.

Разградският административен съд, като прецени събраните по делото доказателства, приема за установено от фактическа страна следното:

На жалбоподателя е съставен Акт за установяване на административно нарушение Серия GA, № 966861 от 07.05.2023 г. за това, че на 07.05.2023 г. в 14.05 часа в град Исперих, по ул. „Васил Левски“, до № 65 и в посока ул. „Христо Ботев“, управлява собствения си лек автомобил „Ауди А4“ с рег. № ********, като управлява МПС със СУМПС PASHО90918DP9PE 18, издадено на 11.06.2020 г. от Великобритания и валидно до 04.08.2025 г., след като е влязъл на територията на РБ на 03.09.2021 г. в 00:10 ч. през ГКПП „Дунав мост“ и няма данни да е излизал от територията на РБ, установено след справка в АИСГК при ОДЧ Исперих. Като нарушена е посочена разпоредбата на чл. 162, ал. 1 ЗДвП – български гражданин управлява МПС с чуждестранно свидетелство без да е подменено след пребиваване повече от 3 месеца.

Въз основа на описаните в АУАН обстоятелства е издадена оспорената Заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 23-0275-000117 от 09.05.2023 г., с която на основание чл. 171, т. 2а, б. „а“ ЗДвП на жалбоподателя е наложена ПАМ прекратяване на регистрацията на ППС – лек автомобил „Ауди А 4“ с рег. № ******** за срок от 6 месеца и са отнети СРМПС № ********* и 2 бр. рег. табели № ********. В заповедта е посочено, че СУМПС на водача е валидно за категорията на управляваното МПС до 3 месеца след влизането на територията на РБългария.

Безспорно е по делото, че жалбоподателят е влязъл на територията на РБългария на 03.09.2021 г. и след тази дата не е напускал страната.

По делото е приложено копие от СУМПС № PASHО909181DP9PE 18, издадено на жалбоподателя от Обединеното кралство Великобритания и Ирландия на 11.06.2020 г. и валидно до 04.08.2025 г.

Въз основа на изложеното от фактическа страна, от правна страна Разградският административен съд намира следното:

Жалбата е допустима. Подадена е от лице с правен интерес от оспорването, в законоустановения срок и срещу акт, подлежащ на съдебен контрол.

Разгледана по същество, жалбата е неоснователна.

Съгласно чл. 168 АПК съдът провери законосъобразността на оспорения административен акт на всички основания по чл. 146 АПК.

Заповедта за прилагане на ПАМ е издадена от компетентен орган - началник група при ОДМВР – Разград, РУ – Исперих. Съгласно чл. 172, ал. 1 ЗДвП принудителните административни мерки по чл. 171 ЗДвП се прилагат с мотивирана заповед на ръководителите на службите за контрол или на оправомощени от тях лица. По силата на Заповед  № 8121з-1632 от 02.12.2021 г. на министъра на вътрешните работи, ОДМВР - Разград е служба за контрол по смисъла на чл. 165, ал. 1 ЗДвП. Със Заповед № 330з-1 от 04.01.2022 г., т. 1.7, директорът на ОДМВР - Разград е оправомощил началниците на групи „Охранителна полиция“ в РУ да прилагат ПАМ по чл. 171, т. 2а ЗДвП за нарушения на ЗДвП, извършени на територията, обслужвана от съответното РУ. Следователно, оспореният акт е валидно издаден от оправомощено лице в кръга на делегираната му компетентност.

Административният акт е в установената форма, има съдържанието, изискуемо от чл. 172 ЗДвП във вр. с чл. 59, ал. 2 АПК и при издаването му не са били нарушени административнопроизводствените правила. Не представлява процесуален порок пропускането на една цифра при посочване номера на СУМПС -  вместо № PASHО909181DP9PE 18 е изписан № PASHО90918DP9PE 18. Тази грешка не създава неяснота относно фактическите признаци на нарушението и не накърнява правото на защита на адресата на заповедта. Останалите доводи за процесуални нарушения са неотносими към предмета на спора. Заповедта за прилагане на ПАМ е индивидуален административен акт, по отношение на който е приложима уредбата по АПК, а не по ЗАНН. Законосъобразността на АУАН се преценява в производство по чл. 59 и сл. ЗАНН, каквото настоящото не е.

Оспорената заповед е издадена при правилно приложение на материалноправните разпоредби. Съгласно чл. 171, т. 2а, б. „а” ЗДвП принудителната административна мярка прекратяване на регистрацията на пътно превозно средство се прилага спрямо собственик, който управлява моторно превозно средство без да е правоспособен водач, не притежава свидетелство за управление, валидно за категорията, към която спада управляваното от него моторно превозно средство, или след като е лишен от право да управлява моторно превозно средство по съдебен или административен ред, или свидетелството му за управление е временно отнето по реда на чл. 171, т. 1 или 4 или по реда на чл. 69а от Наказателно-процесуалния кодекс, както и на собственик, чието моторно превозно средство е управлявано от лице, за което са налице тези обстоятелства – за срок от 6 месеца до една година.

Правилно административният орган е преценил, че жалбоподателят не притежава валидно свидетелство за управление на МПС, удостоверяващо правоспособност за управление на МПС на територията на  Република България.

Съгласно чл. 162, ал. 1 ЗДвП българските граждани могат да управляват моторни превозни средства на територията на Република България с чуждестранно национално свидетелство, когато то не е издадено от държава - членка на Европейския съюз, или от друга държава - страна по Споразумението за Европейското икономическо пространство, или от Конфедерация Швейцария в срок до 3 месеца от датата на влизането им в страната.

На 31.01.2020 г. Обединеното кралство Великобритания и Северна Ирландия /ОК/ напусна Европейския съюз, а преходният период за оттеглянето приключи на 31.12.2020 г., след което от и за ОК правото на Съюза не се прилага. Поради това издадените от тази държава свидетелства за управление на МПС на български граждани се считат за чуждестранни.

Съгласно чл. 162, ал. 4 ЗДвП чуждестранно национално свидетелство за управление на моторно превозно средство на български гражданин или чужденец, издадено от държава, която не е членка на Европейския съюз, или от друга държава - страна по Споразумението за Европейското икономическо пространство /ЕИП/, или от Конфедерация Швейцария, се заменя с българско свидетелство за управление без полагане на изпит, ако държавата, в която е издадено, е договаряща страна по Конвенцията за движението по пътищата и свидетелството отговаря на изискванията на приложение № 6 към конвенцията. Напускайки ЕС, ОК се оттегли и от всички международни споразумения на Съюза. По тази причина ОК не е член на ЕИП, което включва държавите-членки на ЕС и три държави от Европейската асоциация за свободна търговия (ЕАСТ) – Исландия, Лихтенщайн и Норвегия.

Следователно, след изтичане на 3-месечния срок по чл. 162, ал. 1 ЗДвП СУМПС, издадено от ОК, следва да бъде заменено с българско. Редът и начинът за извършване на замяната е разяснен на българските граждани със съобщение от МВР на интернет страницата на министерството, секция Брекзит – шофиране.

Жалбоподателят е влязъл в РБългария на 03.09.2021 г. и повече не е напускал страната, при което в срок до 03.12.2021 г. той е могъл да  замени чуждестранното си СУМПС с българско. След този срок българската държава не го признава за валидно. В този смисъл е и Известие относно пътуването между ЕС и Обединеното кралство след края на преходния период, посочено от самия жалбоподател като информация, публикувана на страницата на Европейската комисия. Действително, жалбоподателят не е лишен от правоспособност да управлява МПС, но същият е загубил правото да управлява МПС на територията на страната поради липсата на валидно СУМПС по смисъла на националното ни законодателство /вж. Решение № 4636 от 28.03.2019 г. на ВАС по адм. д. № 12415/2018 г., VII о./.

Неоснователно жалбоподателят се позовава на чл. 161, т. 1 ЗДвП, съгласно който свидетелство за управление на моторно превозно средство, издадено в друга държава, е валидно на територията на Република България за категорията, за която е издадено, когато държавата, в която е издадено, е договаряща страна по Конвенцията за движението по пътищата и свидетелството отговаря на изискванията на приложение № 6 към конвенцията. Обединеното кралство е договаряща страна по Конвенцията за движението по пътищата, подписана във Виена на 8.11.1968 г., и поправките към нея. Но издаденото на жалбоподателя СУМПС не отговаря на следните изисквания на приложение № 6 „Национално свидетелство за управление“: т. 2на свидетелството не е написано на френски език "Permis de conduire", което може да бъде съпроводено или не с названието на другия език и т. 4 – в свидетелството не присъстват задължителните указания от № 1 до № 11, подробно описани в приложението. Съгласно чл. 41, пар. 2, т. "b" от Конвенцията договарящите страни ще признаят всяко национално свидетелство за управление, отговарящо на положенията от приложение 6 на настоящата Конвенция. В съответствие с тази разпоредба българската държава не признава процесното СУМПС, то е невалидно на нейната територия и правилно административният орган е приложил оспорената ПАМ.

Процесната ПАМ съответства и на целта на закона – да се преустанови и предотврати управлението на МПС от лице без надлежно СУМПС.

Предвид изложеното и на основание чл. 172, ал. 2 АПК Разградският административен съд

 

Р    Е    Ш    И   :

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на Д. П. П. от гр. И. против Заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 23-0275-000117 от 09.05.2023 г., издадена от началник група при ОДМВР – Разград, РУ – Исперих, с която на основание чл. 171, т. 2а, б. „а“ ЗДвП е наложена ПАМ прекратяване на регистрацията на ППС – лек автомобил „Ауди А 4“ с рег. № ******** за срок от 6 месеца и са отнети СРМПС № ********* и 2 бр. рег. табели № ********.

Решението не подлежи на обжалване.

 

                                                        ПРЕДСЕДАТЕЛ:/п/