Решение по дело №309/2021 на Административен съд - Перник

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 12 октомври 2021 г. (в сила от 7 юни 2022 г.)
Съдия: Ивайло Емилов Иванов
Дело: 20217160700309
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 5 юли 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р   Е   Ш   E   Н   И   Е

№ 184

 

Гр. Перник, 12.10.2021 година.

 

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

Административен съд – Перник, в публично съдебно заседание проведено на тринадесети септември през две хиляди двадесет и първа година, в състав:

                                                                                   Съдия: Ивайло Иванов

 

при съдебния секретар Анна Манчева, като разгледа докладваното от съдия Ивайло Иванов административно дело № 309 по описа за 2021 година на Административен съд – Перник, за да се произнесе взе предвид следното: 

 

Производството е по реда на чл. 156 – чл. 161 от Данъчно – осигурителния процесуален кодекс /ДОПК/.

Образувано е по жалба на „***“ ЕООД, с ЕИК ***, със седалище и адрес на управление гр. Перник, ул. „***” № 4, представлявано от управителя Ю.В.И., чрез адвокат А.А. ***, с адрес ***, офис 2 против Акт за дерегистрация по ЗДДС                      № 140992100902109 от 02.03.2021 година, издаден от М.В.С., на длъжност главен инспектор по приходите в ТД на НАП София и К.А.В.-М., на длъжност старши инспектор по приходите в ТД на НАП София, потвърден с Решение № 843 от 03.06.2021 година на директора на Дирекция „Обжалване и данъчно – осигурителна практика“ София.

Жалбоподателят твърди, че така издадения Акт за дерегистрация по ЗДДС № 140992100902109 от 02.03.2021 година, потвърден с Решение               № 843 от 03.06.2021 година на директора на Дирекция „Обжалване и данъчно – осигурителна практика“ София е незаконосъобразен, като постановен при неправилно приложение на материалния закон. Моли съда да отмени издадения за дерегистрация по ЗДДС № 140992100902109 от 02.03.2021 година, потвърден с Решение № 843 от 03.06.2021 година на директора на Дирекция „Обжалване и данъчно – осигурителна практика“ София.

В проведеното съдебно заседание на 29.09.2021 година жалбоподателя „***“ ЕООД редовно призован, не се представлява.

В проведеното съдебно заседание на 29.09.2021 година ответникът по жалбата – директора на Дирекция „Обжалване и данъчно – осигурителна практика“ София редовно призован не се явява и не се представлява. По делото е постъпила молба от главен юрисконсулт С.С., която оспорва жалбата, като неоснователна и недоказана, поради което моли съда да я отхвърли. Претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение в размер на 500 лева.

Административен съд – Перник, в настоящия съдебен състав, след като обсъди доводите на страните и прецени по реда на чл. 235, ал. 2 от ГПК, във връзка с чл. 144 от АПК приетите по делото писмени доказателства, приема за установено от фактическа страна следното:

Жалбата е процесуално допустима, като подадена от лице с активна процесуална легитимация в срока по чл. 156, ал. 1 от ДОПК, поради което следва да се разгледа по изложените в същата доводи.

Разгледана по същество жалбата е неоснователна.

Административното производство по издаване на оспорения акт е започнало с Резолюция за извършване на проверка № 142692100312436 от 29.01.2021 година, издадена от Р.Р.– началник отдел при ТД на НАП София, с която е възложено извършването на проверка за наличие на основания за дерегистрация по ЗДДС на „***“ ЕООД.

В хода на проверката е констатирано, че дружеството жалбоподател има непогасени задължения по ЗДДС в общ размер към 29.01.2021 година 103 607.31 лева, от които по СД в общ размер на 8 004.10 лева за данъчните периоди месец 10.2018 година, месец 01.2019 година, месец 02.2019 година, месец 05.2019 година и месец 02.2020 година, както и 95 603.21 лева по Ревизионен акт № Р-22001418003148-091-001 от 20.12.2018 година за данъчните периоди от месец 01.2018 година до месец 03.2018 година.

Със Служебна бележка изх. № С210022-181-0011227 от 05.02.2021 година, издадена от старши публичен изпълнител при ТД София, офис София се установява, че дружеството жалбоподател има изискуеми публични задължения в размер на 213 655.98 лева, от които задължения извън изпълнителното дело № *********/2019 година в размер на 524.26 лева и задължения в изпълнителното дело           № *********/2019 година в размер на 213 131.72 лева, от които главница 165 558.18 лева и лихва 47 573.54 лева, като са наложени обезпечителни мерки – запор на банкови сметки.

Въз основа на констатацията е издаден процесния Акт за дерегистрация по ЗДДС № 140992100902109 от 02.03.2021 година, с който е прието, че е налице основание за дерегистрация по смисъла на чл. 106, ал. 2, т. 2, б. „б“ от ЗДДС, във връзка с чл. 176, т. 3 от ЗДДС и чл. 89, ал. 1 от ЗДДС, за системно неизпълнение на задължения по ЗДДС от дружеството жалбоподател.

В срока по чл. 152, ал. 1 от ДОПК Акт за дерегистрация по ЗДДС                 № 140992100902109 от 02.03.2021 година е обжалван от „***“ ЕООД пред директора на Дирекция „ОДОП“ София при ЦУ на НАП с жалба вх. № 53-06-2543 от 29.03.2021 година.

С Решение № 843 от 03.06.2021 година, постановено в срока по               чл. 155, ал. 1 от ДОПК директора на „ОДОП“ София е потвърдил Акт за дерегистрация по ЗДДС № 140992100902109 от 02.03.2021 година, издаден от М.В.С., на длъжност главен инспектор по приходите в ТД на НАП София и К.А.В.-М., на длъжност старши инспектор по приходите в ТД на НАП София, като законосъобразен. С постановеното решение е прието, че „***“ ЕООД за отделни пет данъчни периода не е внасяло дължимия данък по подаваните справки – декларации, както и че по Ревизионен акт № Р-22001418003148-091-001 от 20.12.2018 година за данъчните периоди от месец 01.2018 година до месец 03.2018 година, с установени задължение в общ размер на 73 983.34 лева е влязъл в сила, тьй като не е обжалван. Административният орган е приел, че посочения от дружеството жалбоподател Ревизионен акт № Р-22002219001036-091-001 от 07.04.2020 година е неотносим, тьй като се отнася за предходни данъчни периоди, извън обхвата на акта за дерегистрация, а именно месец 03.2017 година, месец 05.2017 година и месец 12.2017 година.

Така издаденото решение е постановено от компетентен орган, в изискуемата се форма и при спазване на административно – процесуалните правила.

При така установените факти, настоящия съдебен състав на Административен съд – Перник като извърши цялостна проверка за законосъобразността на оспорения индивидуален административен акт, достигна до следните правни изводи:

Оспореният Акт за дерегистрация по ЗДДС № 140992100902109 от 02.03.2021 година, издаден от М.В.С., на длъжност главен инспектор по приходите в ТД на НАП София и К.А.В.-М., на длъжност старши инспектор по приходите в ТД на НАП София е валиден, издаден от компетентен орган след проведено производство по издаването му, в което не са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила.

Оспореният акт съдържа фактическите и правни основания за издаването му и не страда от порок, изразяващ се в липса на мотиви, възпрепятстващ проверката за неговата законосъобразност, противно на твърденията в жалбата. Подробни мотиви са изложени и от решаващия орган в решението му, с което е потвърден актът, както се посочи по – горе. В него е отговорено на всички доводи и възражения на жалбоподателя. Дори и да липсват мотиви в първоначалния административен акт, то когато по – горестоящият административен орган е потвърдил акта като е изложил съображения, позволяващи да се провери законосъобразността му при обжалването му по съдебен ред, целите, във връзка с които законово е въведено изискването за мотивираност, са постигнати, и първоначалният акт не е незаконосъобразен на това основание, съгласно ТР № 16/31.03.1975 година на ОСГК на Върховния съд.

С нормата на чл. 106, ал. 2, т. 2, б. б от ЗДДС е разпоредено, че регистрацията по този закон се прекратява по инициатива на органа по приходите, когато е налице обстоятелство по чл. 176 от ЗДДС. Според                   чл. 176, т. 3 от ЗДДС компетентния орган по приходите може да прекрати регистрацията на лице, което системно не изпълнява задълженията си по този закон. В случая органът по приходите е установил неизпълнение от страна на „***“ ЕООД на задължението му по чл. 89, ал. 1 от ЗДДС да внесе декларирания от него данък за внасяне в държавния бюджет в срока за подаване на справката – декларация за съответните данъчни периоди /5/. Така установените факти от приходната администрация не са оборени от жалбоподателя към датата на издаване на акта за посочените данъчни периода, както и не е внесъл декларирания от него ДДС в общ размер на 8 004.10 лева. Това обстоятелство се установява от приложената към акта справка за задълженията към 29.01.2021 година, като наред с това има и непогасени данъчни задължения в размер на 95 603.21 лева по Ревизионен акт № Р-22001418003148-091-001 от 20.12.2018 година – влязъл в сила.

От събраните по делото и неоспорени от жалбоподателя писмени доказателства е налице системно неизпълнение на задължение по смисъла на чл. 176, т. 3 от ЗДДС, доколкото според наложеното в съдебната практика разбиране, а и възприето в редица закони, системност е налице при три или повече нарушения, извършени от едно и също лице. Според определението, съдържащо се в § 1, т. 42 от ДР на ЗДДС, на което се е позовал решаващият орган, „системни нарушения“ са нарушенията, извършени в едногодишен срок от влизане в сила на наказателното постановление, с което лицето е било наказано повторно за същото по вид нарушение. Безспорно това определение се отнася до административните нарушения, регламентирани в глава двадесет и шеста от закона, озаглавена „Принудителни административни мерки и административнонаказателни разпоредби“. Дерегистрацията по инициатива на органа по приходите не е административно наказание, което се налага във връзка с административно нарушение по реда на ЗАНН, но тази законова дефиниция потвърждава изводът на органа по приходите за това, че е налице системно неизпълнение на задължението по чл. 89, ал. 3 от ЗДДС – в случая повече от три пъти.

В случаите по чл. 176 от ЗДДС, във връзка чл. 106, ал. 2, т. 2, б. б от ЗДДС органът по приходите действа в условия на оперативна самостоятелност /за разлика от хипотезите на задължителна дерегистрация по чл. 107 ЗДДС вр. чл. 106, ал. 2, т. 2, б. а ЗДДС, при които действа в условията на обвързана компетентност/. Съгласно чл. 169 от АПК, във връзка с § 2 от ДР на ДОПК при оспорване на административен акт, издаден при оперативна самостоятелност, съдът проверява дали административният орган е разполагал с оперативна самостоятелност и спазил ли е изискването за законосъобразност на административните актове. Това становище е застъпено и в т. 12 на Постановление № 4 от 22.09.1976 година по гр. дело № 3/1976 година на Пленума на Върховния съд, с което е прието, че актовете, които административният орган е овластен да издава по свободна преценка, не са изключени от проверката за законосъобразност, а самото упражняване на правото на свободна преценка е подчинено на изискванията, посочени в чл. 5, ал. 2 от ЗАП /ДВ бр. 53/70 година/, според който административният акт следва да бъде издаден в границите на компетентността на органа и съобразно с целта, за която му е предоставена. В мотивите на ТР № 4/22.04.2004 година по тълкувателно дело ТР № 4/2002 година на ОС на Върховния административен съд е посочено, че въпреки предоставеното от закона право на действие при оперативна самостоятелност, актът се проверява по съдебен ред за неговата законосъобразност, а тя, освен преценката дали органът не е нарушил съответните законови рамки, включва в себе си и отговор на въпроса дали той не е упражнил превратно така предоставеното му право на оперативна самостоятелност и съответства ли взетото решение на целта на закона. Следователно, освен проверката на посочените в конкретната материалноправна норма граници на свободно усмотрение, проверката за законосъобразност изисква и проверка относно спазването на принципите на административния процес и особено принципите на законност и пропорционалност /съразмерност/. Преценката за това дали е спазен принципът на съразмерност се налага в конкретния случай и с оглед на това, че законодателят в чл. 176, т. 3 от ЗДДС не е конкретизирал задълженията по този закон, които не се изпълняват системно.

В случая не е нарушен принципът, регламентиран в чл. 6 от АПК, тьй като при наличие на деклариран с подадените СД резултат за всеки един от процесните 5 данъчни периода ДДС за внасяне, както и по влязъл в сила РА, ако не бъде прекратена регистрацията на дружеството, съществува риск от деклариране и невнасяне на задължения за ДДС в бюджета и съответно данъчни загуби, а нормата на чл. 176 от ЗДДС се намира в глава „Двадесет и пета“ от закона, озаглавена „Правомощия на органи по приходите и предотвратяване на данъчни измами“. Дерегистрацията се изразява в забрана за данъчния субект да начислява и да приспада ДДС след датата на връчване на акта за дерегистрация /чл. 83, ал. 3 от ДОПК/. С оглед изложеното актът е издаден при спазване на чл. 6, ал. 2 от АПК, тъй като не засяга права и законни интереси на неговия адресат в по – голяма степен от най – необходимото за целта, за която се издава.

Актът за дерегистрация не цели събирането на вече възникналите към датата на издаването му задължения, а препятства възникването на нови задължения за ДДС. Фактът, че дерегистрацията по ЗДДС на дружеството не е прекратена на основание чл. 176, т. 4 от ЗДДС, не води до извод за незаконосъобразност на прекратяването й на посоченото в оспорения акт правно основание чл. 176, т. 3 от ЗДДС, което е самостоятелно и различно от регламентираното в чл. 176, т. 4 от същия закон. Що се отнася до излагането на мотиви в акта за това защо органът по приходите е избрал да дерегистрира по ЗДДС „***“ ЕООД, както вече беше посочено, такива са изложени в решението на решаващия орган в смисъла на посоченото по – горе, а именно предотвратяване на данъчни загуби и санкциониране на неизправен данъчен субект. В решението на решаващия орган са обсъдени възраженията на дружеството.

Оспореният съдебен акт е издаден при точно установена фактическа обстановка. В случая е налице системно неизпълнение на задължението по чл. 89, ал. 1 от ЗДДС, съответно е налице основанието по чл. 176, т. 3 от ЗДДС за дерегистрацията му по този закон.

С оглед изложените съображения настоящия съдебен състав намира оспорения административен акт за законосъобразен, като постановен в съответствие с приложимите материалноправни норми, поради което жалбата следва да бъде отхвърлена като неоснователна.

Относно разноските:

С оглед изхода на спора основателна е претенцията на процесуалния представител на ответника по жалбата за присъждане на юрисконсултско възнаграждение, като на основание чл. 161, ал. 1 от ДОПК, във връзка с         чл. 8, ал. 3 от Наредба № 1 от 9 юли 2004 година за минималните размери на адвокатските възнаграждения, поради което дружеството жалбоподател следва да му заплати сумата от 500 лева, представляващо юрисконсултско възнаграждение. .

Мотивиран от гореизложеното и на основание чл. 160, ал. 1 от ДОПК настоящия съдебен състав на Административен съд – Перник

 

Р   Е   Ш   И   :

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на „***“ ЕООД, с ЕИК ***, със седалище и адрес на управление гр. Перник, ул. „***” № 4, представлявано от управителя Ю.В.И., чрез адвокат А.А. ***, с адрес ***, офис 2 против Акт за дерегистрация по ЗДДС                                     № 140992100902109 от 02.03.2021 година, издаден от М.В.С., на длъжност главен инспектор по приходите в ТД на НАП София и К.А.В.-М., на длъжност старши инспектор по приходите в ТД на НАП София, потвърден с Решение № 843 от 03.06.2021 година на директора на Дирекция „Обжалване и данъчно – осигурителна практика“ София, като неоснователна.

ОСЪЖДА „***“ ЕООД, с ЕИК ***, със седалище и адрес на управление гр. Перник, ул. „***” № 4, представлявано от управителя Ю.В.И. да заплати на Национална агенция за приходите София направените съдебни разноски в размер на 500 /петстотин/ лева.

РЕШЕНИЕТО може да се обжалва пред Върховния административен съд на Република България в 14 – дневен срок от връчването му на страните.

 

 

                                                                                     Съдия:/п/