Решение по дело №256/2019 на Административен съд - Разград

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 14 ноември 2019 г. (в сила от 28 декември 2019 г.)
Съдия: Ива Станчева Ковалакова-Стоева
Дело: 20197190700256
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 4 ноември 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е        № 145

 

Гр.Разград, 14 ноември 2019 год.

 

В    И М Е Т О   Н А    Н А Р О Д А

 

Разградският административен съд в публично заседание на дванадесети ноември  две хиляди и петнадесета година в състав:

 

                                         ПРЕДСЕДАТЕЛ: ИВА КОВАЛАКОВА- СТОЕВА

                                                                 

При секретаря РАЛИЦА ВЪЛЧЕВА и в присъствието на прокурора … като разгледа докладваното от съдията дело №256 по описа за 2019г. за да се поизнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на  чл.459 и сл. от Изборния кодекс (ИК).

С Решение №81-МИ от 28.10.2019г. Общинска избирателна комисия (ОИК) Лозница е обявила резултатите от гласуването за общински съветници, разпределението на мандатите между партиите, коалициите и местните коалиции, получили действителни гласове не по-малко от  общинската избирателна квота и е  обявила имената на избраните общински съветници.

Против цитираното решение е постъпила жалба от Д. М. П., регистриран под №11 в кандидатската листа за общински съветници на ПП ГЕРБ. В жалбата и по същество се твърди, че при преброяване и обявяване на действителните гласове за партията и преди всичко на преференциалния вот са допуснати редица нарушения, довели до неотчитане на подадени за жалбоподателя преференциални гласове. Поради това оспорва резултатите и иска от съда да отмени решението на ОИК и да върне изборните книжа за обявяване на действителните резултати.

 Против същото решение е постъпила жалба и от Д. М. Й., регистриран кандидат под №10 в кандидатската листа за общински съветници на ПП ГЕРБ. В жалбата и по същество се твърди, че след приключване на изборния ден са подменили бюлетините в Секционната избирателна комисия (СИК) в с. Манастирци, общ.Лозница, като са унищожени бюлетини с поставени преференции за него и вместо това са поставени нови бюлетини с преференции за жалбоподателя П. (№111), а наред с това върху бюлетините без отразени преференции също са отбелязвани преференция за този кандидат. Поради това оспорва резултатите и иска от съда да отмени решението на ОИК и да обяви избора за общински съветници за недействителен или да върне изборните книжа за обявяване на действителните резултати.

ОИК- Лозница, чрез своя процесуален представител, заявява, че жалбите са неоснователни и недоказани и моли съда да потвърди оспореното решение.

Заинтересованите лица не се явяват в съдебно заседание и не ангажират съда със становище по жалбите.

Разградският административен съд, след като прецени направените оплаквания, които съобрази с доводите  и становището на страните и анализира събраните в хода на производството доказателства, констатира следното: 

Жалбите са допустими, като подадени в срок от лица, които имат право на жалба и срещу акт, който подлежи на съдебен контрол. Разгледани по същество те са неоснователни по следните фактически и правни съображения:

Събраните в хода на съдебното производство писмени и гласни доказателства установяват, че на 27.10.2019г. е произведен избор за общински съветници в община Лозница, обл.Разград. С Решение №36/23.09.2019г. на ОИК е регистрирана кандидатската листа на ПП ГЕРБ, в която под №10 е вписан жалбоподателят Д. М. Й., а под №11 е вписан жалбоподателят Д. М. П.

След приключване на изборния ден в изпълнение на правомощията си по чл.438 и сл. от ИК Секционните избирателни комисии на територията на общината са пристъпили към преброяване на гласовете, отчитане на действителните и недействителни бюлетини за общински съветници, както и преференциите за отделните кандидати. Констатациите от преброяването са отразени първоначално в черновите на секционните протоколи, а след това в оригиналните секционни протоколи (Приложение №89-МИ). Те са предадени и приети от ОИК по предвидения за това ред. Въз основа на данните от протоколите на СИК общинската избирателна комисия е отчела резултатите от гласуването в изборния район и съставила Протокол за избиране на общински съветници (Приложение №91-МИ). В него е отразено, че за ПП ГЕРБ има подадени 1 446 действителни гласове, като на лист 2, където са обобщени и разпределени преференциите, за жалбоподателя Д. П. (111) са посочени 93, а за жалбоподателя Д. Й. (110) са посочени 49. В протокола са отразени и резултатите от гласуването за другите политически партии и коалиции. Този протокол е подписан от всички членове на ОИК, без възражения, забележки, особени мнения и т.н. Въз основа на данните от него и в изпълнение на задълженията си по чл.453- чл.454 от ИК ОИК с Решение №81/28.10.2019г. е обявила общинска избирателна квота от 247 гласа, разпределила е мандатите по партии ( ПП ГЕРБ – 6; ПП Движение за права и свободи -10; Коалиция „БСП за България“ -0; Демократична България- Обединение -1) и обявила имената на избраните общински съветници. Решението е взето единодушно, с участието на всички членове на ОИК. Това решение е предмет на съдебен контрол в настоящето производство.

То е валиден административен акт, като издаден от компетентен орган, действащ в рамките на предоставените му законови правомощия, в изискуемата писмена форма, при спазване на изискванията за кворум и начин на гласуване. В хода на производството не са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила и норми.  Налице са били фактическите и правни основания за неговото постановяване.

С Изборния кодекс се регламентират организацията, условията и редът  за произвеждане на различните по вид избори, които се основават на всеобщо, равно и пряко избирателно право с тайно гласуване. В него са разписани подробни правила, насочени в цялост към възможността всеки гражданин да осъществи безпрепятствено и в съответствие със закона своето избирателно право, като са осигурени различни гаранции и механизми за това. Такива са нормите, уреждащи процедурите и материалните предпоставки от съществено значение, като например кой има право да гласува, начина на гласуване, осигуряване свободата и тайната на вота и т.н. Подробната, конкретна и ясна регламентация кои бюлетини са действителни и кои недействителни (чл.437 от ИК), предвидената възможност за повдигане на спор по действителността на бюлетини в СИК, която да вземе решение, което обстоятелство задължително се вписва в протокола (чл.438, ал.3 от ИК), уредбата на особеното мнение (чл.441, ал.3 от ИК) също са гаранция за обективен изборен резултат. На следващо място начинът, по който се формират СИК и ОИК с участието на представители на различни политически сили с противоположни интереси в изборния процес и предвиденото квалифицирано мнозинство от 2/3 от присъстващите за постановяване на техните решения (чл.85, ал.4 и чл.99, ал.3 от ИК) също е гаранция за законосъобразен и обективен изборен резултат. Такава гаранция е и възможността застъпници, кандидати и представители на различните партии и коалиции да участват активно на всички етапи от изборния процес, включително и при преброяването и отчитане на резултата от гласуването.

При така предвидените гаранции в Изборния кодекс, контролът за законосъобразност на решението на ОИК, с което се определя изборен резултат, се свежда до проверка за нарушения, които по своето естество са такива, че преодоляват или накърняват гаранциите за обективен резултат от гласуването и въз основа на тях възниква обосновано съмнение в определения краен изборен резултат, т. е. реално да са се отразили на този изборен резултат и да водят до неговата промяна. Само тези нарушения са съществени нарушения на изборните правила и норми и водят до опорочаване на решението на ОИК. В случая не се установиха такива нарушения.

Съгласно чл.447, чл.453 и чл.454 от ИК въз основа на данните от представените секционни протоколи ОИК отчита резултатите от произведения избор за общински съветници и обявява избраните кандидати според получените валидни предпочитания (преференции) и подреждането в листата. В случая ОИК е спазила тези материалноправни предпоставки и въз основа на резултатите, отразени в протоколите на СИК, е издала своето Решение №81/28.10.2019г.

В хода на съдебното производство, по предвидения за това ред и срок по чл.193, ал.1 от ГПК във вр. чл.144 от АПК, е оспорена истинността на секционните протоколи на СИК №*********- гр.Лозница; СИК №*********- гр.Лозница; СИК №********* – с.Гороцвет; СИК №********* – с.Градина; СИК №********* – с.Каменар;  СИК №********* – с.Сейдол; СИК №********* – с.Синя вода; СИК №********* – с.Студенец; СИК №********* – с.Трапище; СИК №********* – с.Тръбач; СИК №********* – с.Чудомир и СИК №********* – с.Манастирци, които са приложени към делото. В тази връзка беше поискано от съда да извърши повторно преброяване (оглед) на бюлетините. Това искане беше оставено без уважение.

По правило, съгласно действащото законодателство в Република България преброяването на бюлетините от гласуването се извършва ръчно единствено и само от секционните избирателни комисии след приключване на изборния ден. При оспорване на резултатите повторно преброяване на гласовете би могло да се допусне, ако протоколите на секционните избирателни комисии са подписани с особено мнение от техните членове, в тях е отбелязано, че са съществували спорове между членовете на СИК за резултатите от гласуването или ако те са зачерквани, поправени, изтривани, допълвани и пр., поради което се създава съмнение във верността на отразените в тях факти и обстоятелства. В случая обаче тези предпоставки не са налице. Процесните протоколи са подписани единодушно от всички членове, без възражения и особени мнения, като е посочено, че не са възниквали спорове между членовете на СИК досежно действителността или недействителността на някой глас по реда на чл.438, ал.3 от ИК. Във всички е отразено, че изборната обстановка е била нормална, спокойна и не са постъпвали жалби. В тях няма зачерквания, изтривания, допълвания, поправки, несъответствия и пр. във връзка с отчетените гласове за ПП ГЕРБ, както и за отразените преференции за кандидатите на тази партия.

По своя характер протоколът на СИК съставлява официален удостоверителен документ по смисъла на чл.179 от ГПК във вр. чл.144 от АПК, като издаден от компетентен орган, в кръга на неговите правомощия, по установените форма и ред. По силата на закона той има обвързваща  материална доказателствена сила относно отразените в него факти. Тя може да бъде оборена само по реда на производството по чл.193 от ГПК, приложим на основание чл.144 от АПК, като в тежест на оспорващия е да ангажира доказателства, които категорично, еднозначно и безспорно установяват несъответствие между отразените факти и действителните. Такива доказателства не се представиха в хода на производството.

Съгласно разпоредбата на чл.459, ал.7 от ИК съдът се произнася по законосъобразността на решението на ОИК като разглежда само обстоятелствата, посочени в подадената в срок жалба.

В жалбата на Д. Й. се  твърди, че след приключване на изборния ден са подменени бюлетините в Секционната избирателна комисия (СИК) в с. Манастирци, общ.Лозница, като са унищожени бюлетини с поставени преференции за него и вместо това са поставени нови бюлетини с преференции за жалбоподателя П. (№111), а наред с това върху бюлетините без отразени преференции също са отбелязвани преференция за този кандидат. В съдебно заседание бяха разпитани като свидетели членовете на СИК в с.Манастирци, общ. Лозница, както и присъствалите при преброяването и отчитането на гласовете Н. Ш. (представител на ДПС) и Ф. Ю. (застъпник на ПП ГЕРБ). Всички те заявиха, че не е имало подмяна на бюлетините за общински съветници или поставяне на знаци за преференции върху празни бюлетини. Техните показания са логични, последователни и непротиворечиви, депозирани от лица без интерес от изхода по конкретния спор, поради което съдът намира, че следва да ги кредитира като обективни и достоверни. Наред с това съдът намира за необходимо да отбележи, че според отразените резултати в Протокола на ОИК Й. има 49 преференции, а в секцията в с.Манастирци са отчетени 50 действителни гласа за ПП ГЕРБ. С оглед на това, дори и хипотетично да се приеме, че всички те са били с отбелязана преференция за него, то пак нямаше да има промяна в изборния резултат, тъй като те не са достатъчни за да се приемат за валидни съгласно правилото на чл.454, ал.2 от ИК. Според цитираната норма предпочитанията (преференциите) за отделните кандидати са валидни, ако броят на гласовете, получени за кандидата, е не по-малко от 7 на сто от гласовете, подадени за кандидатската листа. В случая за ПП ГЕРБ има подадени 1 446 гласове. Следователно за да се приеме, че има валидни предпочитания за някой от кандидатите на тази партия, той следва да е получил най-малко 102 преференции.

На следващо място с обжалваното решение на ОИК за определяне на резултатите от изборите кандидатът Д. П. не е обявен за избран общински съветник и  не е прието, че подадените за него преференции са валидни по смисъла на кодекса. 

В жалбата на Д. П. се твърди, че при преброяване на бюлетините от произведения избор за общински съветници в СИК №*********- гр.Лозница; СИК №*********- гр.Лозница; СИК №********* – с.Гороцвет; СИК №********* – с.Градина; СИК №********* – с.Каменар;  СИК №********* – с.Сейдол; СИК №********* – с.Синя вода; СИК №********* – с.Студенец; СИК №********* – с.Трапище; СИК №********* – с.Тръбач и СИК №********* – с.Чудомир са допуснати грешки, които са довели до неправилно отчитане на подадените преференции за него.

За да се прецени дали има допуснати фактически/технически грешки в следствие на пренасяне, пресмятане и т.н. съдът изиска и приложи черновите на протоколите на СИК и попълнените от тях Бланка-чернова за определяне на резултатите от преброяването на предпочитанията (преференциите). При съпоставка на всички чернови на протоколите с оригиналните протоколи, предадени в ОИК се установи пълно съвпадение на отразените гласове за ПП ГЕРБ и броя на преференциите за тази партия. При преглед на Бланките –чернови за определяне на резултатите от преброяването на предпочитанията (преференциите) се установи, че в някои СИК не са попълвани такива (№*********- с.Гороцвет; №*********- с.Сейдол; №********* – с.Манастирци). В бланката, попълнена от СИК №*********- гр.Лозница, в полето срещу  номера на жалбоподателя П. (№111) е поставена цифра „7“ без да има ограждания (зачертавания), нанесени последователно във възходящ ред в графата. В бланката, попълнена от  СИК №********* – с.Синя вода, в графата под №111 е оградена с кръгче цифрата „7“, но също без да има ограждания (зачертавания), нанесени последователно във възходящ ред. В изборните книжа на другите СИК се намериха попълнени Бланки –чернови за определяне на резултатите от преброяването на предпочитанията (преференциите), в които има отбелязвания, поставени последователно във възходящ ред, някои в един екземпляр (№*********- гр.Лозница;  №********* – с.Трапище; №********* – с.Тръбач и СИК №********* – с.Чудомир), а други в два екземпляра (№********* – с.Градина; №********* – с.Каменар и №********* – с.Студенец).

Според чл.438, ал.1, т.6, б.“а“ от ИК след отваряне на урната и отделяне на недействителните бюлетини, СИК следва да подреди купчинка с действителните бюлетини за всяка отделна партия и коалиция - бюлетините, с отбелязан вот със знак "Х" или "V" с химикал, пишещ със син цвят, за една кандидатска листа за общински съветници, без предпочитание (преференция) или с едно или повече от едно предпочитание (преференция). След като установи техния брой, тя следва да пристъпи към отчитане на преференциите, като бюлетините се преглеждат една по една за преброяване на предпочитанията на всеки един кандидат (чл.438, ал.2 от ИК). Това са действията, които са регламентирани от кодекса и които са задължителни за изпълнение от членовете на СИК.

В Методическите указания на ЦИК по прилагане на Изборния кодекс от секционните избирателни комисии в изборите за общински съветници и за кметове на 27 октомври 2019 г. (приети с Решение № 1281-МИ от 3 октомври 2019 г. на ЦИК) е посочен препоръчителен начин на преброяване на преференциите (Раздел V, т.2.2 „Преброяване на предпочитанията (преференциите) и попълване на част II, лист 2, т. 10 от протокола за избиране на общински съветници“). Според предложения вариант предпочитанията  се отразяват едновременно и независимо един от друг от двама членове на СИК (предложени в състава на комисията от различни партии и коалиции), определени с решение на комисията в бланка-чернова. Като при наличието на отбелязано  предпочитание член на СИК, който държи бюлетината, оповестява на глас за кой кандидат е предпочитанието, а членовете на СИК, които записват предпочитанията върху бланката-чернова, ги отразяват, като ограждат (зачертават) първото число на първия ред, започвайки от № 1 на първия ред и продължават във възходящ ред, без да изпускат числа до изчерпване на предпочитанията (преференциите) за този кандидат. Последното оградено (зачертано) число показва броя на получените предпочитания (преференции) за съответния кандидат и то се вписва с цифри в т. 10, част II, лист 2 от протокола на СИК – Приложение № 89-МИ от изборните книжа, в правоъгълника под номера на кандидата в листата на съответната партия/коалиция/местна коалиция.

Както се посочи по-горе обаче този начин на преброяване и отчитане на преференциите е препоръчителен, а не задължителен. С оглед на това липсата на попълнени бланки-чернови или попълнени бланки-чернови не по указания начин не съставлява съществено нарушение, което да е довело до опорочаване на обявения изборен резултат.

          Въз основа на така изложените фактически и правни съображения съдът намира, че при произвеждане на избора за общински съветници в община Лозница не са  допуснати съществени нарушения на изборния процес, които да доведат до изборен резултат, различен от обявения в оспорваното решение или до недействителност на избора. Решението на ОИК- Лозница е издадено от компетентен орган, при спазване на процесуалните правила и норми, регламентирани в ИК, в съответствие с материалния закон и неговата цел и следва  да бъде потвърдено.

Мотивиран така и на основание чл.459, ал.10 от Изборния кодекс Разградският административен съд

 

Р   Е   Ш   И   :

 

ПОТВЪРЖДАВА Решение №81-МИ от 28.10.2019г. на Общинска избирателна комисия Лозница, с което е обявила резултатите  от гласуването за  общински съветници, разпределението на мандатите между партиите, коалициите и местните коалиции, получили действителни гласове не по-малко от общинската избирателна квота и е обявила имената на избраните общински съветници.

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба в 7-дневен срок от съобщението му пред Върховния административен съд.

                   

 

СЪДИЯ : /п/