Решение по дело №95/2023 на Административен съд - Силистра

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 23 октомври 2023 г.
Съдия: Павлина Димитрова Георгиева-Железова
Дело: 20237210700095
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 16 май 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е   № 79

град Силистра, 23.10.2023 г.

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

Административен съд – гр.Силистра, в публичното заседание на двадесет и първи септември, две хиляди двадесет и трета година в състав: Административен съдия: Павлина Георгиева-Железова, при участието на секретаря Румяна Пенева, като разгледа докладваното от административния съдия АД № 95 по описа за 2023 година на Административен съд – гр. Силистра, за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 145-178 АПК във вр. с чл. 76, ал. 5 от ЗЗО.

Образувано е по жалба на „Многопрофилна болница за активно лечение – Силистра“ АД („МБАЛ-Силистра“) против Заповед № РД-0912-50 от 26.04.2023г. за налагане на санкции в общ размер на 1 600 лева, издадена от директора на Районна здравноосигурителна каса (РЗОК) – Силистра.

Оспорената заповед в частта по т.1, 3, 4, 5, 6, 7 и т. 8 съдържа аналогични фактически хипотези. В частта по т. 2 касае хипотеза, различна от цитираните по-горе.

С подадената жалба се твърдят нарушения на процесуалния и материалния закон.

Инвокират се оплаквания за допуснати съществени нарушения на процесуалните правила от страна на административния орган, тъй като към момента на издаването й не са събрани относимите доказателства, които имат отношение към фактическите основания. Развиват се съображения в тази насока. Акцентира се, че проверяващите контрольори на РЗОК, които са извършили проверката и са съставили протокол и констатирали нарушенията, всъщност не са имали материална компетентност поради липсата на образователно-квалификационна степен – магистър по медицина. Понеже нямат медицинско образование, те нямат и материална компетентност и правомощия да извършват такава проверка като не могат да достигнат до съответните правно-значими изводи. Претендира за отмяна на заповедта и за присъждане на разноски.

Ответникът, чрез юрисконсулт П., оспорва жалбата като неоснователна. Развива съображения, че административното производство е надлежно инициирано и проведено. Спазени са процесуалният и материалният закон.

По отношение на компетентността на контрольорите – счита, че законът за здравното осигуряване (ЗЗО) не прави разграничение на контрольорите в зависимост от тяхната образователно-квалификационна степен. Съгласно чл. 72 от ЗЗО проверки следва да се извършват от контрольори на РЗОК без да има разграничение във видовата им квалификация - с медицинско или друго образование, респ. с определена квалификация в областта на медицината, икономиката или друга област, т.е. от служители в РЗОК с каквато и обща квалификация да са. Моли за отхвърляне на оспорването и за присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

Въз основа на събраните по делото доказателства, съдът установи следното:

Процесната проверка е възложена със Заповед за извършване на проверка №РД-0911-65 от 27. 03.2023 г. на Директора на РЗОК-Силистра (л. 69) по повод изпълнението на индивидуален договор №190601 от 27.02.2020 г. за оказване на болнична помощ по клинични пътеки,амбулаторни прегледи и извършване на клинични процедури (л.69-102).

Проверката е по вид „пълна“ с обхват – „медицинска и финансова дейност.

За контрольори са определени И.Д. и М.Д.- служители в РЗОК-Силистра. По делото е установено и не се спори, че същите нямат медицинско образование.

Срокът на проверка е фиксиран от 28.03.2023 г. до 03.04.2023 г.

След преглед на съответната документация контрольорите са съставили протокол № 1304-70 от 04.04.2023 г., с който приели, че в седем идентични случая на пациентки с окончателна диагноза „Аномално маточно и вагинално кръвотечение, неуточнено“ - не е спазена методологията в съответната клинична пътека № 163, Раздел II „Индикации за хоспитализации и лечение“, т. 3 “Поставяне на окончателна диагноза“.

Позицията на административния орган, уточнена и в съдебно заседание от 21.09.2023 г., е че нормативните изисквания по цитираната клинична пътека № 163, не е спазена в следствие нарушаване на медицинските стандарти за качествено медицинско обслужване. Би следвало, според контрольорите, резултатът от хистологичното изследване да бъде преценен и квалифициран като относим фактор към приемната и към окончателната диагноза. След като бъде анализиран, да служи за преценка и в крайна сметка „приемната диагноза“, следвало да съвпадне като съдържание с „окончателната диагноза“, т.е. не следва да бъде квалифицирана като придружаващо заболяване. В обобщение, жалбоподателят, в качеството на лице, предоставящо медицинско обслужване, е следвало така да действа, че  при изписването на пациентката, да бъдат променени данните и първоначалната диагноза да съвпадне с окончателната, а окончателната диагноза да бъде съобразена с резултатите от хистологичното изследване.

Резултатите от проверката послужили за издаване на процесната заповед за налагане на санкции № РД-0912 – 50 от 26.04.20238 г., която за цитираните седем аналогични хипотези (точки 1, 3, 4, 5, 6, 7 и т.8 ) били наложени санкции (финансови неустойки) по 200 лева всяка.

В една от хипотезите,обективирана в т. 2 от процесната заповед, било отчетено, че по ИЗ № 1747 на Ж.С.е събрана такса за болничен престой, въпреки че тя е освободена от заплащането на такава, с което е нарушен чл. 277, ал. 4 от НРД за МД за 2020-2022 г. Пациентката е приета за лечение в болничното заведение и такса за болничен престой е платена на 17.02.2023 г. Изписана е на 20.02.2023 г. Резултатът от хистологичното изследване с оперативен материал, взет към момента на операцията, е получен след 20.02.2023 г., т.е. след изписването на пациентката. След като е установено заболяването, което е послужило за освобождаването на пациентката от задължение за заплащане на такса, последната й е била върната (на 10.05.2023 г.).

Съдът, след като обсъди доводите на страните и прецени по реда на чл. 235, ал. 2 ГПК във вр. чл. 144 АПК приетите по делото писмени доказателства, приема за установено от правна страна следното:

Констатираните факти и обстоятелства по т. 1, 3, 4, 5, 6, 7 и 8 от процесната заповед, са свързани с критериите за качество и достъпност на оказаната медицинска помощ (чл. 73, ал. 1, т. 7 от ЗЗО вр. с чл. 59в т. 2 от ЗЗО вр. с чл. 400, ал. 3 от Наредбата за медицински дейности). В процесния случай тази проверката е извършена от лица без материална компетентност, тъй като и двете контрьольорки в качеството им на длъжностни лица по чл. 72, ал. 2 от ЗЗО, нямат образователно-квалификационна степен магистър по медицина (лекар). Те нямат правомощия да констатират факти и обстоятелства, свързани с критериите за качество и достъпност на оказаната медицинска помощ по чл. 59в от ЗЗО. Нарушенията по чл. 292, т. 7 във вр. с Приложение № 17а „Клинични пътеки“ към НРД за МД 2020-2022 г. и по-конкретно на КП № 163, т. 3 „Поставяне на окончателна диагноза“, както и съгласно чл. 412, ал. 2 от цитирания НРДМД и чл. 414, ал. 3 от същия се отнасят до качеството на оказаната медицинска помощ /чл. 59в, т. 2 от ЗЗО/. Те са свързани с преценка за диагноза. Съгласно чл. 400, ал. 3 от НРДМД за 2020 г. – 2022 г. длъжностните лица по чл. 72, ал. 2 от ЗЗО, които нямат образователно-квалификационна степен магистър по медицина (лекар), нямат правомощията по чл. 73, ал. 1, т. 7 от ЗЗО, а именно да проверяват съответствието на дейността на изпълнителите с критериите за достъпност и качество на медицинската помощ, дефинирани в чл. 59в от ЗЗО и регламентирани в НРД, съобразно чл. 55, ал. 2, т. 4 от ЗЗО. (Решение № 7529 от 22.06.2021 г. по адм. дело № 4441 / 2021 г. на VI отд. на ВАС). По тези съображения съдът намира, че в административното производство е допуснато съществено нарушение на процесуалните правила като проверката е извършена от лица без компетентност в специализираната материя. По тази причина, констатираните обстоятелства и изводи, не следва да се приемат за правно-значими и не могат да служат за правни изводи, възпроизведени в оспорената заповед. В резултат атакуваният административен акт в посочените точки (т. 1, 3, 4, 5, 6, 7, и 8) следва да се отмени като незаконосъобразен.

Относно т. 2 от оспорената заповед:

По делото е безспорно установено, че в момента, в който е установено, че пациентката, която при постъпване в лечебното заведение е заплатила такса „леглодни“, страда от заболяване, което е основание за освобождаване от платената такса, е получила обратно същата. В тази връзка следва да се отбележи, че контрольорите, преценяващи тези обстоятелства, също следва да притежават образователно-квалификационна степен „магистър“ по медицина, защото фактите, свързани с диагноза, която е основание за освобождаване от такса, касаят областта на медицината.

Освен това, следва да се отбележи, че пациентката е получила обратно заплатената такса и то в първия възможен момент – от узнаването на правнозначимото обстоятелство - до обективната възможност за изпълнение(10.05.2023 г. – л. 6) посредством кредитно известие № 18368. За тези факти, по делото не се спори. Санкциониращата разпоредба изисква наличие на простъпка с елементи във фактическия състав – извършено деяние – действие или бездействие, което нарушава установени нормативни правила. Връщането на заплатената такса в момента, в който са установени правно-значимите факти от страна на лечебното заведение, не съставлява изпълнително деяние, подлежащо на санкциониране.

В обобщение и по съображения, аналогични на тези по т. 1, 3, 4, 5, 6, 7 и 8 от оспорената заповед, поради допуснатите съществени нарушения, изразяващи се в съставяне на протокол от длъжностни лица без материални правомощия, атакуваният административен акт и по т. 2 следва да се отмени. Административният орган, в нарушение на горецитираните норми, при формирането на състава на проверяващия екип, не е включил длъжностни лица с медицинско образование спрямо материя, касаеща познания по медицина, с което е допуснал извършването на проверка по чл. 59в ЗЗО от проверяващ екип без необходимата материална компетентност. Този порок е съществен и неотстраним и води до материалната незаконосъобразност на цялата оспорена заповед.

При този изход на спора основателно се явява искането на жалбоподателя за присъждане на сторените по делото разноски - 50 лв. за държавна такса.  

Мотивиран така, съдът

Р Е Ш И:

ОТМЕНЯ по жалба на „Многопрофилна болница за активно лечение – Силистра“ АД („МБАЛ-Силистра“) ЕИК:*********, подадена чрез адв. Ч., Заповед № РД-0912-50 от 26.04.2023 г. за налагане на санкции, издадена от директора на Районна здравноосигурителна каса (РЗОК) – Силистра.

ОСЪЖДА Районна здравноосигурителна каса – Силистра с адрес: гр.Силистра, ул.„Партений Павлович“ № 3 да заплати на „Многопрофилна болница за активно лечение – Силистра“ АД („МБАЛ-Силистра“) ЕИК:*********  с адрес: гр. Силистра, ул. „Петър Мутафчиев“ № 80 сумата от 50 (петдесет) лева за разноски за държавна такса по делото.

Решението подлежи на обжалване в 14-дневен срок от съобщаването му пред ВАС.

 

                                                                      СЪДИЯ: