Р Е Ш Е Н И Е
№ 732
гр.
Плевен 10.12.2019 г.
В И М Е Т
О Н А Н А Р О Д А
Административен
съд – Плевен – VІІ-ми административен
състав, в открито съдебно заседание на втори декември две хиляди и деветнадесета година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ВЕНЕЛИН НИКОЛАЕВ
при секретаря Десислава Добрева,
като разгледа докладваното от съдия Николаев адм. дело №1128/2019 год. по описа
на Административен съд Плевен съд и за
да се произнесе взе предвид следното:
|
|
|
|
Производството е по реда на чл. 145 и следващите от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/,
във връзка с чл. 13, ал. 5 от Закона за социалното подпомагане /ЗСП/.
Образувано
е по жалба на П.Б.Т. ***,
Плевенска, ул.“Г. Димитров“ № 71 против Заповед № ЗСП/Д-ЕН-ЧБ/2195 от 22.08.2019 година
на Директора на Дирекция "Социално подпомагане" – Червен
Бряг за отказ за Отпускане на целева помощ за отопление по реда на Наредба № РД-07-5 от 16.05.2008
година за условията и реда за отпускане
на целева помощ за отопление, отхвърлена
с Решение № 15-РД06-0054 от 17.09.2019 година на директора на Регионална
дирекция за социално подпомагане – Плевен.
В
жалбата се изразява несъгласие с постановения отказ за отпускане на целева
помощ за отопление. Моли съда да отмени оспорената заповед.
В
съдебно заседание жалбоподателката редовно призована, се явява лично. Моли де
бъде отменена Заповед № ЗСП/Д-ЕН-ЧБ/2195 от 22.08.2019 година на
Директора на Дирекция "Социално подпомагане" – Червен
Бряг.
Ответникът
по жалбата – Директорът на дирекция "Социално подпомагане" гр. Червен
Бряг, редовно призован, не изпраща процесуален представител.
Административен
съд – Плевен, в настоящия съдебен състав, след като обсъди доводите на страните
и прецени по реда на чл. 235, ал. 2 от ГПК, във връзка с чл. 144 от АПК приетите по делото писмени доказателства, приема
за установено следното:
Жалбата
е процесуално допустима, като подадена в срок, от страна, която има право и
интерес от обжалването, срещу акт който подлежи на съдебен контрол. Атакува се
акт, който е преминал през изискуемия се административен ред на оспорване, като
предпоставка за съдебен контрол, поради което подадената жалба е процесуално
допустима и се дължи нейното разглеждане по същество.
Със
заявление – декларация за отпускане на целева помощ за отопление с твърдо
гориво вх. № ЗСП/Д-ЕН-ЧБ/2195 от 15.08.2019 година П.Б.Т. /настоящ
жалбоподател/ с постоянен адрес *** е поискала от дирекция "Социално
подпомагане" гр. Червен бряг отпускане на целева помощ за отопление –
твърдо гориво за отоплителен сезон 2019/2020 година. Представена е служебна
бележка от *** Червен бряг в уверение на това, че същата притежава
9.500 дка собствена земеделска земя и за периода от 01.02.2019 г. до 31.07.2019
г. не е получила суми от наеми, аренди. Предполагаемата дължима сума по договор
за стопанската 2018/2019 г. е ***
лева.
Социалният
работник М.Г.Х"Социално подпомагане" гр. Червен бряг е изготвила
социален доклад, от който се установява, че жалбоподателката е вдовица,
80-годишна, живее в собствено жилище със сина си П.Н., който е с трайни
увреждания, разведен, работи в частна фирма. Същата притежава 9.500 дка
земеделска земя, за която има сключен договор за аренда. Рента в предходните 6
месеца не е получена, видно от приложената служебна бележка от *** – Червен бряг. Лицето притежава жилище 1/2, жилище
½ лятна кухня, пристройка, второстепенна постройка ½ и земя
½ в с. Ракита С оспорената в
настоящето производство Заповед № ЗСП/Д-ЕН-ЧБ/2195 от 22.08.2019 година на Директора на Дирекция "Социално
подпомагане" – Червен Бряг на основание чл. 13, ал. 2 от Закона за
социалното подпомагане, чл. 4, ал. 4 и чл. 3, ал. 4
от Наредба № РД-07-5 от 16.05.2008 година на
министъра на труда и социалната политика и заповед № РД-01-594 от 18.07.2018
година на министъра на труда и социалната политика и въз основа на подадено
заявление – декларация с вх. № ЗСП/Д-ЕН-ЧБ/2195 от 15.08.2019 година и изготвен
социален доклад е отказана целева помощ за отопление
с твърдо гориво за отоплителен сезон 2019/2020 година /от 1 ноември до
31 март/. Мотиви за издаване на административния акт
е посочено, че не е изпълнено условието на чл. 2, ал. 1 от Наредба № РД 07-5 от
16.05.2008 г. – средномесечния доход за предходните 6 месеца преди месеца на
подаване на заявлението-декларация е по-висок от диференцирания доход за
отопление /***
лв., по-висок от ***
лева/.
Заповедта
е връчена лично на жалбоподателката на 28.08.2019 година.
Заповед
№ ЗСП/Д-ЕН-ЧБ/2195 от 22.08.2019 година на Директора на Дирекция
"Социално подпомагане" –
Червен Бряг е обжалвана от
настоящата жалбоподателка по административен ред пред директора на Регионална
дирекция за социално подпомагане Плевен.
С
решение № 15-РД06-0054 от 17.09.2019 година директора на Регионална дирекция за
социално подпомагане – Плевен на основание чл. 97, ал. 1 от АПК е
отхвърлил подадената жалба от П.Б.Т. и е потвърдена Заповед № ЗСП/Д-ЕН-ЧБ/2195
от 22.08.2019 година на Директора на Дирекция "Социално
подпомагане" – Червен Бряг, с която е отказано отпускането на
целева помощ за отопление за отоплителен сезон 2019/2020 година, тьй като средномесечния
доход за предходните 6 месеца преди месеца на подаване на заявлението-декларация
е по-висок от диференцирания доход за отопление /*** лв., по-висок от *** лева/. В решението са изложени подробни мотиви.
При
така установените факти, настоящия съдебен състав на Административен съд Плевен
като извърши по реда на чл. 168, ал. 1 от АПК цялостна проверка за законосъобразността на
оспорения индивидуален административен акт на всички основания по чл. 146 от АПК достигна до следните правни изводи:
Жалбата
е процесуално допустима, но разгледана по същество неоснователна.
Предмет
на оспорване в настоящето производство е Заповед № ЗСП/Д-ЕН-ЧБ/2195 от
22.08.2019 година на Директора на Дирекция "Социално
подпомагане" – Червен Бряг, с която е отказано отпускането на
целева помощ за отопление с твърдо гориво за отоплителен сезон 2019/2020
година, като жалбата срещу нея е подадена в предвидения в чл. 149, ал. 3, във връзка с ал. 1 от АПК преклузивен 14 – дневен срок, от надлежна
страна, имаща право и интерес от оспорването й.
При
извършената служебна проверка на законосъобразността на оспорената заповед, на
основанията посочени в чл. 146 от АПК, настоящия съдебен състав намира, че същата е
издадена от компетентен орган по смисъла на чл. 13, ал. 2 от ЗСП, в кръга на предоставените му от закона правомощия, в
предписаната от закона форма, при спазване на административнопроизводствените
правила. В резултат на това е издаден законосъобразен административен акт,
който е съобразен с целта на закона.
В Закона за социалното подпомагане е предвидена възможност за отпускане на месечни,
целеви и еднократни социални помощ, а условията и редът за предоставянето на социалните
помощи, както и прекратяването им са уредени с Правилник за прилагане на Закона
за социалните помощи /ППЗСП/, както и с други подзаконови нормативни актове.
Условията и редът за отпускане на целева помощ за отопление на лица и семейства
през отоплителния сезон са регламентирани в Наредба № РД-07-5 от 16.05.2008
година за условията и реда за отпускане на целева помощ за отопление. Нормата на чл. 2, ал. 1 от Наредбата регламентира
условията на които следва да отговарят лицата за отпускане на посочената целева
помощ, а в чл. 4, ал. 1 от Наредбата е процедурата за отпускане на помощта.
Съгласно чл. 4, ал. 1 – ал. 3 от наредбата лицата и семействата подават
заявление – декларация по образец в дирекции "Социално подпомагане"
по постоянен адрес. В заявлението – декларация по ал. 1 задължително се заявява
видът на ползваното отопление – топлоенергия, електроенергия, твърдо гориво или
природен газ. В срок до 20 дни от подаване на заявлението социален работник
извършва социална анкета и изготвя социален доклад по чл. 27 ППЗСП, съдържащ мотивирано предложение за отпускане или
отказ на целева помощ. В 7-дневен срок от изготвянето на социалния доклад
директорът на дирекция "Социално подпомагане" или упълномощено от
него длъжностно лице издава заповед за отпускане или отказ на помощта.
Социалната
анкета е дейност, по установяване наличието на условията за упражняване на
правото на социално подпомагане, извършвана от социалните работници в дирекция
"Социално подпомагане", която се изразява в проверки на място, в
проучване на документация и събиране на информация с цел установяване наличието
на условията за упражняване на правото на социално подпомагане (§ 1, т. 11 от Допълнителните
разпоредби към ЗСП). Социалният работник извършва социална
анкета по установения от чл. 27 от ППЗСП ред и след като вземе предвид всички
констатирани обстоятелства от социален, семеен, битов и здравен характер,
отнасящи се до възможността за самоиздръжка и/или помощ от лица, задължени по
закон да осигуряват издръжка, прави предложение за отпускане или отказ на
помощта, за нейния вид и размер. Следователно, изготвянето на социална анкета е
задължителен етап в административното производство по отпускане на социални
помощи. В този смисъл социалната анкета е част от процедурата по отпускане или
отказване на помощта.
В
настоящия случай при извършената социална анкета от социалния работник П. е установено, че жалбоподателката не отговаря на
изискванията на чл. 2, ал. 1 от Наредба № РД-07-5
от 16.05.2008 година за условията и реда за отпускане на целева помощ за
отопление, тьй като средномесечния доход за
предходните 6 месеца преди подаване на заявление – декларация е по – висок от
диференцирания минимален доход за отопление.
Съгласно
разпоредбата на чл. 2, ал. 1 Наредба №
РД-07-5/16.05.2008 година,
право на целева помощ за отопление имат лицата и семействата, чийто
средномесечен доход за предходните 6 месеца преди месеца на подаване на
заявлението – декларация е по – нисък или равен от диференциран минимален доход
за отопление и отговарят на условията по чл. 10 и чл. 11 от ППЗСП. Условието относно размера на средномесечния доход на
заявителя за предходните 6 месеца преди месеца на подаване на заявлението –
декларация, който следва да е по – нисък или равен на диференцирания минимален
доход е императивно и се установява по документи. По делото са събрани писмени
доказателства, които не се оспориха от настоящия жалбоподателката и от които се
установява, че 6 месеца преди подаване на заявлението – декларация е получила
общ доход в размер на ***
лева или средномесечно ***
лева.
В
конкретния случай съгласно посочената по – горе правна норма на чл. 2, ал. 1
от Наредба № РД-07-5 от 16.05.2008 година за условията и реда за отпускане на
целева помощ за отопление следва да е налице първото императивно изискване по
отношение на жалбоподателката за да получи целева помощ за отопление с твърдо
гориво, а именно средномесечен доход за предходните 6 месеца преди месеца на
подаване на заявлението – декларация да е по – нисък или равен от диференциран
минимален доход за отопление. Съгласно чл. 2, ал. 3
/спрямо редакцията в сила, към момента на подаване на жалбата/ от Наредба №
РД-07-5 от 16.05.2008 година
основата за определяне на диференцирания минимален доход за отопление е
гарантираният минимален доход /ГМД/, чийто месечен размер се определя с акт на
Министерския съвет. Такъв акт е Постановление № 305 от 19.12.2017 година за
определяне на нов месечен размер на гарантирания минимален доход, който в член
1 е определил, че от 01.01.2018 година е 75 лева за пълен календарен месец. В
изготвения социален доклад се съдържат констатации, че жилището на заявителката
на адрес с.Ракита, община Червен Бряг, ул.„****, представлява едноетажна къща с лятна
кухня към нея, второстепенна постройка и
същото е съссобственост със сина й П.Н..
Ангажирани са неоспорени писмени доказателства, че П.Н. –
син на жалбоподателката, с адресна регистрация с.Ракита, община Червен Бряг, ул***, живее на същият адрес от 1 година и
работи в частна фирма. При тези данни административният орган е приел жалбоподателката
за лице, съжителстващо с друго лице, съобразявайки легалната дефиниция на
понятието „съжителстващи лица” в §1, т.2 от ДР на ЗСП, според която такива са
съвместно живеещите в едно жилище със или без родствена връзка, регистрирани на
един адрес.
Констатациите,
направени със социалния доклад по заявлението-декларация, не са оборени от
страна на жалбоподателката с ангажирането на относими доказателства и съдът
приема, че с оглед регистрирането на един адрес на жилището на жалбоподателката
и нейния син същите се явяват съвместно живеещи в едно жилище, независимо
дали обитават различни стаи. При
определянето на право на подпомагане с целева помощ за отопление на П. Т.
е установено, че средномесечният доход за предходните шест месеца – 192, 83 лв.
е по – висок от диференцирания доход за отопление на семейството, определен
съгласно чл.2, ал.5, т.12 от Наредба на чл. 2, ал. 1 Наредба №
РД-07-5/16.05.2008 година
– за лице съжителстващо с друго лице/лица или семейства – 1, 24 от базовия
доход за отопление /БДО/ или 1, 24 x 150=186,
00 лв. Правилно е и заключението на административния орган, че средно месечният
доход, получен от жалбоподателката през последните 6 месеца, считано от
подаване на заявлението– декларация, надвишава така изчисления ДМДО (*** лв. > 186
лв.)
В случая не е налице първото предвидено
императивно изискване по смисъла на чл. 2, ал. 1 от Наредба № РД-07-5
от 16.05.2008 година за условията и реда за отпускане на целева помощ за
отопление. В
тази връзка изложените твърдения от жалбоподателя в подадената жалба са напълно
неоснователни относно размера на получаваните доходи в 6 месечния период преди
подаване на заявлението – декларация за отпускане на целева помощ за отопление
с топлоенергия за отоплителен сезон 2019/2020 година.
С
оглед на събраните доказателства постановеният с оспорената заповед отказ за
предоставяне на целева помощ за отопление с твърдо гориво за отоплителен сезон
2019/2020 година е в съответствие с материалния закон.
С оглед гореизложеното се налага извод, че
подадената жалба следва да се отхвърли, като неоснователна. Оспорената Заповед
№ ЗСП/Д-ЕН-ЧБ/2195 от 22.08.2019 година на Директора на Дирекция
"Социално подпомагане" –
Червен Бряг, с която е отказано
отпускане на целева помощ за отопление за отоплителен сезон 2019/2020 година е
издадена от компетентен орган, при спазване на установената форма, в
съответствие с целта на закона, като са спазени материалноправните разпоредби и
без да е налице съществено нарушение на административнопроизводствените
правила.
Мотивиран
от гореизложеното и на основание чл. 172, ал. 2, предложение
последно от АПК настоящия съдебен състав на
Административен съд – Плевен
Р Е Ш И:
ОТХВЪРЛЯ
жалба на П.Б.Т. ***, Плевенска, ул*** против Заповед № ЗСП/Д-ЕН-ЧБ/2195 от
22.08.2019 година на Директора на Дирекция "Социално
подпомагане" – Червен Бряг, с която и е отказано отпускане на
целева помощ за отопление за отоплителен сезон 2019/2020 година, като
неоснователна.
РЕШЕНИЕТО е окончателно на основание чл.13, ал.6 от
Закона за социалното подпомагане.
На
основание чл.138 ал.1 от АПК препис от решението да се изпрати на страните.
СЪДИЯ:/п/