Определение по дело №192/2024 на Административен съд - Сливен

Номер на акта: 793
Дата: 16 април 2024 г.
Съдия:
Дело: 20247220700192
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 10 април 2024 г.

Съдържание на акта Свали акта

ОПРЕДЕЛЕНИЕ

793

Сливен, 16.04.2024 г.

Административният съд - Сливен - II състав, в закрито заседание на шестнадесети април две хиляди двадесет и четвърта година в състав:

Съдия: СВЕТЛАНА ДРАГОМАНСКА
   

Като разгледа докладваното от съдия СВЕТЛАНА ДРАГОМАНСКА административно дело № 20247220700192 / 2024 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 145 и следващите от АПК.

Образувано е по жалба на С. Д. И., [ЕГН] от гр. С., чрез адв. Д. О. от АК - С., подадена срещу мълчалив отказ на Кмета на Община Сливен да се произнесе по подадено Заявление за достъп до обществена информация вх. № 9400-5009 от 01.03.2024 г. Твърди се, че на 01.03.2024 г. е входирано Заявление за достъп до обществена информация Вх. № 9400-5009 на Община Сливен за информация и получаване на хартиен носител копия от документи за Детска ясла № 7 Сливен, която към момента не съществува, но като структура е била под ръководството на Община Сливен. Искането е във връзка с предстоящо п., и поради липсва на няколко години с. за периода 23.08.1982 г. до 01.08.1995 г., през които години е р. като м. с. в детската ясла. Жалбоподателят счита, че е налице мълчалив отказ на Кмета на община Сливен по Заявление за достъп до обществена информация вх. № 9400-5009 от 01.03.2024 г. и издаване на исканите документи. Иска отмяна на мълчаливия отказ и връщане на преписката със задължителни указания по тълкуването и прилагането на закона. Претендира разноски.

Жалбата е подадена на 10.04.2024 г. до Административен съд Сливен. След изискване на преписката Кметът на община Сливен чрез гл. юрисконсулт Е. М. - пълномощник е изразил становище за недопустимост на жалбата, тъй като в случая подаденото заявление с вх. № 9400-5009/01.03.2024 г. не е за достъп по обществена информация и съответно не се дължи произнасяне от страна на административния орган с индивидуален административен акт. Посочва, че по смисъла на чл. 2, ал. 1 от Закона за достъп до обществена информация, исканата информация не попада в приложното поле на цитираната разпоредба. Съгласно чл. 2, ал. 5 от ЗДОИ достъпът до лични данни е изключен от приложното поле на закона. Счита, че не е приложим реда за издаване на индивидуален административен акт по ЗДОИ, поради което не е налице и формиран мълчалив отказ.

Съдът преценявайки доводите на жалбоподателя, становището на административния орган и приложените по делото доказателства счита, че жалбата е процесуално недопустима, вследствие на което същата трябва да бъде оставена без разглеждане, а образуваното производство по нея да се прекрати. Съображенията затова са следните:

Жалбата е срещу мълчалив отказ на Кмета на община Сливен да се произнесе по подадено заявление за достъп до обществена информация. С подаденото заявление вх. № 9400-5009 от 01.03.2024 г. е направено искане, на основание Закона за достъп до обществена информация, във връзка с Кодекса за социално осигуряване, да бъдат предоставени на жалбоподателя И. следните документи: 1.Удостоверение за осигурителен доход / обр. УП2/; 2.Удостоверение за осигурителен стаж / обр. УПЗ/; 3.В случай, че не са налице данни или информация за периода, в който съм р. в Детска ясла № 7 - Сливен или не може да се издадат исканите документи, Моля да ми бъде издаден друг нарочен документ за причините, за които не може да бъдат издадени и 4.Моля да ми бъде дадена информация за кои години се съхраняват в Община Сливен документи от които да се докаже, че дадено лице е р. във въпросната Детска ясла №7 - Сливен.

Видно от съдържанието на искането, същото не представлява искане за достъп до обществена информация, а за информация по отношение на самия заявител, която съобразно § 1, т. 2 от ДР на ЗДОИ съдържа лични данни.

Механизмът за достъп до обществена информация не е средство за комуникация между заявителя и органа по зададени му от заявителя въпроси и искания, а способ за предоставяне на вече създадена и съхранявана у органа обществена информация по смисъла на чл. 2, ал. 1 от ЗДОИ. В случая, не се търси предоставяне на обществена информация, свързана с обществения живот в страната, а се иска информация и документи относно заявителя И..

Следователно, за административният орган не е било налице задължение да се произнесе по заявлението на С. И. с решение, тъй като не е бил налице основният правопораждащ задължението му юридически факт – наличието на обществена информация по смисъла на чл. 2, ал. 1 от специалния закон. Ето защо не е налице мълчалив отказ за предоставяне на достъп до обществена информация.

За да е налице отказ за издаване на индивидуален административен акт, е необходимо настъпването на посочени в хипотезата на правна норма факти, при което за административния орган да възниква задължение да издаде акт с определено от нормата съдържание.

Съгласно чл. 2, ал. 1 от ЗДОИ, обществена информация по смисъла на този закон е всяка информация, свързана с обществения живот в Република България и даваща възможност на гражданите да си съставят собствено мнение относно дейността на задължените по закона субекти. По дефиницията на чл. 9 ЗДОИ, обществена е информацията, създавана и съхранявана от органите и техните администрации. В закона са разграничени два вида обществена информация-официална и служебна. Официална е онази информация, която се съдържа в актовете на държавни и общински органи, издавани в изпълнение на техните законово установени правомощия - чл. 10 от ЗДОИ. Служебна е информацията, която се събира, създава и съхранява във връзка с официалната информация и по повод дейността на органите и техните администрации- чл. 11 от ЗДОИ. Съгласно чл. 2, ал. 5, "този закон не се прилага за достъпа до лични данни". Несъмнено Кмета на община Сливен е задължен субект по чл. 3, ал.1 от ЗДОИ. В случая поисканата със заявлението информация, обаче, не е обществена по легалното определение на чл. 2, ал. 1, вр.ал. 5 от ЗДОИ, поради което и по заявлението не може се формира мълчалив отказ за предоставянето й, а оттук липсва и акт подлежащ на съдебно оспорване - чл. 159, т.1 от АПК /Определение № 6526 от 15.06.2006 г. на ВАС по адм. д. № 201/2006 г., V о; Определение № 6705 от 22.05.2009 г. на ВАС по адм. д. № 13438/2008 г., III о; Определение № 5003 от 16.04.2010 г. на ВАС по адм. д. № 3770/2010 г., V о.; Определение № 5075 от 6.04.2012 г. на ВАС по адм. д. № 4000/2012 г., V о.; Определение № 14050 от 28.10.2013 г. на ВАС по адм. д. № 11752/2013 г., VII о./. Информацията не е свързана с обществения живот в република България, а касае информация и документи относно заявителя И. и същата представлява лични данни по смисъла на § 1, т. 2 от ДР на ЗДОИ- информация, отнасяща се до физическо лице, поради което е извън приложното поле на ЗДОИ.

При липсата на възможност кметът на общината да бъде правно задължен да постанови искания акт, не е налице годен за обжалване индивидуален административен акт, поради което жалбата се явява без предмет и е процесуално недопустима. Предвид това, същата следва да се остави без разглеждане и производството по делото да бъде прекратено.

Предвид недопустимостта на оспорването на жалбоподателя не се следват деловодни разноски.

По изложените съображения и на основание чл. 159, т.1 от АПК, вр. чл. 2, ал.1 и ал. 5 от ЗДОИ, Административен съд Сливен

 

О П Р Е Д Е Л И :

 

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на С. Д. И., [ЕГН] от гр. С., чрез адв. Д. О. от АК - С., подадена срещу мълчалив отказ на Кмета на Община Сливен да се произнесе по подадено Заявление за достъп до обществена информация вх. № 9400-5009 от 01.03.2024 г.

ПРЕКРАТЯВА производството по адм. дело № 192/2024 година по описа на Административен съд Сливен, като процесуално недопустимо.

Определението подлежи на обжалване с частна жалба пред Върховния административен съд на РБългария в 7-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

Съдия: