РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ
РАЙОНЕН СЪД- ДИМИТРОВГРАД
Р Е Ш
Е Н И Е № ……
16.10.2019
год., гр.Димитровград
В
ИМЕТО НА НАРОДА
Димитровградски
районен съд, в откритото си заседание на 26.09.2019 год. в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ : ПЕТЪР ПЕТРОВ
С участието на секретаря Т. Димитрова,
като разгледа докладваното от председателят НАХД № 399 по описа на съда за 2019
г., за да се произнесе взе предвид следното :
1. Производството е по реда чл. 59 и
сл. от ЗАНН.
2. ЖАЛБОПОДАТЕЛЯТ- А.С.С., действащ като ЕТ„ШАНС- А.С.“*** е останал
недоволен от наказателно постановление(НП) № 453956 F486437 /
30.07.2019 г. на Началник на Отдел "Оперативни дейности"-Пловдив
в Централно управление на НАП, с което за това, че при извършена оперативна проверка на 09.05.2019 г. в
17,20 ч. на обект- магазин за авточасти , находящ се в гр.Димитровград , **********************,
стопанисван от ЕТ „Шанс- А.С. „ с ЕИК :********* е констатирано, че ЕТ „Шанс- А.С.
„ с ЕИК :********* в качеството му на задължено лице по чл. 3 от Наредба № Н - 18 от 13.12.2006 г, на МФ за регистриране и
отчитане чрез фискални устройства на продажбите в търговските обекти,
изискванията към софтуерите за управлението им и изисквания към лицата, които
извършват продажби чрез електронен магазин не регистрира и отчита всяка
извършена продажба на услуги от търговския обект, чрез издаване на фискални
касови бележки от въведеното в експлоатация за обекта фискално устройство/ФУ/,
с което е допуснало нарушение на разпоредбите на същата, като не е регистрирало
чрез операцията „служебно въвеждане " суми промяна на касовата наличност в
размер на 25,00 лв., представляваща оборотни средства за започване на работния
ден. Извършена е проверка на касовата наличност на намиращото се в обекта
фискално устройство " Daisy Micro C-KL „ с номер ФУ DY257930 и номер
ФП 36565679. В хода на проверката е установено, че не е регистрирана чрез
операцията „ служебно въвеждане " суми промяна на касовата наличност в
размер на 25,00 лв., представляваща оборотни средства за започване на работния
ден. Видно от направените констатации в ПИП сер АА№0329346 от 09.05.2019 г., и
въпросния лист за установяване на касовата наличност, е че не е използванана на
функцията „служебно въвеждане " на суми на фискалното устройство.Наличното
в проверявания обект фискалното устройство конструктивно притежава възможността
да се извършват операциите „служебно въведени” и „служебно изведени" суми
Извършеното нарушение не е довело до неотразяване на приходи. Нарушен е
/осъществен е/ състава на чл.ЗЗ, ал.1 от НАРЕДБА Н-18/13.12.2006 на МФ във вр.
с чл. 118, ал. 4, т.1 от ЗДДС, поради което на основание чл. 185, ал.2, вр.
ал.1 от ЗДДС му е наложено наказание имуществена санкция в
размер на 600 лв. (шестстотин лева). Моли на различни основания НП да бъде отменено.
3. В с. з. не се явява.
4. НАКАЗВАЩИЯТ ОРГАН(АНО)- Началник на Отдел "Оперативни
дейности"-Пловдив в Централно управление на НАП , чрез представител
оспорва жалбата, излага аргументи в подкрепа на твърденията си и моли
постановлението да бъде потвърдено.
5. РП- Димитровград не праща представител, не взема
становище по делото.
Приложим закон.
6. ЗАКОН за данък върху добавената стойност(ЗДДС)
Чл. 185. (Изм. и доп. - ДВ, бр. 95 от 2009 г., в сила от
1.01.2010 г., доп., бр. 99 от 2011 г., в сила от 1.01.2012 г., бр. 54 от 2012
г., в сила от 17.07.2012 г., изм., бр. 23 от 2013 г., в сила от 8.03.2013 г.)
(1) На лице, което не издаде документ по чл. 118, ал. 1, се налага глоба - за
физическите лица, които не са търговци, в размер от 100 до 500 лв., или
имуществена санкция - за юридическите лица и едноличните търговци, в размер от
500 до 2000 лв.
(2) Извън случаите по ал. 1 на лице, което извърши или
допусне извършването на нарушение по чл. 118 или на нормативен акт по неговото
прилагане, се налага глоба - за физическите лица, които не са търговци, в
размер от 300 до 1000 лв., или имуществена санкция - за юридическите лица и
едноличните търговци, в размер от 3000 до 10 000 лв. Когато нарушението не води
до неотразяване на приходи, се налагат санкциите по ал. 1.
7. НАРЕДБА № Н-18 от 13.12.2006 г. за регистриране и отчитане
чрез фискални устройства на продажбите в търговските обекти, изискванията към
софтуерите за управлението им и изисквания към лицата, които извършват продажби
чрез електронен магазин, Издадена от министъра на финансите, обн., ДВ, бр. 106 от 27.12.2006 г. изм. и доп., бр. 80 от 28.09.2018 г.
Чл.
33. (1) (Доп. – ДВ, бр. 80 от 2018 г.) Извън случаите
на продажби/сторно операции всяка промяна на касовата наличност (начална сума,
въвеждане и извеждане на пари във и извън касата) на ФУ се регистрира във ФУ
чрез операциите "служебно въведени" или "служебно изведени"
суми.
Факти по делото.
8.
Служители
на АНО- св. Попова- Хаджиева и св. И. извърши оперативна проверка на 09.05.2019
г. в 17,20 ч. на обект- магазин за авточасти , находящ се в гр.Димитровград , **********************.
Обекта бил стопанисван от
жалбоподателят, който бил задължено лице по чл. 3 от Наредба № Н - 18 от 13.12.2006 г, на МФ . Извършена
била проверка на касовата наличност на намиращото се в обекта фискално
устройство " Daisy Micro C-KL „
с номер ФУ DY257930 и номер ФП 36565679. В хода на
проверката е установено, че не е регистрирана чрез операцията „ служебно
въвеждане " суми промяна на касовата наличност в размер на 25,00 лв.,
представляваща оборотни средства за започване на работния ден. При попълване на
въпросния лист за установяване на касовата наличност приели, че не е използвана функцията „служебно
въвеждане " на суми на фискалното устройство.Наличното в проверявания
обект фискалното устройство конструктивно притежава възможността да се
извършват операциите „служебно въведени” и „служебно изведени" суми
Извършеното нарушение не е довело до неотразяване на приходи
9.
.Съставен
бил Протокол за извършена проверка cep АА№
0329346/09.05.2019г., където било отразено възприетото.
10.
Св.
П. съставила и акт за установяване на административно нарушение (АУАН) № F486437 от 14.05.2019 г., където горно било
отразено. АУАН бил подписан от актосъставител, свидетели и жалбоподателя,
препис от него бил връчен на последния.. Въз основа на АУАН е издадено и
атакуваното тук НП № 453956 F486437 / 30.07.2019 г. на Началник на
Отдел "Оперативни дейности"-Пловдив в Централно управление на НАП, с
което за това, че при извършена
оперативна проверка на 09.05.2019 г. в 17,20 ч. на обект- магазин за авточасти
, находящ се в гр.Димитровград , **********************, стопанисван от ЕТ
„Шанс- А.С. „ с ЕИК :********* е констатирано, че ЕТ „Шанс- А.С. „ с ЕИК
:********* в качеството му на задължено лице по чл. 3 от Наредба № Н - 18 от 13.12.2006 г, на МФ за
регистриране и отчитане чрез фискални устройства на продажбите в търговските
обекти, изискванията към софтуерите за управлението им и изисквания към лицата,
които извършват продажби чрез електронен магазин не регистрира и отчита всяка
извършена продажба на услуги от търговския обект, чрез издаване на фискални
касови бележки от въведеното в експлоатация за обекта фискално устройство/ФУ/,
с което е допуснало нарушение на разпоредбите на същата, като не е регистрирало
чрез операцията „служебно въвеждане " суми промяна на касовата наличност в
размер на 25,00 лв., представляваща оборотни средства за започване на работния
ден. Извършена е проверка на касовата наличност на намиращото се в обекта
фискално устройство " Daisy Micro C-KL „ с номер ФУ DY257930 и номер ФП 36565679. В хода на
проверката е установено, че не е регистрирана чрез операцията „ служебно
въвеждане " суми промяна на касовата наличност в размер на 25,00 лв.,
представляваща оборотни средства за започване на работния ден. Видно от
направените констатации в ПИП сер АА№0329346 от 09.05.2019 г., и въпросния лист
за установяване на касовата наличност, е че не е използванана на функцията
„служебно въвеждане " на суми на фискалното устройство.Наличното в
проверявания обект фискалното устройство конструктивно притежава възможността
да се извършват операциите „служебно въведени” и „служебно изведени" суми
Извършеното нарушение не е довело до неотразяване на приходи. Нарушен е
/осъществен е/ състава на чл.ЗЗ, ал.1 от НАРЕДБА Н-18/13.12.2006 на МФ във вр.
с чл. 118, ал. 4, т.1 от ЗДДС, поради което на основание чл. 185, ал.2, вр.
ал.1 от ЗДДС му е наложено наказание имуществена санкция в
размер на 600 лв. (шестстотин лева). Препис от НП е получен на 02.08.19 г.,
жалбата е подадена на 08.08.19 г.
11.
Горните
факти и обстоятелства се установиха от съвкупният писмен и гласен
доказателствен материал по делото.
Процесуална допустимост.
12.
Съдът приема,
че жалбата е подадена в срок(няма възражение за просрочие, няма сигурни данни,
кога е връчен препис от НП), от лице, което има право да жали НП, пред
компетентен съд и следва да се обсъди по същество.
По същество.
13.
При провеждане на административно- наказателната процедура по съставяне и
връчване на АУАН, а и издаване на НП , съдът намира, че е налице съществено процесуално
нарушение, водещо до отмяна на НП.
14.
Видно от прието към административно- наказателната преписка доказателство-
справка за Данни за осигуряване по БУЛСТАТ, фирмата на жалбоподателят има ЕИК
*********.
15.
В АУАН F486437 от
14.05.2019 г. са записани два ЕИК- ********* и ЕИК *********. Нарушен е чл. 42,
т.5 от ЗАНН.
16.
Това
нарушение е било възможно да се отстрани по реда на чл. 53, ал.2 от ЗАНН, но
АНО не го е сторил, а го е възпроизвел.
17.
Така в НП №
453956 F486437 / 30.07.2019 г. по абсолютно същият начин , жалбоподателят
освен с всички други индивидуализиращи белези е посочен на различни места с два
различни ЕИК- ********* и ЕИК
*********. Нарушен е чл. 57, ал.1 ,т.4 от ЗАНН, като тук нарушението вече е
съществено. Това е така, защото при наказание на търговец, индивидуализацията
по ЕИК е задължителен елемент, придаващ стабилност на волята на АНО, равносилен
на ЕГН на физическо лице- не търговец.
18.
Проблемът е
сериозен, не се санира от правилното индивидуализиране по останалите белези.
Разминаването в този най- съществен елемент за индивидуализация на ЕТ сочи към
незаконосъобразност на НП.
19.
Изискването
на чл. 57, ал.1, т.4 от ЗАНН следва да се чете точно по този начин и да се
тълкува стриктно.
20.
Не е
релевантна позицията за техническа грешка, ЗАНН не познава този институт.
Следва да се отбележи, че е постоянна практика на касационния местен съд, да
ревизира съдебни актове, където е налице техническа грешка в изписване на
индивидуализиращи данни- било на наказано лице, било на номер по администриране
на делото, номер на АУАН , НП и тн. Това дава подкрепа на настоящият съд да
формулира извода си, че в случая е налице самостоятелно основание за отмяна на
НП. Това е така, защото е налице неточно изразена воля, кое е наказаното лице,
т.е. съществено е затруднен жалбоподателят да организира защитата си , тъй като
не е във възможност ясно и категорично да разбере, дали именно той е наказан.
21.
Трудно е при
тези мотиви да се обсъжда правилност на НП, тъй като и за съда не е ясно, дали
точно това е наказаният търговец. Макар и въззива да следва да извърши проверка
по същество, ако такава се проведе по настоящото производство, би се стигнало
до два възможни извода- че настоящият жалбоподател е извършил нарушение, за
което е наказан ; но и че друг ЕТ е извършил нарушение, за което е наказан. Тъй
като съдебният акт следва да е недвусмислен, то няма как при това нарушение той
да бъде такъв в изводите си по същество. Това е причината, която не дава
основание на съда да извърши такава проверка.
22.
Горните
изводи сочат към цялостна отмяна на НП като незаконосъобразно
Мотивиран така, съдът
Р Е Ш И :
ОТМЕНЯ наказателно
постановление № 453956 F486437 / 30.07.2019 г.
на Началник на Отдел "Оперативни дейности"-Пловдив в Централно
управление на НАП, с което за това, че
при извършена оперативна проверка на 09.05.2019 г. в 17,20 ч. на обект- магазин
за авточасти , находящ се в гр.Димитровград , **********************,
стопанисван от ЕТ „Шанс- А.С. „ с ЕИК :********* е констатирано, че ЕТ „Шанс- А.С.
„ с ЕИК :********* в качеството му на задължено лице по чл. 3 от Наредба № Н - 18 от 13.12.2006 г, на МФ за регистриране и
отчитане чрез фискални устройства на продажбите в търговските обекти,
изискванията към софтуерите за управлението им и изисквания към лицата, които
извършват продажби чрез електронен магазин не регистрира и отчита всяка
извършена продажба на услуги от търговския обект, чрез издаване на фискални
касови бележки от въведеното в експлоатация за обекта фискално устройство/ФУ/,
с което е допуснало нарушение на разпоредбите на същата, като не е регистрирало
чрез операцията „служебно въвеждане " суми промяна на касовата наличност в
размер на 25,00 лв., представляваща оборотни средства за започване на работния
ден. Извършена е проверка на касовата наличност на намиращото се в обекта
фискално устройство " Daisy Micro C-KL „ с номер ФУ DY257930 и номер
ФП 36565679. В хода на проверката е установено, че не е регистрирана чрез
операцията „ служебно въвеждане " суми промяна на касовата наличност в
размер на 25,00 лв., представляваща оборотни средства за започване на работния ден.
Видно от направените констатации в ПИП сер АА№0329346 от 09.05.2019 г., и
въпросния лист за установяване на касовата наличност, е че не е използвана функцията „служебно въвеждане " на суми
на фискалното устройство.Наличното в проверявания обект фискалното устройство
конструктивно притежава възможността да се извършват операциите „служебно
въведени” и „служебно изведени" суми Извършеното нарушение не е довело до
неотразяване на приходи. Нарушен е /осъществен е/ състава на чл.ЗЗ, ал.1 от
НАРЕДБА Н-18/13.12.2006 на МФ във вр. с чл. 118, ал. 4, т.1 от ЗДДС, поради
което на основание чл. 185, ал.2, вр. ал.1 от ЗДДС му е наложено
наказание имуществена санкция в размер на 600 лв. (шестстотин лева), като НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНО.
Решението подлежи на обжалване
пред ХАС в 14- дневен срок от съобщаването му на страните.
Съдия: