Р Е Ш Е Н И Е
№ 21
гр.Б., 03.04 .2020г.
В
И М Е Т О Н А Н А Р О Д А
Б.СКИ
РАЙОНЕН СЪД,наказателно отделение, трети
съдебен състав, в публично заседание на десети февруари две хиляди и двадесета
година,в състав :
ПРЕДСЕДАТЕЛ : Ц.Г.
при
секретаря И.Т., като разгледа докладваното от съдия Г. АНД №588 по описа за
2019 година и за да се произнесе,взе предвид следното :
Производството е по чл.59 и сл. от ЗАНН.
П.Н.П.,с ЕГН **********,*** е обжалвал в
законния срок наказателно постановление №***., издадено от Директора на *** /***/
С.,гр.С., ул."***" №14, упълномощен със заповед №РД
49-199/16.05.2011г. на Министъра на земеделието и храните,с което за нарушение на чл.257,ал.1,пр.2,т.1
вр. чл.108,ал.3 от Закона за горите за отдел ***, подотдел ,,а",държавна
горска територия,попадащ в землището на с.В.,Община Б.,му е наложено административно
наказание “глоба” в размер на 300.00 /триста/ лева в приход на Изпълнителна
агенция по горите,на основание чл.257,ал.1,т.1 и чл.275,ал.1,т.2 от Закона за горите и за нарушение на чл.257,ал.1,пр.2,т.1
вр. чл.108,ал.3 от Закона за горите за отдел ***, подотдел ,г",държавна
горска територия,попадащ в землището на с.В.,Община Б.,му е наложено административно
наказание “глоба” в размер на 300.00 /триста/ лева в приход на Изпълнителна
агенция по горите,на основание чл.257,ал.1,т.1 и чл.275,ал.1,т.2 от Закона за горите, като излага
съображения за незаконосъобразност на същото,поради издаването му при
съществени нарушения на материалния закон и процесуалните правила и моли да
бъде отменено, със законните последици.
В съдебно заседание жалбоподателя П.Н.П.,редовно призован,не се явява и не се
представлява и не
поддържа жалбата си.
Въззивната организация – ***-гр.С., чрез
пълномощника си гл..юрисконсулт И.И. в съдебно заседание оспорва жалбата като неоснователна
и моли да бъде потвърдено издаденото наказателно постановление като
законосъобразно,в предвид събраните по делото доказателства.
Б.ска районна прокуратура,редовно
призована,не изпраща представител в съдебно заседание и не ангажира становище
по жалбата.
Съдът след като прецени събраните по делото
доказателства,прие за установено следното от фактическа и правна страна :
Съдът приема,че от приложените
по делото писменни доказателства : АУАН № ***.; констативен
протокол № ***.; позволително за сеч № ***.; позволително за сеч № ***.; доклад
от П.Ц. - горски надзирател при ТП ДГС Б.; сортиментна ведомост – 3 броя; писмо
до ***-С.; известие за доставяне; заповед № ***. на Министъра на
земеделието и храните/заверени ксерокопия/ и
събраните гласни доказателства – показанията на свидетелите П.Х.Ц. -
актосъставител, на длъжност „горски надзирател“ при ТП
ДГС Б.,инж.Н.И.Ц.,на длъжност „ст.лесничей ” при ТП ДГС Б. и И.Н.И., на длъжност „горски надзирател“ при ТП ДГС Б. се установява следната фактическа
обстановка, отразена и в наказателното постановление, а именно : на 24.09.2019г. в 16.30ч. свидетелите П.Х.Ц., на длъжност „горски надзирател“,инж.Н.И.Ц.,на длъжност „ст.лесничей ” и И.Н.И., на
длъжност „горски надзирател“,и тримата служители на ТП ДГС Б. извършили проверка в отдел ***, подотдели ,,а" и ,,г", в землището на с. В., Община Б., държавна горска
територия, стопанисвана от ТП ДГС Б. и констатирали следното:
за отдел ***, подотдел ,,а”,
!попадащ в землището на с. В., Община Б., държавна горска територия,
стопанисвана от ТП ДГС Б. има издадено позволително за сеч № ***г. на лицето П.Н.П., като при
проверката е установена сеч на 2 броя дървета от габър, равняващи се на 0.11 пл.м.куб. дърва за огрев и
3 броя дървета от зимен дъб, равняващи се на 0.48 пл.м.куб. дърва за огрев,
съгласно изготвени 2 броя сортименти ведомости, немаркирани с контролна горска
марка ; за отдел ***, подотдел „г“, попадащ в землището на с. В.,
Община Б., държавна горска територия, стопанисвана от ТП ДГС Б. има издадено
позволително за сеч ***. на лицето П.Н.П., като при проверката е установена сеч на 4 броя дървета от цер, равняващи се на 1.27 пл.м.куб. дърва за огрев,
съгласно изготвена 1 брой сортиментна ведомост, немаркирани с контролна горска марка. За допуснатите нарушения на чл. 257, ал. 1, пр. 2 , т. 1 във връзка с чл. 108, ал. 3 от Закона
за горите от П.Н.П. в качеството му на лице вписано в публичния регистър и упражняващо лесовъдска практика, на чието име са издадени позволителни за сеч № ***г.
и № ***г., съгласно чл. 108, ал. 2 от Закона за горите, издадени по реда на чл. 108, ал. 1, т.
1 от Закона за горите св.П.Х.Ц. му съставил АУАН №***. в присъствието на
свидетелите инж.Н.И.Ц.
и И.Н.И..Адресата на акта П.Н.П.
не присъствал при съставянето му,не е запознат със съдържанието му и не го
подписал.
Съдът счита,че жалбата е
допустима,тъй като е депозирана в срока по
чл.59,ал.2 вр. ал.1 от ЗАНН и в предвид размера на наложените административни наказания - две наказания
“глоба” от по 300.00 лева, наказателното постановление подлежи на съдебен
контрол с оглед неговата законосъобразност.
Съдът
приема,че разгледана по същество,жалбата
е основателна и следва да бъде уважена по следните съображения :
Съдът намира,че както от обективна,така и от
субективна страна не се установява безспорно жалбоподателя П.Н.П. виновно да е нарушил разпоредбата
на чл. 257, ал.
1, пр. 2, т. 1 във връзка с чл. 108, ал. 3 от Закона за горите,която
разпоредба вменява задължение на лицата по чл.108,ал.2 от ЗГ след получаване на
позволителното за сеч, да следят за спазването
на сроковете и правилата за сеч, в т.ч. да се извършва сеч само в границите на
насаждението на определените и
отбелязани за сеч дървета,а при гола сеч – на всички дървета върху площта на
сечището без забранените за сеч дървета, указани в позволителното за сеч.Безспорно е
обстоятелството,че П.Н.П.
е
лицензиран лесовъд и в качеството си на лице по чл. 108, ал. 2 от Закона за
горите, вписан в публичния регистър и на лице, упражняващо лесовъдска практика,на чието име са издадени позволителни за сеч № ***. за
отдел ***, подотдел „а", попадащ в землището на с. В., Община Б., държавна горска територия и позволително за
сеч №***г. за отдел
***, подотдел ,,г”, попадащ в землището на с.В., Община Б.,
държавна горска територия, стопанисвани от ТП ДГС Б., е
следвало да осъществява контрол
и да следи за
спазването на сроковете и правилата за сеч, в т. ч. да се извършва сеч само в
границите на насаждението на определените и отбелязани за сеч дървета,при което е извършена сеч на немаркирани дървета, а именно: в отдел ***, подотдел „а", попадащ в землището
на с. В., Община Б., държавна горска територия
са отсечени 2 броя дървета от габър, равняващи се на 0.11 пл.м.куб. дърва за огрев и 3 броя дървета от зимен
дъб, равняващи се на 0.48 пл.м.куб. дърва за огрев,
съгласно изготвени 2 броя сортиментни ведомости,
немаркирани с контролна горска марка; в отдел ***, подотдел „г", попадащ в
землището на с.В., Община Б.,
държавна горска територия са отсечени 4 броя дъpвeтa от цер, равняващи се на 1.27 пл.м.куб. дърва за огрев, съгласно изготвена 1 брой сортиментна ведомост, немаркирани с контролна горска марка.Доказва се безспорно,че на П.Н.П. са му възложени функции по стопанисване на горски
територии и е следвало да следи за спазването на сроковете и правилата за сеч, в т.ч.
да се извършва сеч само в границите на насажденията на определените и
отбелязани за сеч дървета,а също се установява,че в периода от 31.01.2019 г. /датата на издаване
на позволителни за сеч № ***г. и № ***г./
до 24.09.2019
г. /датата
на извършване на проверката и констатиране на нарушението/ за отдел ***, подотдели „а"
и „г“, попадащ в
землището на с. В., Община Б., държавна горска територия
, е извършена сеч
на немаркирани дървета, а именно: в отдел ***,
подотдел „а", попадащ в землището на с. В., Община Б.,
държавна горска територия са отсечени 2 броя дървета от габър, равняващи се на
0.11 пл.м.куб. дърва за огрев и 3
броя дървета от зимен дъб, равняващи се на 0.48 пл.м.куб.
дърва за огрев, съгласно изготвени 2 броя сортиментни| ведомости, немаркирани с контролна горска марка; в
отдел ***, подотдел „г", попадащ в землището на с.В., Община Б.,
държавна горска територия са отсечени 4 броя дъpвeтa от цер, равняващи се на 1.27 пл.м.куб. дърва за огрев, съгласно изготвена 1 брой сортиментна ведомост, немаркирани с контролна горска марка,но не се доказва
конкретно в какво се изразява неизпълнението на задълженията от лицето П.П.,
съгласно изискванията и какви са задълженията,които не е изпълнил, с което да е
в нарушение на чл.257,ал.1,т.1 от Закона за горите. Визираната за нарушена
норма не съдържа конкретно правило за поведение, което адресатите и следва да
спазват и изпълняват,а указанията,които дава „да следят за спазване на
правилата за сеч“ не изразява конкретно проявление на дължимо поведение,при
неизпълнение на което да бъде ангажирана административнонаказателната им
отговорност. Както в АУАН,така и в НП намира израз възпроизвеждането на
правната норма,без да се посочват конкретни факти,които да визират
съставомерността на деянието и макар и при проверката на 24.09.2019г. от служителите
на ТП ДГС Б. да са констатирани
административни нарушения,изразяващи се в допусната сеч на немаркирани с
контролна горска марка дървета, в отдел ***, подотдели „а"
и „г“, попадащ в
землището на с. В., Община Б., държавна горска територия,само въз основа на
факта,че на П.Н.П. като
лицензиран лесовъд и в качеството си на лице по чл.108,ал.3 от Закона за
горите,на което е издадено позволително за сеч,не може да се приеме,че е имал
виновно поведение и не е спазил нормата на
чл.12б,ал.1,т.5 от Наредба № 1 от 30.01.2012 г. за контрола и опазването
на горските територии ,като не е следил за спазване на правилата за сеч във
цитирания отдел и подотдели,като е допуснал извършване на сеч на немаркирани с
контролна горска марка дървета в същия/която не е цитирана в АУАН и НП/.Визираната за нарушена норма на чл.257,ал.1,т.1 от
Закона за горите,също не определя конкретно правило за поведение,неизпълнението
на което да води до налагане на административнонаказателна отговорност при
доказана вина на лицето,а е
санкционна,без самостоятелно съдържание. Както в
АУАН,така и в наказателното постановление не е описано пълно и точно
извършеното нарушение, обстоятелствата при които е осъществено и доказателствата,които
го потвърждават, при което е допуснато
съществено нарушение на чл.57,ал.1,т.5
от ЗАНН,което води до ограничаване на правото на защита на лицето и до
незаконосъобразност на издаденото наказателно постановление, което е основание
за отмяната му.
В предвид и на
обстоятелството,че АУАН № ***г. е съставен в отсъствие на визирания в него за
нарушител П.Н.П.,като същия не е уведомен и поканен надлежно да присъства при съставяне на
акта и да се запознае със съдържанието му и го подпише,с което е ограничено
правото на защита на П. , е допуснато съществено нарушение на процесуалните
правила - чл.43,ал.1 от ЗАНН, който изисква акта да се предяви на нарушителя да се
запознае със съдържанието му и го подпише със задължение да уведоми наказващия
орган, когато промени адреса си, което води до
незаконосъобразност на издаденото наказателно постановление. Отразеното в АУАН
обстоятелство,че нарушителя е отказал да подпише акта е невярно,в предвид на факта,че
същия не е присъствал на съставянето му,което се установява от показанията на
разпитаните свидетели.
При тези обстоятелства наказателното
постановление се явява незаконосъобразно,тъй като при издаването му са
допуснати съществени нарушения на материалния и процесуалния закон и следва да
бъде отменено.
По изложените съображения и на
основание чл.63,ал.1 от ЗАНН Б.ски районен съд
Р Е Ш И :
ОТМЕНЯ наказателно постановление №***., издадено от директора на ***
/***/ С., гр.С., ул."***" №14, упълномощен със заповед №***. на
Министъра на земеделието и храните против П.Н.П.,с
ЕГН **********,***,с което за нарушение на чл.257,ал.1,пр.2,т.1 вр. чл.108,ал.3 от Закона за горите за
отдел ***, подотдел ,,а",държавна горска територия,попадащ в землището на
с.В.,Община Б.,му е наложено административно наказание “глоба” в размер на 300.00
/триста/ лева в приход на Изпълнителна агенция по горите,на основание чл.257,ал.1,т.1 и чл.275,ал.1,т.2 от
Закона за горите и за
нарушение на
чл.257,ал.1,пр.2,т.1 вр. чл.108,ал.3 от Закона за горите за отдел ***, подотдел
,г",държавна горска територия,попадащ в землището на с.В.,Община Б.,му е
наложено административно
наказание “глоба” в размер на 300.00 /триста/ лева в приход на Изпълнителна
агенция по горите,на основание чл.257,ал.1,т.1 и чл.275,ал.1,т.2 от Закона за горите, като незаконосъобразно.
РЕШЕНИЕТО подлежи на
касационно обжалване в 14-дневен срок от съобщението до страните за
постановяването му, пред АДМИНИСТРАТИВЕН
СЪД – С. ОБЛАСТ.
РАЙОНЕН СЪДИЯ :