Р Е
Ш Е Н
И Е
№.............
град Шумен, 17.11.2023г.
В ИМЕТО НА
НАРОДА
Административен съд – град
Шумен, в публичното заседание на четиринадесети
ноември две хиляди двадесет и трета година в състав:
Административен съдия: Христинка Димитрова
при секретар Ив.Велчева и с участие на прокурор Румен
Рачев от Окръжна прокуратура - Шумен, като разгледа докладваното от административния
съдия АД № 293 по описа за 2023 година на Административен съд –
гр.Шумен, за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е
по реда на чл.459, ал.7 от Изборния кодекс ИК), във връзка с чл.145 и сл. от
Административнопроцесуалния кодекс (АПК).
Образувано е по
жалба на Политическа партия „Национално движение за права и свободи“,
представлявана от председателя Г.Б.Т.против Решение №102/30.10.2023г. на
Общинска избирателна комисия – Никола Козлево за обявяване на резултатите за
избор на общински съветници в община Никола Козлево. Оспорващият счита
разпределеният мандат на 7 броя общински съветници, издигнати от МК „ДПС“ /БСП
за България/ за недействителен, поради допуснати груби съществени нарушения в
изборния процес в община Никола Козлево, които опорочават избора за общински
съветници и ако не бяха допуснати, крайният резултат би бил различен. Твърди
се, че лица, които не пребивават в изборния ден в селото, са вписани като
гласувА., като са попълнени съответните колони от избирателния списък, относно
ЕГН и е положен подпис от неизвестно лице. В жалбата са посочени поименно 6
лица, за които се сочи, че не са присъствА., а са отразени в списъка като
гласували. Друго съществено нарушение според жалбоподателя, е това, че в
избирателната секция, след обявяване на гласуването за приключило и отваряне на
избирателната кутия, е установено, че всички бюлетини в купчинката за общински
съветници са с прикрепена горна хартиена част, т.нар. „кочан“, съдържащ номер.
По същество никой от членовете на СИК не е проверявал съответства ли номерът на
бюлетината, с номера на кочана, като съответната бюлетина е подпечатвана с
втори печат на комисията, без надлежна проверка. Изложени са фактическите
действия на СИК, свързани с отстраняване на тази горна част на бюлетините, като
се твърди, че това действие е в нарушение на разпоредбата на чл. 427, ал.5 и
чл. 427, ал.7 от ИК. Самостоятелно нарушение се обосновава и с оглед твърдение
за констатирано несъответствие между
броя на бюлетините в избирателната кутия и броя на посочените като гласували
лица по избирателния списък. Установено е разминаване от 3 бюлетини в повече,
за които се твърди, че тези 3 бюлетини, с поставени два печата, са закачени с
кламери към кочана с неизползваните бюлетини от зам.председателя на ОИК - Д.С.зад
камерата, за да бъдат поставени в чувала с изборните книжа.
Въз основа на всички
релевирани в жалбата фактически твърдения и правни аргументи се отправя искане
да бъде обявен изборът на общински съветници, издигнати от МК „ДПС“ (БСП за
България) в община Никола Козлево за недействителен.
В съдебно заседание
оспорващият ПП „НДПС“, представляван от упълномощен процесуален представител адв.В.
Й., поддържа жалбата по изложените в нея съображения. Заявява, че са допуснати
груби съществени нарушения в изборния ден, които опорочават вота, поради което
настоява изборът за бъде обявен за недействителен. Претендира присъждане на
разноски.
Ответната страна - Общинска
избирателна комисия – Никола Козлево, представлявана от председателя Д.Х., аргументира
становище за неоснователност на жалбата. Сочи, че непосредствено след
получаване на сигнал за наличие на нарушение в СИК е извършена проверка, в
резултат на която ОИК е подала писмен сигнал до Районна прокуратура – Шумен.
Счита, че не е налице нарушение на Изборния кодекс при отчитане вота на
избирателите, като се позовава на Приложение №7, стр.51, предл.последно от
Методическите указания на ЦИК по прилагане на ИК, според което при намиране на
бюлетина в избирателната кутия, която не е с откъснат отрязък, вотът се брои за
действителен. Счита, че ОИК е изпълнила всички свои задължения, произтичащи от
закона и методическите указания и е постановила законосъобразно решение въз
основа на данните, получени от протоколите на всички СИК на територията на
общината и обработката им от „Информационно обслужване“ АД. Въз основа на тези
доводи отправя искане за отхвърляне на жалбата като неоснователна.
Заинтересованата страна Т.Ф.К.
оспорва жалбата и моли съда да потвърди решението на ОИК.
Заинтересованите страни Р.Е.В.,
Н.Ф.Р., Ю.С.И. и Ф.С.А. считат жалбата за основателна.
Заинтересованите страни Г.И.Г.,
Ю.Р.Ю., В.Д.С., А.Ф.А., Х.Н.А., В.В.А., Х.Р.Али
и Е.Ю.М., редовно уведомени за съдебно заседание, не се явяват и не изпращат
представител. Същите не изразяват становище по оспорването.
Представителят на Окръжна
прокуратура – Шумен счита жалбата за допустима, но неоснователна. Сочи, че
допуснатите нарушения не оказват влияние върху крайния изборен резултат, поради
което предлага решението да бъде потвърдено.
Шуменският административен
съд, след анализ и оценка на събраните в хода на производството писмени
доказателства, приема за установена следната фактическа обстановка:
ПП „НДПС“ е регистрирана за
участие в изборите за общински съветници в община Никола Козлево с решение № 012/15.09.2023г.
на ОИК – Никола Козлево (л.76), а предложената от нея кандидатска листа е регистрирана
с решение № 028/21.09.2023г. на ОИК – Никола Козлево.
От приложената
административна преписка се установява, че на 29.10.2023г. е произведен избор
за общински съветници на община Никола Козлево в общо 14 избирателни секции.
Въз основа на данните от протоколите на секционните избирателни комисии ОИК – Никола
Козлево съставила протокол за определяне на резултатите от гласуването за общински
съветници на община Никола Козлево, Приложение № 104 - МИ, № 2721000000810001,
видно от който са установени общо 3710 броя бюлетини, от които 362 броя недействителни
гласове и 68 броя действителни гласове от бюлетини с отбелязан вот „Не
подкрепям никого“. От установените 3280 броя действителни гласове, подадени за
кандидатските листи на партии, коалиции, местни коалиции и инициативни комитети
за ПП „Възраждане“ са подадени 21 действителни гласове; за ПП „НДПС“ - 1570
действителни гласове, за МК ДПС (БСП за България) - 1689 действителни гласове.
В протокола на ОИК е
отразено, че не са налице протоколи по реда на чл.438, ал.3 от ИК на СИК с
описани спорове за действителността или недействителността на гласовете; няма
постъпили в ОИК жалби и възражения, респективно решения по такива, като
изборите в изборния ден са преминали в спокойна обстановка. Протоколът е
подписан от всички членове на ОИК – Никола Козлево, при липса на положени
подписи с особено мнение.
Протоколът на ОИК относно
данните от избирателните списъци, данни извън избирателни списъци и съдържание
на избирателни кутии, съдържание на избирателни кутии с хартиени бюлетини,
разпределение на гласовете по кандидатски листи от хартиени бюлетини,
разпределение на преференциите за кандидатите от листите на партиите,
коалициите и МК напълно съответства на предложението за протокол на ОИК,
съставено от „Информационно обслужване“ АД.
Въз основа на данните от
протокола на ОИК, от „Информационно обслужване“ АД е изготвено предложение за
решение на ОИК за избиране на общински съветници. Видно от същото броят мандати
за общински съветници е 13; общинската избирателна квота е 253 гласове (т.I.);
няма избрани за общински съветници независими кандидати (т.II.); броят мандати,
които се разпределят между партиите, коалициите и местните коалиции, получили
гласове не по-малко от общинската избирателна квота, е 13 (т.III); мандатите се
разпределят, както следва: за ПП „НДПС“ - 6 броя мандати; за МК „ДПС“ (БСП за България) - 7 броя
мандати. В следваща т.VI. от предложението за решение са посочени имената на обявените
за избрани кандидати за общински съветници.
Като част от предложението е
приложена справка относно Определяне на резултатите от гласуването за общински
съветници, според която съобразно съотношението между броя на получени гласове
и броя на мандатите, МК „ДПС“ (БСП за България) получава 6 мандата; остатък
0,73734; брой мандат по остатък - 1; общ брой 7 мандати. ПП „НДПС“ получава 6
мандата; остатък 0,26266; брой мандат по остатък – 0; общ брой 6 мандата.
С Решение № 102 от 30.10.2023г.
относно обявяване на резултати от избор на общински съветници в община Никола
Козлево ОИК - Никола Козлево: I. Разпределя мандатите за общински съветници в
община Никола Козлево по партии, коалиции и местни коалиции, както следва: 1.
МК „ДПС“ (БСП за България) – 7 броя; 2. ПП „НДПС“ – 6 броя; II. Обявява за
избрани общински съветници кандидати на партии, коалиции и местни коалиции: 1. А.Ф.А.,
издигнат от МК „ДПС“ (БСП за България); 2. В.Д.С., издигната от МК „ДПС“ (БСП
за България); 3. В.В.А., издигнат от МК „ДПС“ (БСП за България); 4. Г.И.Г.,
издигнат от МК „ДПС“ (БСП за България); 5. Е.Ю.М., издигнат от ПП „НДПС“; 6. К.К.К.,
издигнат от ПП „НДПС“; 7. Н.Ф.К., издигнат от ПП „НДПС“; 8. Р.Е.В., издигнат от
ПП „НДПС“; 9. Т.Ф.К., издигнат от МК „ДПС“ (БСП за България); 10. Х.Р.Али,
издигнат от ПП „НДПС“; 11. Х.Н.А., издигнат от МК „ДПС“ (БСП за България); 12. Ю.С.И.,
издигнат от ПП „НДПС“; 13. Ю.Р.Ю., издигнат от МК „ДПС“ (БСП за България).
Впоследствие, предвид
депозирано заявление от К. Uза отказ да положи клетва като общински съветник,
със свое Решение №119/03.11.2023г. ОИК Никола Козлево обявява за избран за
общински съветник в ОбС Никола Козлево кандидата Ф.С.А..
Оспорващият аргументира
своето становище за незаконосъобраност на решението, предвид допуснати
нарушения в избирателна секция № ********* в с.Цани Гинчево, поради което към
материалите по делото е приобщен Протокол на СИК с бланков номер
2721000000110009. Видно от същия, броят на избирателите по избирателен списък е
387, а броят на гласувалите според положените подписи в избирателния списък,
включително и подписите в допълнителната страница е 201. Броят на намерените в
избирателната кутия хартиени бюлетини е 201, от които недействителни гласове –
13; брой на действителни гласове с отбелязан вот „Не подкрепям никого“ – 1бр.
Общ брой на действителните гласове, подадени за кандидатските листи на партии,
коалиции, местни коалиции и инициативни комитети – 187, в това число за ПП „Възраждане“ са подадени 4 действителни
гласове; за ПП „НДПС“ - 82 действителни гласове, за МК ДПС (БСП за България) -
101 действителни гласове.
От приложения към делото
Избирателен списък част I и част II за гласуване в изборите за общински съветници
и кметове на 29.10.2023г. в Секция №********* с.Цани Гинчево, се установява, че
в част I са вписани общо 385 лица с избирателни права, а в част II са вписани
допълнително 2 лица с избирателни права. По отношение на лицата - М.Д.М., Н.В.Я.,
Н.С.П., И.Т.В., С.П.С. и М.П.С., за които се твърди в жалбата, че същите не са
били в селото в изборния ден и че за тях е гласувано от член на секционната
комисия и са вписани грешни ЕГН, се установи следното: М.Д.М. е вписана в
избирателния списък, с положен подпис в графа „избирател“, вписан ЕГН и номер
на лична карта в графата, и в забележка: КК (бюлетина за кмет на кметство), КО
(бюлетина за кмет на община) и ОС (бюлетина за общински съветник); Н.В.Я.е
вписан в избирателния списък, с положен подпис в графа „избирател“, вписан две
ЕГН-та и два номер на лична карта в графата, и в забележка: КК (бюлетина за
кмет на кметство), КО (бюлетина за кмет на община) и ОС (бюлетина за общински
съветник); Н.С.П. е вписана в избирателния списък, с положен подпис в графа
„избирател“, вписан ЕГН и номер на лична карта в графата, и в забележка: КК
(бюлетина за кмет на кметство), КО (бюлетина за кмет на община) и ОС (бюлетина
за общински съветник); И.Т.В. е вписана в избирателния списък, с положен подпис
в графа „избирател“, вписан ЕГН и номер на лична карта в графата, и в
забележка: КК (бюлетина за кмет на кметство), КО (бюлетина за кмет на община) и
ОС (бюлетина за общински съветник); С.П.С. е вписан в избирателния списък, без
положен подпис в графа „избирател“, без вписан ЕГН и номер на лична карта в
графата, и графа забележка е празна; М.П.С. е вписана в избирателния списък, с
положен подпис в графа „избирател“, вписан ЕГН и номер на лична карта в
графата, и в забележка: КК (бюлетина за кмет на кметство), КО (бюлетина за кмет
на община) и ОС (бюлетина за общински съветник).
Съгласно положените подписи
в избирателния списък в изборите са гласували 201 избиратели.
В Протокол на СИК с бланков
номер 2721000000110009 е отразено следното: „Констатирано нарушение на
изборните правила във връзка с което е информирана ОИК по телефона. Извършена
бе проверка от ОИК. Изборният процес бе спрян за 15 мин. и подновен в 16,15
часа“.
Въз основа на приобщените по
делото писмени и гласни доказателства съдът установява, че предвид постъпил
сигнал за нарушаване правилата на изборното законодателство в изборния ден на
29.10.2023г., е извършена проверка в СИК № ********* в с.Цани Гинчево от трима
члена на ОИК – Никола Козлево. Проверката е направена по сигнал на член от СИК,
който твърди, че лица, които в изборния ден са извън страната, са вписани като
гласували. При пристигане на членовете на ОИК, подалата сигнала К.Р.Г. посочила
седем лица, отразени в избирателния списък като гласували. Председателят на ОИК
– Никола Козлево извършил справка по телефона с ТЗ „ГРАО“, при която е констатирано
несъответствие на вписаните в избирателния списък данни (ЕГН), идентифициращи шест
лица, имащи право на глас в произвежданите избори. За констатираното нарушение
на изборния процес е подаден и писмен сигнал до ОИК от М.М.Р.и Д.Г.Р.. Със свое
решение № 095/29.10.2023г. ОИК – Никола Козлево изпраща по компетентност сигнал
до Районна прокуратура – Шумен. Образувано е Досъдебно производство №
228/2023г. по описа на РУ – Каолиново, вх. № 4625/2023г. по описа на РП –
Шумен, ТО – Нови пазар. От събраните в досъдебното производство материали и в
частност от сведението на И.Д.И., се установява, че същата е вписала в
избирателния списък три лица, които ги няма, но тя е гласувала вместо тях. Едно
лицата, посочени от И.Д.И., е Н.В.Я.. Н.Я.е била в селото и в изборния ден
отишла да гласува, но не била допусната, тъй като в избирателния списък било
отразено, че вече е гласувала. Направена е справка с личната карта и данните, вписани
в избирателния списък. Установено е несъответствие в данните досежно ЕГН на
лицето, след което в списъка е вписан действителният ЕГН.
След приключване на
проверката изборният процес продължава. При отчитане на изборния резултат са
изброени всички бюлетини, намерени в избирателната кутия, съпоставени с броя на
всички вписани в избирателния списък като гласували лица, в това число и тези,
за които са налице данни, че не са гласували лично.
Във връзка с твърденията на
жалбоподателя за процедурно нарушение на изборния процес, изразяващо се в
предоставяне на гласоподавателите на бюлетини с прикрепена горна хартиена част,
т.е. без да се откъсне тази част от бюлетината, която следва да остане към
кочана, се установява следното:
На страница 7 от Протокол на
СИК с бланков номер 2721000000110009, в т. „Б“, касаеща брой протоколи с
описани спорове за действителността или недействителността на гласовете,
взетите решение и възражения на членовете на комисията по тях, е вписан
Протокол №1 от 00,00 часа на 30.10.2023г., видно от който след отваряне на
избирателната кутия било установено, че всички бюлетини от всички видове избор,
са без долния отрязък, но с наличен неотстранен горен отрязък с пореден номер,
който е следвало да остане на кочана. След подробна проверка се установило, че
всички долни и горни отрязъци с поредни номера на всички бюлетини са налични,
налице е пълно съвпадение на номерата. Направен е извод, че всички бюлетини са
валидни. Протоколът на СИК е подписан от председател и секретар, като в същия е
отбелязано, че за решението са гласували седем от членовете на СИК, (т.е.
всички членове на СИК), а против – нула.
Изложените в протокола
обстоятелства, съответстват на твърденията в жалбата. Всички разпитани по
делото свидетели също сочат, че при отваряне на избирателната кутия било
установено, че всички бюлетини, намерени в нея, са с неотстранена горна част,
съдържаща съответния номер. Идентични са сведенията, дадени от свидетелите
относно последващите действия, а именно – отстраняване на частта от бюлетината,
която следва да бъде оставена към кочана, сравняване номерата на отстранения от
бюлетината т.нар. „долен отрязък“ с номера от „горния отрязък“, преброяване на
гласовете.
В жалбата се сочи, че е
налице несъответствие между броя на гласувалите избиратели и броя на намерените
в избирателната кутия бюлетини, като се твърди, че са установени три бюлетини
повече. Според оспорващия този проблем бил „решен“ като трите бюлетини с
поставени два печата от СИК, са закачени с кламери към кочана с неизползваните
бюлетини и така са поставени в чувала с изборните книжа. В тази връзка в хода
на съдебното производство съдът разпореди разпечатване на изборно помещение, в
което се съхраняват изборни книжа и допусна оглед на чувал с бюлетини и други
изборни книжа от СИК ********* – с.Цани Гинчево. При извършения оглед в съдебно
заседание на 14.11.2023г. се установи, че сред изборните книжа, в голям пакет
без надпис, се съдържат неизползвани бюлетини, в това число към кочан с
бюлетини за общински съветници (неизползвани) са прикрепени три броя бюлетини
за общински съветници с надпис „анулирано“. Трите броя бюлетини на гърба имат
положени два печата на СИК. В същите няма отразен вот за която и да е партия,
коалиция, както и липсва отразяване „не подкрепям никого“. Към кочана са
прикрепени съответно горен и долен отрязък от бюлетини с поредни номера
90005501, 90005502, 90005503, *********,
90005505.
Извърши се преброяване на
бюлетините, с които е гласувано за общински съветници. Установи се, че в плика
се намират 201 броя бюлетини, така както е отразено в протокола на СИК. Този
брой съответства на броя на гласоподавателите, упражнили правото си на вот в
изборния ден.
Гореизложената фактическа обстановка
се установява въз основа на приобщените по делото писмени и гласни
доказателства.
При така установените факти,
от правна страна съдът съобрази следното:
Жалбата на ПП „НДПС“ е подадена
в преклузивния срок по чл.459, ал.1 от ИК, от лице с установена активна
процесуална легитимация – политическа партия, регистрирала кандидати за участие
в изборите за общински съветници в община Никола Козлево, която разполага с
правен интерес от оспорване на решението на ОИК за избор на общински съветници.
С оглед изложеното съдът
намира, че жалбата е процесуално допустима. Разгледана по същество, същата е
неоснователна, по следните съображения:
Съгласно чл.459, ал.7 от ИК,
съдът няма задължение да осъществи цялостна ревизия на законосъобразността на
проведените избори, а е длъжен да извърши проверка само на посочените в жалбата,
подадена в срока по чл.459, ал.1 от ИК, обстоятелства за допуснати нарушения на
изборния процес и с оглед на тази проверка да прецени нарушен ли е вотът на
избирателите и налице ли са основания за обявяване на резултата от избора за
недействителен.
Жалбоподателят не оспорва
компетентността и правомощията на издателя на обжалваното решение - Общинска
избирателна комисия – Никола Козлево, назначена с Решение №2304-МИ/08.09.2023г.
на ЦИК.
При така очертания предмет
на съдебен контрол, по отношение на материалната законосъобразност и спазване
на административно производствените правила при постановяване на обжалваното
решение, съдът съобрази следното:
В чл.3 ал.1 от Изборния
кодекс законодателят е закрепил основния принцип при провеждането на избори -
изборите се произвеждат въз основа на всеобщо, равно и пряко избирателно право
с тайно гласуване и осигуряват свободното изразяване на волята на избирателите.
Анализът на правната норма води до извод, че настоящият съдебен състав при
формирането на крайния си извод, следва да държи сметка дали този принцип е
спазен и съответно опорочен ли е вотът на избирателите. Иначе казано, налице ли
са нарушения на изборния процес и ако са налице такива, то същите съществени ли
са и опорочават ли волята на избирателя, т.е. дават ли отражение върху
крайния резултат от произведения избор.
Съдът намира за
неоснователно твърдението на оспорващия, че е нарушена разпоредбата на чл.427,
ал.7 от ИК по отношение на всички избиратели, вписани като гласували в изборния
ден в избирателни списък и е отчетени като намерени 201 броя хартиени бюлетини
в избирателната кутия. Съгласно посочената норма, след повторното подпечатване
на бюлетината избирателят я пуска в избирателната кутия, полага подпис в
избирателния списък, получава обратно документите си, включително
удостоверението по чл.263, ал.1 изречение второ или ал.2 и удостоверението за
пребиваване на гражданин на друга държава – членка на Европейския съюз, и
напуска помещението. В жалбата не се съдържат твърдения, че бюлетините не
съдържат два печата и този факт е извън подлежащите на установяване в хода на
настоящото съдебно производство. Конкретни доводи за това нарушение са налице
по отношение на поименно посочените в жалбата шест лица, за които се твърди, че
не са упражнили своето право на глас, но са вписани в избирателния списък като
гласували и е положен подпис като гласувал, с вписан ЕГН и номер на лична
карта.
От събраните по делото доказателства по
несъмнен начин се установява, че е налице несъответствие между вписаните в избирателния
списък и действителните ЕГН–та на И.Т.В., М.Д.М., М.П.СН.В.Р.и Н.С.П.. Установява
се също, че вместо Н.В.Я.е гласувало друго лице, което е препятствало
възможността Н.Я.а да упражни правото си на вот. Членовете на СИК са отказали
да допуснат Н.В.Я.да гласува, тъй като в избирателния списък било отразено, че
лицето вече е гласувало. Направена е съпоставка между вписаните в списъка данни
и тези по лична карта, представена от Н.В.Я.и предвид констатирано
несъответствие, в списъка срещу името на лицето са вписани верните данни.
Разпитана в хода на досъдебното производство, И.Д.И. – председател на СИК
заявява, че е вписала в избирателния списък три лица, които не са гласували, а
именно - М.Д.М., Н.С.П. и Н.В.. С оглед изложеното и въз основа на
доказателствата по делото съдът приема, че с вписването на М.Д.М., Н.С.П. и Н.В.
в избирателния списък като гласували, без тези лица лично да са упражнили право
на вот, е допуснато нарушение на чл.426, ал.1 и чл.427, ал.7 от ИК, както и на
чл.3, ал.1, изр.2 от ИК.
По отношение на И.Т.В. и М.П.С.
е установено по категоричен начин единствено обстоятелството, че същите са
отразени като гласували, но вписаните за тях данни са некоректни – ЕГН – та на
тези лица са неверни.
Сред лицата, посочени в
жалбата, като неприсъстващи в селото, но вписани като гласували, фигурира и С.П.С..
Видно от приложения избирателен списък, в същия липсва отразяване това лице да
е гласувало.
За да обяви избора за
недействителен, съдът следва да установи такива нарушения при провеждането му,
които биха довели до опорочаване волята на избирателя и промяна на вота, което
в крайна сметка да направи невъзможно определянето на резултата от избора. За
съществени се приемат само тези нарушения, които, ако не бяха допуснати,
констатираният изборен резултат би бил различен. Т.е. под недействителност на
изборния резултат се разбира недействителен избор поради нарушения на изборния
процес, които са се отразили на валидността на вота; или незаконосъобразност
(недействителност) на решението на ОИК, поради нарушения при отчитане на
действителен избор. В случая констатираното нарушение, макар и изключително
сериозно, не опорочава изборния резултат до степен, налагаща произведеният
избор за общински съветници в община Никола Козлево да бъде обявен за
недействителен. Този извод е направен при съобразяване общия брой действителни
гласове, подадени за кандидатските листи на партии, коалиции, местни коалиции и
ИК за общински съветници - 3280 брой, както и конкретния брой на действителните
гласове за партии и коалиции, участващи в разпределението на мандатите – за
оспорващия ПП „НДПС“ – 1570 гласа и за МК „ДПС“ (БСП за България) – 1689 гласа.
Налице е разлика от 119 гласа в полза на МК „ДПС“ (БСП за България). Тази
разлика не може да бъде повлияна от констатираното нарушение досежно 5 лица.
Възражението на оспорващия
за недействителност на избора, поради несъответствие между броя на намерените в
избирателната кутия бюлетини и вписаните в избирателния списък гласоподаватели,
с твърдение, че са намерени три бюлетини повече, следва да бъде отклонено като
неоснователно. В открито съдебно заседние се извърши преброяване на бюлетините
за общински съветници, при което се установи пълно съответствие между броя на
бюлетините и броя на гласоподавателите, упражнили правото си на вот. При
извършения оглед на изборните книжа се установи, че към кочана с неизползвани
бюлетини за общински съветници са прикрепени три броя бюлетини за общински
съветници с надпис „анулирано“. Трите броя бюлетини имат положени по два печата
на СИК на съответните места на гърба на бюлетината. И в трите бюлетини няма
отразен вот за партия и/или МК, в това число няма отразяване „не подкрепям никого“.
Тези три бюлетини по никакъв начин не оказват влияние на изборния резулат и
това, че същите не са анулирани по надлежния ред, не съставлява съществено
нарушение на изборните правила.
Съдът намира за основателно
възражението в жалбата за допуснато нарушение на разпоредбата на чл.427, ал.5
от ИК, съгласно която член на СИК сверява дали номерът върху бюлетината
съответства на номера върху кочана и при съответствие подпечатва повторно
бюлетината с печата на комисията и откъсва отрязъка с номера от бюлетината,
който се пуска в отделна кутия, но счита, че същото не е от такова естество, че
да рефлектира върху изборния резулат. По делото липсва спор, а и се установява
от приобщените писмени (Протокол №1/29.10.2023г. на СИК) и гласни
доказателства, че в избирателната секция в с.Цани Гинчево отрязъкът с номера на
бюлетината не е бил откъснат от бюлетината, преди гласоподавателят да я пусне в
избирателната комисия, което е констатирано след приключване на изборния ден,
когато секционната комисия извадила бюлетините от избирателната кутия. Съгласно
Протокол №1/29.10.2023г. след отваряне на избирателната кутия, СИК
констатирала, че всички бюлетини от всички видове избор са без долния отрязък,
но с наличен неотстранен горен отрязък с пореден номер, който е следвало да
остане на кочана. След извършена проверка комисията установила също, че всички
долни и горни отрязъци с поредни номера на всички бюлетини, са налични, както и
е налице пълно съвпадение на номерата. Въз основа на тези констатации комисията
приела решение, че всички бюлетини са валидно положени в изборната кутия, по
номерацията и отрязъците. За това решение всички членове на СИК с.Цани Гинчево
са гласували „за“, като „против“ е нямало. Въз основа на изложеното съдът
приема, че членовете на секционната комисия в с.Цани Гинчево не са изпълнили
вмененото им задължение преди бюлетината да бъде пусната в изборната кутия от
гласоподавателя, член на комисията да свери дали номерът върху бюлетината
съответства на номера върху кочана и да откъсне отрязъка с номера от
бюлетината, който се пуска в отделна кутия. Такова сверяване на номера върху
бюлетината с номера върху кочана е извършено от секционната комисия след
отваряне на изборната кутия, съгласно приложения Протокол №1 от 29.10.2023г. и
е установено пълно съответствие на посочените номера. Съдът намира, че макар да
е извършено в по-късен етап това сравнение, доколкото е констатирано пълно
съответствие на номерата на бюлетините с номерата от кочана, не е налице
съществено нарушение, което да се е отразило върху действителността и
валидността на гласовете. В този смисъл са и Методическите указания на
Централната избирателна комисия по прилагане на Изборния кодекс от секционните
избирателни комисии в изборите за общински съветници и за кметове на 29.10.2023г.
в предизборния ден и до закриване на изборния ден при гласуване с хартиени
бюлетини и със специализирани устройства за машинно гласуване, приети с Решение
№ 2655-МИ от 12.10.2023г., в които на стр.51, раздел „Определяне на
действителните гласове (хартиени бюлетини) при попълване на протокола на СИК“,
предложение последно, е указано, че когато в избирателната кутия бъде намерена
бюлетина, отговаряща на изброените по-горе изисквания за действителност на
гласа, но не е откъснат отрязъкът с поредния номер на бюлетината, гласът се
брои за действителен, ако номерът на бюлетината съвпада с някой от номерата в
кочаните, от които са откъсвани бюлетините в тази избирателна секция. Съобразно
тези указания СИК в с.Цани Гинчево е извършила проверка на всички бюлетини е и
установила пълно съответствие на неоткъснатия отрязък с пореден номер на
бюлетината с номера в кочана, като тази проверка е била извършена по отношение
на всички видове избори, включително и за общински съветници. Съдът намира за
правилен и законосъобразен направения от СИК извод, че гласът следва да се брои
за действителен.
В обобщение на изложеното
съдът приема, че допуснатите нарушения в изборния ден не опорочават
произведения избор до степен на невъзможност да се установи каква е
действителната воля на избирателите или до вероятност от настъпване на различен
краен резултат, ако същите не бяха допуснати. В тази насока съдът съобрази
мотивите, изложени от Конституционния съд в Решение №13/28.11.2013г. по
конституционно дело №14/2013г. Според КС, за да бъдат обявени изборите за
незаконни, трябва да се констатира, че са едновременно налице две предпоставки:
съществени, особено тежки нарушения на изборния процес, относими към
основополагащите демократични конституционни принципи на избирателното право
(общо, равно и пряко избирателно право с тайно гласуване - чл.10 от Конституцията) и тежестта на тези нарушения да е от такова естество, че да е
невъзможно да се установи действителната воля на избирателите. В случая
тежестта на извършените нарушения в своята съвкупност не е от такова естество,
че да окаже влияние върху изборния резултат за общински съветници. Дори и да се
приеме, че сумарно е налице нарушение при гласуването и отчитане вота на всички
5 лица, посочени в жалбата, както и да се прибавят тези 3 бюлетини, за които
оспорващият настоява, че са намерени в избирателната кутия в повече от броя на
избирателите, то общият брой – 8 гласа не разколебава разликата между гласовете
на МК ДПС (БСП за България), получила 1689 броя действителни гласове и ПП
„НДПС“, получила 1570 броя действителни гласове.
С оглед гореизложеното съдът
приема, че при произвеждане на избора за общински съветници на община Никола
Козлево не са допуснати нарушения в изборния процес, които да доведат до
изборен резултат, различен от обявения в оспорваното Решение №102/30.10.2023г.
на ОИК – Никола Козлево, поради което същото следва да бъде потвърдено.
При този изход на спора
претенцията на оспорващия за присъждане на разноски се явява неоснователна.
Водим от горното и на
основание чл.459, ал.10 от Изборния кодекс, Шуменският административен съд
Р Е Ш
И :
ПОТВЪРЖДАВА Решение № 102/30.10.2023г. на Общинска избирателна комисия - Никола Козлево за обявяване на резултатите
от избор на общински съветници в община Никола Козлево.
Разноски не
се присъждат.
На основание чл.459, ал.8 от ИК настоящото решение
може да бъде оспорено с касационна жалба пред Върховен административен съд на
Република България - гр.София в 7(седем) дневен срок от съобщаването му на
страните. Касационната жалба се подава чрез Административен съд – Шумен.
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: