Решение по дело №997/2021 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 391
Дата: 30 март 2022 г.
Съдия: Даниела Станева
Дело: 20217050700997
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 12 май 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

 

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

 

 

№……………………        2022г.        гр.Варна

 

                        В ИМЕТО НА НАРОДА

 

            

Варненският административен съд, ХХVІІІ-ми състав, в публичното заседание на девети март две хиляди двадесет и втора година в състав:   

 

 

                             ПРЕДСЕДАТЕЛ:ДАНИЕЛА СТАНЕВА

                       

 

при секретаря Оля Йорданова

като разгледа докладваното от съдия Д.Станева адм.дело № 997/2021г. по описа на Административен съд Варна, за да се произнесе, взе предвид:

 

           

    

     Производството по делото е образувано по жалба на „К. Н.“ ООД със седалище и адрес на управление гр.Игнатиево, местност „Айман Тарла“, представлявано от И.Г.К., чрез адв. Ц.Л., със съдебен адрес *** против Разпореждане за създаване на запаси за извънредни ситуации № Р-12-107/28.04.2021г. на зам.Председател на Държавна агенция „Държавен резерв и военновременни запаси“. Жалбоподателят счита разпореждането за неправилно и незаконосъобразно, по съображения подробно изложени в жалбата; твърди, че дружеството неоснователно е подало справка-декларация по реда на чл.4 ал.2 от ЗЗНН, тъй като за него не е възникнало качеството „задължено лице“; същото не извършва ВОП и не разполага със собствени количества тежки горива; дружеството също така никога не е разполагало с котелно гориво, спрямо което да приведе нивото на запаси за извънредни ситуации в съответствие с т.1 от обжалваното разпореждане.  Поради изложените съображения моли съда да отмени разпореждането. В съдебно заседание и по съществото на спора, чрез пълномощника си поддържа жалбата и моли съда да я уважи. Претендира присъждане на разноски по делото.

Ответната страна, чрез процесуалния си представител оспорва жалбата и моли съда да я отхвърли като неоснователна. Претендира присъждане на ю.к.възнаграждение.

Съдът, след съвкупна преценка на събраните по делото доказателства и въз основа на доводите и възраженията на страните, приема за установено следното от фактическа и правна страна:

Със Заповед № РД-10-150/29.05.2017г., издадена от Председателя на ДА ДРВВЗ на основание чл. 8, ал. 5 от ЗЗНН, са делегирани на заместник- председателя на ДА ДРВВЗ да изпълнява правомощията по определяне индивидуалните нива на запасите на агенцията и на задължените лица за всеки период на съхраняване /раздел I., т. 1.1./.

Със Заповед № РД-10-214/04.08.2020г. на Председателя на ДА ДРВВЗ, на основание чл. 8, ал. 2, т. 1-3 във връзка с чл. 7, ал. 1, т. 7, 7а и 8 и чл. 12-15 от ЗЗНН, са утвърдени Методика за определяне на нивата на запаси за извънредни ситуации от нефт и нефтопродукти по чл. 2, ал. 1 от ЗЗНН, въз основа на нетния внос и вътрешнообщностни пристигания на територията на страната на енергийните продукти по приложение А, глава 3.4. от Регламент /ЕО/ № 1099/2008 и на тежките горива, в равностойност на нефт, и Методика за определяне на нивата на запасите за извънредни ситуации от нефтопродукти по чл. 2, ал. 1 от ЗЗНН и нивата на целевите запаси от нефтопродукти по чл. 2, ал. 2 от ЗЗНН, въз основа на потреблението на територията на страната, в равностойност на нефт. Методиките са публикувани на интернет страницата на ДА ДРВВЗ.

От „К. Н.“ ООД е подадена Справка-декларация по чл. 4, ал.2 от ЗЗНН, вх. № Е-25/11.02.2021г. по описа на ДА ДРВВЗ, с информация за периода от 01.01.2020г. до 31.12.2020г. за количества от ВОП на смазочни масла, в т.ч. базови масла в размер на 58.66тона.

Изготвена е Докладна записка от Главния директор на ГД ДРВВЗ до Председателя на ДА ДРВВЗ – Рег. № 1755 от 27.04.2021г., относно нива на запаси за извънредни ситуации /ЗИС/ по ЗЗНН, които задължените лица и ДА ДРВВЗ следва да поддържат за периода 01.07.2021г. - 30.06.2022г. В докладната записка е отразено, че: ДА ДРВВЗ е изпълнила разпоредбите на чл. 12, ал. 1 от ЗЗНН, като са изчислени и определени нивата на ЗИС от нефт и нефтопродукти, които страната трябва да поддържа за периода 01.07.2021г.– 30.06.2022г.; разгледана и анализирана е информацията по чл. 4, ал. 2 и ал. 3 от ЗЗНН, констативните протоколи, информацията от Националния статистически институт /НСИ/; изчисленият нетен внос и ВОП на енергийните продукти по приложение А, глава 3.4. от Регламент (ЕО) № 1099/2008 и на тежките горива в равностойност на нефт е 4 271 355 тона, респ. среднодневен нетен внос и ВОП- 11 670 тона; изчисленото потребление по видове нефтопродукти в равностойност на нефт, като сума от агрегирания показател „брутни вътрешни доставки“, определен в глава 3.2.2.11. от приложение В към Регламент (ЕО) № 1099/2008 - 2 805 454 тона - в равностойност на нефт е 3 366 545 тона, респ. среднодневно потребление - 9 198 тона; общите количества ЗИС, изчислени въз основа на 90 дни среднодневен нетен внос и ВОП е 1 050 333 тона; общите количества ЗИС, изчислени въз основа на 61 дни среднодневно потребление е 561 091 тона; в изпълнение на чл. 12, ал. 2 от ЗЗНН във връзка с § 19а от ПЗР към Закона за изменение и допълнение на Закона за държавните резерви и военновременните запаси, се предлага утвърждаване на общо разпореждане за създаване на нивата на ЗИС за задължените лица и ДА ДРВВЗ за периода 01.07.2021г. - 30.06.2022г.; съгласно т. 4 от Методиката за определяне на нивата на ЗИС от нефт и нефтопродукти по чл. 2, ал. 1 от ЗЗНН, въз основа на нетния внос и ВОП на територията на страната на енергийните продукти по приложение А, глава 3.4. от Регламент (ЕО) № 1099/2008 и на тежките горива, в равностойност на нефт, за изчисляване на количествата крайни нефтопродукти, които ще обезпечават определеното ниво на ЗИС, се използва процентното съотношение между представеното по реда на чл. 4, ал. 5, т. 2, буква „в“ от ЗЗНН годишно потребление по видове нефтопродукти спрямо общото годишно потребление на всички нефтопродукти; сумата от получените количества нефтопродукти трябва да е равна на съответното количество ЗИС, което те обезпечават. В табличен вид са посочени нивата на ЗИС за коментирания период, като е предложено издаването на общо разпореждане за създаване на нива на ЗИС за задължените лица и ДА ДРВВЗ за периода според приложение, като е приложен и проект на заповед за вписване в Регистъра на задължените лица за този период на физически и юридически лица, които през 2020 година са внасяли и реализирани ВОП на територията на страната на енергийни продукти по приложение А, глава 3.4. от Регламент /ЕО/ № 1099/2008 и на тежки горива.

Със Заповед № РЗЛ-4 / 27.04.2021г. на Председателя на ДА ДРВВЗ, издадена на основание чл. 7, ал. 1, т. 4, б, „а“ и чл. 23 от ЗЗНН е наредено да бъдат вписани в Регистъра на задължените лица за периода от 01.07.2021г. до 30.06.2022г. изчерпателно изброени дружества, които през 2020г. са внасяли и осъществявали ВОП на енергийни продукти по приложение А, глава 3.4. от Регламент (ЕО) № 1099/2008 и тежки горива, като под № 107 фигурира „К. Н.“ ООД.

Съответно, издадено е общо разпореждане за създаване на нивата на ЗИС за задължените лица и ДА ДРВВЗ за периода 01.07.2021г. – 30.06.2022г., определени въз основа на среднодневния нетен внос и ВОП на нефт и нефтопродукти, съгласно чл. 12 от ЗЗНН, като под № 103 в разпореждането е вписан оспорващият и определените му нива на ЗИС от 172,124 тона котелни горива.

На 28.04.2021г. от Заместник-председателя на ДА ДРВВЗ е издадено оспореното в настоящото производство Разпореждане за създаване на запаси за извънредни ситуации № Р-12-107/ 28.04.2021г., с което, на основание чл. 7, ал. 1, т. 8, чл. 8, ал. 2, т. 3 и ал. 5, чл. 12 и чл. 23 от ЗЗНН, на „К. Н.“ ООД са определени нива на запаси за извънредни ситуации за периода от 01.07.2021г. до 30.06.2022г. по видове, съгласно чл. 2, ал. 1 от ЗЗНН, както следва: котелни горива в размер на 9.648тона; разпоредено е „К. Н.“ ООД да приведе определеното ниво на запаси за извънредни ситуации, като създаде и вложи до 1 юли 2021г. количествата нефтопродукти при спазване условията на чл. 30, ал. 1 от ЗЗНН; да съхранява определените запаси за извънредни ситуации за срок до 30 юни 2022г.; да създаде, съхранява и обновява със свои средства и за своя сметка определените запаси за извънредни ситуации. В мотивите на разпореждането е посочено, че са взети предвид представената информация по реда на чл. 4, ал. 2 и ал. 3, ал. 5, т. 2, б. „а“  - 4 271 355 тона, б. „в“ - 3 366 545 тона, обстоятелствата по чл. 12, ал. 4 и чл. 14 от ЗЗНН, Докладна записка № 1755/ 27.04.2021г., изчисленията по „Методика за определяне на нивата на ЗИС от нефт и нефтопродукти по чл. 2, ал. 1 от ЗЗНН въз основа на нетния внос и ВОП на територията на страната на енергийните продукти по приложение А, глава 3.4. от Регламент (ЕО) № 1099/2008 и на тежките горива, в равностойност на нефт“, утвърдена със Заповед № РД-10-214/ 04.08.2020г., и Общо разпореждане за създаване на нивата на ЗИС за задължените лица и ДА ДРВВЗ за периода 01.07.2021г. – 30.06.2022г., определени въз основа на среднодневния нетен внос и ВОП на нефт и нефтопродукти, съгласно чл. 12 от ЗЗНН, утвърдено от председателя на ДА ДРВВЗ.

По искане на жалбоподателя по делото е допусната съдебно химическа експертиза. От заключението на вещото лице, което съдът кредитира като компетентно и обективно дадено се установява следното: кодовете по КН на внесените от жалбоподателя масла отговарят на определението за тежки масла; според т.2 буква „е“ на глава 27 от КН тежките масла, описани в т.“г“ влизат в определението за тежки горива; внесените от жалбоподателя масла по КН отговарят на т.2 буква „г“ – тежки масла и съответно на т.2 буква „е“ за тежки горива.

Въз основа на установената по делото фактическа обстановка, съдът прави следните правни изводи:

Жалбата е допустима. Подадена е в преклузивния срок по чл.149, ал. 1 от АПК, от надлежна страна - адресат на оспорения акт, при наличие на правен интерес и срещу административен акт, който подлежи на съдебен контрол за законосъобразност.

Разгледана по същество, жалбата е неоснователна по следните съображения:

Оспореният административен акт е издаден от компетентен орган, действал в кръга на предоставените му правомощия, поради което е валиден административен акт. Твърденията на оспорващия, заявени в противоположен смисъл, са неоснователни. Съгласно разпоредбата на чл. 8, ал. 2, т. 3 от ЗЗНН, Председателят на агенцията определя индивидуалните нива на запасите на Държавното предприятие „Държавна петролна компания“ и на задължените лица за всеки период на съхраняване. А според чл. 8, ал. 5 от ЗЗНН, Председателят на агенцията може да делегира правомощията си по ал. 2, т. 3, 5, 8 - 10 и 15 на заместник-председателя на агенцията. С оглед формулираната разпоредителна част в оспорения акт, същият е израз на упражняването на правомощието по чл. 8, ал. 2, т. 3 от ЗЗНН. В случая това правомощие е делегирано на заместник– председателя на агенцията с цитираната по - горе Заповед № РД-10-150/ 29.05.2017г., като нормата на чл. 8, ал. 5 от ЗЗНН допуска такова делегиране.

Спазена е установената от закона форма – актът е писмен, посочени са фактическите и правни основания за издаването му. Административният акт съдържа изискуемите от разпоредбата на чл. 59, ал. 2 от АПК реквизити. В производството не са допуснати съществени нарушения на административно-производствените правила. Събрани са всички необходими доказателства, при спазване на служебното начало по чл. 9 от АПК. Оспореният акт съдържа ясна разпоредителна част, посочени са релевантните факти и обстоятелства и приложимите според административния орган правни норми, проявлението на които обосновава разпоредените от него правни последици. Относно фактическите обстоятелства, разпореждането препраща и към цитираната по-горе докладна записка, както и към общото разпореждане за създаване на нива на ЗИС за задължените лица и ДА ДРВВЗ за периода 01.07.2021г. - 30.06.2022г., в които са описани детайлизирано констатираните и релевантни за случая факти и обстоятелства и са направени съответните фактически изводи.

 Административният акт е издаден и в съответствие с материалния закон. Административният орган е приложил правилно относимите материалноправни разпоредби и е действал в съответствие с целта на закона, издавайки законосъобразен административен акт.

Оспорващият има качеството на задължено лице по смисъла на § 1, т. 11 от ДР на ЗЗНН. Съгласно посочената разпоредба, „Задължено лице“ е икономически оператор, който създава, съхранява, обновява и възстановява със свои средства и за своя сметка запаси за извънредни ситуации от нефт и нефтопродукти като част от общото количество запаси за извънредни ситуации на Република България. Според дефиницията на § 1, т. 10 от ДР на ЗЗНН,   „Икономически оператор“ е лице, което осъществява икономическа дейност с енергийни продукти по приложение А, глава 3.4. от Регламент (ЕО) № 1099/2008 на територията на друга държава – членка на Европейския съюз, и е задължено и/или е оправомощено да изпълнява функции по националното законодателство на съответната държава – членка, въвела Директива на Съвета 2009/119/ЕО.

Определянето на оспорващия като лице, за което са приложими посочените дефиниции, е обусловено от прилагането на разпоредбата на чл. 4, ал. 2 от ЗЗНН. Тази разпоредба наред с горецитираните допълнителни разпоредби, както и чл. 23, ал. 2 и ал. 3 от ЗЗНН, са в резултат от транспонирането в националното право на Директива на Съвета 2009/119/ЕО от 14 септември 2009 година за налагане на задължение на държавите членки да поддържат минимални запаси от суров нефт и/или нефтопродукти и Директива за изпълнение (ЕС) 2018/1581 на Комисията от 19 октомври 2018 г. за изменение на Директива 2009/119/ЕО на Съвета относно методите за изчисляване на задълженията по отношение на запасите – аргумент от § 31, т. 3 от Закона за изменение и допълнение на ЗЗНН, ДВ, бр. 51 от 05.06.2020г.

Съгласно чл. 4, ал. 2 от ЗЗНН, всички български и/или чуждестранни физически и юридически лица, регистрирани като търговци, както и техните клонове, които през предходната календарна година са извършвали на територията на страната дейности по внос и/или ВОП на енергийни продукти по приложение А, глава 3.4. от Регламент (ЕО) № 1099/2008 и на тежки горива, както и дейности по производство и възлагане на производство на нефтопродукти по чл. 2, ал. 1 и на тежки горива, изготвят и представят в ДА ДРВВЗ ежегодно до 15 февруари справка-декларация по образец за предходната календарна година с информация за: произведените и/или продадените за потребление количества нефтопродукти по чл. 2, ал. 1 и тежки горива; количествата нефтопродукти по чл. 2, ал. 1 и тежки горива, възложени за производство и/или преработка, както и за потребените от тях и/или продадените за потребление; количествата внесени, изнесени, доставени от ВОП, както и тези напуснали територията на страната като вътрешнообщностни изпращания и/или предназначени за международни морски бункерни доставки на енергийни продукти по приложение А, глава 3.4. от Регламент (ЕО) № 1099/2008 и на тежки горива; наличните количества енергийни продукти по приложение А, глава 3.4. от Регламент (ЕО) № 1099/2008 и тежки горива към 1 януари и към 31 декември; количествата нефтопродукти по чл. 2, ал. 1 от внос и вътрешнообщностни пристигания, предназначени за запаси за извънредни ситуации; количествата нефтопродукти по чл. 2, ал. 1 от внос и ВОП, продадени на Министерството на отбраната, Министерството на вътрешните работи и Държавното предприятие „Държавна петролна компания“ и предназначени за създаване и/или възстановяване на държавни резерви, военновременни запаси, ведомствени военновременни запаси, запаси за извънредни ситуации и целеви запаси от горива.

От доказателствата по делото е установено, че оспорващият е осъществил ВОП през 2020г. на смазочни масла, в т.ч. базови масла, в размер на 58.66тона. Смазочните масла са включени в Приложение А глава 3.4. от Регламент (ЕО) № 1099/2008 на Европейския парламент и на Съвета от 22 октомври 2008 година относно статистиката за енергийния сектор, поради което за дружеството е съществувало задължение да подаде справка-декларация по реда и при условията на чл. 4, ал. 2 от ЗЗНН. Дружеството се явява и икономически оператор по смисъла на § 1, т. 10 от ДР на ЗЗНН, тъй като е задължено да изпълнява функции по ЗЗНН. Посоченото задължение произтича от разпоредбата на чл. 23, ал. 2 от ЗЗНН, според която всяко лице, което е внасяло енергийни продукти по приложение А, глава 3.4. от Регламент (ЕО) № 1099/2008 и тежки горива през предходната календарна година, е длъжно да създаде, да съхранява, обновява и възстановява със свои средства и за своя сметка запаси за извънредни ситуации в количество, пропорционално на участието му спрямо общото участие на всички задължени лица, в общия нетен внос и ВОП на територията на страната през предходната календарна година. Цитираната норма вменява задължение на оспорващия да създаде и съхранява запаси за извънредни ситуации, с оглед на осъществения от него внос на смазочни масла в предходната 2020година. Механизмът на определяне на количеството от запаси е напълно и точно изяснен в горецитираната докладна записка, като е съобразена и методиката за определяне на нивата на ЗИС от нефт и нефтопродукти по чл. 2, ал. 1 от ЗЗНН въз основа на нетния внос и ВОП на територията на страната на енергийните продукти по приложение А, глава 3.4. от Регламент (ЕО) № 1099/2008, изготвена и утвърдена на основание чл. 8, ал. 2, т. 1-3, във връзка чл. 12 и чл. 14, и § 34 от ПЗР на ЗЗНН. В подкрепа на този извод е и заключението на вещото лице, което съдът изцяло кредитира, че кодовете по КН на внесените от жалбоподателя масла отговарят на определението за тежки масла; според т.2 буква „е“ на глава 27 от КН тежките масла, описани в т.“г“ влизат в определението за тежки горива; внесените от жалбоподателя масла по КН отговарят на т.2 буква „г“ – тежки масла и съответно на т.2 буква „е“ за тежки горива. Тъй като оспорващото дружество е осъществило ВОП на смазочни масла (в т.ч. базови масла), законосъобразно с оспореното разпореждане е определено създаването и съхраняването на нива на ЗИС от котелни горива.

Оспореното разпореждане е съобразено и с целта на закона, която се извлича от съображение 3, съображение 12 и съображение 19 от Директива на Съвета 2009/119/ЕО, чиито разпоредби се транспонират чрез националното законодателство и целите на която се преследват и от националните правни норми. Разпореждането цели създаването на запаси от нефтопродукти, безусловно необходими в ситуации, които се характеризират като кризисни и извънредни, като вменяването на задължението за създаването на процесния запас с котелни горива цели постигането и на националната законова цел по аргумент от чл. 1, ал. 2 от ЗЗНН.

Създаването и съхраняването на определените нива на ЗИС е възможно да затрудни дейността на оспорващия, както във финансово, така и в организационно отношение, но посоченото не нарушава принципа за съразмерност, нормативен израз на който са разпоредбите на чл. 6 от АПК. Оспореното разпореждане, както и неговото изпълнение, не засягат права и законни интереси на оспорващия в по-голяма степен от най-необходимото за целта, за която разпореждането е издадено, тъй като определените с разпореждането нива на ЗИС са в точно установените от закона размери, като липсва предвидена от закона възможност така определените размери да бъдат намалени. Съответно, липсват нормативно установени други мерки или други законосъобразни възможности /по смисъла на чл. 6, ал. 3 и ал. 4 от АПК/, които да са по-благоприятни за оспорващия и чрез които други мерки или законосъобразни възможности да е възможно постигането на целта на закона.

Изчисленията на нивата на ЗИС са подробно мотивирани в докладната записка, към която актът изрично препраща. В докладната записка са изброени изчерпателно правните основания за съответните изчисления, описани са последователно получените при тези изчисления стойности. Ползваната формула за изчисляване участието на задълженото лице, посочена в раздел II, т. 1.2. от методиката, е метод, по който се изчисляват задълженията по ЗЗНН, утвърден от Председателя на ДА ДРВВЗ в изпълнение на правомощието му по чл. 8, ал. 2, т. 1 от ЗЗНН.

По изложените съображения, оспореният акт е законосъобразен, а подадената срещу него жалба е неоснователна и като такава следва да бъде отхвърлена.

С оглед изхода на спора и на основание чл. 143, ал. 3 от АПК, претенцията на административния орган за присъждане на юрисконсултско възнаграждение е основателна, поради което оспорващото дружество следва да бъде осъдено да заплати на административния орган, защитаван в процеса от юрисконсулт, юрисконсултско възнаграждение в размер на 100лв., определено по реда на чл. 37 от Закона за правната помощ.

  Воден от горното ,съдът

                    

     

                Р    Е    Ш    И :         

 

 

 ОТХВЪРЛЯ жалбата на „К. Н.“ ООД със седалище и адрес на управление гр.Игнатиево, местност „Айман Тарла“, представлявано от И.Г.К. против Разпореждане за създаване на запаси за извънредни ситуации № Р-12-107/28.04.2021г. на зам.Председател на Държавна агенция „Държавен резерв и военновременни запаси“.

ОСЪЖДА „К. Н.“ ООД със седалище и адрес на управление гр.Игнатиево, местност „Айман Тарла“, представлявано от И.Г.К. да заплати на Държавна агенция „Държавен резерв и военновременни запаси“ сумата от 100лв. /сто/, представляваща юрисконсултско възнаграждение.

 

 

 

Решението може да бъде обжалвано с касационна жалба пред Върховния административен съд в 14 – дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

                        Административен съдия: