Решение по дело №8937/2023 на Софийски районен съд

Номер на акта: 3169
Дата: 3 юли 2024 г.
Съдия: Галина Георгиева Господинова Стефанова
Дело: 20231110208937
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 30 юни 2023 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 3169
гр. София, 03.07.2024 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
СОФИЙСКИ РАЙОНЕН СЪД, 147-МИ СЪСТАВ, в публично
заседание на тринадесети ноември през две хиляди двадесет и трета година в
следния състав:
Председател:ГАЛИНА Г. ГОСПОДИНОВА

СТЕФАНОВА
при участието на секретаря ИВЕЛИНА ОГН. ИВАНОВА
като разгледа докладваното от ГАЛИНА Г. ГОСПОДИНОВА СТЕФАНОВА
Административно наказателно дело № 20231110208937 по описа за 2023
година

Производството е образувано на основание чл.59 и сл. от ЗАНН въз
основа на жалба предявена от Ц. З. З. ЕГН ********** против Електронен
фиш серия К № 5143505/2021 г., издаден от СДВР, с който на основание чл.
189 ал.4, във вр. с чл. 182 ал. 1,т.2 от ЗДвП му е наложено административно
наказание „Глоба” в размер на 50 лева за нарушение на чл. 21, ал.2 вр.ал.1 от
ЗДвП.
В жалбата си въззивникът оспорва фактическата обстановка. Иска се
процесния електронен фиш да бъде отменен.
Въззиваемата страна моли жалбата да бъде оставена без
уважение.Претендира юрисконсултско възнаграждение.
След преценка на доводите на жалбоподателя и с оглед събраните
по делото доказателства, съдът прие за установено от фактическа и
правна страна следното:
На 08.07.2021г. в 16:28 часа в гр. София, по ул. „******************“
на кръстовището с ул. „Бояна парк“ с посока на движение от ул. „Кумата“ към
1
бул.“България“ Ц. З. З. управлявал л.а. ********** с регистрационен номер
********, собственост на жалбоподателя, със скорост 70 км/ч при
ограничение на скоростта 50 км/ч. Нарушението било установено и заснето с
автоматизирано техническо средство ATCC С, което представлява мобилна
система за видеоконтрол на нарушенията на правилата за движение. С
Електронен фиш серия К № 5143505/2021 му е наложена „Глоба” в размер на
50 лева на основание чл. 189 ал.4, във вр. с чл. 182 ал. 1,т.2 от ЗДвП за
нарушение на чл. 21 ал.2 вр.ал.1 от ЗДвП.
Изложената фактическа обстановка, съдът прие за установена въз
основа на приобщените по реда на чл. 283 от НПК писмени доказателства
Протокол за проверка на мобилна система за видеоконтрол; удостоверение за
одобрен тип средство за измерване, разпечатка от информационния масив на
ОПП-СДВР относно регистрацията и собствеността на МПС; Разпечатки от
клипове, Протокол за използване на автоматизирано техническо средство за
контрол на скоростта от 08.07.2021г
Съдът възприема в цялост приобщените по делото по реда на чл. 283
от НПК доказателства, тъй като същите са логични, последователни,
кореспондиращи си не се опровергават при преценката им, както по отделно,
така и в тяхната съвкупност, поради което не са налице основания за
отхвърлянето им.
От Протокол за използване на автоматизирано техническо средство за
контрол на скоростта се установява, че са спазени и изискванията на чл. 10 от
Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г. относно документиране по надлежния
ред на използването на процесната мобилна система за видеоконтрол на
08.07.2021г. От последния се установява, че установява, че АТСС е
монтирана ул. ****************** гр. София, при ограничение на скоростта
от 50 км/ч, обозначено с пътен знак Б26. Снимката, приложената към
преписката, съгласно чл. 189, ал. 15 от ЗДвП е допустимо веществено
доказателство, като на същата ясно се вижда процесния автомобил и рег.
номер.
Съдът, предвид становището на жалбоподателя и императивно
вмененото му задължение за цялостна проверка на издаденото
наказателно постановление относно законосъобразността му,
обосноваността му и справедливостта на наложеното административно
2
наказание, направи следните правни изводи:
Съдът намира, че в хода на съдебното производство не са допуснати
съществени нарушения на процесуалните правила. В електронния фиш се
съдържа надлежно описание на извършеното нарушение, касаещи
обстоятелства досежно съставомерни признаци на същото, както и
реквизитите , които същият следва да съдържа, съгласно нормата на чл. 189
ал.4 от ЗДвП, а именно: данни за териториалната структура на
Министерството на вътрешните работи, на чиято територия е установено
нарушението, мястото, датата, точния час на извършване на нарушението,
регистрационния номер на моторното превозно средство, собственика, на
когото е регистрирано превозното средство, описание на нарушението,
нарушените разпоредби, размера на глобата, срока, сметката, начините за
доброволното й заплащане.Посочен е и съответния контролен орган, издал
електронния фиш, а именно – СДВР, което кореспондира на изискването на
чл. 39 ал.4 от ЗАНН, според който електронния фиш се издава от овластените
контролни органи.
От събраните по делото доказателства безспорно се установява, че на
посочените в НП дата и час е установено управление на процесното МПС,
собственост на жалбоподателя с превишаване на допустимата скорост с 20
км/ч. Съгласно разпоредбата на чл. 21, ал. 1 от Закона за движението по
пътищата при избиране скоростта на движение на водача на пътно превозно
средство е забранено да превишава определените стойности на скоростта в
km/h, която в конктения случай е 50 км в час.
Съгласно разпоредбата на чл. 189 ал.4 от ЗДвП, при нарушение,
установено и заснето с автоматизирано техническо средство или система, за
което не е предвидено наказание лишаване от право да се управлява моторно
превозно средство или отнемане на контролни точки, се издава електронен
фиш в отсъствието на контролен орган и на нарушител за налагане на глоба в
размер, определен за съответното нарушение.За извършеното нарушение се
издава ел.фиш на собственика на МПС, като според нормата на ал.5 от същия
член, лицето може в 14-дневен срок от връчване на фиша да представи
декларация за лицето, което е управлявало превозното средство. По делото не
е представена такава декларация, като не се сочат доказателства в тази
насока. Поради изложените съображения, правилно е ангажирана
отговорността на жалбоподателя именно на посоченото основание въз основа
на установените чрез процесното техническо средство стойности на скоростта
на управлявания автомобил, собственост на същия.
По отношение на изложените факти не са налице противоречия
между отделните доказателства, като конкретно движението на автомобила в
посоченият участък и скоростта му към този момент се установява от
изготвената от мобилната система за видеоконтрол по снимка -
3
представляваща веществено доказателствено средство.

В параграф 6, т.65. (ДВ, бр. 19 от 2015 г.) от ДР на ЗДвП е дадено
легално определение на "Автоматизирани технически средства и системи"-
това са уреди за контрол, работещи самостоятелно или взаимно свързани,
одобрени и проверени съгласно Закона за измерванията, които установяват и
автоматично заснемат нарушения в присъствие или отсъствие на контролен
орган и могат да бъдат:
а) стационарни – прикрепени към земята и обслужвани периодично
от контролен орган;
б) мобилни – прикрепени към превозно средство или временно
разположени на участък от пътя, установяващи нарушение в присъствието на
контролен орган, който поставя начало и край на работния процес.
Съгласно гореосочените разпоредби и с оглед уредбата на условията и
реда за използване на АТТС в Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г., издадена
от Министъра на вътрешните работи / обн.ДВ бр. 36 от 19.05.2015 г./,
нарушенията на правилата за движение по пътищата могат да бъдат
установявани и с мобилни автоматизирани технически средства или системи.
Това е така, доколкото въведените с Наредбата изисквания относно
въвеждането в експлоатация, реда за използване, начина на обозначаване на
зоната за контрол с АТТС и автоматизирания режим на работа, който не
изисква обслужване от контролния орган /извън включването и изключването
на АТТС/, според правилата на чл. 9 от Наредбата, отговарят на изискванията
на ТР № 1/2014 г. на ВАС.
Съгласно Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г., издадена от Министъра
на вътрешните работи, функционирането на автоматизираните технически
средства и системи, в това число и мобилните такива не изисква
непосредствено въздействие от страна на съответния служител по време на
работата му, извън дейността по включването и изключването на системата.
Видно от приложеното по делото заверено копие на часови график , в
конкретния случай процесното мобилно техническо средство е
функционирало при посочения автоматичен режим, доколкото е било
включено в интервала от 16.00 ч. до 18.00 ч., в рамките на който е извършено
и процесното нарушение.
Поради изложените съображения, съдът намира, че правилно е
ангажирана административно-наказателната отговорност на жалбоподателя
на основание чл. 182 ал.2 т.6 от ЗДвП, доколкото посочената норма
предвижда конкретното нарушение в диспозицията си.
Като взе предвид, че административното наказание е предвидено в
4
твърд размер, съдът намери, че не следва да се произнася по въпроса за
индивидуализацията на същото.
С оглед на изложените съображения, съдът счита, че издаденият
електронен фиш е законосъобразен следва да бъде потвърден.
Съгласно разпоредбата на чл. 63д, ал. 1 от ЗАНН в В производствата
пред районния и административния съд, както и в касационното производство
страните имат право на присъждане на разноски по реда
на Административнопроцесуалния кодекс.Разпоредбата на чл. 63д, ал. 4 от
ЗАНН предвижда, че в полза на учреждението или организацията, чийто
орган е издал акта по чл. 58д, се присъжда възнаграждение в размер,
определен от съда, ако те са били защитавани от юрисконсулт или друг
служител с юридическо образование, като в тозо случй, съгласно ал.5
размерът на присъденото възнаграждение не може да надхвърля максималния
размер за съответния вид дело, определен по реда на чл. 37 от Закона за
правната помощ.
В контекста на приложението на цитираната разпоредба към
конкретния казус, съдът намира, че следва да уважи претенцията на
процесуалния представител на АНО. Като взе предвид, че производството по
делото не представлява фактическа и правна сложност, изискваща специални
процесуални усилия по поддържане на обвинителната теза на АНО, намира,
че следва да бъде присъдено юрисконсултско възнаграждение в минималния
размер, предвиден в нормата на чл. 27е от Наредбата, а именно сумата от 80
/осемдесет/ лева.

Водим от горното и на основание чл. 63, ал. 2, т. 5, вр. с чл. 63, ал. 1 от
ЗАНН, съдът

РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА електронен фиш серия К № 5143505/2021 г, издаден от
СДВР, с който на Ц. З. З. ЕГН ********** на основание чл. на основание чл.
189 ал.4, във вр. с чл. 182 ал. 1,т.2 от ЗДвП е наложено административно
наказание „Глоба” в размер на 50 лева за нарушение на чл. 21, ал.2 вр.ал.1 от
ЗДвП.
5
ОСЪЖДА Ц. З. З. ЕГН ********** да заплати на СДВР сумата от 80
лева, представляваща юрисконсултско възнаграждение по делото

Решението подлежи на касационно обжалване в 14-дневен срок от
получаване на съобщението за изготвянето му пред Административен съд –
София-град по реда на Административнопроцесуалния кодекс.


Съдия при Софийски районен съд: _______________________
6