МОТИВИ по НОХД 219/2019 г.:
Производството е по реда на Глава Двадесет и четвърта,
разгледано по реда на Глава двадесета от НПК
Обвинението е срещу подсъдимия С.С.Б.
***, в това, че на 02.09.2019година, в гр.Пещера, ул. “*****“ № 32 е управлявал МПС-мотопед марка „Пежо“ с номер
на рама“
с номер на рама ***, което не е било регистрирано по
надлежния ред - чл.140, ал.1 от ЗДвП (Доп. - ДВ, бр. 11
от 2017 г., в сила от 31.01.2017 г., изм., бр. 105 от 2018 г., в сила от
01.01.2019 г.) По пътищата,
отворени за обществено ползване, се допускат само моторни превозни средства и
ремаркета, които са регистрирани и са с табели с регистрационен номер,
поставени на определените за това места. По пътищата, включени в обхвата на
платената пътна мрежа, се допускат само пътни превозни средства, за които са
изпълнени задълженията по установяване на размера и заплащане на пътните такси
по чл. 10, ал. 1 от Закона за
пътищата, чл.140,
ал.2 от ЗДвП (Изм. - ДВ, бр. 43 от 2002 г„ доп., бр. 79 от 2005 г., изм., бр. 93 от 2009 г., в сила от
25.12.2009 г., бр. 54 от 2010 г., бр. 81 от 2016 г., в сила от 1.01.2018 г. -
изм., бр. 98 от 2016 г., в сила от 1.01.2017 г., изм., бр. 97 от 2017 г., в
сила от 1.01.2018 г. относно изречение второ, и от 6.06.2018 г. относно
изречение първо, изм., бр. 2 от 2018 г., в сила от 20.05.2018 г., доп., бр. 105
от 2018 г., в сила от 1.01.2019 г.)
Условията и редът за регистриране, отчет, спиране от движение и
пускане в движение, временно отнемане, прекратяване и възстановяване на
регистрацията на моторните превозни средства и ремаркета, теглени от тях, и
реда за предоставяне на данни за регистрираните пътни превозни средства, се
определя с наредба на министъра на вътрешните работи, съгласувано с министъра на
транспорта, информационните технологии и съобщенията и министъра на отбраната.
С наредбата се определят и случаите, в които на моторните превозни
средства и теглените от тях ремаркета при първоначална регистрация cе извършва
преглед за техническата им изправност и тяхното комплектуване. Спрените от движение моторни превозни средства и
теглените от тях ремаркета се пускат в движение от същите органи след
отстраняване на причината за тяхното спиране,
чл.
141, ал. 1 от ЗДвП (Изм. - ДВ,
бр. 43 от 2002 г.)
За всяко регистрирано
моторно превозно средство или ремарке се издава свидетелство за регистрация с
безсрочна или с временна валидност по образец, утвърден от министъра на
вътрешните работи, което съдържа данните за превозното средство съгласно
наредбата по чл.140, ал.2. и Наредба № 1 - 45 от 24.03.2000 г. за регистриране,
отчет, спиране от движение и пускане в движение, временно отнемане,
прекратяване и възстановяване на регистрацията на моторните превозни средства и
ремаркета, теглени от тях, и реда за предоставяне на данни за регистрираните
пътни превозни средства (Загл. изм. и доп. - ДВ, бр. 105 от 2002 г., изм., бр. 67 от 2012 г., бр. 20 от 2018 г.) - чл.2
(Изм. - ДВ, бр. 93 от
2006 г., бр. 57 от
2007 г., доп., бр. 94 от 2009 г„ изм., бр. 67 от 2012 г.) Моторните
превозни средства и ремаркетата, предназначени за движение по пътищата,
отворени за обществено ползване, се представят за регистриране от звената
„Пътна полиция“ при Столична дирекция на вътрешните работи (СДВР) или
областните дирекции на МВР (ОДМВР) по постоянния адрес на собственика - за
физическите лица, или по адреса на регистрация - за стопанските субекти, чл.3,ал.1
(Изм. - ДВ, бр. 57 от 2007 г., бр. 20
от 2018 г.) Моторните превозни средства и ремаркетата се
регистрират в срок до един месец от придобиване на собствеността или оформянето
на вноса (постоянен или временен) от съответния митнически орган, чл. 3, ал. 2 (Изм. - ДВ,
бр. 20 от 2018 г.) Разпоредбата на ал. 1
се прилага и при придобиване на собствеността на превозно средство извън
Република България или при придобиване на собствеността чрез публична продажба,
с изключение на случаите при придобиване с цел продажба на нерегистрирани в
страната превозни средства от стопански субекти и чл.4,ал.1
(Изм. - ДВ, бр. 67 от 2012
г.) Собственикът е длъжен да представи превозното средство и
необходимите документи в определения срок за извършване на регистрация, промяна
в регистрацията или прекратяване на регистрацията – престъпление
по чл. 345, ал. 2 вр. ал. 1 НК вр. чл. 140, ал. 1 и ал. 2 от ЗДвП, чл. 141, ал.
1 от ЗДвП, чл. 2, чл. 3, ал. 1 и ал. 2 и чл. 4, ал. 1 от Наредба № I-45 от
24.03.2000 г. за регистриране, отчет, спиране от движение и пускане в движение,
временно отнемане, прекратяване и възстановяване на регистрацията на МПС и
ремаркета теглени от тях, и реда за предоставяне на данни за регистрираните ППС.
Делото е разгледано при условията на
чл.269,ал.3,т.4,б.“в“ от НПК като на същият е назначен служебен защитник адв.А..
Представителят на прокуратурата в
пледоарията си поддържа обвинението срещу подсъдимия, като счита, че то е
доказано по несъмнен и категоричен
начин. Пледира за осъждането му при условията на чл.54 от НК,като му се наложи алтернативно
предвиденото наказание глоба в максимален размер Подробни съображения излага в
хода на съдебните прения.
Защитникът на подсъдимия - адв. А.,
поддържа становище, че няма спор по фактите, като деянието и неговия автор са
категорично доказани. Пледира за предложеното от прокурора наказание ,но в
минимален размер. Подробни съображения излага в хода на съдебните прения.
Районният съд, след като обсъди и прецени събраните по
делото доказателства поотделно и в съвкупност,при спазване разпоредбите на чл.14
и 18 НПК ,прие за установено следното:
Подсъдимият С.С.Б. ***, със средно
образование, неженен, не работи,осъждан,негативно охарактеризиран ,
правоспособен водач на МПС.
На 02.09.2019 година, около 10:45
часа, в гр.Пещера,ул.“М.Такев“ покрай
св.К. и св.Л.-*** преминало моторно превозно средство-мотопед марка „Пежо“ с
номер на рама№ ***, което е било без табели с регистрационни номера. Незабавно
полицейските служители последвали
мотопеда като с използване на
звуков и светлинен сигнал спрели
същия за проверка на ул. “***“ № 32.При
извършената проверка на водача-подсъдимият Б. не представил свидетелство за
регистрация на управлявания от него
мотопед, тъй като същият не бил регистриран по съответния ред. След проверка в
масивите на МВР полицейските служители
установили, че мотопедът марка „Пежо“ не е регистриран по надлежния ред.
Със Заповед №315зз-113 от 02.09.2019 г. на РУМВР Пещера на подс. Б. било наложено
полицейско задържане за срок до 24 часа, на основание чл.72 от ЗМВР.
За случая била уведомена дежурната
оперативна следствена група при РУМВР,
която извършила оглед на местопроизшествието ,за което бил съставен
надлежен протокол ведно с
фотоалбум.
От приложената справка се установява
,че подсъдимият Б. е правоспособен водач на МПС, като в системата има
регистрирани наказания наложени по административен ред за нарушения по ЗДвП.
Видно от писмо с рег.№1006р-9593/04.09.2019 година на сектор „Пътна полиция“ при ОДМВР-Пазарджик
моторно превозно средство –мотопед марка „Пежо с рама № *** не е регистрирано на територията на
Република България.
Разпитаният
св.К. сочи , че работи като младши автоконтрольор в РУ - Пещера. На посочената
дата заедно с колегата си били на работа. По спомени не е съставял акт за
нарушението. Извършвали кнотрол на движението пред заведението „Хийт“ в гр. Пещера, на ул.
„Михаил Такев“. Покрай тях преминал процесният мотопед - били двама човека
управлявал го един мъж, а отзад се возела жена. Последвали го, защото
забелязали, че мотопедът е без регистрационна табела. Имало трафик и затова го
спрели на посочената улица. При проверката, установили самоличността на водача,
бил правоспособен водач, а спътничката му била белгийска гражданка. Поискали и
документите на спътничката му. Освен, че нямаше регистрационни табели,
мотопедът нямаше свидетелство за регистрация. Установили номера на рамата и
уведомили ОДЧ, като на място дойде дежурна група. Мотопедът не е бил регистриран,
дори самото лице си заявило, че не е регистриран никога. По спомен на свидетеля
нямало данни, че е откраднат или
че се издирва процесния мотопед.
Свидетелят
Л. сочи ,че към 02.09.2019 година е работел в РУ-Полиция гр.Пещера. Били с колегата си на установачен
пункт на ул.“М.Такев“ и по край тях преминал мотопед без регистрационни табели. Последвали
го и го спрели за проверка.
Описаната
фактическа обстановка се установява освен от показанията на разпитаните
свидетели К. и Л. и от приобщените по
реда на чл.283 от НПК писмени
доказателства,а именно към доказателствения материал по делото
следните документи:
протокол за оглед на местопроизшествие и фотоалбум от 02.09.2019 г. /л.5-8/,
писмо peг. № 1006р-9593/2019 г. на сектор „ПП“ при ОДМВР - Пазарджик /л.12/,
справка за нарушител/водач за подс. Б. /л. 14-15/, заповед за задържане на лице
рег. № 315з-113 от 02.09.2019 г. /л. 16/, писмо на ТП НАП - офис Пазарджик от
11.09.2019 г./л.18/, писма на РП-Пловдив от 10.09.2019 г. /л. 20,21/, справка
/л.22/, писмо на РС-Сливница от 11.09.2019 г. /л.24/, справка за съдимост на
подс. Б., издадена от Бюро за съдимост при РС - Пещера с рег. № 431/03.09.2019
г. /л.29-31/, характеристична справка на
подс. Б. от 09.09.2019 г. /л.32/, декларация НБПП от 11.09.2019 г. /л.33/,
декларация за семейно и материално положение и имотно състояние на подс. Б. от 11.09.2019
г./л.34/,справка от УИС от 09.09.2019 г. /л.37/.
При така установената по несъмнен
начин фактическа обстановка по делото, съдът прие, че подсъдимият С.С.Б. е осъществил о т
о б е к т и в н а и с у б е к т и в н а с т р а н а престъпния състав на чл. 345, ал. 2, вр.с ал.1 от НК,а именно:
на 02.09.2019година, в
гр.Пещера,ул.“Ал.Калоянов“ № 32 е
управлявал МПС-мотопед марка „Пежо“ с номер на рама“ с номер на
рама ***, което не е било регистрирано по надлежния ред
- чл.140, ал.1 от
ЗДвП (Доп. - ДВ, бр. 11 от 2017 г., в сила от 31.01.2017 г.,
изм., бр. 105 от 2018 г., в сила от 01.01.2019 г.)
По пътищата, отворени за обществено ползване, се допускат само
моторни превозни средства и ремаркета, които са регистрирани и са с табели с
регистрационен номер, поставени на определените за това места. По пътищата,
включени в обхвата на платената пътна мрежа, се допускат само пътни превозни
средства, за които са изпълнени задълженията по установяване на размера и
заплащане на пътните такси по чл. 10, ал. 1 от
Закона за пътищата, чл.140,
ал.2 от ЗДвП (Изм. - ДВ, бр. 43 от 2002 г„ доп., бр. 79 от 2005 г., изм., бр. 93 от 2009 г., в сила от 25.12.2009
г., бр. 54 от 2010 г., бр. 81 от 2016 г., в сила от 1.01.2018 г. - изм., бр. 98
от 2016 г., в сила от 1.01.2017 г., изм., бр. 97 от 2017 г., в сила от
1.01.2018 г. относно изречение второ, и от 6.06.2018 г. относно изречение
първо, изм., бр. 2 от 2018 г., в сила от 20.05.2018 г., доп., бр. 105 от 2018
г., в сила от 1.01.2019 г.)
Условията и редът за регистриране, отчет, спиране от движение и
пускане в движение, временно отнемане, прекратяване и възстановяване на
регистрацията на моторните превозни средства и ремаркета, теглени от тях, и
реда за предоставяне на данни за регистрираните пътни превозни средства, се
определя с наредба на министъра на вътрешните работи, съгласувано с министъра
на транспорта, информационните технологии и съобщенията и министъра на
отбраната. С наредбата се определят и случаите, в които на моторните превозни средства и теглените от тях
ремаркета при първоначална регистрация cе извършва преглед за техническата им
изправност и тяхното комплектуване. Спрените от движение моторни превозни средства и теглените от тях
ремаркета се пускат в движение от същите органи след отстраняване на причината
за тяхното
спиране, чл.
141, ал. 1 от ЗДвП (Изм. - ДВ,
бр. 43 от 2002 г.)
За всяко регистрирано
моторно превозно средство или ремарке се издава свидетелство за регистрация с
безсрочна или с временна валидност по образец, утвърден от министъра на
вътрешните работи, което съдържа данните за превозното средство съгласно
наредбата по чл.140, ал.2. и Наредба № 1 - 45 от 24.03.2000 г. за регистриране,
отчет, спиране от движение и пускане в движение, временно отнемане,
прекратяване и възстановяване на регистрацията на моторните превозни средства и
ремаркета, теглени от тях, и реда за предоставяне на данни за регистрираните
пътни превозни средства (Загл. изм. и доп. - ДВ, бр. 105 от 2002 г., изм., бр. 67 от 2012 г., бр. 20 от 2018 г.) - чл.2
(Изм. - ДВ, бр. 93 от
2006 г., бр. 57 от
2007 г., доп., бр. 94 от 2009 г„ изм., бр. 67 от 2012 г.) Моторните
превозни средства и ремаркетата, предназначени за движение по пътищата,
отворени за обществено ползване, се представят за регистриране от звената
„Пътна полиция“ при Столична дирекция на вътрешните работи (СДВР) или
областните дирекции на МВР (ОДМВР) по постоянния адрес на собственика - за
физическите лица, или по адреса на регистрация - за стопанските субекти, чл.3,ал.1
(Изм. - ДВ, бр. 57 от 2007 г., бр. 20
от 2018 г.) Моторните превозни средства и ремаркетата се
регистрират в срок до един месец от придобиване на собствеността или оформянето
на вноса (постоянен или временен) от съответния митнически орган, чл. 3, ал. 2 (Изм. - ДВ,
бр. 20 от 2018 г.) Разпоредбата на ал. 1
се прилага и при придобиване на собствеността на превозно средство извън
Република България или при придобиване на собствеността чрез публична продажба,
с изключение на случаите при придобиване с цел продажба на нерегистрирани в
страната превозни средства от стопански субекти и чл.4,ал.1
(Изм. - ДВ, бр. 67 от 2012
г.) Собственикът е длъжен да представи превозното средство и
необходимите документи в определения срок за извършване на регистрация, промяна
в регистрацията или прекратяване на регистрацията – престъпление
по чл. 345, ал. 2 вр. ал. 1 НК вр. чл. 140, ал. 1 и ал. 2 от ЗДвП, чл. 141, ал.
1 от ЗДвП, чл. 2, чл. 3, ал. 1 и ал. 2 и чл. 4, ал. 1 от Наредба № I-45 от
24.03.2000 г. за регистриране, отчет, спиране от движение и пускане в движение,
временно отнемане, прекратяване и възстановяване на регистрацията на МПС и
ремаркета теглени от тях, и реда за предоставяне на данни за регистрираните ППС.
От субективна
страна деянието е извършено от подсъдимия при форма на вината "пряк умисъл" по
смисъла на чл.
11, ал. 2 НК, тъй като подсъдимият е
съзнавал общественоопасния характер на деянието, предвиждал е
общественоопасните му последици и е искал тяхното настъпване. Съзнавал е, че
мотопедът не е регистриран, като въпреки това се е качил на него.
Затова, съдът призна
за в и н о в е н подсъдимия Б. в
осъществяването на
престъпление по обвинението в обвинителния
акт.
При определяне вида
и размера на наказанието съдът прецени по справедливост обществената опасност
на деянието, личната опасност на подсъдимия, оцени смекчаващите и отегчаващи
отговорността обстоятелства, съгласно изискванията на закона. Съдът направи и
задължителна проверка по чл.
58а, ал. 4 от НК, но установи, че липсват такива изключителни или
многобройни смекчаващи наказателната отговорност на подсъдимия обстоятелства,
при наличието на които и най – лекото предвидено в закона наказание би се явило
несъразмерно тежко. В условията на алтернативност за престъплението по чл. 345, ал. 2 от НК се предвиждат следните
наказания: лишаване от свобода до една година или глоба от 500 до 1000 лева.
Съдът, ръководейки се от разпоредбата на чл. 57,
ал. 1 от НК, препращаща към чл. 54
от НК, прецени, че на подсъдимия следва да се наложи наказание глоба, което
се явява адекватно на обществената опасност на деянието и на дееца, при съобразяване
с подбудите за извършване на престъплението. Наличието на предходно
осъждане обосновава определяне на глоба
в по-висок размер, при спазване на правилата на чл.
47, ал. 1 от НК. От доказателствата по делото се установи ,че
подсъдимият пребивава в чужбина ,което
предполага ,че реализира по-високи доходи или
глоба в максимален размер от 1000 лева се явява съобразена с имотното му
състояние.
Съдът счете, че така определеното
наказание е достатъчно и справедливо и е съответно на извършеното от подсъдимия
деяние, като същото ще изиграе, както своята превъзпитателна и предупредителна
роля по отношение на подсъдимия, за да коригира противоправното си поведение,
така и за постигане на останалите цели на наказанието, визирани в чл.36 НК.
По изложените съображения, съдът
постанови присъдата си.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: