Определение по дело №2753/2019 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 2819
Дата: 6 ноември 2019 г. (в сила от 22 ноември 2019 г.)
Съдия: Дарина Неделчева Рачева Генадиева
Дело: 20197050702753
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 3 октомври 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

ОПРЕДЕЛЕНИЕ

№ ……….

Гр. Варна,  05.11.2019 година

Административен съд – гр. Варна, ІІІ състав, в закрито съдебно заседание на пети ноември две хиляди и деветнадесета година, като разгледа докладваното от съдия Д. Рачева адм. дело № 2753 по описа на Административен съд – Варна за 2019 година, за да се произнесе взе предвид следното:

            Производството е образувано по жалба от К.Г.К. *** и Х.Д.Т. *** срещу Писмо № 94-00-429/27.05.2019 г. на Директора на Областно пътно управление – Варна, с което е отказано съгласуване по чл. 19, ал. 3 от Закона за пътищата на проект за ПУП-ПРЗ в частта „Комуникационен транспортен план“ за ПИ с идентификатори 10135.4034.41 и 10135.4034.009.

            Жалбоподателите твърдят, че със Заповед № 611/11.11.2013 г. на Главния архитект на Варна е допуснато изработването на ПУП-ПРЗ за посочените два поземлени имота, находящи се в м. „Малък пясък“, землището на Владиславово, гр. Варна.

            Със заявление от 09.05.2019 г. е поискано съгласуване на проекта от Агенция „Пътна инфраструктура“, като с посоченото писмо № 94-00-429/27.05.2019 г. Директорът на Областно пътно управление – Варна е отказал съгласуване по чл. 19, ал. 3 от Закона за пътищата.

            На 14.06.2019 г. са подали жалба пред Директора на Агенция „Пътно инфраструктура“ срещу отказа, като срокът за произнасяне е изтекъл на 14.07.2019 г., поради което считат, че е налице мълчалив отказ за съгласуване.

            Излагат конкретни доводи за незаконосъобразност на отказа за съгласуване.

           

            Производството пред административния орган е образувано за създаване, обявяване и одобряване на подробен устройствен план по реда на ЗУТ. С посочената Заповед № 661/11.11.2013 г. Главният архитект на Община Варна е разрешил изработването на проект за ПУП-ПЗР за три имота с идентификатори 10135.4034.17, 10135.4034.35 и 10135.4034.36 по КК на гр. Варна, като в заповедта е указал, че проектът следва да се съгласува с Агенция „Пътна инфраструктура“.

            Със заявление вх. № 94-00-339/09.05.2019 г. до Директора на ОПУ – Варна е поискано съгласуване на ПУП-ПРЗ в частта „комуникационен транспортен план“ съгласно Заповед № 661/11.11.2013 г. и Заповед № 154/02.04.2015 г. за изменение на първата заповед.

            В писмото от Директора на ОПУ – Варна, за което се твърди, че представлява отказ за съгласуване, е посочено, че проектът се внася за повторно разглеждане, като се описват новопредставените документи и се посочва, че на основание чл. 10, ал. 2 от Наредбата за специално ползване на пътища не се разрешава изграждане на нови пътни връзки в зоните за престрояване пред кръстовища и пътни възли, в обхвата на кръгови кръстовища, шлюзове, връзки на пътни възли и уширени пътни участъци, предназначени за кацане на самолети. Посочено е още, че ОПУ – Варна не приема така представеното комуникационно решение и препоръчва да се потърси друга възможност за обслужване на имотите в обхвата на плана.

            В преписката е представена и подадена на 13.06.2019 г. жалба чрез Директора на ОПУ – Варна до Председателя на Агенция „Пътна инфраструктура“ срещу писмото.

            С писмо рег. № 93-01-6158/23.07.2019 г. преписката по жалбата е изпратена от Началник отдел и ИД Директор на Дирекция ППИ до Директора на Дирекция „Инвестиционно проектиране и отчуждителни процедури“ по компетентност.

            Към преписката е представено писмо от член на Управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура“ с референция към жалбата и заявлението към нея от 08.07.2019 г., в което е посочено, че липсва валидна заповед за допускане на изработването на ПУП-ПРЗ за имотите, че не е ясно как ЕСУТ към Община Варна е разгледал и съгласувал ПУП-ПРЗ, и са изложени мотиви по същество, без диспозитив по заявлението или жалбата.

            От твърденията в жалбата и представените в административната преписка документи съдът намира, че жалбата е недопустима като насочена срещу неподлежащ на обжалване акт.

            Съгласно чл. 128, ал. 6 от ЗУТ производството за съгласуване на проектите за ПУП със заинтересуваните централни и териториални администрации и със специализираните контролни органи се извършва по реда на чл. 127, ал. 2 от ЗУТ, предвиден за съгласуване на общите устройствени планове. Съгласно тази разпоредба възложителят съгласува проектите със заинтересуваните централни и териториални администрации, а при необходимост – и със специализираните контролни органи. Съгласуването се изразява във: 1. издаване на необходимите актове при условията, по реда и в сроковете, определени в специален закон; 2. издаване на писмени становища и/или участие на представители на заинтересувани ведомства в заседанието на експертния съвет, когато за съгласуването не се изисква издаване на акт по т. 1.

            Чл. 19, ал. 3 от Закона за пътищата е специалният закон, който урежда съгласуването на проектите за изграждане и свързване на частни пътища с републикански пътища, и според който тези проекти се съгласуват от общините и собствениците им с Агенция „Пътна инфраструктура“. В специалния закон не е предвиден особен акт по чл. 127, ал. 2, т. 1 от ЗУТ, който да подлежи на самостоятелно обжалване по силата на разпоредба от Закона за пътищата. Съгласувателните актове в производства по ЗУТ не подлежат на самостоятелно обжалване и с оглед разпоредбата на чл. 214 от ЗУТ.

            При това положение становищата, писмата и всички други актове, издавани от страна на Агенция „Пътна инфраструктура“ при съгласуване на изработени проекти за ПУП са съгласувателни актове, които са част от производството за одобряване на ПУП, а не самостоятелни, годни да обжалване индивидуални актове съгласно чл. 21, ал. 5 от Административнопроцесуалния кодекс.

            Наличието на годен за обжалване административен акт е процесуална предпоставка за образуване на съдебно производство от категорията на абсолютните, а липсата му води до недопустимост на производството.  

 

            Предвид това, и на основание чл. 159, т. 1 от  Административнопроцесуалния кодекс, съдът

 

ОПРЕДЕЛИ:

 

ПРЕКРАТЯВА производството по адм.д. № 2753 по описа на Административен съд – Варна за 2019 година.

 

ОПРЕДЕЛЕНИЕТО подлежи на обжалване пред Върховния административен съд с частна жалба в седмодневен срок от съобщаването му на страните.                                                                                                                

 

                                                             Съдия: