Решение по дело №2816/2020 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 261
Дата: 8 февруари 2021 г. (в сила от 17 май 2021 г.)
Съдия: Стоил Делев Ботев
Дело: 20207180702816
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 2 ноември 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ

№ 261/8.2.2021г.

08.02.2021 г., гр. Пловдив

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административен съд Пловдив, пети състав, в публично заседание на 12,01,2021 година в състав:

Административен съдия: СТОИЛ БОТЕВ

При секретаря В. К., като разгледа докладваното АД № 2816 по описа за 2020 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от АПК, във връзка с чл. 64, ал. 7 от ЗМВР.

Жалбоподателят – Т.Г.Ш., с ЕГН **********,*** чрез адв. Н. и адв. А. оспорва Разпореждане от 29.10.2020 г., издадено от Н.И.М. – командир на отделение /К.О/ от Трето РУ при ОД на МВР Пловдив, връчено на 29.10.2020 г. на осн.чл.64 от ЗМВР и чл.60, ал.1 от АПК.

В жалбата, както и в хода по същество от адв.Н. се твърди , че оспореното разпореждане е незаконосъобразно, немотивирано и издадено от некомпетентен орган. Цитира се  практика на ВАС и Тълкувателно решение № 16 от 1975 г. и се оспорва направеното от ответника  възражение за размера на адвокатското възнаграждение. Претендира и съдебни разноски за един адвокат.

Ответникът – полицейски орган Н.И.М., командир на отделение при  ТРЕТО РУ ПРИ ОД НА МВР ПЛОВДИВ в писмено становище /л. 17/ счита жалбата за неоснователна. Заявява, че разпореждането го е изготвил собственоръчно  на осн. Чл. 64 от ЗМВР и мотивите към същото се намират в докладна записка / л. 8/ , поради което счита че разпореждането е издадено при  наличие на материално правните основания по закона.

По допустимостта на жалбата, следва да се посочи че тя е подадена в законоустановения 14-дневен срок, тъй като разпореждането е било връчено на Ш. на 29, 10, 2020г., видно от отразеното в разписката към него  на л.11, а жалбата е подадена пред настоящия съд на 02.11.2020г., с вх. № 17650. Предвид горното съдът приема, че жалбата е подадена от лице, притежаващо активна процесуална легитимация и интерес от оспорване, и пред местно компетентния административен съд, поради което е процесуално допустима за разглеждане.

От фактическа страна  съдът приема за установено следното:

Жалбоподателят Т.Г.Ш., с ЕГН **********,***  на 29,10,2020г. е участвал в  скандал с лицето Н.Н.Ш.с ЕГН ********** от гр. Стамболийски  по повод изкопни работи извършвани от фирма „Пътинженеринг“  в гр. Пловдив , на ул. Карловско шосе. Т.Г.Ш. е собственик на фирма „Шот-59 ЕООД  , а Ш. работи към  фирма „Пътинженеринг“  гр. Пловдив.

С процесното разпореждане  полицейския орган М. е разпоредил на жалбоподателя да  не нарушава обществения ред, да не използва  обидни думи и закани , както и да не възпрепятства  работата на строителна  фирма „Пътинженеринг“ и всички въпроси  да решава по законоустановения ред.

В преписката са приложени два  предупредителни протокола  от 10,30ч. срещу Ш. и Ш., както и  процесното разпореждане от 12,10ч.  срещу жалбоподателя.

Съдът приема , че  по  инцидента са били издадени два предупредителни протокола  от 10,30ч. срещу Ш. и Ш.,  но страстите не са били успокоени и впоследствие  е било издадено и оспореното разпореждане.

В подкрепа на горното са и показанията на разпитания свидетел и като цяло страните не спорят по фактите.

Спора е  правен  и основно се твърди незаконосъобразност  и немотивираност на процесното разпореждане, както и издаване преди да е изяснена напълно фактическата обстановка  и нарушаване на основни принципи по членове 6,7 и 13 от АПК.

  Твърди се  и липса на яснота относно изписаната длъжност на полицейския орган като „К.О.“ в оспорения протокол.

В съдебната фаза оспорващият чрез упълномощените  адвокати поддържа жалбата  и по  тяхно искане съдът е допуснал до разпит свидетеля А.Ю.А.– от показанията на който се установи , че  инцидента бил на 29.10.2020 г. в гр.Пловдив , на  ул.”Карловска”, пред  № 18 . Дошъл един човек и взели да си говорят с Т.Ш. за някакво копане, искал да копа отново и след 10 минути дошли двама полицаи. Човекът, който дошъл си говорел с Т.Ш. на висок тон,  а пристигналите полицаи съставили протоколи и на двамата. Първото идване на полицаите било към 09.30 – 10.00 часа, а след като си заминали първите двама полицаи , дошли още трима други полицаи с първите двама. Пояснява, че човека който дошъл да се разправя с шефа му Ш., преди няколко дена  изправял бордюри на тротоара.

Показанията на свидетеля , като цяло подкрепят отразеното в писмените доказателства по делото , поради което няма пречка съдът да ги кредитира напълно.

Въз основа на така приетото от фактическа страна, съдът направи следните правни изводи:

Оспореното разпореждане съдържа волеизявление на издателя му, с което се засягат права и законни интереси на жалбоподателя като адресат на този акт. Разпореждането е акт по смисъла на чл. 64, ал. 1 от ЗМВР, поради което и съгласно изричния текст на чл. 64, ал. 7 от ЗМВР подлежи на съдебно оспорване по реда на АПК.

Разгледана по същество в съвкупност със събраните по делото доказателства и становищата на страните, Пловдивския административен съд, пети административен състав намира жалбата за неоснователна по следните съображения:

Съгласно изискванията на чл. 168, ал. 1 от АПК, при служебния и цялостен съдебен контрол за законосъобразност, съдът извърши пълна проверка на обжалвания административен акт относно валидността му, спазването на процесуалноправните и материалноправните разпоредби по издаването му и съобразен ли е с целта, която преследва законът.

Оспореното разпореждане е постановено в писмена форма, от компетентен орган и съдържа законово установените реквизити по чл. 64, ал. 5 от ЗМВР, като са посочени правните основания за издаването му – чл. 64, ал. 1 от ЗМВР, и фактически основания – в изпълнение на възложените функции по опазване на обществения ред. Неоснователни са възраженията на жалбоподателя, че е налице нарушение на изискванията за форма по чл. 64, ал. 5 от ЗМВР, тъй като в разпореждането са налице изискуемите задължителни реквизити, а подробните фактически основания за издаването на акта се съдържат в съпровождащите издаването му документи, намиращи се в административната преписка – докладна за посетен скандал /л. 8/ и становище на орган / л.17/.

Като частично основателно съдът приема твърдяната неяснота относно изписаната длъжност на полицейския орган като „К.О.“ в оспорения протокол. Видно от цитираното становище на л. 17, става ясно че „К.О“ означава командир на отделение при Трето РПУ Пловдив.

Съдът приема че оспореното разпореждане е мотивирано и това се извежда от текстовата част на самото разпореждане.

В текстовата част на разпореждането  изрично  полицейския орган М. е разпоредил на жалбоподателя да  не нарушава обществения ред, да не използва  обидни думи и закани , както и да не възпрепятства  работата на строителна  фирма „Пътинженеринг“ и всички въпроси  да решава по законоустановения ред.

В края на разпореждането е посочено, че същото е задължително за изпълнение, както и че може да се обжалва по реда на АПК.

Приемането на мотивираност на разпореждането се налага от трайно установената съдебна практика във връзка с приетото в Тълкувателно решение № 16/31.03.1975 г. на Общото събрание на ГК на ВС, което не е загубило действието си. Няма пречка мотивите да се съдържат и да бъдат изложени допълнително, с което са постигнати целите, които законодателят преследва с изискването за мотивиране на акта – страната е наясно със съображенията за издаване на разпореждането и е възможен контролът за законосъобразност. В случая са ясни конкретните факти, въз основа на които полицейският орган е счел, че следва да упражни предоставените му властнически правомощия. Не е налице липса на подробни мотиви в административен акт, тъй като фактическите основания и конкретните съображения за издаването му се съдържат и в другите доказателства- докладната записка на полицейския орган на л. 8, които са налични по делото и са част от административната преписка.

Настоящият състав не констатира при издаване на обжалваното разпореждане да е допуснато съществено нарушение на административно-производствените правила, същото е издадено след провеждане на регламентираното в специалния закон производство – чл. 64 от ЗМВР. С оглед на изложеното съдът приема, че са изпълнени изискванията на чл. 64, ал. 5 от ЗМВР и на чл. 59, ал. 2 от АПК за постановяване на мотивиран административен акт при спазване на процесуалните правила на закона – противно на възраженията на жалбоподателя.

Разпореждането е съобразено и с приложимите материалноправни разпоредби на ЗМВР. Съгласно чл. 64, ал. 1 от ЗМВР, полицейските органи могат да издават разпореждания до държавни органи, организации, юридически лица и граждани, когато това е необходимо за изпълнение на възложените им функции. Разпорежданията се издават писмено, но ал. 2 от същия член дава възможност те да се издават и устно или чрез разбираеми за лицата действия. В случая разпореждането е издадено писмено и съдържа изискуемите по закон реквизити. Разпорежданията на полицейския орган са задължителни за изпълнение, освен ако налагат извършването на очевидно за лицето престъпление или нарушение, или застрашават живота или здравето му – чл. 64, ал. 4 от ЗМВР.

В чл. 6 от ЗМВР са изброени основните дейности на министерството на вътрешните работи, част от които е и охранителната, която според чл. 14, ал. 1 от същия закон се изразява в дейност по опазване на обществения ред и осигуряване безопасността на движението по пътищата в Република България.

От доказателствата по делото се установява непротиворечиво, че в случая са били налице всички материалноправни основания за издаване на процесното разпореждане. Органите на МВР са били сезирани със сигнал , за скандал  на висок тон между Т.Г.Ш. и  Н.Н.Ш.по повод изкопни работи извършвани от фирма „Пътинженеринг“  в гр. Пловдив , на ул. Карловско шосе.

В настоящия случай, доказателствата в преписката са редовно събрани и имат доказателствена сила и пред съда (чл. 171, ал. 1, изр. първо от АПК). Към момента на произнасяне от административния орган, са били налице всички факти, налагащи издаването на оспореното разпореждане .

Оспореният административен акт съответства и на целта на закона. С разпореденото полицейския орган явно е целял да не се нарушава обществения ред от участниците в скандала , както и да се преустанови  скандала , за да не се достигне  евентуално до извършване на престъпление от общ характер.

С оспорения административен акт ясно се цели да се защитят правата  и спокойствието на гражданите живущи в района на инцидента – ул. Карловска , в гр. Пловдив. От друга страна съдът счита че не са налице съществени процесуални нарушения при издаването на оспорения акт, които да нарушават правата на жалбоподателя в по голяма степен от необходимото, което да налага отмяната на оспорения акт.  

По изложените съображения съдът намира, че оспореното разпореждане е законосъобразно като издадено от компетентен орган, в предписаната от закона форма, при съобразяване с административно-производствените правила, в съответствие с материалния закон и неговата цел, поради което жалбата срещу него като неоснователна следва да бъде отхвърлена. Съдебна практика по  Решения по адм. д. № 3374/2019 г., по адм. д. № 14398/2018 г., V о  и други на ВАС.

Ответникът не претендира съдебни разноски, поради които такива не му се присъждат.

Водим от горното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, Пловдивския административен съд, пети административен състав,

Р Е Ш И:

ОТХВЪРЛЯ жалбата на Т.Г.Ш., с ЕГН **********,*** срещу Разпореждане от 29.10.2020 г., издадено от Н.И.М. – командир на отделение /К.О/ от Трето РУ при ОД на МВР Пловдив, връчено на 29.10.2020 г. на осн.чл.64 от ЗМВР и чл.60, ал.1 от АПК.

Решението може да бъде обжалвано пред Върховния административен съд в четиринадесетдневен срок от съобщението до страните, че е изготвено.

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: